uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 87,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze co następuje:
reguły konkurencji tworzą część ogólnych postanowień Traktatu, które również odnoszą się do transportu lotniczego; zasady stosowania tych postanowień są zawarte w rozdziale dotyczącym reguł konkurencji lub powinny być ustanowione w trybie przewidzianej w nim procedury;
zgodnie z rozporządzeniem Rady nr 141(4), rozporządzenia nr 17(5) nie stosuje się do usług transportowych; rozporządzenie Rady (EWG) nr 1017/68 (6) stosuje się tylko do transportu lądowego; rozporządzenie Rady Nr 4056/86(7) stosuje się tylko do transportu morskiego; w konsekwencji Komisja nie posiada obecnie środków, aby przeprowadzać bezpośrednie kontrole w przypadku podejrzenia naruszenia art. 85 i 86 Traktatu w transporcie lotniczym; Komisja nie posiada także własnych uprawnień do podejmowania decyzji lub stosowania sankcji koniecznych dla skutecznego przeciwdziałania takim naruszeniom;
transport lotniczy posiada właściwości, które są specyficzne dla tego sektora; międzynarodowy transport jest regulowany przez sieć bilateralnych umów między państwami, które określają warunki na podstawie których przewoźnicy, wskazani przez strony umów, mogą obsługiwać trasy pomiędzy ich terytoriami;
praktyki, które naruszają konkurencję w transporcie lotniczym między Państwami Członkowskimi mogą mieć znaczny wpływ na handel między Państwami Członkowskimi; w tym celu jest pożądane, aby zostały ustalone zasady, na mocy których Komisja, działając w bliskiej i stałej współpracy z właściwymi organami Państw Członkowskich, mogła podejmować środki dla stosowania art. 85 i 86 Traktatu w międzynarodowym transporcie lotniczym pomiędzy lotniskami Wspólnoty;
takie rozporządzenie powinno zapewnić procedury, uprawnienia decyzyjne i sankcje dla zapewnienia zgodności z zakazami ustanowionymi w art. 85 ust. 1 i 86 Traktatu; w tym względzie trzeba wziąć pod uwagę proceduralne przepisy rozporządzenia (EWG) nr 1017/68 wprowadzającego reguły konkurencji do transportu kolejowego, drogowego i żeglugi śródlądowej , które uwzględniają pewne charakterystyczne cechy transportu jako takiego;
przedsiębiorstwom należy przyznać prawo wysłuchania przez Komisję; a osobom trzecim, których interesów może dotyczyć decyzja, stworzyć wcześniej okazję do wypowiedzenia się oraz zapewnić możliwość szerokiego publikowania podjętych decyzji;
wszystkie decyzje wydawane przez Komisję na podstawie niniejszego rozporządzenia podlegają kontroli Trybunału Sprawiedliwości zgodnie z warunkami określonymi w Traktacie; ponadto, zgodnie z art. 172, koniecznym jest przyznanie Trybunałowi Sprawiedliwości nieograniczonej jurysdykcji w odniesieniu do decyzji, w których Komisja nakłada grzywny i okresowe kary pieniężne;
jest właściwe, aby wyłączyć spod zakazu ustanowionego w art. 85 ust. 1 pewne porozumienia, decyzje i praktyki uzgodnione, o ile ich wyłącznym celem i skutkiem jest osiągnięcie technicznych ulepszeń i współpracy;
mając na uwadze specyficzne cechy transportu lotniczego, w pierwszej kolejności same przedsiębiorstwa muszą badać, czy ich porozumienia, decyzje i praktyki uzgodnione są zgodne z regułami konkurencji i dlatego zobowiązanie przedsiębiorstw do ich zgłaszania Komisji nie jest obowiązkowe;
przedsiębiorstwa mogą zwrócić się do Komisji w celu uzyskania potwierdzenia, czy ich porozumienia, decyzje i praktyki uzgodnione są zgodne z prawem; w tym celu należy ustanowić uproszczoną procedurę;
niniejsze rozporządzenie nie przesądza o stosowaniu art. 90 Traktatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 14 grudnia 1987 r.
W imieniu Rady | |
U. ELLEMANN-JENSEN | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 182 z 9.7.1984, str. 2.
(2) Dz.U. C 182 z 19.7.1982, str. 120 oraz Dz.U. C 345 z 21.12.1987.
(3) Dz.U. C 77 z 21.3.1983, str. 20.
(4) Dz.U. 124 z 28.11.1962, str. 2751/62.
(5) Dz.U. 13 z 21.2.1962, str. 204/62.
(6) Dz.U. L 175 z 23.7.1968, str. 1.
(7) Dz.U. L 378 z 31.12.1986, str. 4.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1987.374.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 3975/87 ustanawiające procedurę stosowania reguł konkurencji do przedsiębiorstw w sektorze transportu lotniczego |
Data aktu: | 14/12/1987 |
Data ogłoszenia: | 31/12/1987 |
Data wejścia w życie: | 01/01/1988 |