uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji 1 ,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 189b Traktatu 3 , z uwzględnieniem wspólnego tekstu zatwierdzonego dnia 29 czerwca 1998 r. przez Komitet Pojednawczy,
(1) Różnice w przepisach ustawowych lub administracyjnych, przyjmowanych przez Państwa Członkowskie w zakresie specyfikacji paliw klasycznych i paliw zastępczych wykorzystywanych w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym i silniki z zapłonem samoczynnym, tworzą bariery dla handlu we Wspólnocie i mogą w ten sposób bezpośrednio wpływać na ustanowienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego a także na międzynarodową konkurencyjność europejskich przemysłu samochodowego i rafinacyjnego; dlatego wydaje się konieczne, zgodnie z przepisami art. 3b Traktatu, zbliżenie przepisów ustawowych w tej dziedzinie.
(2) Artykuł 100a ust. 3 Traktatu przewiduje, że wnioski Komisji, które mają na celu ustanowienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego i dotyczą, między innymi, zdrowia i ochrony środowiska, przyjmują za podstawę wysoki poziom ochrony.
(3) Pierwotne substancje zanieczyszczające powietrze, takie jak tlenki azotu, węglowodory niespalone, cząstki stałe, tlenek węgla, benzeny oraz inne toksyczne emisje spalin, które przyczyniają się do tworzenia wtórnych substancji zanieczyszczających, takich jak ozon, wydzielane są w znacznej ilości w spalinach i wyziewach wydobywających się z pojazdów silnikowych i stanowią w ten sposób bezpośrednio i pośrednio znaczne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego i środowiska.
(4) Bez względu na rosnące obostrzenia związane z dopuszczalnymi wartościami emisji z pojazdów ustanowionymi w dyrektywie Rady 70/220/EWG 4 i dyrektywie Rady 88/77/EWG 5 , w celu uzyskania zadowalającej jakości powietrza atmosferycznego konieczne są dodatkowe środki do zmniejszenia zanieczyszczenia atmosferycznego powodowanego przez pojazdy i inne źródła.
(5) Artykuł 4 dyrektywy 94/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 wprowadził nowe podejście do polityki zmniejszania emisji, która będzie obowiązywać w roku 2000 i później, oraz nałożył na Komisję obowiązek zbadania, między innymi, w jakiej mierze polepszenie jakości benzyny, oleju napędowego i innych paliw mogłoby się przyczynić do obniżenia zanieczyszczenia powietrza.
(6) W uzupełnieniu do pierwszego etapu specyfikacji paliw, rozpoczynającego się w roku 2000, należy ustanowić przepis dotyczący drugiego etapu, który wejdzie w życie w roku 2005 i aby pozwolić przemysłowi dokonanie niezbędnych inwestycji w celu dostosowania swoich planów produkcyjnych.
(7) Benzyna i olej napędowy spełniające wymagania określone w załącznikach I, II, III i IV są już dostępne na rynku Wspólnoty Europejskiej.
(8) Europejski program "auto/oil", którego zarys zawiera komunikat Komisji w sprawie przyszłej strategii kontroli emisji atmosferycznych pochodzących z transportu drogowego, dostarcza podstaw naukowych, technicznych i ekonomicznych pozwalających na wprowadzenie na poziomie wspólnotowym nowych specyfikacji środowiskowych dla benzyny i olejów napędowych.
(9) Wprowadzenie specyfikacji środowiskowych dla benzyny i olejów napędowych stanowi ważny element, efektywnego pod względem kosztów, pakietu środków o zasięgu ogólnoeuropejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym, które należy wprowadzić w życie, uwzględniając koszty i korzyści płynące z każdego działania.
(10) Wdrożenie kombinacji środków o zasięgu ogólnoeuropejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym mających na celu ograniczenie emisji z pojazdów stanowi część ogólnej strategii Komisji dotyczącej ograniczenia w sposób zrównoważony i spełniający kryteria kosztów i korzyści emisji do powietrza pochodzących ze źródeł ruchomych i stacjonarnych.
(11) Konieczne jest w krótkim terminie osiągnięcie zmniejszenia emisji zanieczyszczeń z pojazdów, w szczególności na obszarach miejskich, włącznie z zanieczyszczeniami pierwotnymi, takimi jak węglowodory niespalone i tlenek węgla, zanieczyszczeniami wtórnymi, takimi jak ozon, emisjami toksycznymi, takimi jak emisja benzenu i pyłów; zmniejszenie emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów na obszarach miejskich może być niezwłocznie osiągnięte w przypadku pojazdów silnikowych poprzez zmianę składu paliwa.
(12) Włączenie tlenu i znaczne ograniczenie substancji aromatycznych, olefinów, benzenu i siarki może pozwolić na uzyskanie paliwa lepszej jakości z punktu widzenia jakości powietrza.
(13) Przepisy dyrektywy Rady 92/81/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od olejów mineralnych 7 , w szczególności jej art. 8 ust. 4, zniechęcają i mogą powstrzymać Państwa Członkowskie od różnicowania podatku akcyzowego nakładanego w celu polepszenia jakości paliw, wykraczających poza specyfikacje wspólnotowe.
(14) Skorzystanie przez Państwa Członkowskie ze zróżnicowania podatków akcyzowych może zachęcić do wprowadzania ulepszonych paliw, w zależności od krajowych priorytetów, możliwości i wymagań.
(15) Komisja przesłała propozycję dyrektywy dotyczącej produktów energetycznych; propozycja ta ma, między innymi, pozwolić Państwom Członkowskim na bardziej aktywne wykorzystanie zachęt fiskalnych poprzez zróżnicowane podatki akcyzowe w celu ułatwienia wprowadzenia ulepszonych paliw.
(16) Ogólnie, brakuje specyfikacji paliw zmierzających do ograniczenia emisji spalin i wyziewów.
(17) Zanieczyszczenie powietrza ołowiem pochodzącym ze spalania benzyny ołowiowej stanowi ryzyko dla zdrowia ludzkiego i środowiska; fakt, że przed rokiem 2000 praktycznie wszystkie pojazdy drogowe napędzane benzyną będą mogły jeździć, wykorzystując benzynę bezołowiową, stanowi istotny postęp i dlatego właściwe jest ograniczenie obrotu benzyną ołowiową.
(18) Konieczność ograniczenia emisji z pojazdów oraz istnienie niezbędnych technologii rafinacji uzasadniają ustalenie środowiskowej specyfikacji paliw w celu wprowadzenia na rynek benzyny bezołowiowej i oleju napędowego.
(19) Wydaje się właściwe zapewnienie dostępności dwóch typów olejów napędowych i benzyny, z których jeden byłby lepszej jakości olejem napędowym, a drugi lepszej jakości benzyną; jest właściwe, aby wspomniany olej napędowy lub benzyna lepszej jakości zastąpiły na rynku oleje napędowe lub benzynę gorszej jakości najpóźniej do 2005 r.; jednakże należy ustanowić właściwy przepis, który umożliwi odroczenie tego zastąpienia, jeśli zastosowanie w Państwie Członkowskim daty 2005 r. sprawiłoby duże trudności dla przemysłu w tym państwie w związku z koniecznością dostosowania jego możliwości produkcji.
(20) W celu ochrony zdrowia ludzkiego i/lub środowiska, w szczególnych aglomeracjach lub szczególnych obszarach wrażliwych ekologicznie, mających szczególne problemy z jakością powietrza, należy zezwolić Państwom Członkowskim, z zastrzeżeniem procedury określonej przez niniejszą dyrektywę, na wprowadzenie wymogu, aby paliwa spalinowe mogły być wprowadzone do obrotu tylko wtedy, gdy spełniają specyfikacje środowiskowe bardziej surowe niż specyfikacje ustalone w niniejszej dyrektywie; procedura ta stanowi odstępstwo od procedury informowania ustanowionej dyrektywą 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych 8 .
(21) Państwa Członkowskie powinny wprowadzić systemy monitorowania w celu zapewnienia zgodności z normami jakości paliw wymaganymi niniejszą dyrektywą; takie systemy monitorowania powinny opierać się na wspólnych procedurach pobierania próbek i przeprowadzania badań, a informacje dotyczące jakości paliw zebrane przez Państwa Członkowskie powinny być przekazywane Komisji przy użyciu wspólnego formularza.
(22) Na podstawie wszechstronnej oceny Komisja ma przedłożyć propozycję uzupełniającą obowiązkowe specyfikacje dla benzyny i olejów napędowych, określonych w załącznikach III i IV, stosowanych od dnia 1 stycznia 2005 r.; propozycja ta może również określać, kiedy właściwe, specyfikacje środowiskowe dla innych typów paliw, takich jak gaz płynny, gaz ziemny i biopaliwa; istnieją środki transportu publicznego (autobusy, taksówki, pojazdy użytkowe itd.), które są odpowiedzialne za dużą część zanieczyszczeń w miastach i które korzystałyby z oddzielnych specyfikacji.
(23) Może być pożądany dalszy rozwój metod porównawczych stosowanych do pomiaru specyfikacji wymienionych w niniejszej dyrektywie, w świetle postępu naukowego i technicznego; w tym celu należy ustanowić przepisy pozwalające na dostosowanie załączników do niniejszej dyrektywy do postępu technicznego.
(24) Dyrektywa Rady 85/210/EWG z dnia 20 marca 1985 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących zawartości ołowiu w benzynie 9 , dyrektywa Rady 85/536/EWG z dnia 5 grudnia 1985 r. dotycząca oszczędzania ropy naftowej poprzez stosowanie składników paliw zastępczych w benzynie 10 i art. 1 ust. 1 lit. b) i art. 2 ust. 1 dyrektywy Rady 93/12/EWG z dnia 23 marca 1993 r. dotyczącej zawartości siarki w niektórych paliwach płynnych 11 , powinny stosownie być uchylone.
(25) Środki przejściowe dla Austrii, określone w art. 69 Aktu Przystąpienia z 1994 r., zawierają art. 7 dyrektywy 85/210/EWG; ze szczególnych powodów związanych z ochroną środowiska stosowanie tego środka przejściowego powinno zostać przedłużone do dnia 1 stycznia 2000 r.
(26) Umowa modus vivendi między Parlamentem Europejskim, Radą a Komisją w sprawie środków wykonawczych do aktów przyjętych zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 189b Traktatu 12 została zawarta dnia 20 grudnia 1994 r.,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
J. M. GIL-ROBLES | C. EINEM |
Przewodniczący | Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.140.88) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 czerwca 2009 r.
- zmieniony przez art. 3 pkt 1 dyrektywy nr 2023/2413 z dnia 18 października 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2413) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 listopada 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2003/17/WE z dnia 3 marca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.76.10) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 22 marca 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b) dyrektywy nr 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.140.88) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 czerwca 2009 r.
- dodany przez art. 1 pkt 2 lit. a) ppkt ii) dyrektywy nr 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.140.88) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 czerwca 2009 r.
- zmieniony przez art. 3 pkt 2 dyrektywy nr 2023/2413 z dnia 18 października 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2413) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 listopada 2023 r.
- dodany przez art. 1 pkt 2 lit. a) ppkt ii) dyrektywy nr 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.140.88) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 czerwca 2009 r.
- zmieniony przez art. 3 pkt 2 dyrektywy nr 2023/2413 z dnia 18 października 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2413) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 listopada 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.140.88) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 czerwca 2009 r.
- zmieniony przez art. 3 pkt 3 dyrektywy nr 2023/2413 z dnia 18 października 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2413) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 listopada 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 dyrektywy nr 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.140.88) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 czerwca 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. a dyrektywy nr (UE) 2015/1513 z dnia 9 września 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.239.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 października 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 dyrektywy nr 2003/17/WE z dnia 3 marca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.76.10) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 22 marca 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 dyrektywy nr 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.140.88) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 czerwca 2009 r.
- zmieniony przez art. 3 pkt 5 dyrektywy nr 2023/2413 z dnia 18 października 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2413) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 listopada 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 dyrektywy nr 2003/17/WE z dnia 3 marca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.76.10) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 22 marca 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 dyrektywy nr 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.140.88) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 czerwca 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 dyrektywy nr (UE) 2015/1513 z dnia 9 września 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.239.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 października 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 dyrektywy nr 2003/17/WE z dnia 3 marca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.76.10) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 22 marca 2003 r.
- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 1882/2003 z dnia 29 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.284.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 20 listopada 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 dyrektywy nr 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.140.88) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 czerwca 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 dyrektywy nr (UE) 2015/1513 z dnia 9 września 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.239.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 października 2015 r.
- zmieniony przez art. 1dyrektywy Komisji nr 2000/71/WE z dnia 7 listopada 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.287.46) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 4 grudnia 2000 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10dyrektywy nr 2003/17/WE z dnia 3 marca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.76.10) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 22 marca 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 13dyrektywy nr 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.140.88) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 czerwca 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1dyrektywy Komisji nr 2011/63/UE z dnia 1 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.147.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 22 czerwca 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1dyrektywy nr 2014/77/UE z dnia 10 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.170.62) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2014 r.
- zmieniony przez art. 3 pkt 6dyrektywy nr 2023/2413 z dnia 18 października 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2413) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 listopada 2023 r.
- zmieniony przez art. 1dyrektywy Komisji nr 2000/71/WE z dnia 7 listopada 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.287.46) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 4 grudnia 2000 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10dyrektywy nr 2003/17/WE z dnia 3 marca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.76.10) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 22 marca 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 13dyrektywy nr 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.140.88) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 czerwca 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2dyrektywy Komisji nr 2011/63/UE z dnia 1 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.147.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 22 czerwca 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2dyrektywy nr 2014/77/UE z dnia 10 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.170.62) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2014 r.
- zmieniony przez art. 3 pkt 6dyrektywy nr 2023/2413 z dnia 18 października 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2413) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 listopada 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2000/71/WE z dnia 7 listopada 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.287.46) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 4 grudnia 2000 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 dyrektywy nr 2003/17/WE z dnia 3 marca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.76.10) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 22 marca 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 13 dyrektywy nr 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.140.88) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 czerwca 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2011/63/UE z dnia 1 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.147.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 22 czerwca 2011 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1998.350.58 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 98/70/WE odnosząca się do jakości benzyny i olejów napędowych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 93/12/EWG |
Data aktu: | 13/10/1998 |
Data ogłoszenia: | 28/12/1998 |
Data wejścia w życie: | 28/12/1998, 01/05/2004 |