uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 51 i art. 235,
uwzględniając wniosek Komisji, sporządzony po konsultacji z Komisją Administracyjną ds. Zabezpieczenia Społecznego Pracowników Migrujących (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Istnieje potrzeba wprowadzenia zmian do rozporządzeń (EWG) nr 1408/71 (4) i (EWG) nr 574/72 (5); niektóre z tych zmian odnoszą się do zmian dokonanych przez Państwa Członkowskie w dziedzinie ustawodawstwa w dziedzinie zabezpieczenia społecznego, inne to zmiany natury technicznej mające na celu udoskonalenie wyżej wymienionych rozporządzeń:
(2) W celu ułatwienia czasowego zamieszkania i dostępu do opieki na terytorium Unii Europejskiej z upoważnieniem właściwej instytucji, korzyści wynikające z art. 22 ust. 1 lit. a) i 22 ust. 1 lit. c) powinny zostać rozciągnięte na wszystkich obywateli Państw Członkowskich, którzy są ubezpieczeni zgodnie z przepisami prawnymi Państwa Członkowskiego, a także na członków ich rodzin zamieszkujących z nimi, nawet jeśli nie są pracownikami najemnymi ani nie pracują na własny rachunek.
(3) Bezrobotny w pełnym wymiarze, określony w art. 71 ust. 1 lit. a ppkt ii) lub lit. b) ppkt ii), jest uprawniony do świadczeń z tytułu choroby i macierzyństwa, a także do świadczeń rodzinnych przyznawanych przez właściwą instytucję Państwa Członkowskiego na terytorium którego zamieszkuje, uprawnień w okresie bezrobocia w pełnym wymiarze, wynikających z inwalidztwa i starości, przyznawanych przez wspomnianą instytucję zgodnie z ustawodawstwem stosowanym przez te państwo (art. 25 ust. 2, art. 39 ust. 6, art. 45 ust. 6 i art. 72a rozporządzenia (EWG) nr 1408/71), wynika z tego, że Państwo Członkowskie zamieszkania powinno móc odprowadzić składki na te świadczenia tam, gdzie to konieczne, w konsekwencji powinny zostać wprowadzone przepisy umożliwiające państwu takie odprowadzanie, jeśli jego ustawodawstwo tak stanowi.
(4) Wydaje się konieczne zapewnienie, że rodzina nie traci prawa do świadczeń rodzinnych z powodu zbyt krótkiego okresu przedawnienia i że w tym celu art. 86 rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 powinien zostać zmieniony.
(5) Ze względów skuteczności wydaje się odpowiednim zestawienie razem wszystkich przepisów przejściowych dotyczących poszczególnych świadczeń o charakterze nieskładkowym w nowym art. 95b rozporządzenia (EWG) nr 1408/71.
(6) Określone zmiany powinny zostać wprowadzone do rubryki "G. IRLANDIA" i "O. ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO" w części II załącznika I do rozporządzenia (EWG) nr 1408/71, uwzględniając wykładnię pojęcia "członek rodziny", przekazaną przez władze Irlandii i Wielkiej Brytanii.
(7) Istnieje potrzeba dodania do rubryki "B. DANIA" w załączniku IIa do rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 zryczałtowanego zasiłku rehabilitacyjnego, który stanowi nie podlegające wywozowi świadczenie specjalne o charakterze nieskładkowym.
(8) Istnieje potrzeba skreślenia pozycji "zasiłek wyrównujący koszty utrzymania" w załączniku IIa znajdującej się w rubryce "I. LUKSEMBURG", z powodu niezapisania takiego zasiłku w obecnym ustawodawstwie Luksemburga.
(9) W rezultacie umowy zawartej między władzami Grecji i Niemiec należy uzupełnić część B pkt 30 załącznika III do rozporządzenia (EWG) nr 1408/71.
(10) Wydaje się koniecznym dostosowanie rubryki "F. GRECJA" załącznika VI do rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 ze względu na restrukturyzację zabezpieczenia społecznego i różnych zmian wniesionych do greckiego ustawodawstwa.
(11) Przewidując możliwość zmiany przez osobę ubezpieczoną instytucji ubezpieczeń na wypadek choroby, istnieje potrzeba zmiany art. 17 ust. 2 i art. 30 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 574/72 w celu rozszerzenia zastosowania w stosunku do instytucji Niemiec, Włoch i Portugalii szczególnego przepisu już przewidzianego w stosunku do instytucji francuskich.
(12) Artykuł 95 rozporządzenia (EWG) nr 574/72 powinien zostać zmieniony, aby zbliżyć stałą kwotę podlegającą zwrotowi oraz kwotę aktualnych wydatków ponoszonych przez instytucje Państw Członkowskich; powinien zostać sformułowany przepis dotyczący okresu przejściowego odnoszącego się do stosunków z Republiką Francuską ze względu na problemy administracyjne, które może napotkać ten kraj.
(13) Sformułowanie art. 107 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 574/72 powinno zostać zmienione, uwzględniając zmiany dokonane przez rozporządzenie (EWG) nr 2195/91 (6), (EWG) nr 1248/92 (7) i (EWG) nr 1249/92 (8).
(14) W związku ze zmianami administracyjnymi w Danii, rubryka "B. DANIA" w załącznikach 2, 3, 4 i 10 do rozporządzenia (EWG) nr 574/72 powinna zostać odpowiednio zmieniona.
(15) Punkty "13. DANIA - HISZPANIA" i "15.DANIA - GRECJA" w załączniku 5 do rozporządzenia (EWG) nr 574/72 należy dostosować biorąc pod uwagę umowy zawarte między Państwami Członkowskimi.
(16) Wspomniany załącznik 5 powinien także zostać zmieniony w rezultacie umów między Niderlandami i Grecją i między Niderlandami i Zjednoczonym Królestwem zgodnie z art. 36 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 1408/71.
(17) Konieczne jest dostosowanie rubryki "A. BELGIA" w załączniku 10 do rozporządzenia (EWG) nr 574/72 w celu wymienienia właściwej instytucji, określonej w art. 10b wspomnianego rozporządzenia.
(18) W rezultacie reorganizacji administracyjnej ubezpieczeń na wypadek choroby, pozycje w załącznikach 2, 3, 4, 9 i 10 do rozporządzenia (EWG) nr 574/72, znajdujące się w rubryce "I. LUKSEMBURG" powinny zostać zmienione.
(19) W rezultacie zmiany nazwy Niderlandzkiej Rady Pracy, konieczne jest dostosowanie załączników 2, 3 i 4 do rozporządzenia (EWG) nr 574/72 zawartych w rubryce "J. NIDERLANDY".
(20) Artykuł 2 rozporządzenia (EWG) nr 1247/92 i art. 3 rozporządzenia (EWG) nr 1945/93 powinny zostać skreślone, jako że ich treść jest zawarta w rozporządzeniu (EWG) nr 1408/71; w art. 4 rozporządzenia (EWG) nr 1945/93 konieczne jest skreślenie pkt 10, w którym zawarte jest odniesienie do skreślonych przepisów,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady | |
L. ATIENZA SERNA | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 143 z 26.5.1994, str. 7.
(2) Dz.U. C 166 z 3.7.1995, str. 24.
(3) Dz.U. C 393 z 31.12.1994, str. 75.
(4) Dz.U. L 149 z 5.7.1971, str. 2. Rozporządzenie ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia z 1994 r.
(5) Dz.U. L 74 z 27.3.1972, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia z 1994 r.
(6) Dz.U. L 206 z 29.7.1991, str. 2.
(7) Dz.U. L 136 z 19.5.1992, str. 7.
(8) Dz.U. L 136 z 19.5.1992, str. 28.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1995.335.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 3095/95 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek i do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie, rozporządzenie (EWG) nr 574/72 w sprawie wykonywania rozporządzenia (EWG) nr 1408/71, rozporządzenie (EWG) nr 1247/92 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1408/71 i rozporządzenie (EWG) nr 1945/93 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1247/92 |
Data aktu: | 22/12/1995 |
Data ogłoszenia: | 30/12/1995 |
Data wejścia w życie: | 01/01/1998, 01/01/1996, 01/05/2004 |