uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 99,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
należy wyłączyć wywozową procedurę celną z przepisów o zawieszeniu podatku akcyzowego w celu umożliwienia na podstawie przepisów o przepływie stosowanych do celów podatku akcyzowego ochrony przed ryzykiem właściwym dla przepływu wyrobów z miejsca ich wysyłki do urzędu znajdującego się w punkcie wyjścia ze Wspólnoty;
jeżeli wysyłka wyrobów podlegających podatkowi akcyzowemu upoważnia do deklaracji objęcia tych wyrobów procedurą tranzytu wewnętrznego lub procedurą w ramach Konwencji TIR lub ATA, należy ustalić, że deklaracja służy jako dokument towarzyszący dla celów podatku akcyzowego;
jeżeli wyroby podlegające podatkowi akcyzowemu są dopuszczone do spożycia w Państwie Członkowskim i planowany jest ich przepływ na terytorium tego samego Państwa Członkowskiego poprzez terytorium innego Państwa Członkowskiego, należy stosować uproszczony dokument towarzyszący, określony w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 3649/92(4);
na dokumencie towarzyszącym należy odnotować wszystkie straty, które wystąpiły w trakcie przepływu wewnątrz Wspólnoty w celu zapewnienia, iż dokument jest prawidłowo sporządzony, oraz w celu określenia formy i treści tych adnotacji;
należy ustalić gwarancję fakultatywną w miejsce obecnie obowiązujących, dostarczaną przez przewoźnika lub właściciela wyrobów w celu ograniczenia ryzyka właściwego z przepływem wewnątrz Wspólnoty;
należy ustalić uchylenie gwarancji na przepływ wewnątrz Wspólnoty olejów mineralnych transportowanych drogą morską lub rurociągami;
należy umożliwić wskazanie nowego odbiorcy lub nowego miejsca dostawy w drodze zmiany wprowadzanej do administracyjnego dokumentu towarzyszącego;
należy określić warunki, których powinien przestrzegać nadawca olejów mineralnych, jeżeli nie wypełnia rubryki dokumentu towarzyszącego dotyczącej odbiorcy, jeśli ten nie jest od razu określony;
należy przewidzieć możliwość przyjęcia dodatkowych środków dotyczących kontroli na miejscu w celu zwiększenia współpracy administracyjnej pomiędzy Państwami Członkowskimi;
należy zezwolić na przekazywanie drogą komputerową informacji zawartych w kopiach dokumentów towarzyszących przeznaczonych dla właściwych władz Państwa Członkowskiego wywozu i przeznaczenia;
należy umożliwić przekaz faksem kopii zwrotnej dla nadawcy w celu zapewnienia, że operacja została należycie i sprawnie zakończona;
należy uprościć procedurę wypełniania dokumentu towarzyszącego, w odniesieniu do wyrobów podlegających podatkowi akcyzowemu, regularnie przepływających między składami podatkowymi dwóch Państw Członkowskich;
należy zastrzec, że używanie znaków fiskalnych lub krajowych znaków rozpoznawczych nie może być sprzeczne z przepisami ustalonymi przez Państwa Członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego stosowania obowiązujących przepisów podatkowych oraz zapobiegania możliwym obejściom, unikom i nadużyciom;
należy określić warunki, na jakich siły zbrojne oraz inne organizacje mogą korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego;
istotne jest dla prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego określenie towarów należących do kategorii olejów mineralnych;
należy określić towary należące do kategorii olejów mineralnych, które jednocześnie podlegałyby ogólnym przepisom kontroli akcyzy;
należy dopuścić zwrot podatku akcyzowego, pobranego od olejów mineralnych zanieczyszczonych lub przypadkowo zmieszanych, które zostały zwrócone do składu podatkowego w celu ponownego przetworzenia;
należy przyznać obowiązkowe zwolnienie na poziomie wspólnotowym dla olejów mineralnych wtłaczanych do wielkich pieców dla celów redukcji chemicznych, aby zapobiegać naruszeniom konkurencji wynikającym z różnic w przepisach podatkowych Państw Członkowskich;
należy ustalić, że oleje mineralne dopuszczone do obrotu w jednym Państwie Członkowskim, przechowywane w zbiornikach pojazdów mechanicznych i przeznaczone do użycia jako paliwo dla tych pojazdów, są zwolnione z podatku akcyzowego w innych Państwach Członkowskich, aby nie utrudniać swobodnego przepływu osób i towarów oraz zapobiegać podwójnemu opodatkowaniu;
należy zaktualizować kody CN odnoszące się do paliw ołowiowych i bezołowiowych w świetle zmian wprowadzonych do ostatniej wersji Wspólnej Taryfy Celnej Wspólnot Europejskich (5);
zmiany wprowadzone do procedur stosowania podatku akcyzowego przewidziane w niniejszej dyrektywie do celów zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego nie mogą być realizowane przez poszczególne Państwa Członkowskie indywidualnie i w związku z tym wymagają ujednolicenia przepisów prawnych Państw Członkowskich w zakresie podatku akcyzowego na poziomie Wspólnoty;
istnieje w związku z tym konieczność zmiany dyrektyw 92/12/EWG (6), 92/81/EWG (7) oraz 92/82/EWG (8),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
H. SEEHOFER | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 215 z 5.8.1994, str. 19.
(2) Opinia wydana dnia 16 grudnia 1994 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Opinia wydana dnia 20 października 1994 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 369 z 18.12.1992, str. 17.
(5) Dz.U. Dz 143A z 24.5.1993, str. 560.
(6) Dz.U. L 76 z 23.3.1992, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 92/108/EWG (Dz.U. Dz 390 z 31.12.1992, str. 124).
(7) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 12. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 92/108/EWG (Dz.U. Dz 390 z 31.12.1992, str. 124).
(8) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 19.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1994.365.46 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 94/74/WE zmieniająca dyrektywę nr 92/12/EWG w sprawie ogólnych ustaleń dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania, zmieniająca dyrektywę 92/81/EWG w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od olejów mineralnych oraz zmieniająca dyrektywę 92/82/EWG w sprawie zbliżenia stawek podatków akcyzowych od olejów mineralnych |
Data aktu: | 22/12/1994 |
Data ogłoszenia: | 31/12/1994 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 20/01/1995 |