uwzględniając Konwencję o Ochronie Renu przed Zanieczyszczeniem Chemicznym, podpisaną w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r., a w szczególności jej art. 3, 4, 5 i 14;
Proponuje Umawiającym się Stronom Konwencji, uzupełnienie załącznika IV do Konwencji z dnia 3 grudnia 1976 r., w odniesieniu do kadmu, w sposób następujący:
Substancja lub grupa substancji | Pochodzenie | Wartość graniczna maksymalnego stężenia substancji | Wartość graniczna maksymalnej ilości substancji | Limit czasowy istniejących zrzutów | Uwagi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Kadm |
1. Wydobycie cynku, rafinacja ołowiu i cynku, przemysł związany z kadmem i metalami nieżelaznymi |
Miesięczna średnia 0,2 miligramów kadmu na litr zrzutu | 1 stycznia 1989 | (1)(2)(3)(4) | |
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,3 miligramów kadmu na litr zrzutu | 1 stycznia 1986 | ||||
2. Wytwarzanie związków kadmu |
Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutu | (5) | 1 stycznia 1989 | (1)(2)(3) | |
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu | W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji | 1 stycznia 1986 | |||
3. Wytwarzanie pigmentów | Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutu | (5) | 1 stycznia 1989 | (1)(2)(3) | |
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu | W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,3 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji | 1 stycznia 1986 | |||
4. Wytwarzanie stabilizatorów |
Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutów | (5) | 1 stycznia 1989 | (1)(2)(3) | |
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu | W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji | 1 stycznia 1986 | |||
5. Wytwarzanie baterii i akumulatorów |
Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutu | (5) | 1 stycznia 1989 | (1)(2)(3) | |
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu | W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 1,5 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji | 1 stycznia 1986 | |||
6. Galwanizacja | Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutu | (5) | 1 stycznia 1989 | (1)(2)(3)(6) | |
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu | W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,3 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji | 1 stycznia 1986 | |||
7. Produkcja kwasu fosforowego i/lub nawozu fosforowego z fosforytu |
(1)(2)(3)(7) | ||||
(1) Wartości graniczne podane w powyższych kolumnach dotyczą oznaczenia zawartości kadmu w niefiltrowanej próbce. Mają one zastosowanie do całkowitej zawartości kadmu we wszystkich ściekach będących rezultatem procesu produkcji na terenie, gdzie znajdują się instalacje przemysłowe. W przypadku gdy ścieki zawierające kadm są oczyszczane poza instalacją, w zakładzie, przeznaczonym do usunięcia kadmu, rządy mogą zezwolić na zastosowanie wartości granicznych w punkcie, w którym ścieki opuszczają ten zakład. | |||||
(2) Dzienne wartości graniczne otrzymuje się poprzez pomnożenie miesięcznych granicznych wartości podanych w powyższych kolumnach przez dwa. W celu zaznajomienia się z metodami pomiaru, analizy i próbkowania, należy zapoznać się z zaleceniami wydanymi przez Międzynarodową Komisję dnia 20 czerwca 1983 r. w Luksemburgu. | |||||
(3) W przypadku sektorów przemysłowych, w których wartości graniczne wyrażone zostały zarówno jako maksymalne stężenie, jak i maksymalna ilość kadmu, należy zastosować oba rodzaje wartości. Jednakże właściwe władze mogą zatwierdzić standardy emisji przekraczające stosowaną wartość graniczną wyrażoną jako maksymalne stężenie w przypadku gdy zostały spełnione następujące dwa warunki: | |||||
a) objętość zrzutów ścieków została w znacznym stopniu zredukowana dzięki zastosowaniu specjalnych środków oszczędzania wody; oraz | |||||
b) nie przekroczono wartości granicznej wyrażonej jako maksymalna ilość kadmu. | |||||
(4) W przypadku sektora przemysłowego 1, dla którego przyjęto jedynie wartości graniczne wyrażone jako maksymalne stężenie, rządy - usiłując określić przyszłe wartości graniczne dla maksymalnej ilości, celem ustalenia tych wartości i wprowadzenia ich w życie dnia 1 stycznia 1989 r. - powinny dostarczać Międzynarodowej Komisji, co najmniej co dwa lata, odpowiednie dane liczbowe dotyczące średnich miesięcznych ilości kadmu skutecznie zrzuconego przez różne branże sektora przemysłowego 1 na jedną tonę kadmu wytworzonego. | |||||
(5) W chwili obecnej, niemożliwe jest ustalenie wartości granicznych wyrażonych jako maksymalna ilość. Międzynarodowa Komisja zaproponuje, w miarę potrzeby, takie wartości, zgodnie z art. 5 Konwencji. W przypadku gdy Międzynarodowa Komisja nie zaproponuje wartości granicznych, wówczas utrzymane zostaną wartości wyrażone jako maksymalna ilość (które obowiązują od dnia 1 stycznia 1986 r.). | |||||
(6) W przypadkach, gdy uwarunkowania techniczne lub administracyjne bezwzględnie tego wymagają, rządy mogą wstrzymać do dnia 1 stycznia 1989 r. stosowanie wartości granicznych dla instalacji, których zrzuty nie przekraczają 10 kg kadmu rocznie, jeśli całkowita objętość zbiorników galwanicznych nie przekracza 1,5 m3. | |||||
(7) Zawartość kadmu w zrzutach z sektora przemysłowego 7 można znacznie zmniejszyć poprzez usunięcie odpadów zawierających kadm. Odpady te należy usunąć ze zrzutów w sytuacji, gdy możliwe jest magazynowanie podziemne lub ponowne wykorzystanie w sposób niezwiększający zagrożenia dla środowiska. Jednakże z uwagi na obecne uwarunkowania lokalne, tego typu usuwanie nie jest jeszcze wszędzie możliwe. Konsekwencją tego jest fakt, że w takich przypadkach nie mają zastosowania techniki możliwe do zaakceptowania z punktu widzenia ekonomicznego, które pozwalają na systematyczne ekstrahowanie kadmu ze zrzutów. W związku z tym, nie ustalono żadnej wartości granicznej dla sektora przemysłowego 7. Ze względu na duże zrzuty kadmu przez sektor przemysłowy 7, Międzynarodowa Komisja określi proponowane wartości graniczne dla tego sektora z chwilą udostępnienia odpowiednich metod. W międzyczasie, rządy niezależnie ustanowią standardy emisji dla kadmu zgodnie z art. 3 i 4 Konwencji, biorąc pod uwagę wszelkie możliwości usuwania odpadów zawierających kadm. W przypadku nowych zrzutów, kadm należy usunąć ze ścieków. | |||||
W miarę konieczności, Międzynarodowa Komisja zaproponuje, na etapie późniejszym, wartości graniczne dla pozostałych branż przemysłowych. W międzyczasie, rządy niezależnie ustalą standardy emisji dla zrzutów kadmu zgodnie z art. 3 i 4 Konwencji. Standardy te muszą uwzględniać najlepsze z dostępnych środków technicznych i nie mogą być mniej surowe, niż najbliższa porównywalna wartość graniczna z powyższej tabeli. | |||||
Zgodnie z art. 14 i 19 Konwencji, środki ustanowione w powyższej tabeli wchodzą w życie po ich jednomyślnym uchwaleniu przez Umawiające się Strony Konwencji. | |||||
Umawiające się Strony powiadomią o uchwaleniu niniejszych postanowień Rząd Konfederacji Szwajcarskiej, który potwierdzi otrzymanie powiadomienia. |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1985.175.37 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Propozycja Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Renu przed Zanieczyszczeniem uzupełnienia załącznika IV do Konwencji o Ochronie Renu przed Zanieczyszczeniem Chemicznym, podpisanej w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r. |
Data aktu: | 05/07/1985 |
Data ogłoszenia: | 05/07/1985 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 27/06/1985 |