uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 223 ust. 2,
uwzględniając Statut posła do Parlamentu Europejskiego 1 ,
uwzględniając art. 25 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Statut posła do Parlamentu Europejskiego (zwany dalej "Statutem") określa zasady i ogólne warunki wykonywania obowiązków posła do Parlamentu Europejskiego (zwanym dalej "posłem"). Oprócz przepisów dotyczących instytucjonalnych aspektów praw posłów Statut określa jednolite warunki finansowe mające zastosowanie do posłów podczas sprawowania mandatów i po zakończeniu działalności parlamentarnej. Wdrażanie aspektów finansowych Statutu należy w wyłącznych kompetencji Prezydium.
(2) Niniejsze przepisy wykonawcze uzupełniają Statut nie tylko wtedy, kiedy jego przepisy przewidują wyraźnie, że warunki ich wdrażania ma ustalić Parlament, lecz także wtedy, kiedy wdrażanie to wymaga takiego uprzedniego ustanowienia przepisów wykonawczych.
(3) Niniejsze przepisy wykonawcze zastępują też Przepisy dotyczące zwrotu kosztów oraz diet posłów do Parlamentu Europejskiego (zwane dalej "przepisami ZKDP") z dniem wejścia w życie Statutu.
(4) W odniesieniu do zwrotu kosztów opieki medycznej postanowiono - częściowo z myślą o zmniejszeniu obciążeń administracyjnych - wykorzystać system mający zastosowanie do sędziów Trybunału Sprawiedliwości i członków Komisji (zwanej dalej "Komisją"), zwłaszcza pośrednictwo biur rozliczeń wspólnego systemu ubezpieczeń chorobowych (JSIS), przy jednoczesnym poszanowaniu warunków szczególnych określonych w Statucie.
(5) W odniesieniu do kosztów związanych z wykonywaniem mandatu, w tym kosztów podróży, podstawą niniejszych przepisów wykonawczych są postanowienia przyjęte przez Prezydium w dniu 28 maja 2003 r., które wprowadzają zasadę zwrotu rzeczywiście poniesionych kosztów. Jednakże, na podstawie tych postanowień i zgodnie ze stosownym orzecznictwem, ograniczona część kosztów związanych z wykonywaniem mandatu jest nadal zwracana w formie ryczałtu.
(6) W odniesieniu do pokrywania przez Parlament kosztów rzeczywiście poniesionych z tytułu zatrudnienia osobistych asystentów posłów należy ustanowić jasne zasady zatrudniania asystentów w państwie członkowskim, w którym poseł został wybrany. Na przykład, umowy tych asystentów kategorycznie muszą być administrowane przez upoważnionego płatnika. Co więcej, należy mieć na uwadze zmianę w statusie prawnym akredytowanych asystentów parlamentarnych, którzy są objęci specjalnym systemem prawnym na podstawie art. 336 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), a w szczególności warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej. W świetle rezolucji Parlamentu z dnia 22 kwietnia 2008 r. należy zakazać finansowania umów zawartych z członkami rodzin posłów.
(7) Ponadto, w przepisach przejściowych powinno się zapewnić, że osoby korzystające z pewnych świadczeń na podstawie przepisów ZKDP będą mogły z nich nadal korzystać, zgodnie z zasadą ochrony uzasadnionych oczekiwań. Należy również zagwarantować przestrzeganie praw emerytalnych nabytych w oparciu o przepisy ZKDP przed wejściem w życie Statutu. Ponadto trzeba uwzględnić szczególny system dla posłów, którzy w okresie przejściowym i w odniesieniu do warunków finansowych dotyczących pełnienia mandatu będą podlegać systemom krajowym państwa członkowskiego, w którym zostali wybrani, na mocy art. 25 lub 29 Statutu.
(8) Decyzję Prezydium z dnia 19 maja i 9 lipca 2008 r. w sprawie przyjęcia przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego 2 kilkakrotnie gruntownie zmieniano. Po piętnastu latach wdrażania należy wprowadzić dalsze zmiany, aby ułatwić relacje między posłami a administracją Parlamentu, zapewnić należyte zarządzanie środkami finansowymi udostępnianymi posłom, zwiększyć przejrzystość i rozliczalność oraz zapewnić przestrzeganie zasady niezależności mandatu parlamentarnego. Dla dobra jasności należy uchylić decyzję Prezydium z dnia 19 maja i 9 lipca 2008 r. i zastąpić ją nowym aktem zawierającym wszystkie zmiany. Nowy akt powinien wejść w życie pierwszego dnia pierwszej sesji miesięcznej po wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2024 r.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
WYKONYWANIE MANDATU PARLAMENTARNEGO
Wynagrodzenie
Prawo do wynagrodzenia
Od dnia podjęcia obowiązków do ostatniego dnia miesiąca, w którym obowiązki te ustają, posłom i posłankom do Parlamentu (zwanym dalej "posłami") przysługuje prawo do wynagrodzenia przewidzianego w art. 10 Statutu posła do Parlamentu Europejskiego (zwanego dalej "Statutem").
Zakaz jednoczesnego pobierania wynagrodzeń
Koszty opieki medycznej
Osoby uprawnione do zwrotu kosztów i procedury zwrotu
jeżeli małżonkowie, partnerzy pozostający w stałym związku niemałżeńskim lub dzieci pozostające na utrzymaniu nie są uprawnieni na podstawie innych przepisów ustawowych lub wykonawczych do świadczeń tego samego rodzaju i w takim samym wymiarze jak posłowie lub byli posłowie;
Osoby, o których mowa w lit. a) i b) niniejszego ustępu, mają prawo do swobodnego wyboru lekarza, szpitala lub kliniki zgodnie z art. 19 ust. 1 przepisów JSIS.
Jeżeli osoba uprawniona zrzeka się prawa do zwrotu kosztów opieki medycznej, jest uprawniona do zwrotu dwóch trzecich należnej składki na ubezpieczenie zdrowotne, przy czym maksymalna kwota zwrotu wynosi 400 EUR na miesiąc.
Bez uszczerbku dla akapitu pierwszego kolejne wnioski o zmianę stają się skuteczne pierwszego dnia miesiąca następującego po dacie ich złożenia.
Procedura
Wnioski o zwrot kosztów należy kierować bezpośrednio do biura rozliczeń Komisji zgodnie z ustanowionymi w tym celu procedurami, na ujednoliconym formularzu, do którego dołącza się dokumenty potwierdzające. Na żądanie odpowiednia jednostka Parlamentu udziela porad przy składaniu takich wniosków.
Finansowanie
Finansowanie systemu zwrotu kosztów oraz zasady rozliczania kosztów reguluje umowa o współpracy między Parlamentem a Komisją na podstawie przepisów Statutu oraz przepisów JSIS. W imieniu Parlamentu umowę tę podpisuje przewodniczący po konsultacji z kwestorami.
Zażalenia
Niezależnie od przepisów art. 76 jakikolwiek spór w konkretnym przypadku wynikający z interpretacji niniejszego rozdziału przedstawia się sekretarzowi generalnemu wraz z dokumentami potwierdzającymi w terminie dwóch miesięcy od doręczenia spornej decyzji, a sekretarz generalny podejmuje decyzję po uzyskaniu opinii komitetu zarządzającego systemem JSIS i po zasięgnięciu opinii kwestorów.
Ubezpieczenie od ryzyka związanego z pełnieniem mandatu parlamentarnego
Przepisy ogólne
Ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków
Zastosowanie ma procedura zażalenia określona w art. 76 niniejszych przepisów wykonawczych.
W stosunku do posłów uprawnienia organu powołującego określone we wspólnych zasadach ma przewodniczący Parlamentu.
Uznanie całkowitego lub częściowego trwałego inwalidztwa zgodnie z niniejszym artykułem oraz wspólnymi zasadami w żaden sposób nie narusza zastosowania art. 15 Statutu. Równocześnie, zastosowanie art. 15 Statutu nie narusza uznania całkowitego lub częściowego inwalidztwa zgodnie z niniejszym artykułem oraz wspólnymi zasadami.
Ubezpieczenie od utraty mienia i kradzieży
Zwrot kosztów
Zwrot kosztów podróży
Przepisy ogólne
Prawo do zwrotu kosztów podróży służbowych
Podstawa zwrotu kosztów
Koszty podróży zwraca się na podstawie poświadczenia obecności, o którym mowa w art. 12, oraz po złożeniu odpowiednich dokumentów potwierdzających odbycie podróży, a w razie potrzeby również innych dokumentów potwierdzających określonych w art. 14.
Poświadczenie obecności
Dokumenty dotyczące podróży
Poseł przedstawia dowód na to, że jest właścicielem samochodu użytego do podróży lub ponosi związane z nim koszty albo że faktycznie poniósł koszty wynikające z użycia tego samochodu do podróży. Do celów niniejszego akapitu przyjmuje się, że poseł ponosi koszty związane również z samochodem, którego właścicielem jest jego małżonek, partner pozostający w stałym związku niemałżeńskim lub dziecko.
W przypadku podróży dłuższej niż 480 km do oświadczenia należy dołączyć dokumenty pozwalające określić trasę i datę podróży.
Dokumenty te zawierają co najmniej jedno potwierdzenie transakcji dokonanej w czasie podróży w odległości ponad 100 km od miejsca wyjazdu lub przyjazdu (np. rachunek za zakup paliwa lub posiłku czy opłaty za autostradę).
W przypadku podróży między Brukselą a Strasburgiem należy zawsze przedstawić dokumenty umożliwiające ustalenie daty podróży.
Inne dokumenty potwierdzające
Wraz z wnioskiem o zwrot kosztów podróży należy złożyć następujące dokumenty potwierdzające:
Wysokość zwracanych kosztów
Podsekcja 2
Przepisy mające zastosowanie do kosztów podróży zwykłych
Zwrot kosztów a dni podróży
Posłowie mogą odbywać podróże, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. a), również w tygodniach przeznaczonych na zewnętrzną działalność parlamentarną.
Trasy
Jeżeli trasa ta nie zostanie zaakceptowana lub powoduje zwiększenie kosztów podróży o więcej niż 20 %, sprawę przekazuje się sekretarzowi generalnemu, który przed podjęciem decyzji może zasięgnąć opinii kwestorów.
Jeżeli przerwa ma miejsce w Brukseli lub Strasburgu i przekracza trzy noclegi, zwraca się koszty podróży od tych miejsc.
Zwrot kosztów na podstawie niniejszego ustępu ma zastosowanie wyłącznie do podróży na terenie Unii.
Warunki
Prawo do dodatków związanych z odległością i czasem trwania podróży
Jeżeli miejsce wyjazdu lub punkt docelowy nie odpowiada miejscu zamieszkania posła, pułapy dodatków związanych z odległością i czasem trwania podróży ustala się dla każdej podróży oddzielnie do maksymalnej kwoty dodatków, jaką poseł otrzymałby za podróż do lub z miejsca zamieszkania.
Wysokość dodatku związanego z odległością
Jeżeli w przypadku podróży pociągiem parametry obliczeniowe są nieznane lub trudne do stwierdzenia, stosuje się parametry odpowiadające podróży samochodem.
Wysokość dodatku związanego z czasem trwania podróży
w art. 24; oraz
Podsekcja 3
Przepisy dotyczące podróży dodatkowych oraz podróży w państwie, w którym poseł został wybrany
Koszty podróży dodatkowych
Koszty odcinka podróży łączonej, który zaczyna się lub kończy w jednym z miejsc pracy Parlamentu lub w miejscu oficjalnego posiedzenia, są zwracane zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. a) do wysokości kosztów, jakie poniósłby poseł, gdyby odbył podróż z lub do miejsca zamieszkania po najbardziej bezpośredniej, tj. najkrótszej, trasie. Wszelkie poniesione koszty dodatkowe pokrywa się z dodatku z tytułu podróży dodatkowych przysługującego posłowi zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu.
Przewodniczący komisji lub podkomisji może upoważnić na piśmie jednego z wiceprzewodniczących lub, jeżeli nie jest to możliwe, innego członka swojej komisji do zastąpienia go na takiej konferencji lub takim wydarzeniu.
Koszty te są zwracane na takich samych warunkach jak koszty podróży dodatkowej.
Koszty podróży poniesione w kraju, w którym poseł został wybrany
posłowi przysługuje zwrot kosztów maksymalnie dwóch podróży do regionów najbardziej oddalonych należących do państwa członkowskiego, w którym został wybrany, chyba że ma tam miejsce zamieszkania zgodnie z definicją zawartą w art. 17 ust. 2;
posłowi przysługuje zwrot kosztów maksymalnie dwóch podróży do krajów i terytoriów zamorskich stowarzyszonych z Unią, które utrzymują szczególne stosunki z państwem członkowskim, w którym poseł został wybrany; b) w odniesieniu do podróży samochodem - maksymalnej całkowitej odległości:
rym został wybrany, podróżuje w ramach pełnienia mandatu między miejscem zamieszkania a państwem członkowskim, w którym został wybrany, to podróże te uznaje się za podróże w państwie członkowskim, w którym poseł został wybrany, w rozumieniu ustępu 1 lit. a) i b) niniejszego artykułu.
Zwrot kosztów pobytu
Dieta dzienna
W tygodniach przeznaczonych na zewnętrzne działania parlamentarne poseł ma prawo do otrzymywania diety dziennej za maksymalnie trzy dni, chyba że dieta ta jest wypłacana zgodnie z lit. a) i b) niniejszego ustępu oraz wystąpiły szczególne okoliczności przedstawione w decyzji Prezydium z dnia 19 października 2009 r.
Przepisy ogólne
Pomoc dla posłów w trakcie podróży finansowanych przez Parlament lub grupę polityczną
Pomoc dla posłów z niepełnosprawnością
Na wniosek sekretarza generalnego i po wydaniu opinii przez Służbę Medyczną Parlamentu kwestorzy mogą zezwolić, aby Parlament pokrył niektóre wydatki konieczne do zapewnienia pomocy posłowi z niepełnosprawnością, tak aby mógł on wykonywać swoje obowiązki. Stopień niepełnosprawności, a także konieczność i zasadność proponowanej pomocy podlegają okresowej analizie i zatwierdzeniu przez Służbę Medyczną Parlamentu. W zezwoleniu kwestorzy określają zasady i okres udzielania pomocy.
Nieobecności
Dietę dzienną, o której mowa w art. 24, zmniejsza się o 50% za każdy dzień, w którym poseł był nieobecny na ponad połowie wszystkich głosowań imiennych w dowolnym dniu sesji miesięcznej, z wyłączeniem głosowań imiennych nad przyjęciem porządku obrad Parlamentu. Jeżeli połowa łącznej liczby głosowań imiennych nie jest liczbą całkowitą, na potrzeby niniejszego artykułu zaokrągla się ją w dół do najbliższej liczby całkowitej.
Wykonanie środków przewidzianych w Regulaminie Parlamentu
Pomoc osobistych współpracowników
Pokrycie kosztów pomocy parlamentarnej
rozdziałem.
Zasady ogólne
Posłowie przedkładają odpowiedniej jednostce pisemną deklarację określającą udział każdego z nich w grupie, który odejmuje się od kwoty przewidzianej w art. 29 ust. 4. Maksymalny udział żadnego posła w grupie nie może przekraczać 80 %.
Aby obliczyć liczbę umów przypadających na posła, każdego asystenta lub stażystę zatrudnionego przez grupę posłów przydziela się jednemu z uczestniczących posłów wyznaczonemu przez odpowiedzialnego posła.
Osoby prawne świadczące usługi na kwotę ponad 60 000 EUR z VAT muszą - w dniu wejścia w życie umowy z posłem - być utworzone w państwie członkowskim i prowadzić działalność w danej dziedzinie od co najmniej roku.
Jeżeli wartość usług przekracza 60 000 EUR z VAT, usługodawcę wybiera się w drodze postępowania o udzielenie zamówienia, z wyjątkiem usług świadczonych przez asystentów krajowych zgodnie z ust. 1 lit. b). W przypadku umów o świadczenie podobnych usług przez tego samego usługodawcę próg ten stosuje się na zasadzie kumulacji. W postępowaniu o udzielenie zamówienia uczestniczy co najmniej pięciu całkowicie niezależnych kandydatów. Decyzję o udzieleniu zamówienia można podjąć tylko wtedy, gdy wpłyną co najmniej trzy ważne oferty. Zamówienia udziela się oferentowi, który złożył ofertę o najlepszej relacji jakości do ceny.
Usług świadczonych zgodnie z ust. 1 lit. b) nie zleca się podwykonawcom. Z kolei usługi świadczone zgodnie z ust. 5 zleca się podwykonawcom wyłącznie z należycie uzasadnionych przyczyn po poinformowaniu odpowiedniej jednostki Parlamentu, a w każdym razie wyłącznie do wysokości 20 % łącznej wartości danej umowy.
Z odpowiednio uzasadnionych względów, takich jak ochrona bezpieczeństwa lub zawieszenie czy rozwiązanie nadal obowiązującej umowy, asystenci, stażyści, usługodawcy, upoważnieni płatnicy i zainteresowany poseł mogą zwrócić się na piśmie do sekretarza generalnego o niepublikowanie ich nazwiska lub nazwy na stronie internetowej Parlamentu. Decyzję w sprawie takiego wniosku podejmuje sekretarz generalny. O decyzji powiadamia się wszystkie zainteresowane strony.
Do maksymalnej liczby określonej w akapicie pierwszym niniejszego ustępu nie wlicza się akredytowanych asystentów parlamentarnych zatrudnionych, by zrekompensować należycie uzasadnioną nieobecność innego akredytowanego asystenta parlamentarnego zgodnie z art. 18 ust. 6 przepisów wykonawczych w odniesieniu do tytułu VII warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej 12 .
Natomiast wydatki na świadczenie usług, o których mowa w niniejszym artykule, nie mogą przekraczać 20 % kwoty przewidzianej w art. 29 ust. 4.
Limity te oblicza się na każdy rok budżetowy jako sumę kwot przysługujących miesięcznie przewidzianych w art. 29 ust. 4, powiększoną o niewykorzystaną kwotę przesuniętą na kolejny rok budżetowy, o której mowa w art. 29 ust. 6, w ujęciu proporcjonalnym.
Obliczone w ten sposób pułapy nie są jednak niższe od podstawowego wynagrodzenia akredytowanego asystenta parlamentarnego w grupie zaszeregowania 6 ani wyższe od podstawowego wynagrodzenia akredytowanego asystenta parlamentarnego w grupie zaszeregowania 19.
Wszelkie premie są zwracane jedynie do wysokości wymienionych wyżej pułapów obliczonych w ujęciu rocznym i ograniczone do jednej szóstej rocznych zarobków brutto asystenta.
Pułapy te zmniejsza się proporcjonalnie, jeżeli asystent krajowy pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy lub przez niepełny miesiąc.
Natomiast zarobki brutto asystenta krajowego, od którego wymaga się głównie wykonywania zadań redakcyjnych i doradczych, ale również wsparcia administracyjnego i obsługi sekretariatu, nie przekraczają 70 % miesięcznych pułapów ustalonych przez Prezydium zgodnie z ust. 13, chyba że asystent krajowy uzyskał dyplom ukończenia co najmniej trzyletnich studiów wyższych lub ma równoważne doświadczenie zawodowe.
Aby uzyskać zwrot takich kosztów, należy przedstawić dokumenty potwierdzające.
Należy wybierać najbardziej opłacalne i efektywne formy transportu i zakwaterowania dostępne w danym czasie. Podróże samolotem odbywają się w klasie ekonomicznej, a pociągiem - w drugiej klasie. Zakwaterowanie ma miejsce w pokoju klasy standardowej. Z taksówek można korzystać w wyjątkowych sytuacjach i tylko na krótkich trasach, jeżeli nie jest dostępny transport publiczny.
Zwrot kosztów ogranicza się do minimum przewidzianego w obowiązującym prawie krajowym, a w przypadku kosztów zakwaterowania - do wysokości pułapów mających zastosowanie do urzędników i innych pracowników Parlamentu.
Konsekwencje finansowe w przypadku stwierdzenia nękania lub molestowania akredytowanego asystenta parlamentarnego
Jeżeli w wyniku wewnętrznego postępowania w sprawie nękania lub molestowania przewodniczący stwierdzi, że poseł jest winny nękania psychicznego lub molestowania seksualnego akredytowanego asystenta parlamentarnego, wszelkie zobowiązania finansowe posła wynikające z umowy z asystentem, w szczególności jego wynagrodzenie, Parlament potrąca na zasadzie odstępstwa od art. 29 z kwoty przeznaczonej na zwrot kosztów pomocy parlamentarnej posła, a poseł traci prawo do dalszego korzystania z usług tego asystenta.
Upoważniony płatnik
Osoba fizyczna lub prawna świadcząca usługi upoważnionego płatnika nie znajduje się w żadnej z sytuacji wykluczenia, o których mowa w art. 136 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. 13 (zwanym dalej "rozporządzeniem finansowym").
Upoważniony płatnik korzysta z profesjonalnego skomputeryzowanego systemu obsługi płac.
Koszty poniesione z tytułu korzystania z usług upoważnionego płatnika zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu pokrywa się z kwoty przewidzianej w art. 29 ust. 4 i nie wlicza się ich do limitu określonego w art. 30 ust. 11 akapit drugi w odniesieniu do usług.
Honoraria upoważnionego płatnika (bez VAT) nie mogą przekraczać 4 % kwoty przewidzianej w art. 29 ust. 4.
Pułap honorariów upoważnionego płatnika rewiduje się w ujęciu skumulowanym w danym roku kalendarzowym proporcjonalnie do czasu trwania zawartej z nim umowy.
Każda nowa wersja wzoru umowy jest obowiązkowa od momentu poinformowania o niej posłów; nie ma mocy wstecznej w odniesieniu do obowiązujących umów.
Zgodnie z niniejszym rozdziałem wzór umowy określa zasady płatności w odniesieniu do umów, o których mowa w ust. 1, a także honorarium i zakres odpowiedzialności upoważnionego płatnika.
Zasady administrowania umowami z osobistymi współpracownikami
Rozliczenie zaliczek należy do obowiązków posła i upoważnionego płatnika i przebiega zgodnie z niniejszymi przepisami wykonawczymi i właściwym prawem krajowym.
Wniosek o pokrycie kosztów pomocy parlamentarnej
Upoważniony płatnik nie czeka na rozliczenie księgowe i bezzwłocznie przekazuje te informacje wraz z odpowiednimi dokumentami potwierdzającymi odpowiedniej jednostce Parlamentu.
Dokumenty wymagane w związku z umową o pracę
Wniosek o pokrycie kosztów umowy o pracę musi zawierać:
Rozliczenie księgowe
W razie rozwiązania umowy między upoważnionym płatnikiem a posłem, a także po wygaśnięciu mandatu posła, zobowiązania te zaspokaja się najpóźniej w ciągu trzech miesięcy.
Zestawienia, o których mowa w akapicie pierwszym, sporządza się zgodnie ze specyfikacjami podanymi przez Parlament.
Jeżeli w zawiadomieniu, o którym mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, stwierdzono nieprawidłowość płatności, dokumenty niezbędne do stwierdzenia jej prawidłowości należy przekazać odpowiedniej jednostce Parlamentu w ciągu miesiąca od daty zawiadomienia. Jeżeli dokumenty nie zostaną złożone w tym terminie, Parlament stosuje art. 71, art. 72 lub oba te artykuły, w zależności od sytuacji.
Obowiązki związane z umowami z asystentami krajowymi
Niezależnie od akapitu pierwszego po rozwiązaniu umowy upoważniony płatnik przekazuje niezwłocznie poświadczoną kopię wszystkich dokumentów dotyczących wynagrodzeń posłowi oraz wybranemu przez niego wykwalifikowanemu specjaliście.
Asystent mieszka w takiej odległości od miejsca pracy, jaka pozwala mu należycie wykonywać obowiązki.
Koszty związane z rozwiązaniem umowy o pracę
Dokumenty wymagane w związku z umową o świadczenie usług
W przypadku usług częściowo lub całkowicie zwolnionych z VAT odpowiednia jednostka Parlamentu może zwrócić się do upoważnionego płatnika o potwierdzenie podstawy prawnej zwolnienia.
Koszty nadzwyczajne
Jeżeli asystent krajowy zatrudniony na podstawie umowy o pracę jest nieobecny przez ponad trzy miesiące z powodu urlopu macierzyńskiego lub poważnej choroby, część kosztów zastąpienia go, począwszy od trzeciego miesiąca nieobecności nieobjętej świadczeniami wypłacanymi pracownikowi przez krajowy system ubezpieczeń społecznych, można pokryć, wykraczając poza kwotę, o której mowa w art. 29 ust. 4. Upoważniony płatnik składa w odpowiedniej jednostce Parlamentu podpisany przez posła wniosek o pokrycie tych kosztów.
Koszty niepodlegające zwrotowi
Kwoty wypłacone na mocy niniejszego rozdziału nie mogą służyć bezpośrednio ani pośrednio do:
Udostępnienie sprzętu i udogodnień
Dostęp do usług wewnętrznych oraz udostępnienie sprzętu i udogodnień
Dodatek z tytułu kosztów ogólnych
Prawo do dodatku z tytułu kosztów ogólnych
dodatku.
Okres
Wypłata a nieobecności
mniej połowę ustalonych dni sesyjnych, zwraca Parlamentowi 50 % dodatku z tytułu kosztów ogólnych za ten okres.
Pokrywane wydatki
Zasady wykorzystywania dodatku z tytułu kosztów ogólnych
Rodzaj 1: Wynajem biura lokalnego i związane z tym opłaty
Rodzaj 2: Koszty prowadzenia biura lokalnego
Rodzaj 3: Materiały biurowe, papiernicze i zużywalne
Rodzaj 4: Książki, czasopisma, gazety i przeglądy prasy
Rodzaj 5: Wyposażenie i umeblowanie biur
Rodzaj 6: Protokół i reprezentacja
Rodzaj 7: Organizacja wydarzeń, seminariów i konferencji
Rodzaj 8: Inne wydatki administracyjne
Rodzaj 9: Koszty działalności pokrywane z innych dodatków, po wyczerpaniu tych dodatków
Rodzaj 10: Inne koszty związane z mandatem posła.
WYGAŚNIĘCIE MANDATU PARLAMENTARNEGO
Odprawa przejściowa
Prawo do odprawy przejściowej
Od pierwszego dnia miesiąca następującego po zaprzestaniu pełnienia obowiązków poselskich były poseł ma prawo do odprawy przejściowej zgodnie z art. 13 Statutu.
Warunki
Kumulacja świadczeń
Procedura
Emerytura
Prawo do emerytury
Były poseł lub jego przedstawiciel prawny składa wniosek o wypłacanie emerytury w terminie sześciu miesięcy od momentu nabycia uprawnienia do niej, z wyjątkiem przypadków siły wyższej. Po upływie tego terminu za datę rozpoczęcia pobierania emerytury przyjmuje się pierwszy dzień miesiąca, w którym wpłynął wniosek.
Zakaz kumulacji świadczeń
Wygaśnięcie prawa do emerytury
W przypadku śmierci byłego posła emeryturę wypłaca się do ostatniego dnia miesiąca, w którym były poseł zmarł.
Renta inwalidzka
Prawo do renty inwalidzkiej
Obliczenie renty inwalidzkiej
Zakaz kumulacji świadczeń
Kumulacja świadczeń
Jeżeli byłemu posłowi przysługuje jednocześnie prawo do renty inwalidzkiej i do emerytury, otrzymuje on emeryturę. Wysokość emerytury nie może być jednak niższa niż wysokość renty inwalidzkiej.
Procedura
Komitet ds. Inwalidztwa
Jeżeli w ciągu dwóch miesięcy od dnia wyznaczenia drugiego lekarza nie uda się wyznaczyć trzeciego lekarza, wyznacza go z urzędu prezes Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na wniosek Parlamentu.
prowadzącego lub innych lekarzy, których opinii uzna za stosowne zasięgnąć.
Ponowna ocena inwalidztwa
Renta rodzinna i renta sieroca
Prawo do renty rodzinnej lub renty sierocej
Obliczenie wymiaru renty rodzinnej i renty sierocej
Prawo do renty rodzinnej przysługujące małżonkowi zmarłego posła nie wygasa w razie ponownego zawarcia przez niego związku małżeńskiego. Prawo do renty rodzinnej nie przysługuje małżonkowi zmarłego posła, jeżeli okoliczności nie pozostawiają żadnych uzasadnionych wątpliwości, że związek małżeński zawarto wyłącznie w celu uzyskania renty. Wówczas sytuację ocenia się na podstawie faktów możliwych do zweryfikowania w ogólnodostępnych źródłach, stosownie do okoliczności, oraz po przeprowadzeniu dochodzenia, w którym każda ze stron może przedstawić swoje uwagi i odpowiedzieć na uwagi drugiej strony.
Okres przysługiwania renty rodzinnej i renty sierocej
Prawo do renty sierocej można jednak przedłużyć na okres nauki lub kształcenia zawodowego dziecka pozostającego na utrzymaniu, ale nie dłużej niż do ostatniego dnia miesiąca, w którym ukończy ono 25 lat.
Dzieci pozostające na utrzymaniu, które ze względu na chorobę lub niepełnosprawność nie są w stanie zapewnić sobie środków do życia, utrzymują prawo do renty sierocej. Chorobę lub niepełnosprawność musi potwierdzić lekarz Parlamentu. Osoba uprawniona może odwołać się od decyzji lekarza, składając wniosek o powołanie komitetu zgodnie z warunkami powoływania Komitetu ds. Inwalidztwa, o którym mowa w załączniku II sekcja 3 regulaminu pracowniczego.
Prawo to wygasa, jeżeli dziecko pozostające na utrzymaniu uzyska zdolność do zapewnienia sobie środków do życia. Parlament może wymagać, by dziecko pozostające na utrzymaniu co pięć lat poddawało się badaniu przez wyznaczonego lekarza w celu sprawdzenia, czy nadal spełnia warunki uprawniające do otrzymywania renty sierocej.
POSTANOWIENIA OGÓLNE I KOŃCOWE
Sposoby płatności
Przestrzeganie rozporządzenia finansowego
Zasady wykorzystywania środków finansowych
Konflikt interesów zachodzi wówczas, gdy na prowadzenie działalności posła wpływają względy rodzinne, emocjonalne, ekonomiczne lub jakikolwiek inne, bezpośrednie czy pośrednie, interesy prywatne.
Przelew bankowy, waluta i kurs wymiany
Rachunek bankowy
O ile poseł, były poseł lub jego następcy prawni nie wydali innego polecenia, rachunek bankowy otwarty w celu pobierania wynagrodzenia przewidzianego w art. 10 Statutu służy również do wypłaty odprawy przejściowej i świadczeń emerytalno- rentowych.
Upoważniony płatnik podaje dane swojego rachunku bankowego odpowiedniej jednostce Parlamentu.
Płatności
Płatności tych dokonuje się zgodnie z poleceniami przekazanymi przez posła do 25 dnia poprzedniego miesiąca.
Na wniosek odpowiedniej jednostki Parlamentu osoba pobierająca emeryturę przedstawia dowód, że żyje, w formie zaświadczenia sporządzonego przez lekarza lub właściwy organ publiczny.
Rozliczenie i odzyskanie płatności
Zastępcze dokumenty potwierdzające
W razie utraty wymaganych dokumentów potwierdzających poseł przedstawia oświadczenie o ich utracie wraz z zastępczymi dokumentami potwierdzającymi spełniającymi wymogi określone w niniejszych przepisach wykonawczych.
Wstrzymanie płatności dokonywanych przez Parlament
Odzyskanie kwot nienależnie wypłaconych przez Parlament
Inne ogólne postanowienia finansowe
Waloryzacja
Opodatkowanie
Na warunkach przewidzianych w art. 12 Statutu posłowie oraz osoby otrzymujące odprawę przejściową, emeryturę, rentę inwalidzką lub rentę rodzinną na podstawie art. 13, 14, 15 i 17 Statutu podlegają przepisom rozporządzenia Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 260/68 15 .
Zajęcie świadczeń
Przepisy końcowe
Zażalenie
Zażalenie złożone na podstawie ust. 1, 2 lub 3 niniejszego artykułu uznaje się za niedopuszczalne, jeżeli poseł złoży je po wniesieniu skargi o uchylenie decyzji na podstawie art. 263 TFUE.
Zeskanowane dokumenty potwierdzające w formie elektronicznej
Odpowiednia jednostka Parlamentu prowadzi system wyrywkowych kontroli mających gwarantować zgodność zeskano- wanych dokumentów potwierdzających z oryginałami.
Obliczanie terminów
Przy obliczaniu terminów przewidzianych w niniejszych przepisach wykonawczych stosuje się art. 2 i 3 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 16 .
Powiadomienia
Wejście w życie
Niniejsze przepisy wykonawcze wchodzą w życie pierwszego dnia pierwszej sesji miesięcznej po wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2024 r.
Uchylenie
Uchyla się decyzję Prezydium z 19 maja i 9 lipca 2008 r. w sprawie przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego ze skutkiem od pierwszego dnia pierwszej sesji miesięcznej po wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2024 r. Przepisy ZKDP przestały obowiązywać w dniu wejścia w życie Statutu, lecz cały czas mają zastosowanie do celów przepisów przejściowych określonych w tytule IV niniejszych przepisów wykonawczych.
POSTANOWIENIA PRZEJŚCIOWE
Renta rodzinna, renta inwalidzka i emerytura
Jeżeli były poseł otrzymujący rentę inwalidzką umrze po dniu 14 lipca 2009 r., jego małżonek, partner w stałym związku niemałżeńskim lub dzieci pozostające na utrzymaniu otrzymują rentę rodzinną zgodnie z warunkami określonymi w załączniku I do przepisów ZKDP.
Uzupełniające świadczenia emerytalne
Biorąc pod uwagę inne dochody i sytuację finansową byłego posła lub innego beneficjenta, kwestorzy mogą przyznać podwyżkę świadczenia emerytalnego w wysokości koniecznej do osiągnięcia progu zagrożenia ubóstwem. Kwota świadczenia emerytalnego po takiej podwyżce nie może być jednak wyższa niż świadczenie emerytalne, które zostałoby przyznane zgodnie z art. 1-4 załącznika VII do przepisów ZKDP mających zastosowanie 30 czerwca 2023 r.
Jeżeli kwestorzy przyznają podwyżkę emerytury, były poseł lub inny zainteresowany beneficjent przedkłada co roku odpowiedniej jednostce Parlamentu aktualne dokumenty potwierdzające, o których mowa w akapicie pierwszym, by można było ocenić, czy nadal spełnione są warunki przyznania podwyżki. Jeżeli z oceny rocznej przeprowadzonej przez odpowiednią jednostkę Parlamentu wynika konieczność uchylenia pierwotnej decyzji lub podwyższenia emerytury w porównaniu z pierwotnie przyznaną emeryturą, odpowiednia jednostka Parlamentu przedkłada kwestorom wniosek w tej sprawie w celu podjęcia decyzji. O pozostałych korektach pierwotnie przyznanej podwyżki decyduje odpowiednia jednostka Parlamentu.
Jeżeli były poseł lub inny beneficjent nie zgadza się z decyzją podjętą przez kwestorów zgodnie z drugim lub trzecim akapitem niniejszego ustępu, może w terminie dwóch miesięcy od jej otrzymania wnieść o przekazanie sprawy Prezydium zgodnie z art. 76 ust. 3.
lub którzy zgodnie z art. 25 Statutu z własnego wyboru pozostali przy systemie krajowym;
Wysokość jednorazowej płatności końcowej w formie kwoty ryczałtowej ustala odpowiednia jednostka Parlamentu na koniec miesiąca, w którym otrzymano wniosek określony w akapicie pierwszym. Jest ona sumą dwóch kwot. Pierwsza kwota odpowiada sumie składek w wartości nominalnej wniesionych przez danego posła lub byłego posła do programu uzupełniających (dobrowolnych) ubezpieczeń emerytalnych, po odliczeniu już otrzymanych przez niego świadczeń emerytalnych, w wartości nominalnej. Odliczenie to nie może przekraczać łącznej kwoty składek wniesionych do programu uzupełniających (dobrowolnych) ubezpieczeń emerytalnych. Druga kwota odpowiada 20 % łącznej wartości nominalnej składek wniesionych przez danego posła lub byłego posła do programu uzupełniających (dobrowolnych) ubezpieczeń emerytalnych. Wszystkie kwoty wypłaca się w euro.
Wszystkie nabyte prawa lub przyszłe uprawnienia w programie emerytalnym posła, byłego posła lub przyszłego innego zainteresowanego beneficjenta są ostatecznie regulowane do końca miesiąca, w którym otrzymano wniosek określony w akapicie pierwszym niniejszego ustępu. W szczególności nie mają już zastosowania uprawnienia określone w art. 1, 3 i 4 załącznika VII do przepisów ZKDP, a ust. 3 niniejszego artykułu nie ma zastosowania do posła, byłego posła lub przyszłego innego zainteresowanego beneficjenta.
Jednorazowej płatności końcowej w formie kwoty ryczałtowej dokonuje się najpóźniej trzy miesiące po otrzymaniu przez Parlament wniosku, o którym mowa w akapicie pierwszym.
Odprawa przejściowa
Posłowie objęci art. 25 lub art. 29 Statutu
Ponadto posłowie, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, mogą zwrócić się do Parlamentu o wypłatę odprawy przejściowej za okres sprawowania mandatu przed 14 lipca 2009 r., zgodnie z zasadami przewidzianymi w załączniku V do przepisów ZKDP.
Jeżeli były poseł ma podstawowe ubezpieczenie zdrowotne, uprawnienie to stosuje się w uzupełnieniu, tj. tylko do kosztów, których nie pokrywa podstawowe ubezpieczenie zdrowotne.
- art. 1 decyzji z dnia 16 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.C.2024.7537) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2024 r.
- art. 1 pkt 1 decyzji z dnia 15 lipca 2024 r. (Dz.U.UE.C.2024.4521) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 lipca 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji z dnia 15 lipca 2024 r. (Dz.U.UE.C.2024.4521) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 lipca 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji z dnia 10 marca 2025 r. (Dz.U.UE.C.2025.1848) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 kwietnia 2025 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.2814 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | DECYZJA PREZYDIUM z dnia 11 września 2023 r. w sprawie przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego oraz uchylenia decyzji Prezydium z dni 19 maja i 9 lipca 2008 r. |
Data aktu: | 11/09/2023 |
Data ogłoszenia: | 26/04/2024 |
Data wejścia w życie: | 26/04/2024 |