(Dz.U.UE L z dnia 31 stycznia 1990 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43;
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
dyrektywa Rady 79/373/EWG(4), ostatnio zmieniona dyrektywą 87/235/EWG(5), ustanawia reguły obrotu mieszankami paszowymi we Wspólnocie;
zgodnie z obecnym prawodawstwem wspólnotowym Państwa Członkowskie mogą w niektórych przypadkach odstąpić od stosowania reguł wspólnotowych, w szczególności dotyczących etykietowania i wyboru składników;
w celu wprowadzenia rynku wewnętrznego wszelkie krajowe odstępstwa, które mogą utrudniać swobodny przepływ mieszanek paszowych lub stwarzać nierówne warunki konkurencji, powinny zostać wyeliminowane;
najwłaściwszą metodą eliminowania wszystkich obecnych rozbieżności dotyczących zasad etykietowania jest ustalenie na szczeblu wspólnotowym wykazu deklaracji, który w każdym przypadku musi być przekazywany lub może być przekazywany dobrowolnie przez podmiot odpowiedzialny za etykietowanie;
w zakresie etykietowania celem dyrektywy 79/373/EWG jest zapewnienie, że hodowcy są powiadamiani obiektywnie oraz możliwie jak najdokładniej o składzie i stosowaniu pasz; ważne jest zapewnienie, aby dokładność składanych deklaracji była oficjalnie weryfikowana zgodnie z odpowiednimi przepisami niniejszej dyrektywy, na każdym etapie obrotu tymi paszami;
deklaracja składników pasz stanowi w niektórych przypadkach ważną pozycję informacji dla hodowców;
ilościowe określenie składników pasz dla zwierząt użytkowych powoduje obecnie trudności związane ze sprawdzeniem, głównie z powodu charakteru wykorzystanych produktów, złożoności wytworzonych mieszanek lub przyjętej metody wytwórczej;
odpowiednio, na tym etapie właściwe jest preferowanie, przynajmniej dla pasz przeznaczonych dla zwierząt użytkowych ustaleń elastycznej deklaracji ograniczonej do wskazania składników paszy bez podania ich ilości; musi być również pozostawiona możliwość stworzenia kategorii umożliwiających zgrupowanie pod jedną nazwą wielu składników; ponieważ kategorie składników zostały już ustalone dyrektywą Komisji 82/475/EWG(6) dla mieszanek paszowych przeznaczonych dla zwierząt domowych, podobne przepisy powinny zostać przyjęte dla pozostałych pasz;
konieczne jest ustanowienie przepisów szczególnych dotyczących etykietowania pasz dla zwierząt domowych w celu uwzględnienia specjalnego charakteru tego rodzaju pasz;
wytwórcy mieszanek paszowych muszą mieć swobodę dostarczenia hodowcom informacji innych niż ustalonych szczegółowo w dyrektywie 79/373/EWG, ale dostarczenie takich dodatkowych informacji powinno być dokonywane z zastrzeżeniem niektórych warunków lub ograniczeń w celu zapewnienia uczciwej konkurencji między wytwórcami oraz w celu zapewnienia, że takie informacje są obiektywne;
dyrektywa 79/373/EWG umożliwia obecnie Państwom Członkowskim stworzenie wymogu, aby mieszanki paszowe były wytwarzane na bazie określonych składników lub aby były wolne od niektórych składników; przeszkody wynikające z takich ograniczeń muszą zostać wyeliminowane przez przyjęcie na poziomie wspólnotowym wykazu składników wykorzystanych do wytwarzania mieszanek paszowych oraz wykazu składników, których wykorzystanie musi być zabronione z przyczyn zdrowotnych;
wykaz składników, które mogą być wykorzystywane w paszach nie może być wyczerpujący z powodu ogromnej różnorodności produktów oraz produktów ubocznych, które mogą być wykorzystywane, stałego rozwoju technologii żywności i potrzeby, aby nie ograniczać wyboru wytwórców; wystarczające jest sporządzenie spisu głównych składników normalnie stosowanych w produkcji mieszanek paszowych;
spis ten musi określać nazwy zwyczajowe, które mają być stosowane do oznaczania różnych składników oraz opisy, z którymi muszą być zgodne w celu zakwalifikowania ich do takich nazw;
podany opis różnych składników może sam okazać się niewystarczający, w celu rozróżnienia produktów, które są bardzo do siebie zbliżone, lecz czasem mogą się różnić od siebie jakością; powinien zostać przewidziany przepis w odniesieniu do takich specjalnych przypadków w celu stworzenia dodatkowej możliwości ustanowienia wymogów minimalnych dotyczących składu;
wykaz składników, które mogą być wykorzystywane w wytwarzaniu mieszanek paszowych nie jest wyczerpujący; Państwa Członkowskie są odpowiednio zobowiązane, aby zezwoliły na wprowadzanie do obrotu mieszanek paszowych we Wspólnocie, zawierających składniki inne niż składniki umieszczone w wyżej wymienionym wykazie, pod warunkiem że takie produkty są zdrowe, autentyczne i o jakości handlowej oraz pod warunkiem że oznaczone są szczególnymi nazwami zapobiegającymi pomyleniu ze składnikami kwalifikującymi się do noszenia nazw ustalonych na poziomie wspólnotowym;
ustalenie wykazu głównych składników zwykle wykorzystywanych i wprowadzanych do obrotu w celu przygotowania mieszanek paszowych oraz ustalenie wykazu składników, których wykorzystanie musi zostać zabronione w przyszłości, stanowią środki o charakterze naukowym; w celu ułatwienia przyjęcia takich środków powinna być stosowana procedura wprowadzająca ścisłą współpracę między Państwami Członkowskimi a Komisją w ramach Stałego Komitetu ds. Pasz;
w celu zapewnienia zgodności z wymaganiami dotyczącymi mieszanek paszowych Państwa Członkowskie muszą zapewnić właściwe kontrole przez pobieranie próbek nie tylko w trakcie obrotu, lecz również w czasie wytwarzania pasz; ostatnia metoda kontroli może w szczególności obejmować pisemną dokumentację wytwórców,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 22 stycznia 1990 r.
W imieniu Rady | |
M. O'KENNEDY | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 178 z 7.7.1998, str. 4 oraz Dz.U. C 100 z 21.4.1989, str. 10.
(2) Dz.U. C 12 z 16.1.1989, str. 382.
(3) Dz.U. C 23 z 20.1.1989, str. 10.
(4) Dz.U. L 86 z 6.4.1979, str. 30.
(5) Dz.U. L 102 z 14.4.1987, str. 54.
(6) Dz.U. L 213 z 21.7.1982, str. 27.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1990.27.35 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 90/44/EWG zmieniająca dyrektywę 79/373/EWG w sprawie obrotu mieszankami paszowymi |
Data aktu: | 22/01/1990 |
Data ogłoszenia: | 31/01/1990 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 31/01/1990 |