uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 84 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
rozporządzenie (EWG) nr 2299/89(4) stanowi istotny krok w kierunku osiągnięcia nie zakłóconej konkurencji między przewoźnikami lotniczymi oraz między komputerowymi systemami rezerwacji, chroniąc w ten sposób interesy konsumentów;
konieczne jest rozszerzenie zakresu rozporządzenia (EWG) nr 2299/89 i wyjaśnienie jego przepisów oraz właściwe jest podjęcie takich środków na poziomie wspólnotowym, aby zapewnić spełnianie celów rozporządzenia we wszystkich Państwach Członkowskich;
niniejsze rozporządzenie jest bez uszczerbku dla stosowania art. 85 i 86 Traktatu;
rozporządzenie Komisji (EWG) nr 83/91(5) wyłącza porozumienia dotyczące wspólnego zakupu, rozwoju i eksploatacji komputerowych systemów rezerwacji spod przepisów art. 85 ust. l Traktatu;
nieregularne usługi lotnicze posiadają istotne znaczenie na terytorium Wspólnoty;
duża część tych podróży to wycieczki zorganizowane lub produkty wiązane, a transport lotniczy stanowi jedynie jeden z elementów całego produktu;
w zasadzie produkty typu "tylko bilet" lub niewiązane produkty w ramach nieregularnych usług lotniczych konkurują bezpośrednio z produktami transportu lotniczego oferowanymi w ramach regularnych usług;
pożądane jest równe traktowanie podobnych produktów i zapewnienie uczciwej konkurencji między obydwoma rodzajami produktów transportu lotniczego oraz bezstronnego upowszechniania informacji wśród konsumentów;
właściwe jest ujęcie wszystkich kwestii dotyczących używania komputerowych systemów rezerwacji dla wszystkich rodzajów usług transportu lotniczego w tym samym rozporządzeniu Rady;
konsumenci poszukujący różnych produktów powinni mieć możliwość zażądania wyświetlenia informacji dotyczących tylko regularnych albo tylko nieregularnych lotów;
pożądane jest wyjaśnienie, że rozporządzenie (EWG) nr 2299/89 powinno mieć zastosowanie do komputerowych systemów rezerwacji oferowanych dla i/lub używanych przez konsumentów końcowych, niezależnie od tego, czy są osobami fizycznymi, czy też przedsiębiorcami;
przewoźnicy lotniczy używający komputerowego systemu rezerwacji w swoich własnych wyraźnie oznakowanych biurach lub okienkach nie będą podlegać przepisom regulującym główny wykaz;
właściwe jest wyraźne rozróżnienie między umową o uczestnictwo w systemie lub zezwalającą na korzystanie z systemu a dostarczaniem samego wyposażenia technicznego; przy czym to ostatnie podlega normalnemu prawu zobowiązań, umożliwiając w ten sposób sprzedawcy systemu żądania zwrotu kosztów bezpośrednich w przypadku rozwiązania umowy o uczestnictwo lub podpisania umowy zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia;
odmowa ze strony przewoźników macierzystych dostarczenia tych samych informacji dotyczących rozkładów, taryf i dostępności innych systemów niż ich własne oraz przyjęcia rezerwacji dokonanych przez takie systemy może poważnie zakłócać konkurencję między komputerowymi systemami rezerwacji;
bezstronna konkurencyjność komputerowych systemów rezerwacji dla przewoźników lotniczych musi być zapewniona w odniesieniu do jednakowej funkcjonalności i zabezpieczenia danych, w szczególności poprzez równy dostęp do funkcji, informacji/danych oraz interfejsów, a także wyraźne rozróżnienie między własnymi urządzeniami przewoźnika a urządzeniami dystrybucyjnymi;
równość konkurencji zostanie wzmocniona poprzez zapewnienie oddzielnej tożsamości prawnej komputerowych systemów rezerwacji;
w konkurencji między przewoźnikami przewoźnik macierzysty może nieuczciwie czerpać korzyści wynikające z kontroli nad własnym komputerowym systemem rezerwacji; dlatego konieczne jest bezwzględnie równe traktowanie przewoźników macierzystych i przewoźników używających systemu w zakresie, w jakim możliwości systemu wykorzystywane są przez przewoźnika macierzystego, objęte niniejszym rozporządzeniem;
w interesie konsumenta pożądane jest, aby do każdej transakcji, której żąda konsument, przewidziany był główny wykaz;
pożądane jest udostępnianie przewoźnikom używającym systemu danych marketingowych oraz danych o rezerwacjach i sprzedaży na niedyskryminacyjnych zasadach, a także przy zachowaniu równych czasów dostępu; identyfikacja lub informacje osobowe pasażera indywidualnego lub podróżującego służbowo muszą pozostać informacjami poufnymi; dlatego sprzedawca systemu musi zagwarantować, poprzez środki techniczne i odpowiednie zabezpieczenia, przynajmniej w zakresie oprogramowania, że nie będzie miał miejsca nieupoważniony dostęp do informacji;
informacje dotyczące korzystania z systemu powinny być wystarczająco szczegółowe, aby umożliwić przewoźnikom używającym systemu i subskrybentom kontrolę swych kosztów; w celu ułatwienia takiej kontroli takie informacje należy udostępnić na nośnikach magnetycznych;
w interesie konsumenta pożądane jest wyjaśnienie, że żaden lot lub kombinacja lotów nie są pokazywane więcej niż jeden raz podczas wyświetlania głównego wykazu systemu, z wyjątkiem umów joint venture lub innych porozumień, gdy każdy przewoźnik indywidualnie ponosi odpowiedzialność za ofertę i sprzedaż produktów transportu lotniczego na danych lotach;
sprzedawca systemu powinien zapewnić, aby przestrzeganie zasad technicznej zgodności z przepisami dotyczącymi jednakowej funkcjonalności i zabezpieczenia danych monitorowane było przez niezależnego kontrolera,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 października 1993 r.
W imieniu Rady | |
R. URBAIN | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 56 z 26.2.1993, str. 28.
(2) Dz.U. C 176 z 28.6.1993, str. 65.
(3) Dz.U. C 108 z 19.4.1993, str. 16.
(4) Dz.U. L 220 z 29.7.1989, str. 1.
(5) Dz.U L 10 z 15.1.1991, str. 9. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) 1618/93 (Dz.U. L 155 z 26.6.1993, str. 23).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1993.278.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 3089/93 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2299/89 w sprawie kodeksu postępowania dla komputerowych systemów rezerwacji |
Data aktu: | 29/10/1993 |
Data ogłoszenia: | 11/11/1993 |
Data wejścia w życie: | 11/06/1994, 11/12/1993, 01/01/1995, 01/05/2004 |