uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 804/68 z dnia 27 czerwca 1968 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) 1587/96(2), w szczególności jego art. 13 ust. 3, art. 16a ust. 1, art. 17 ust. 3 i 14,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 174/99 z dnia 26 stycznia 1999 r. ustanawiające specjalne szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 804/68 w odniesieniu do pozwoleń na wywóz i refundacji wywozowych do mleka i przetworów mlecznych(3) stanowi przerobioną wersję rozporządzenia Komisji (WE) nr 1466/95(4), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2184/98(5); w trakcie dokonywania zmian stwierdzono, że niektóre przepisy zawierające odniesienia są nieprawidłowe lub nieaktualne; należy je odpowiednio skorygować.
(2) Rozporządzenie (WE) 174/1999 stanowi, że nie można przyznawać żadnych refundacji wywozowych w odniesieniu do serów, jeżeli przed złożeniem wniosku o przyznanie refundacji cena franco granica obowiązująca w Państwie Członkowskim wywozu jest niższa niż 230 EUR/100 kg; władze Państw Członkowskich muszą mieć możliwość stwierdzenia, czy ten przepis jest przestrzegany; w tym celu należy dany przepis dostosować i należy ustanowić definicję "ceny franco granica"; w związku z tym należy określić kwotę zryczałtowaną dla uwzględnienia zróżnicowanych kosztów transportu we Wspólnocie.
(3) Rozporządzenie (WE) nr 174/1999 ustala okres ważności pozwolenia w odniesieniu do różnych grup produktów; w świetle aktualnych trudności w wywozie niektórych przetworów mlecznych, okres ważności pozwolenia na te produkty powinien zostać wydłużony.
(4) Refundacje wywozowe w odniesieniu do serów są zróżnicowane w zależności od miejsca przeznaczenia; dany przepis należy dostosować tak, aby uwzględniał negocjacje w sprawie przystąpienia toczące się z niektórymi państwami trzecimi.
(5) System zarządzania kontyngentem w odniesieniu do wywozu serów do Kanady opiera się na niektórych formalnościach, które muszą być dopełnione przez właściwe władze kanadyjskie w przypadku przywozu takich produktów; władze te nie były w stanie stosować przepisów ustanowionych w tym celu; dlatego też należy przyjąć inne rozwiązania zapewniające prawidłowe funkcjonowanie tego systemu.
(6) Istnieje możliwość ułatwienia zarządzania kontyngentem w odniesieniu do wywozów serów do Szwajcarii poprzez ustalenie z wyprzedzeniem daty wystawienia pozwolenia; należy przyjąć odpowiednie przepisy w tej sprawie.
(7) Decyzją Rady 98/486/WE(6) został zatwierdzony Protokół Ustaleń między Wspólnotą Europejską a Republiką Dominikańską w sprawie ochrony przywozu mleka w proszku w Republice Dominikańskiej. Protokół przewiduje, że Wspólnota Europejska będzie zarządzała swoją częścią kontyngentu taryfowego zgodnie z systemem pozwoleń na wywóz; dlatego też należy ustalić procedurę przyznawania zainteresowanym stronom pozwoleń na wywóz.
(8) W celu zapewnienia, że produkty przywożone z Republiki Dominikańskiej stanowią część kontyngentu oraz ustalenia związku między produktami wywożonymi i wykazywanymi w pozwoleniach na wywóz eksporterzy są zobowiązani, do przedstawienia przy wywozie, uwierzytelnionej kopii zgłoszenia wywozowego, która musi zawierać niektóre informacje; należy przyjąć stosowny przepis w tej sprawie.
(9) W celu zapewnienia, aby planowane środki funkcjonowały bez zakłóceń oraz w celu zapobiegania nadmiernemu rozproszeniu rynku, które może doprowadzić do utraty przez Wspólnotę posiadanego udziału w rynku, korzystanie z kontyngentu należy ograniczyć poprzez przyznanie pierwszeństwa wnioskom o wydanie pozwolenia wyłącznie na te produkty, które w przeszłości reprezentowały niemal cały asortyment produktów wywożonych do Republiki Dominikańskiej i, w przypadku przyznania pozwolenia, większa część dostępnych ilości produktów powinna być zarezerwowana dla "tradycyjnych" eksporterów mleka w proszku do tego kraju; powinien istnieć związek między ilością mleka w proszku wywożoną przez tych eksporterów do Republiki Dominikańskiej w przeszłości a ilością, o którą mogą się oni ubiegać we wnioskach.
(10) Jednakże w celu zapewnienia, aby stosunki handlowe w tym sektorze nie zostały nadmiernie usztywnione, należy udostępnić eksporterom będącym w stanie przedstawić dowody na to, że są poważnie zaangażowani w działalność handlową, drugą transzę kontyngentu; w celu zapewnienia sprawnego zarządzania oraz sprawiedliwego podziału ilości, należy określić maksymalną ilość produktu, jakiej może dotyczyć wniosek o wydanie pozwolenia.
(11) W odniesieniu do produktów wywożonych do Republiki Dominikańskiej w ramach kontyngentu, w przywozie do tego kraju stosuje się obniżone stawki celne; wprowadzenie kontyngentu oznacza, że eksporterzy, którym przyznano pozwolenia, w pewnym stopniu korzystają z ochrony przed konkurencją ze strony innych eksporterów oraz z pewnej stabilności cenowej; dlatego też, uzasadnione jest ustalenie stawki refundacji na niższym poziomie w stosunku do obowiązującej w odniesieniu do produktów wywożonych poza kontyngentem.
(12) W celu ułatwienia kontroli, wszystkie wnioski pochodzące od tego samego eksportera powinny być składane w jednym Państwie Członkowskim.
(13) W odniesieniu do przepisów rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3719/88(7), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1127/99(8), należy ustalić okres wystawiania świadectw.
(14) W celu umożliwienia eksporterom lepszego zarządzania przyznanymi im pozwoleniami, okres ważności pozwoleń powinien zostać wydłużony tak, aby pokrywał się z odpowiednim okresem referencyjnym obowiązywania kontyngentu.
(15) W celu zapewnienia niezakłóconego funkcjonowania systemu i zapobiegania spekulacjom, pozwolenia na wywóz powinny być niezbywalne.
(16) Komitet Zarządzający ds. Mleka i Przetworów Mlecznych nie wydał opinii w terminie ustalonym przez swojego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lipca 1999 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 148 z 28.6.1968, str. 13.
(2) Dz.U. L 206 z 16.8.1996, str. 21.
(3) Dz.U. L 20 z 27.1.1999, str. 8.
(4) Dz.U. L 144 z 28.6.1995, str. 22.
(5) Dz.U. L 275 z 10.10.1998, str. 21.
(6) Dz.U. L 218 z 6. 8.1998, str. 45.
(7) Dz.U. L 331 z 2.12.1988, str. 1.
(8) Dz.U. L 135 z 29.5.1999, str. 48.
ZAŁĄCZNIKI
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.188.39 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1596/99 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 174/1999 ustanawiające specjalne szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 804/68 w odniesieniu do pozwoleń na wywóz i refundacji wywozowych do mleka i przetworów mlecznych |
Data aktu: | 20/07/1999 |
Data ogłoszenia: | 21/07/1999 |
Data wejścia w życie: | 28/07/1999, 01/05/2004 |