uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189b Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
należy przyjąć środki mające na celu urzeczywistnienie rynku wewnętrznego; rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w obrębie którego zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału;
prace związane z rynkiem wewnętrznym powinny mieć również na celu poprawę jakości życia, ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów; środki proponowane w niniejszej dyrektywie są zgodne z rezolucją Rady z dnia 9 listopada 1989 r. w sprawie przyszłych priorytetów w ponownym wprowadzaniu polityki ochrony konsumentów(4);
Rada i przedstawiciele rządów Państw Członkowskich zebrani w Radzie, przyjęli decyzję 90/238/Eurotaom, EWWiS, EWG(5) dotyczącą planu działań na lata 1990-1994 w ramach programu "Europa w walce z rakiem";
substancje umieszczone w załączniku I do dyrektywy Rady 67/548/EWG(6), klasyfikowane jako substancje kancerogenne kategorii 1 lub 2 mogą powodować raka; w celu poprawy ochrony zdrowia, takie substancje i preparaty, które je zawierają, nie mogą być wprowadzane do powszechnego obrotu;
substancje umieszczone w załączniku I do dyrektywy 67/548/EWG, klasyfikowane jako substancje mutagenne kategorii 1 lub 2 mogą powodować dziedziczne wady genetyczne; w celu poprawy ochrony zdrowia takie substancje i preparaty, które je zawierają, nie mogą być wprowadzane do powszechnego obrotu;
substancje umieszczone w załączniku I do dyrektywy 67/548/EWG klasyfikowane jako substancje toksyczne ze względu na zaburzenia rozrodczości kategorii 1 lub 2, mogą powodować wady wrodzone; w celu poprawy ochrony zdrowia takie substancje i preparaty, które je zawierają, nie mogą być wprowadzane do powszechnego obrotu;
dla pełnej przejrzystości i zrozumiałości, takie substancje muszą być określane z wykorzystaniem uznanej nomenklatury, o ile jest to możliwe pochodzącej z IUPAC (Międzynarodowej Unii Chemii Czystej i Stosowanej); załącznik I do dyrektywy 67/548/EWG ("Wykaz substancji niebezpiecznych") jest regularnie aktualizowany w związku z dostosowaniem do postępu technicznego; Komisja przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, nie później niż w ciągu 6 miesięcy po publikacji takiej zmiany w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich, wniosek o przyjęcie dyrektywy regulującej klasyfikację nowych substancji kancerogennych kategorii 1 i 2, mutagennych kategorii 1 i 2 oraz toksycznych ze względu na zaburzenia rozrodczości kategorii 1 i 2, a także uaktualniającej przepisy niniejszej dyrektywy;
wspomniany wniosek uwzględnia ryzyko i zalety nowo sklasyfikowanych substancji, jak również przepisy prawa Wspólnoty dotyczące analizy ryzyka;
załącznik I do dyrektywy 67/548/EWG ustanawia indywidualne dopuszczalne stężenia tych substancji oraz, w przypadku gdy takie stężenia nie są określone w tabeli IV załącznika VI do dyrektywy Rady 88/379/EWG(7) ustanawia dopuszczalne stężenia o ogólnym zastosowaniu do tego rodzaju substancji zawartych w preparatach;
jak określono w Załączniku do niniejszej dyrektywy, kreozot, ze względu na zawartość znanych substancji kancerogennych, może być szkodliwy dla zdrowia; z tego powodu należy ograniczyć jego użycie do impregnacji drewna, jak również wprowadzanie do obrotu i stosowanie drewna poddanego działaniu tej substancji;
niektóre składniki kreozotu trudno ulegają rozkładowi i są szkodliwe dla niektórych organizmów występujących w środowisku; poprzez użycie drewna poddanego działaniu tej substancji, wspomniane składniki mogą uwalniać się do środowiska;
niektóre chlorowane rozpuszczalniki są niebezpieczne dla zdrowia; i nie mogą być wykorzystywane w substancjach i preparatach wprowadzanych do powszechnego obrotu;
ograniczenia w użyciu kreozotu do impregnacji drewna, we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu drewna poddanego działaniu kreozotu oraz rozpuszczalników zawierających chlor, określonych niniejszą dyrektywą, uwzględniają aktualny stan wiedzy i techniki odnoszące się do bezpieczniejszych rozwiązań zamiennych;
ograniczenia w użyciu i wprowadzaniu na rynek, przyjęte już przez niektóre Państwa Członkowskie, w odniesieniu do wyżej wymienionych substancji lub preparatów je zawierających, mają bezpośredni wpływ na ustanowienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego; konieczne jest więc zbliżenie ustawodawstw Państw Członkowskich w tej dziedzinie i wprowadzenie zmian w załączniku I do dyrektywy Rady 76/769/EWG(8);
niniejsza dyrektywa nie narusza legislacji wspólnotowej ustanawiającej minimalne wymagania ochrony pracowników, zawarte w dyrektywie Rady 89/391/EWG(9) i w dyrektywach szczegółowych na niej opartych, w szczególności w dyrektywie 90/394/EWG(10),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
K. HÄNSCH | K. KINKEL |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 157 z 24.6.1992, str. 6.
(2) Dz.U. C 332 z 16.12.1992, str. 8.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 1994 r. (Dz.U. C 44 z 14.2.1994, str. 2), wspólne stanowisko Rady z dnia 16 czerwca 1994 r. (Dz.U. C 244 z 31.8.1994, str.1) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 26 października 1994 r. (Dz.U. C 323 z 21.11.1994).
(4) Dz.U. C 294 z 23.11.1989, str. 1.
(5) Dz.U. L 137 z 30.5.1990, str. 31.
(6) Dz.U. L 196 z 16.8.1967, str. 1/67. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 91/632/EWG (Dz.U. L 338 z 10.12.1991, str. 23).
(7) Dz.U. L 187 z 16.7.1988, str. 14. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 93/18/EWG (Dz.U. L 104 z 29.4.1993, str. 46).
(8) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 91/659/EWG (Dz.U. L 363 z 31.12.1991, str. 36).
(9) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.
(10) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1994.365.1 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 94/60/WE zmieniająca po raz czternasty dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych |
Data aktu: | 20/12/1994 |
Data ogłoszenia: | 31/12/1994 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 20/01/1995 |