(notyfikowana jako dokument C(2023) 2821 final)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(C/2024/7525)
(Dz.U.UE C z dnia 23 grudnia 2024 r.)
4 maja 2023 r. Komisja przyjęła decyzję w sprawie połączenia na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw 1 , w szczególności art. 8 ust. 1 tego rozporządzenia. Pełny tekst decyzji w języku angielskim, w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności znajduje się na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji pod adresem: https://competition-cases.ec.europa.eu/search
1. STRONY
(1) Zarówno Norsk Hydro ASA (Norwegia) ("Hydro" lub "strona zgłaszająca"), jak i Alumetal S.A. (Polska) ("Alumetal" lub "przedsiębiorstwo docelowe" oraz, wraz z Hydro, "strony") są producentami odlewniczych stopów aluminium. Odlewnicze stopy aluminium są półproduktami z aluminium w postaci ciekłej lub w postaci wlewka, które klienci (głównie podmioty sektora motoryzacyjnego, np. producenci kół) wykorzystują do odlewania części. Alumetal jest również producentem aluminiowych stopów wstępnych, które są wykorzystywane jako materiał do wytwarzania półproduktów z aluminium, takich jak odlewnicze stopy aluminium, sztabki i wlewki do wyciskania.
(2) Hydro jest w pełni zintegrowanym przedsiębiorstwem z sektora aluminiowego i prowadzi działalność w całym łańcuchu wartości aluminium, począwszy od wytwarzania boksytu, tlenku glinu i energii po wytwarzanie aluminium z boksytu/tlenku glinu, wytłaczanych wyrobów z aluminium i recykling aluminium.
(3) Alumetal jest producentem odlewniczych stopów aluminium i aluminiowych stopów wstępnych, z zakładami zlokalizowanymi w Polsce (Kęty, Gorzyce i Nowa Sól) oraz na Węgrzech (Komarom). W 2020 i 2021 r. większość odlewniczych stopów aluminium sprzedawanych przez Alumetal wykonano z aluminium pochodzącego z recyklingu.
2. TRANSAKCJA
(4) 1 września 2022 r. Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady
(WE) nr 139/2004, w wyniku której przedsiębiorstwo Hydro przejęłoby za pośrednictwem swojej spółki zależnej Hydro Aluminium wyłączną kontrolę nad Alumetal. W związku z tym Hydro przejęło, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wyłączną kontrolę nad całym przedsiębiorstwem Alumetal ("transakcja"). Transakcja została zrealizowana w drodze oferty publicznej.
3. UZASADNIENIE
3.1. WŁAŚCIWE RYNKI PRODUKTOWE
(5) Działalność stron pokrywa się w zakresie produkcji zaawansowanych odlewniczych stopów aluminium w postaci stałej, z prawdopodobnym pokrywaniem się produkcji niskoemisyjnych odlewniczych stopów aluminium. Działalność stron jest również powiązana wertykalnie, na wyższym szczeblu produkcją przez Alumetal aluminiowych stopów wstępnych, a na niższym szczeblu produkcją przez obie strony odlewniczych stopów aluminium i innych produktów.
3.1.1. Właściwe rynki produktowe
(6) Odlewnicze stopy aluminium. Na podstawie dowodów zebranych podczas dochodzenia i wbrew argumentom strony zgłaszającej Komisja stwierdziła, że zaawansowane odlewnicze stopy aluminium (zdefiniowane jako odlewnicze stopy aluminium o zawartości żelaza do 0,55 % i zawartości miedzi do 0,7 %) stanowią rynek produktowy odrębny od rynku standardowych odlewniczych stopów aluminium. Klienci, konkurenci i wewnętrzne dokumenty stron wskazują, że skład chemiczny ma bardziej kluczowe znaczenie dla określenia i rozróżnienia odlewniczych stopów aluminium niż sam proces produkcji, tj. czy odlewnicze stopy aluminium są wytwarzane przez hutę (np. Hydro) czy podmiot zajmujący się recyklingiem (taki jak Alumetal). Komisja ustaliła również, że odlewnicze stopy aluminium w postaci stałej stanowią rynek produktowy odrębny od rynku odlewniczych stopów aluminium w postaci ciekłej. Komisja stwierdziła również, że niskoemisyjne odlewnicze stopy aluminium mogłyby stanowić odrębny rynek produktowy. Biorąc jednak pod uwagę, że transakcja nie budzi zastrzeżeń dotyczących konkurencji niezależnie od podziału na niskoemisyjne odlewnicze stopy aluminium i pozostałe odlewnicze stopy aluminium, Komisja pozostawiła otwartą możliwość dalszej segmentacji rynku. Komisja uznała, że rozróżnienie odlewniczych stopów aluminium według docelowej branży przemysłu lub bardziej konkretnych zastosowań końcowych na odrębnych rynkach produktowych nie ma znaczenia i powinno zostać uwzględnione raczej w ocenie wpływu na konkurencję.
(7) Aluminiowe stopy wstępne. Na podstawie dowodów zebranych podczas dochodzenia i zgodnie z argumentami strony zgłaszającej Komisja stwierdziła, że aluminiowe stopy wstępne stanowią osobny segment rynku produktowego, odrębny od rynku innych produktów z aluminium. Komisja nie stwierdziła, że rynek aluminiowych stopów wstępnych powinien być podzielony na mniejsze segmenty według pierwiastków stopowych.
3.1.2. Właściwe rynki geograficzne
(8) W następstwie badania rynku Komisja zaobserwowała silne przesłanki wskazujące, że konkurencja ma miejsce na poziomie EOG w odniesieniu do produkcji i dostaw zaawansowanych odlewniczych stopów aluminium w postaci stałej, aluminiowych stopów wstępnych oraz ich wszelkich możliwych odmian. Komisja zauważyła również pewien stopień zróżnicowania geograficznego, który wzięła pod uwagę w ocenie wpływu na konkurencję.
(9) Wyniki tego badania wskazały, że klienci z siedzibą w EOG, którzy chcą zaopatrywać się poza EOG, napotykają istotne przeszkody, w tym cła i dłuższy czas transportu, co sprawia, że dostawca z siedzibą w EOG ma znaczną przewagę. Biorąc pod uwagę wszystkie dostępne dowody, Komisja stwierdziła, że rynki produkcji i dostaw zaawansowanych odlewniczych stopów aluminium w postaci stałej, aluminiowych stopów wstępnych oraz ich wszelkich możliwych odmian obejmują cały EOG, z pewnym stopniem zróżnicowania geograficznego.
3.2. OCENA WPŁYWU NA KONKURENCJĘ
3.2.1. Odlewnicze stopy aluminium
(10) Szczegółowe dochodzenie potwierdziło, że transakcja nie doprowadziłaby do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym ani w znacznej jego części, w szczególności w wyniku nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynku produkcji i dostaw zaawansowanych odlewniczych stopów aluminium w postaci stałej na obszarze EOG, z powodów przedstawionych poniżej.
(11) Działalność stron pokrywa się w zakresie produkcji odlewniczych stopów aluminium w EOG, w tym zaawansowanych odlewniczych stopów aluminium w postaci stałej, także biorąc pod uwagę prawdopodobną dalszą segmentację na niskoemisyjne zaawansowane odlewnicze stopy aluminium w postaci stałej. To horyzontalne nakładanie się działalności w zakresie produkcji zaawansowanych odlewniczych stopów aluminium w postaci stałej prowadzi do powstania rynku, na który koncentracja wywiera wpływ.
3.2.1.1. Struktura rynku po transakcji jest rozdrobniona, z kilkoma konkurentami pozostającymi na rynku.
(12) Komisja zgromadziła dane dotyczące zakupów od 25 klientów oraz dotyczące sprzedaży od 23 dostawców. Ta rekonstrukcja rynku objęła głównych konkurentów wskazanych przez strony oraz większość dostawców na podstawie danych klientów. W 2021 r. Hydro było największym podmiotem w EOG w zakresie zaawansowanych odlewniczych stopów aluminium w postaci stałejz udziałem w rynku wynoszącym [20-30 %], a dalej w kolejności znajdowali się producenci surowców, z których trzech ma udziały w rynku powyżej 10 %. Alumetal ma jeden z najwyższych udziałów w rynku ([0-5 %]) wśród podmiotów zajmujących się recyklingiem prowadzących działalność w zakresie dostaw zaawansowanych odlewniczych stopów aluminium w postaci stałej, kolejny największy udział wynosi [0-5 %], przy niewielkiej liczbie pozostałych podmiotów zajmujących się recyklingiem. Rynek jest dość rozdrobniony, a indeks Herfindahla-Hirschmana (HHI) po połączeniu wynosi 1 380. Łączny udział w rynku wyniósł [20-30 %] w 2021 r.
3.2.1.2. Strony nie są ścisłymi konkurentami
(13) Komisja oceniła nakładanie się działalności stron na poziomie klienta i na poziomie stopów, w zakresie konkretnych zastosowań końcowych oraz w odniesieniu do ich pozycjonowania względem niskoemisyjnych odlewniczych stopów aluminium.
(14) Poziom klienta. Komisja stwierdziła, że działalność stron nakłada się w pewnym stopniu na poziomie klientów.
Nakłada się ona jednak w ograniczonym stopniu, a najwięksi wspólni klienci stron dokonują zakupów również u kilku innych dostawców.
(15) Poziom stopów. Strony koncentrują się na innych rodzajach stopów. Rodzaje rodzin stopów produkowanych
przez Hydro i Alumetal pokrywają się w ograniczonym stopniu.
(16) Zastosowanie końcowe. Strony tylko częściowo i w sposób asymetryczny koncentrują się na tych samych segmentach zastosowań końcowych w sektorze motoryzacyjnym ([...]), w których nadal w każdym razie działają też inne podmioty. Wydaje się, że zarówno Hydro, jak i Alumetal dostarczają znaczne ilości zaawansowanych odlewniczych stopów aluminium w postaci stałej dla [...]. Zgromadzone dowody wskazują jednak, że Hydro jest znacznie bardziej skoncentrowane na [...] segmencie, w którym Alumetal obecny jest w stopniu o wiele bardziej ograniczonym, oraz że kilka innych podmiotów w równym stopniu prowadzi działalność w zakresie dostaw odlewniczych stopów aluminium dla obu [...] segmentów.
(17) Niskoemisyjne odlewnicze stopy aluminium. Komisja stwierdziła, że Alumetal i Hydro nie są ścisłymi konkurentami w zakresie niskoemisyjnych odlewniczych stopów aluminium.
3.2.1.3. Alumetal nie jest ważną siłą konkurencyjną.
(18) Komisja ustaliła, że Alumetal to podmiot zajmujący się recyklingiem produkujący zaawansowane odlewnicze stopy aluminium w postaci stałej i przodujący w EOG pod względem wielkości sprzedaży, możliwości technicznych, wiedzy fachowej i aspektów handlowych. Szczegółowe dochodzenie wykazało jednak, że w EOG istnieje znaczna liczba podmiotów zajmujących się recyklingiem, które produkują zaawansowane odlewnicze stopy aluminium w postaci stałej. Możliwości co najmniej jednego z tych podmiotów zajmujących się recyklingiem, Raffmetalu, wydają się porównywalne do możliwości Alumetalu, podczas gdy inni dostawcy, choć wydają się nieco mniej istotni, przez niektórych klientów nadal uznawani są jednak za realną alternatywę.
3.2.1.4. Wpływ transakcji jest ograniczony
(19) Wyniki badania rynku. Wyniki badania rynku w odniesieniu do wpływu transakcji na rynek zaawansowanych odlewniczych stopów aluminium w postaci stałej były bardziej negatywne niż pozytywne. Większość klientów i konkurentów, którzy wyrazili swoją opinię, uznała, że transakcja miałaby negatywny wpływ na ich działalność, przy czym większość klientów uznała, że transakcja doprowadziłaby do wzrostu cen.
(20) Struktura rynku po transakcji. Chociaż po dokonaniu transakcji strony byłyby największym podmiotem w EOG w zakresie zaawansowanych odlewniczych stopów aluminium w postaci stałej, na rynku pozostałoby wielu dostawców, w tym zarówno huty, jak i podmioty zajmujące się recyklingiem. Ponadto uczestnicy rynku potwierdzili istnienie po dokonaniu transakcji alternatywnych dostawców, przy czym większość klientów wyraziła swoją opinię, przywołując co najmniej 3 alternatywne możliwości. Stanowi to potwierdzenie rozdrobnionego charakteru tego rynku.
(21) Ograniczony wpływ na niskoemisyjne zaawansowane odlewnicze stopy aluminium. Komisja ustaliła, że w tym segmencie strony - po dokonaniu transakcji - nadal zmagałyby się z silną konkurencją, nie tylko ze strony producentów aluminium pierwotnego korzystających z niskoemisyjnej energii elektrycznej, ale również ze strony podmiotów zajmujących się recyklingiem produkujących zaawansowane odlewnicze stopy aluminium. Ponadto inne podmioty zajmujące się recyklingiem zwiększyły ostatnio sprzedaż zaawansowanych niskoemisyjnych odlewniczych stopów aluminium. W związku z tym jest mało prawdopodobne, aby usunięcie oferty Alumetalu na zaawansowane odlewnicze stopy aluminium doprowadziło do znacznego ograniczenia konkurencji i wzrostu cen niskoemisyjnych zaawansowanych odlewniczych stopów aluminium.
3.2.1.5. Wnioski dotyczące odlewniczych stopów aluminium
(22) Biorąc pod uwagę (i) umiarkowany łączny udział stron w rynku i niski poziom koncentracji po połączeniu, a także wystarczającą liczbę alternatywnych dostawców - zarówno pierwotnych i wtórnych, jak i niskoemisyjnych - pozostających po transakcji, (ii) brak bliskości między stronami, (iii) fakt, że Alumetal nie wydaje się być ważną siłą konkurencyjną, oraz (iv) ograniczony wpływ przypuszczalnie wynikający z transakcji, Komisja uważa, że transakcja nie zakłóci znacząco skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym lub na znacznej jego części w wyniku nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynku produkcji i dostaw zaawansowanych odlewniczych stopów aluminium w postaci stałej w EOG.
3.2.2. Aluminiowe stopy wstępne
(23) Komisja stwierdza również, że transakcja nie doprowadziłaby do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym ani w znacznej jego części w wyniku nieskoordynowanych skutków wertykalnych na rynku wyższego szczebla w odniesieniu do produkcji aluminiowych stopów wstępnych oraz na rynku niższego szczebla w odniesieniu do produkcji zaawansowanych odlewniczych stopów aluminium w postaci stałej na obszarze EOG.
(24) Komisja uważa, że po dokonaniu transakcji strony nie będą miały zdolności ani motywacji do realizacji żadnej wiarygodnej strategii zamknięcia dostępu do czynników produkcji w EOG w całym segmencie aluminiowych stopów wstępnych z następujących głównych powodów: (i) biorąc pod uwagę udziały w rynku, koncentracja nie wywiera wpływu na żaden z rynków; (ii) jak wspominają klienci Alumetalu, w EOG istnieje szereg realnych alternatywnych możliwości dla Alumetalu; (iii) strony nie byłyby w stanie zaangażować się w strategię zamknięcia dostępu do czynników produkcji, biorąc pod uwagę ograniczone udziały Hydro na rynku niższego szczebla; (iv) większość klientów nie przewiduje żadnego wpływu transakcji na ich działalność.
(25) Komisja uważa, że po dokonaniu transakcji strony nie będą miały zdolności ani motywacji do realizacji żadnej wiarygodnej strategii zamknięcia dostępu do klientów na rynku aluminiowych stopów wstępnych w EOG z następujących głównych powodów: (i) jak wspomniano powyżej, koncentracja nie wywiera wpływu na żaden z rynków, biorąc pod uwagę udziały w rynku; (ii) biorąc pod uwagę umiarkowany udział Hydro w rynku dostaw zaawansowanych odlewniczych stopów aluminium w postaci stałej w EOG i Europie Środkowo-Wschodniej, na rynku niższego szczebla dla konkurentów Alumetalu z rynku aluminiowych stopów wstępnych pozostanie wystarczająco duża baza klientów, dla których będą mogli dostarczać swoje produkty po dokonaniu transakcji; (iii) większość konkurentów nie przewiduje żadnego wpływu transakcji na ich działalność.
4. WNIOSEK
(26) Z powodów wymienionych powyżej w decyzji stwierdza się, że planowana koncentracja nie doprowadzi do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym lub jego istotnej części.
(27) W związku z tym należy uznać koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym i z funkcjonowaniem Porozumienia EOG, zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.7525 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Streszczenie decyzji Komisji z dnia 4 maja 2023 r. uznającej koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG (Sprawa M.10658 - NORSK HYDRO / ALUMETAL) (notyfikowana jako dokument C(2023) 2821 final) |
Data aktu: | 04/05/2023 |
Data ogłoszenia: | 23/12/2024 |