(Dz.U.UE L z dnia 9 lutego 1988 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
we współpracy z Parlamentem Europejskim(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
istotne jest przyjęcie środków w celu stopniowego ustanawiania rynku wewnętrznego w okresie do dnia 31 grudnia 1992 r.; rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez wewnętrznych granic, w którym zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału;
w pierwszym programie działania Wspólnot Europejskich w dziedzinie ochrony środowiska, zatwierdzonym przez Radę dnia 22 listopada 1973 r. zwracano się o uwzględnienie najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie zwalczania zanieczyszczenia atmosferycznego powodowanego przez spaliny emitowane z pojazdów silnikowych, a także postulowano wprowadzenie odpowiednich zmian w już przyjętych dyrektywach; w trzecim programie działania w dziedzinie ochrony środowiska przewidziano podjęcie dalszych starań w celu znacznego zmniejszenia obecnego poziomu emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów silnikowych;
w dyrektywie 70/220/EWG(4) określono wartości graniczne dla emisji tlenku węgla i nie spalonych węglowodorów z takich silników; te wartości graniczne zmniejszono po raz pierwszy dyrektywą 74/290/EWG(5) i uzupełniono je, zgodnie z dyrektywą 77/102/EWG(6), o wartości graniczne emisji tlenków azotu; wartości graniczne dla tych trzech zanieczyszczeń zmniejszono następnie dyrektywami: 78/665/EWG(7) i 83/351/EWG(8);
prace podjęte przez Komisję w związku z jej polityką rozwijania kompleksowego podejścia do opracowania wytycznych dla przemysłu samochodowego wykazały, że przemysł europejski już rozporządza lub obecnie doskonali technologię i konstrukcje silników, które pozwalają na dalsze zmniejszenie wartości dopuszczalnych; że w rozważanym okresie takie zmniejszenie tych wartości nie zagrozi celom polityki Wspólnoty w innych dziedzinach, w szczególności w dziedzinie racjonalnego wykorzystania energii;
niezbędne jest wspieranie innowacji i konkurencyjności przemysłu odpowiednio na rynku wewnętrznym i na rynkach zagranicznych; jest także niezbędne, aby Wspólnota podjęła działania dotyczące emisji zanieczyszczeń przez pojazdy; jednocześnie jest niezbędne zachowanie wysokiego poziomu ochrony środowiska i umożliwienie osiągnięcia wartości dopuszczalnych emisji z pojazdów ustalonych dla warunków europejskich tak, aby ich końcowy skutek dla środowiska był równoważny do skutków wprowadzenia norm emisji z pojazdów obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki; aby osiągnięć ten cel, należy przewidzieć rozwiązania zróżnicowane w zależności od kategorii pojemności silnika, pozwalające, na ile to tylko możliwe, na spełnienie wymagań Wspólnoty przy rozsądnych kosztach i za pomocą różnych środków technicznych; wartości dopuszczalne emisji dla pojazdów z silnikami o pojemności mniejszej niż 1,4 litra odzwierciedlają obecne techniczne i gospodarcze uwarunkowania producentów europejskich w tym sektorze rynku; wartości graniczne dla emisji w latach 1992/1993 powinny być ustalone w 1987 r.;
wartości graniczne emisji z pojazdów określone w niniejszej dyrektywie oparte są na metodzie badania określonej w dyrektywie 70/220/EWG, ale procedura musi zostać następnie dostosowana tak, by była reprezentatywna nie tylko dla warunków ruchu pojazdów w zatłoczonych centrach miast, ale również poza takimi centrami; decyzja o takim dostosowaniu musi zostać podjęta najpóźniej w 1987 r.;
artykuł 5 dyrektywy 70/220/EWG odnosi się do możliwości dostosowania do postępu technicznego wymagań ujętych w jej załącznikach;
silniki benzynowe we wszystkich pojazdach objętych niniejszą dyrektywą powinny zostać zaprojektowane do używania paliwa bezołowiowego tak, aby umożliwić zaprzestanie używania dodatków do paliw zawierających ołów i tym samym przyczynić się w sposób decydujący do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska tym pierwiastkiem;
niezbędne jest zapewnienie, aby przepisy dotyczące silników o zapłonie samoczynnym objętych niniejszą dyrektywą pozostały spójne z punktu widzenia szczególnego charakteru zanieczyszczeń emitowanych przez takie silniki z następnymi zmianami w przepisach, odnoszącymi się do innych zanieczyszczeń emitowanych przez takie silniki określone w dyrektywie 72/306/EWG(9);
w okresie pomiędzy przyjęciem norm europejskich i wdrożeniem zmodyfikowanego europejskiego cyklu badawczego, jest pożądane, aby pojazdy, które otrzymają homologację zgodnie z równoważnymi normami na wspólnotowych rynkach wywozu kwalifikowały się również do homologacji typu EWG;
z właściwym poszanowaniem zasad Traktatu Państwa Członkowskie, które sobie tego życzą, mogą wprowadzić wcześniej nowe wartości dopuszczalnej emisji pojazdów określone w niniejszej dyrektywie, pamiętając jednak, że czyniąc tak, nie mogą zabronić wprowadzania do obrotu lub użytku pojazdów produkowanych na miejscu lub przywożonych, które spełniają wymagania Wspólnoty,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 3 grudnia 1987 r.
W imieniu Rady | |
Chr. CHRISTENSEN | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 178 z 6.7.1984, str. 9, Dz.U. C 318 z 29.11.1984, str. 6 i Dz.U. C 257 z 28.9.1987, str. 1.
(2) Opinia opublikowana w Dz.U. C 12 z 14.1.1985, str. 65 i Dz.U. C 190 z 20.7.1987, str. 180 oraz stanowisko Parlamentu z dnia 18 listopada 1987 r. (Dz.U. C 345 z 21.12.1987, str. 59).
(3) Dz.U. C 25 z 28.1.1985, str. 46.
(4) Dz.U. L 76 z 6.4.1970, str. 1.
(5) Dz.U. L 159 z 15.6.1974, str. 61.
(6) Dz.U. L 32 z 3.2.1977, str. 32.
(7) Dz.U. L 223 z 14.8.1978, str. 48.
(8) Dz.U. L 197 z 20.7.1983, str. 1.
(9) Dz.U. L 190 z 20.8.1972, str. 1.
(10) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(11) Dz.U. L 220 z 8.8.1987, str. 44.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1988.36.1 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 88/76/EWG zmieniająca dyrektywę 70/220/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczania powietrza przez spaliny z silników pojazdów silnikowych |
Data aktu: | 03/12/1987 |
Data ogłoszenia: | 09/02/1988 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 16/12/1987 |