Dyrektywa 75/409/EWG zmieniająca po raz piąty dyrektywę 67/548/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych

DYREKTYWA RADY
z dnia 24 czerwca 1975 r.
zmieniająca po raz piąty dyrektywę 67/548/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych

(Dz.U.UE L z dnia 14 lipca 1975 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

konieczna jest zmiana dyrektywy Rady 67/548/EWG(3) z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych, ostatnio zmieniona dyrektywą 73/146/EWG(4); niektóre przepisy dotyczące etykietowania i pakowania substancji niebezpiecznych należy uzupełnić i uczynić bardziej przejrzystymi; w każdym razie przepisy te należy zharmonizować z przepisami dyrektywy Rady 73/173/EWG(5) z dnia 4 czerwca 1973 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania preparatów niebezpiecznych (rozpuszczalniki);

wymiary etykiety powinny zostać ustalone proporcjonalnie do pojemności opakowania;

konieczne jest także przyjęcie zasad określających relację między oznakowaniem do celów transportu a oznakowaniem przy wprowadzaniu do obrotu w celu uniknięcia podwójnego oznakowania różnymi symbolami;

substancje niebezpieczne, chociaż odpowiadają wymaganiom dyrektywy 67/548/EWG, mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia lub bezpieczeństwa; należy wprowadzić procedurę mającą na celu złagodzenie tego niebezpieczeństwa;

konieczne jest wprowadzenie pewnych zmian w brzmieniu w wersjach niemieckiej, angielskiej i włoskiej tej dyrektywy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 67/548/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z następującymi artykułami.

Artykuł  2

1. W art. 6 ust. 2 pierwsze zdanie otrzymuje brzmienie:

"Każde opakowanie musi w sposób jasny i trwały wskazywać na:"

2. W art. 6 ust. 2 lit. d) dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Dla opakowań substancji szkodliwych, drażniących, wysoce łatwo palnych, łatwo palnych oraz substancji utleniających nie jest konieczne wskazanie szczególnego ryzyka, w przypadku gdy opakowanie zawiera nie więcej niż 125 ml.".

Artykuł  3

Artykuł 7 otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku gdy dane ustanowione w art. 6 znajdują się na etykiecie, etykieta ta musi być ona umieszczona na jednej lub kilku powierzchniach opakowania tak, aby można je było odczytać w poziomie, gdy opakowanie ułożone jest w zwykły sposób. Wymiary etykiety muszą być następujące:

Pojemność opakowania

Wymiary

- mniejsza lub równa 3 litry, o ile jest

to możliwe

- większa niż 3 litry i nie

przekraczająca 50 litrów,

- większa niż 50 litrów i nie

przekraczająca 500 litrów,

- większa niż 500 litrów,

co najmniej

co najmniej

co najmniej

co najmniej

52 x 74 mm

74 x 105 mm

105 x 148 mm

148 x 210 mm

Każdy symbol musi zajmować co najmniej jedną dziesiątą część powierzchni etykiety i wynosić co najmniej 1 cm2. Etykieta musi na całej swojej powierzchni przylegać do opakowania bezpośrednio zawierającego substancję.

2. Umieszczenie etykiety nie jest wymagane, jeżeli na samym opakowaniu, w widoczny sposób, umieszczone są dane określone w ust. 1.

3. Kolor oraz wygląd etykiety - lub w przypadku ust. 2, opakowania - muszą być takie, aby symbol zagrożenia i jego tło wyraźnie się od siebie odróżniały.

4. Państwa Członkowskie mogą uzależnić wprowadzenie na rynek na swoim terytorium substancji niebezpiecznych od użycia na etykiecie języka lub języków narodowych.

5. Do celów niniejszej dyrektywy wymogi dotyczące etykietowania uważa się za spełnione:

a) w przypadku opakowania zewnętrznego zawierającego jedno lub kilka opakowań wewnętrznych, jeżeli opakowanie zewnętrzne oznaczone jest etykietami zgodnie z międzynarodowymi zasadami dotyczącymi transportu substancji niebezpiecznych, a opakowanie lub opakowania wewnętrzne są etykietowane zgodnie z niniejszą dyrektywą;

b) w przypadku jednego opakowania, jeżeli jest ono oznaczone etykietami zgodnie z międzynarodowymi zasadami dotyczącymi transportu substancji niebezpiecznych oraz zgodnie z art. 6 ust. 2 lit. a), b) i d).

Dla substancji niebezpiecznych, które nie opuszczają suwerennego terytorium Państwa Członkowskiego, zamiast etykietowania zgodnego z międzynarodowymi zasadami dotyczącymi transportu substancji niebezpiecznych można dopuścić etykietowanie zgodne z przepisami krajowymi."

Artykuł  4

Artykuł 8 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) zezwala na stosowanie etykietowania wymaganego zgodnie z art. 6 w inny właściwy sposób na opakowaniach, które są zbyt małe lub w inny sposób niewłaściwe dla etykietowania zgodnie z art. 7 ust. 1 lub 2;".

Artykuł  5

Po art. 8c dodaje się artykuły w brzmieniu:

"Artykuł 8d

Państwa Członkowskie nie zakazują, nie ograniczają lub nie utrudniają, ze względów związanych z klasyfikacją, pakowaniem lub etykietowaniem w rozumieniu niniejszej dyrektywy, wprowadzania na rynek substancji niebezpiecznych, które spełniają wymagania niniejszej dyrektywy i jej załączników.

Artykuł 8e

1. Jeżeli Państwo Członkowskie, mając szczególne powody do stwierdzenia, że substancja niebezpieczna, chociaż odpowiadająca przepisom niniejszej dyrektywy, stanowi zagrożenie dla zdrowia lub bezpieczeństwa, może tymczasowo zakazać sprzedaży tej substancji lub poddać ją szczególnym warunkom na swoim terytorium. Niezwłocznie powiadamia o tym Komisję i pozostałe Państwa Członkowskie, podając powody uzasadniające podjęcie takiej decyzji.

2. Komisja, w terminie 6 tygodni, zasięga opinii zainteresowanych Państw Członkowskich, a następnie bezzwłocznie wydaje opinię i podejmuje właściwe działania.

3. Jeżeli Komisja uzna, że potrzebne jest wprowadzenie technicznych poprawek do niniejszej dyrektywy, zmiany te są przyjmowane bądź przez Komisję, bądź też przez Radę, zgodnie z procedurą przewidzianą art. 8c. W takim wypadku Państwo Członkowskie, które przyjęło środki ochronne, może utrzymać je w mocy aż do chwili wejścia w życie tych poprawek."

Artykuł  6

W tekście niemieckim wprowadza się następujące zmiany:

1. w art. 2 ust. 2 lit. b) wyraz "brennbaren" zastępuje się wyrazem "entzündlichen";

2. w art. 2 ust. 2 lit. d) i w załączniku III pod R 21 wyraz "brennbar" zastępuje się wyrazem "entzündlich";

3. w art. 6 ust. 2 lit. c) i w załączniku II wyraz "Gift" zastępuje się wyrazem "giftig" i wyraz "Reizstoff" zastępuje się wyrazem "reizend".

Artykuł  7

W tekście angielskim wprowadza się następujące zmiany:

1. wyraz "highly" zastępuje się wyrazami:

– "easily" w art. 2 ust. 2 lit. c),

– "very" w art. 6 ust. 2 lit. c),

– "easily" w załączniku II,

– "very" w załączniku III, R 22 i R 25;

2. w załączniku III, R 23 i R 26, wyraz "highly" zastępuje się wyrazem "extremely".

Artykuł  8

W tekście włoskim wprowadza się następujące zmiany: w załączniku III, R 22 i R 25 wyraz "molto" zastępuje się wyrazem "facilmente".

Artykuł  9
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 1 czerwca 1976 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji swoje przepisy prawa wewnętrznego, które przyjmują w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  10

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 24 czerwca 1975 r.

W imieniu Rady
G. FITZGERALD
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 2 z 9.1.1974, str. 59.

(2) Dz.U. C 109 z 19.9.1974, str. 19.

(3) Dz.U. 196 z 16.8.1967, str. 1.

(4) Dz.U. L 167 z 25.6.1973, str. 1.

(5) Dz.U. L 189 z 11.7.1973, str. 7.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1975.183.22

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 75/409/EWG zmieniająca po raz piąty dyrektywę 67/548/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych
Data aktu: 24/06/1975
Data ogłoszenia: 14/07/1975
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 27/06/1975