a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł V PU przewiduje, że niektóre szczegóły i procedury mające na celu wykonywanie czynności określonych w PU, w razie potrzeby, zostaną ustanowione, biorąc każdy z poszczególnych przypadków z osobna, w konkretnych Porozumieniach wykonawczych,
artykuł III PU przewiduje uczestnictwo w udziale jednej ze Stron w projektach dotyczących reakcji termojądrowej, w których biorą udział również strony trzecie, takich jak międzynarodowy eksperymentalny reaktor termojądrowy (ITER);
dnia 21 lipca 1992 roku Euratom zawarł Porozumienie między Euratomem, Rządem Japonii, Rządem Federacji Rosyjskiej i Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej o współpracy w działaniach projektowania inżynierskiego (EDA) dla międzynarodowego eksperymentalnego reaktora termojądrowego (ITER) (dalej zwane "Porozumieniem EDA") oraz dnia 21 marca 1994 roku protokół 2(1) do niniejszegoPorozumienia;
artykuł 19 Porozumienia EDA stanowi, że każda Strona Porozumienia EDA może włączyć w swój udział w wykonywaniu Porozumienia, jego załączników i Protokołów, inne państwa posiadające odpowiednie możliwości;
rząd Kanady przez AECL, wyraził chęć uczestniczenia w udziale Euratomu na rzecz ITER EDA;
AECL zarządza kanadyjskim krajowym programem reakcji termojądrowych, który jest wykonywany głównie przez dwa regionalne projekty związane z wytwarzaniem energii elektrycznej - Centre canadien de fusion magnétique (CCFM), zarządzane przez Hydro Québec i Canadian Fusion Fuels Technology Project (CFFTP), zarządzane przez Ontario Hydro; personel kanadyjskiego krajowego programu reakcji termojądrowych obejmuje personel CFFTP, CCFM, oraz ich kontrahentów, zwany dalej "AECL lub jego personel";
Rada ITER zatwierdziła, w dniach 21-22 kwietnia 1993 roku oraz w dniach 27-28 stycznia 1994 roku, warunki takiego uczestnictwa,
UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:
2. Rząd Kanady, przez AECL, zapoznał się oraz będzie stosował się do warunków Porozumienia EDA, jego załączników, protokołu 2, oraz Wspólnych Opinii Negocjatorów (wraz z załącznikami) towarzyszących protokołowi 2.
3. Uwarunkowania uczestniczenia AECL w procesie, który określa przydzielanie zadań Stronie Euratomu przez ITER, zostaną uzgodnione między dyrektorem kanadyjskiego krajowego programu reakcji termojądrowych lub osobę przez niego wyznaczoną, i dyrektora programu fuzji Termojądrowych Euratomu, lub osobę przez niego wybraną. Z zastrzeżeniem ustępu 2, ustalenia dotyczące takich działań są zgodne z postanowieniami PU.
4. Uczestnictwo AECL w udziale Euratomu w zasobach, które cztery Strony ITER EDA zgodziły się udostępnić na równorzędnych zasadach dla wprowadzenia w życie Porozumienia EDA wynosi około 4 miliony dolarów kanadyjskich rocznie na zadania ITER (badania i rozwój w zakresie projektowania i technologii) oraz około pięciu specjalistów jako część grupy Euratomu we Wspólnym Zespole Centralnym. Uczestnictwo Kanady nie obciąża finansowo Euratomu oraz będzie ograniczone dostępnością przyznanych funduszów.
5. Jak przewiduje artykuł V PU, postanowienia zawarte w załączniku I oraz załączniku II PU mają zastosowanie z wyjątkiem poniższych przypadków.
Bez uszczerbku dla stosowania załącznika C do Porozumienia EDA odnośnie do przyznania praw, tytułów i roszczeń w zakresie własności intelektualnej stworzonej bez uczestnictwa Kanady przez AECL lub jego kadrę, stosuje się następujące postanowienia.
5.1. Jeśli własność intelektualna tworzona jest przez AECL lub jego personel w Kanadzie w ramach realizacji zadania przydzielonego Zespołowi Wewnętrznemu Euratomu, Kanada przez AECL lub jego personel jest uprawniona do nabywania wszystkich praw, tytułów oraz roszczeń w zakresie odnośnej własności intelektualnej we wszystkich krajach, zgodnie z postanowieniami ustawowymi i wykonawczymi mającymi zastosowanie, z zastrzeżeniem, że Euratomowi udziela się licencji z prawem do udzielenia dalszych licencji, na uczciwych i rozsądnych warunkach na różne cele inne niż badania i rozwój w zakresie kontrolowanej reakcji fuzji termojądrowej jako źródła energii do celów pokojowych. W tym przypadku, Kanada przez AECL zapewni, że personel Wspólnego Zespołu Centralnego może swobodnie korzystać z chronionej własności intelektualnej do realizacji zadań powierzonych Wspólnemu Zespołowi Centralnemu oraz że wszystkim Stronom, włączając Euratom, przyznaje się nieodwołalną, zwykłą i nieodpłatną licencję, z prawem do udzielenia dalszych licencji na rzecz badań i rozwoju w zakresie kontrolowanej reakcji termojądrowej jako źródła energii do celów pokojowych.
5.2. Jeśli własność intelektualna tworzona jest przez AECL lub jego personel, pracujący w Zespole Wewnętrznym Euratomu, w ramach realizacji zadań powierzonych temu Zespołowi Wewnętrznemu, Kanada przez AECL lub jego personel jest uprawniona do nabywania wszystkich praw, tytułów i roszczeń w Kanadzie. Również Euratom lub jego personel jest uprawniony do nabywania wszystkich praw, tytułów i roszczeń w zakresie odnośnej własności intelektualnej na własnym terytorium oraz we wszystkich państwach trzecich innych niż Kanada. Euratom i Kanada przez AECL zapewnią, że personel Wspólnego Zespołu Centralnego może bez ograniczeń wykorzystywać własność intelektualną w celu zrealizowania działań powierzonych Wspólnemu Zespołowi Centralnemu, oraz wszystkim Stronom, włączając Euratom, przyznaje się nieodwołalną, zwykłą i nieodpłatną licencję, z prawem do udzielenia dalszych licencji na rzecz badań i rozwoju w zakresie kontrolowanej reakcji termojądrowej jako źródła energii do celów pokojowych.
5.3. Jeśli własność intelektualna tworzona jest przez AECL lub jego personel, który jest oddelegowany przez Euratom do Wspólnego Zespołu Centralnego, dyrektor ITER bezzwłocznie powiadomi Radę ITER podając nazwy państw, w których należy zapewnić ochronę własności intelektualnej. Każda Strona lub jej personel oraz Kanada przez AECL i jego personel jest, jednakże uprawniona do nabywania wszystkich praw, tytułów i roszczeń w zakresie odnośnej własności intelektualnej na ich odpowiednich terytoriach. Rada ITER postanawia, czy zwrócić się z prośbą o ochronę do państw trzecich innych niż Kanada, a jeśli tak, to jak to uczynić. Każda Strona oraz Kanada przez AECL zapewnia, że personel Wspólnego Zespołu Centralnego może bez ograniczeń wykorzystywać chronioną własność intelektualną do realizacji zadań powierzonych Wspólnemu Zespołowi Centralnemu, oraz wszystkim Stronom, włączając Euratom, przyznaje się nieodwołalną, zwykłą i nieodpłatną licencję, z prawem do udzielenia dalszych licencji na rzecz badań i rozwoju w zakresie kontrolowanej reakcji termojądrowej jako źródła energii do celów pokojowych.
5.4. Jeśli własność intelektualna tworzona jest przez AECL lub jego personel, który jest oddelegowany przez Euratom do Zespołu Wewnętrznego innej Strony (Strony przyjmującej), z zastrzeżeniem odpowiednich praw mających zastosowanie:
i) Strona przyjmująca lub jej personel mają prawo do nabywania wszystkich praw, tytułów i roszczeń w zakresie odnośnej własności intelektualnej we wszystkich państwach, z wyłączeniem Euratomu i Kanady, dla których zastrzega się udzielenie nieodwołalnej, zwykłej i nieodpłatnej licencji, z prawem do udzielenia dalszych licencji na rzecz innych Stron do badań i rozwoju w zakresie kontrolowanej reakcji termojądrowej jako źródła energii do celów pokojowych;
ii) Euratom lub jego personel mają prawo do nabywania wszystkich praw, tytułów i roszczeń w zakresie odnośnej własności intelektualnej na własnym terytorium, z zastrzeżeniem nieodwołalnej, zwykłej i nieodpłatnej licencji, z prawem do udzielenia dalszych licencji na rzecz innych Stron do badań i rozwoju w zakresie kontrolowanej reakcji termojądrowej jako źródła energii do celów pokojowych;
iii) Kanada poprzez AECL lub jego personel mają prawo do nabywania wszystkich praw, tytułów i roszczeń w zakresie odnośnej własności intelektualnej w Kanadzie, z zastrzeżeniem nieodwołalnej, zwykłej i nieodpłatnej licencji, z prawem do udzielenia dalszych licencji na rzecz innych Stron do badań i rozwoju w zakresie kontrolowanej reakcji termojądrowej jako źródła energii do celów pokojowych.
5.5. Jeśli własność intelektualna tworzona jest przez personel jednej ze Stron (Strony wysyłającej), który jest oddelegowany do Kanady, z zastrzeżeniem odpowiednich praw mających zastosowanie:
i) Kanada przez AECL lub jego personel mają prawo do nabywania wszystkich praw, tytułów i roszczeń w zakresie odnośnej własności intelektualnej we wszystkich państwach z wyłączeniem Strony wysyłającej i Euratomu, dla których zastrzega się udzielenie nieodwołalnej, zwykłej i nieodpłatnej licencji, z prawem do udzielenia dalszych licencji na rzecz innych Stron do badań i rozwoju w zakresie kontrolowanej reakcji termojądrowej jako źródła energii do celów pokojowych;
ii) Strona wysyłająca lub jej personel mają prawo do nabywania wszystkich praw, tytułów i roszczeń w zakresie odnośnej własności intelektualnej na własnym terytorium, z zastrzeżeniem nieodwołalnej, zwykłej i nieodpłatnej licencji, z prawem do udzielenia dalszych licencji na rzecz innych Stron do badań i rozwoju w zakresie kontrolowanej reakcji termojądrowej jako źródła energii do celów pokojowych;
iii) Euratom lub jego personel mają prawo do nabywania wszystkich praw, tytułów i roszczeń w zakresie odnośnej własności intelektualnej na własnym terytorium, z zastrzeżeniem nieodwołalnej, zwykłej i nieodpłatnej licencji, z prawem do udzielenia dalszych licencji na rzecz innych Stron do badań i rozwoju w zakresie kontrolowanej reakcji termojądrowej jako źródła energii do celów pokojowych.
Sporządzono w Brukseli, dnia 25 lipca 1995 roku.
W imieniu Atomic Energy of Canada Limited wyznaczonego prze Rząd Kanady jako instytucję odpowiedzialną za realizację | W imieniu Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej reprezentowanej przez Komisję Wspólnot Europejskich |
Jacques ROY | Jacques SANTER |
______
(1) Dz.U. L 114 z 5.5.1994, str. 25.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1995.211.40 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Kanada-Europejska Wspólnota Energii Atomowej. Porozumienie wykonawcze między Europejską Wspólnotą Energii Atomowej reprezentowaną przez Komisję Wspólnot Europejskich oraz Atomic Energy of Canada Limited wyznaczoną przez rząd Kanady jako instytucję odpowiedzialną za realizację uczestnictwa Kanady w udziale Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej w działaniach projektowania inżynierskiego (EDA) dla międzynarodowego eksperymentalnego reaktora termojądrowego (ITER). Bruksela.1995.07.25. |
Data aktu: | 25/07/1995 |
Data ogłoszenia: | 06/09/1995 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 25/07/1995 |