Dyrektywa 81/575/EWG zmieniająca dyrektywę Rady 76/115/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 20 lipca 1981 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 76/115/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych

(81/575/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 29 lipca 1981 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa Rady 76/115/EWG z dnia 18 grudnia 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych(4) ustanawia, między innymi, w załączniku I wymagania dotyczące minimalnej liczby punktów mocowania pasów bezpieczeństwa, które należy umieścić w pojazdach kategorii M1, określonych w załączniku I do dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(5), ostatnio zmienionej dyrektywą 80/1267/EWG(6);

w interesie bezpieczeństwa drogowego instalacja pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących, zgodnych z dyrektywą Rady 77/541/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach silnikowych(7), od chwili obecnej powinna być wymagana w pojazdach należących do niektórych kategorii M i N oraz powinno się zezwalać i zachęcać do ich instalacji w pojazdach należących do pozostałych kategorii M i N; konieczne jest, w ramach homologacji typu EWG pojazdów silnikowych, ustanowienie przepisów regulujących instalowanie punktów mocowania dla różnych kategorii pojazdów; w tym celu zakres dyrektywy 76/115/EWG musi zostać rozszerzony tak, aby producenci mogli wyposażać takie pojazdy w punkty mocowania zgodne z wymogami tej dyrektywy; takie rozszerzenie jest możliwe dzięki postępowi technicznemu w dziedzinie budowy pojazdów silnikowych;

w tym celu dyrektywa 76/115/EWG powinna zostać zmieniona;

zmiana tej dyrektywy oznacza, że pewne wymogi zawarte w załączniku I do dyrektywy 76/115/EWG powinny zostać dostosowane do postępu technicznego; wejście w życie przepisów obecnej dyrektywy należy skoordynować w czasie z wejściem w życie przepisów, które, po przyjęciu obecnej dyrektywy, będą następnie przyjęte w celu dostosowania do postępu technicznego wymogów załączników do dyrektywy 76/115/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 76/115/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. Artykuł 2 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

Do celów niniejszej dyrektywy »pojazd« oznacza każdy pojazd silnikowy kategorii M lub N określonych w załączniku I do dyrektywy 70/156/EWG, przeznaczony do ruchu drogowego, wyposażony w co najmniej cztery koła, o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej przekraczającej 25 km/h."

2. W załączniku I:

a) ppkt 4.3.1 otrzymuje brzmienie:

"4.3.1. Dla przednich siedzeń pojazdów należących do kategorii M1, M2 (z wyjątkiem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3.500 kg oraz pojazdów posiadających specjalnie zaprojektowane miejsca stojące dla pasażerów) oraz kategorii N1, N2 i N3 instaluje się dwa dolne punkty mocowania i jeden górny punkt mocowania pasów bezpieczeństwa. Jednakże dla przednich siedzeń środkowych za wystarczające uważa się dwa dolne punkty mocowania pasów, w przypadku gdy szyba przednia znajduje się poza strefą odniesienia zdefiniowaną w załączniku II do dyrektywy 74/60/EWG. W stosunku do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa szyba przednia jest uważana za część strefy odniesienia, jeżeli może ona wejść w kontakt statyczny z urządzeniem pomiarowym według metody opisanej w załączniku II."

b) skreśla się ppkt 4.3.1.1 i 4.3.1.2,

c) ppkt 4.3.2 otrzymuje brzmienie:

"4.3.2. Dla innych siedzeń zewnętrznych w pojazdach należących do kategorii M1 instaluje się dwa dolne punkty mocowania i jeden górny punkt mocowania pasów bezpieczeństwa."

d) ppkt 4.3.3 otrzymuje brzmienie:

"4.3.3. Dla wszystkich innych siedzeń pojazdów kategorii M1 i dla innych siedzeń niechronionych w pojazdach należących do kategorii innych niż M1, określonych w ppkt 4.3.1, obowiązkowe są co najmniej dwa dolne punkty mocowania pasa bezpieczeństwa.

Do celów definicji »siedzenia chronionego«, określenie »przestrzeń chroniona« oznacza przestrzeń znajdującą się przed siedzeniem i zawartą:

- między dwoma płaszczyznami poziomymi, jedną przechodzącą przez punkt H a drugą znajdującą się 400 mm nad nią;

- między dwoma pionowymi płaszczyznami wzdłużnymi, które są symetryczne względem punktu H i oddalone od siebie o 400 mm;

- za pionową płaszczyzną poprzeczną 1,30 mm od punktu H.

W obrębie każdej pionowej płaszczyzny poprzecznej określenie »strefa ekranowa« oznacza powierzchnię ciągłą, taką że jeżeli dokonuje się rzutu poziomego wzdłużnego kuli o średnicy 165 mm przez jakikolwiek punkt tej strefy oraz przez środek kuli, w żadnym punkcie przestrzeni chronionej nie ma jakiejkolwiek szczeliny, w której zmieściłaby się ta kula.

Siedzenie uważa się za chronione, jeżeli łączna powierzchnia stref ekranowych w obrębie przestrzeni chronionej wynosi przynajmniej 800 cm2."

e) ppkt 4.3.4 otrzymuje brzmienie:

"4.3.4. W przypadku wszystkich siedzeń składanych, a także dla wszystkich siedzeń wszelkich pojazdów nieobjętych ppkt 4.3.1, 4.3.2 lub 4.3.3 nie wymaga się instalacji punktów mocowania pasów bezpieczeństwa. Jednak jeżeli pojazd jest wyposażony w punkty mocowania do takich siedzeń, takie punkty mocowania muszą być zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy."

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w dniu będącym jednocześnie dniem wejścia w życie przepisów niezbędnych do wykonania dyrektywy, która ma być przyjęta po niniejszej dyrektywie zgodnie z art. 6 dyrektywy 76/115/EWG, tak aby można było dostosować do postępu technicznego wymogi załączników do dyrektywy 76/115/EWG. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lipca 1981 r.

W imieniu Rady
P. WALKER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 87 z 9.4.1980, str. 5.

(2) Dz.U. C 265 z 13.10.1988, str. 77.

(3) Dz.U. C 230 z 8.9.1980, str. 6.

(4) Dz.U. L 24 z 30.1.1976, str. 6.

(5) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(6) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 34.

(7) Dz.U. L 220 z 29.8.1977, str. 95.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1981.209.30

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 81/575/EWG zmieniająca dyrektywę Rady 76/115/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych
Data aktu: 20/07/1981
Data ogłoszenia: 29/07/1981
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 23/07/1981