uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1418/76 z dnia 21 czerwca 1976 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku ryżu(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1806/89(2), w szczególności jego art. 11a ust. 6 oraz art. 27,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1676/85 z dnia 11 czerwca 1985 r. w sprawie wartości jednostki rozliczeniowej oraz kursów wymiany stosowanych do celów wspólnej polityki rolnej(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1636/87(4), w szczególności jego art. 2 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
subsydia muszą być ustalone tak, aby pokrywały różnicę między notowaniami i cenami danych produktów we Wspólnocie i na rynku światowym; w tym celu konieczne jest branie pod uwagę stanu zapasów na wyspie Réunion oraz sytuacji cenowej ryżu i ryżu łamanego na rynku światowym i we Wspólnocie;
w związku ze znacznymi wahaniami w czasie notowań ryżu i ryżu łamanego na rynku światowym i różnicami w cenach, po jakich te produkty są oferowane na rynku przez różne państwa, subsydia powinny być ustalane, w celu pokrycia różnicy między cenami światowymi i wspólnotowymi, biorąc pod uwagę koszty transportu, w oparciu o różnicę między reprezentatywnymi cenami we Wspólnocie a najbardziej korzystnymi notowaniami na rynku światowym;
szczególne ustalenia ustanowione w art. 11a rozporządzenia (EWG) nr 1418/76 dla przywozów ryżu do francuskiego departamentu zamorskiego Réunion obejmują, dla zapewnienia równego traktowania, subsydia w odniesieniu do ryżu pochodzącego z Państw Członkowskich; w celu zapewnienia wspólnotowym eksporterom stabilnej wysokości subsydiów, należy ustanowić przepisy regulujące ich ustalanie z góry;
kwota ustalanych z góry subsydiów musi podlegać dostosowaniu do ceny progowej; na takie dostosowanie ustalanych z góry subsydiów do ryżu niełuskanego lub ryżu częściowo bielonego może mieć wpływ jedynie stosowanie przeliczników stosowanych do przeliczania wartości dotyczących ilości ryżu łuskanego lub bielonego na wartości dotyczące takiej samej ilości ryżu będącego na innym etapie przetworzenia; powinny być tu stosowane kursy wymiany ustalone w art. 1 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 467/67/EWG z dnia 21 sierpnia 1967 r. ustalającego kursy wymiany, koszty przetworzenia oraz wartość produktów ubocznych ryżu na różnych etapach przetworzenia(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 2325/88(6);
w celu zapobiegania zakłóceniom konkurencji między podmiotami gospodarczymi w różnych Państwach Członkowskich przy przeliczaniu kwoty subsydiów ustalonej w ecu na walutę krajową, używane powinny być kursy ustalone w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 3294/86 z dnia 29 października 1986 r. ustalającym kursy wymiany stosowane w odniesieniu do ceł i refundacji w sektorze ryżu(7), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (EWG) nr 2654/89(8), a także, biorąc pod uwagę wyjątkowe ustalenia stosowane w odniesieniu do wyspy Réunion, powinny zostać wskazane zdarzenia operacyjne dla stosowania tych kursów;
art. 11a ust. 4 rozporządzenia (EWG) 1418/76 przewiduje, że, jeśli to stosowne, subsydia mogą być ustalone w drodze procedury przetargowej;
powinny zostać ustanowione szczegółowe zasady dla takiej procedury przetargowej;
w celu zapewnienia równości traktowania wszystkich zainteresowanych stron we Wspólnocie, przetargi muszą być organizowane zgodnie z jednolitymi zasadami; w tym celu, publikacji decyzji o otwarciu przetargu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich powinno towarzyszyć ogłoszenie o przetargu;
celem ustalania subsydiów w drodze przetargu jest umożliwienie lepszego zarządzania dostawami; w tym celu istotne jest, aby oferty zawierały informacje konieczne dla ich oceny oraz aby towarzyszyły im niektóre formalne przedsięwzięcia;
powinny być ustalone maksymalne subsydia; metoda ta umożliwia przyznawanie zamówień w odniesieniu do wszystkich ilości;
mogą zaistnieć sytuacje rynkowe, w których po zbadaniu aspektów gospodarczych proponowanych wywozów jasne będzie, że Komisja, zamiast ustalenia subsydiów, nie powinna ich przyznawać;
w celu zapewnienia, że dokument subsydiów, wydany przy udzieleniu zamówienia, będzie używany po zrealizowaniu dostawy, musi być wymagane zabezpieczenie przetargowe; obowiązek ten nie może być wykonany, o ile przedstawiona oferta nie zostanie podtrzymana; w przypadku wycofania oferty zabezpieczenie przepada;
powinny zostać ustanowione procedury powiadamiania uczestników przetargu o wyniku przetargu jak również wydawania pozwoleń niezbędnych do wywozu przyznanych ilości;
produkty objęte art. 11a ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 1418/76 mają szczególne przeznaczenie; dlatego też aż do właściwego urzędu celnego na Réunion powinien towarzyszyć im egzemplarz kontrolny formularza T5 określonego w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2823/87 z dnia 18 września 1987 r. w sprawie dokumentów używanych do celów wprowadzenia wspólnotowych środków weryfikacji użycia lub przeznaczenia towarów(9);
z art. 11a ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 1418/76 jasno wynika, że, na mocy przepisów tego artykułu, przywożony może być wyłącznie ryż przeznaczony do spożycia na wyspie Réunion; subsydia nie mogą być przyznane dla ryżu nie używanego w ten sposób; ponadto właściwe władze krajowe powinny być upoważnione do podjęcia wszelkich niezbędnych środków nadzorczych w celu zapewnienia, że ryż przywożony z państw nieczłonkowskich lub dostarczony z Państw Członkowskich zgodnie ze wspomnianymi zasadami nie podlega ponownemu wywozowi;
rozporządzenie Komisji (EWG) nr 4142/87 z dnia 9 grudnia 1987 r. określające warunki dopuszczenia niektórych towarów do przywozu zgodnie z Porozumieniem o stosowaniu preferencyjnych taryf ze względu na ostateczne przeznaczenie tych towarów(10) zawiera niektóre przepisy, które nie są odpowiednie dla szczególnego przypadku produktów określonych w art. 11a rozporządzenia (EWG) nr 1418/76; w tym rozporządzeniu powinny wobec tego znaleźć się przepisy dostosowane do szczególnej sytuacji tych produktów;
z uwagi na niniejsze rozporządzenie, rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1031/78 z dnia 19 maja 1978 r. ustalające szczegółowe zasady przywozów ryżu do Réunion(11), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1315/89(12) powinno zostać uchylone;
środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. zbóż,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ray MAC SHARRY | |
Członek Komisji |
_______
(1) Dz.U. L 166 z 25.6.1976, str. 1.
(2) Dz.U. L 177 z 24.6.1989, str. 1.
(3) Dz.U. L 164 z 24.6.1985, str. 1.
(4) Dz.U. L 153 z 13.6.1987, str. 1.
(5) Dz.U. L 204 z 24.8.1967, str. 1.
(6) Dz.U. L 202 z 27.7.1988, str. 41.
(7) Dz.U. L 304 z 30.10.1986, str. 25.
(8) Dz.U. L 255 z 1.9.1989, str. 62.
(9) Dz.U. L 270 z 23.9.1987, str. 1.
(10) Dz.U. L 387 z 31.12.1987, str. 81.
(11) Dz.U. L 132 z 20.5.1978, str. 72.
(12) Dz.U. L 131 z 13.5.1989, str. 48.
(13) Dz.U. L 331 z 2.12.1988, str. 1.
(14) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5.
ZAŁĄCZNIKI
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1989.261.8 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2692/89 ustanawiające szczegółowe zasady wywozu ryżu do Réunion |
Data aktu: | 06/09/1989 |
Data ogłoszenia: | 07/09/1989 |
Data wejścia w życie: | 10/09/1989, 01/05/2004 |