uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 189b Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
zakres dyrektywy Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(4) jest obecnie ograniczony do ciągników, których maksymalna prędkość konstrukcyjna wynosi od 6 do 30 km/godz.;
maksymalna prędkość konstrukcyjna dużej liczby ciągników przekracza obecnie 30 km/godz.; z tego względu stała się konieczna zmiana dyrektywy 74/150/EWG i szczegółowych dyrektyw stanowiących część europejskiego systemu homologacji typu całych pojazdów stosujących się do tych pojazdów, tak aby uniknąć sytuacji, w której procedura stosowałaby się do coraz mniejszej liczby pojazdów;
szczegółowe dyrektywy 74/151/EWG(5), 74/152/EWG(6), 74/346/EWG(7), 74/347/EWG(8), 75/321/EWG(9), 75/322/EWG(10), 76/432/EWG(11), 76/763/EWG(12), 77/311/EWG(13), 77/537/EWG(14), 78/764/EWG(15), 78/933/EWG(16), 79/532/EWG(17), 79/533/EWG(18), 80/720/EWG(19), 86/297/EWG(20), 86/415/EWG(21) i 89/173/EWG(22) zawierają szczególną definicję swojego zakresu w odniesieniu do maksymalnej prędkości konstrukcyjnej; dyrektywy te również wymagają zmiany zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 12 dyrektywy 74/150/EWG, tak aby uniknąć sytuacji, w której procedura stosowałaby się do coraz mniejszej liczby pojazdów;
właściwym wzrostem prędkości konstrukcyjnej jest wzrost od 30 do 40 km/godz.;
wzrost maksymalnej prędkości konstrukcyjnej stosowanej do definiowania zakresu dyrektywy 74/150/EWG i niektórych poszczególnych dyrektyw wymaga również zmiany dyrektywy Rady 76/432/EWG z dnia 6 kwietnia 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń hamujących kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(23); zmiana ta, która zostanie dokonana przy pomocy odrębnego aktu, musi wejść w życie nie później niż niniejsza dyrektywa;
konieczne jest ulepszenie i zharmonizowanie wszystkich aspektów bezpieczeństwa, takich jak instalacja pasów bezpieczeństwa;
zanieczyszczenie spowodowane pracą ciągników powinno być przedmiotem przyszłego prawodawstwa wspólnotowego,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
J.M. GIL-ROBLES | F. BODEN |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 186 z 26.6.1996, str. 11.
(2) Dz.U. C 56 z 24.2.1997, str. 74.
(3)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 10 grudnia 1996 r. (Dz.U C 20 z 20.1.1997, str. 25), wspólne stanowisko Rady z dnia 13 marca 1997 r. (Dz.U. C 157 z 24.5.1997, str. 1) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lipca 1997 r. (Dz.U. C 286 z 22.9.1997). Decyzja Rady z dnia 29 lipca 1997 r.
(4) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 10. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przyłączenia z 1994 r.
(5) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 25.
(6) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 33.
(7) Dz.U. L 191 z 15.7.1974, str. 1.
(8) Dz.U. L 191 z 15.7.1974, str. 5.
(9) Dz.U. L 147 z 9.6.1975, str. 24.
(10) Dz.U. L 147 z 9.6.1975, str. 28.
(11) Dz.U. L 122 z 8.5.1976, str. 1.
(12) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 135.
(13) Dz.U. L 105 z 28.4.1977, str. 1.
(14) Dz.U. L 220 z 29.8.1977, str. 38.
(15) Dz.U. L 255 z 18.9.1978, str. 1.
(16) Dz.U. L 325 z 20.11.1978, str. 16.
(17) Dz.U. L 145 z 13.6.1979, str. 16.
(18) Dz.U. L 145 z 13.6.1979, str. 20.
(19) Dz.U. L 194 z 28.7.1980, str. 1.
(20) Dz.U. L 186 z 8.7.1986, str. 19.
(21) Dz.U. L 240 z 26.8.1986, str. 1.
(22) Dz.U. L 67 z 10.3.1989, str. 1.
(23) Dz.U. L 122 z 8.5.1976, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 96/63/EWG (Dz.U. L 253 z 10.5.1996, str. 13).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.277.24 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 97/54/WE zmieniająca, w odniesieniu do maksymalnej prędkości konstrukcyjnej kołowych ciągników rolniczych lub leśnych, dyrektywy 74/150/EWG, 74/151/EWG, 74/152/EWG, 74/346/EWG, 74/347/EWG, 75/321/EWG, 75/322/EWG, 76/432/EWG, 76/763/EWG, 77/311/EWG, 77/537/EWG, 78/764/EWG, 78/933/EWG, 79/532/EWG, 79/533/EWG, 80/720/EWG, 86/297/EWG, 86/415/EWG i 89/173/EWG |
Data aktu: | 23/09/1997 |
Data ogłoszenia: | 10/10/1997 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 30/10/1997 |