uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Bezpieczeństwo drogowe należy do podstawowych celów Wspólnoty, wymagających kontrolowania prędkości i mierzenia jej przy pomocy prędkościomierzy, w celu zwiększenia, w szczególności wśród ludzi młodych, świadomości konieczności prawidłowego korzystania z dróg.
(2) Należy przyjąć przepisy techniczne dotyczące bezpieczeństwa drogowego w sposób zapewniający zachowanie spójności, w formie "pakietów" dyrektyw, w celu zwiększenia publicznej świadomości wkładu Unii Europejskiej w podnoszenie poziomu bezpieczeństwa drogowego.
(3) W każdym Państwie Członkowskim dwu- i trzykołowe pojazdy silnikowe muszą spełniać pewne parametry techniczne w zakresie prędkościomierzy, określone w obowiązkowych wymaganiach, które w różnych Państwach Członkowskich są nieujednolicone; zróżnicowanie to stanowi przeszkodę dla handlu wewnątrzwspólnotowego.
(4) Takie przeszkody w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego można wyeliminować poprzez przyjęcie jednakowych wymagań we wszystkich Państwach Członkowskich w miejsce obecnie istniejących zasad i przepisów.
(5) Niniejsza dyrektywa ma być dodana do szczegółowych dyrektyw, z którymi musi być zgodna, na mocy art. 4 dyrektywy Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r. dotyczącej homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych(4).
(6) Wprowadzenie zharmonizowanych wymagań dotyczących prędkościomierzy instalowanych w dwu- lub trzykołowych pojazdach silnikowych jest konieczne w celu umożliwienia wprowadzenia w życie, dla każdego typu tych pojazdów, homologacji i procedur homologacyjnych przewidzianych w dyrektywie 92/61/EWG.
(7) Zgodnie z zasadami pomocniczości i proporcjonalności, określonymi w art. 5 Traktatu, cel przewidzianych działań, to jest wspólnotowa homologacja typu pojazdu, nie może zostać w zadowalającym stopniu osiągnięta przez Państwa Członkowskie i dlatego, ze względu na rozmiar i wpływ proponowanych działań, może być zrealizowana lepiej i skuteczniej za pośrednictwem działań na poziomie wspólnotowym. Niniejsza dyrektywa ogranicza się do określenia minimum niezbędnego do osiągnięcia tego celu i nie wykracza poza to, co jest konieczne do tego celu.
(8) W celu ułatwienia dostępu do rynku państwom trzecim konieczne jest oczywiście ustanowienie równoważności między wymaganiami niniejszej dyrektywy a wymaganiami określonymi w regulaminie nr 39 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (zwanym dalej "regulaminem nr 39 EKG ONZ").
(9) Państwa Członkowskie Unii Europejskiej muszą przeprowadzić z najszybszym możliwym terminie negocjacje w sprawie zmiany regulaminu nr 39 EKG ONZ, w celu ujednolicenia go z przepisami niniejszej dyrektywy.
(10) Dyrektywę 92/61/EWG należy dlatego odpowiednio zmienić,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
N. FONTAINE | J. GAMA |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 212 z 8.7.1998, str. 7.
(2) Dz.U. C 40 z 15.2.1999, str. 1.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 12 stycznia 1999 r. (Dz.U. C 104 z 14.4.1999, str. 19), potwierdzona dnia 27 października 1999 r., wspólne stanowisko Rady z dnia 20 maja 1999 r. (Dz.U. C 232 z 13.8.1999, str. 1) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 27 października 1999 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 72. Dyrektywa zmieniona Aktem Przystąpienia z 1994 r.
(5) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 98/91/WE (Dz.U. L 11 z 16.1.1999, str. 25).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.106.1 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2000/7/WE w sprawie prędkościomierzy do dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych i zmieniająca dyrektywę Rady 92/61/EWG w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych |
Data aktu: | 20/03/2000 |
Data ogłoszenia: | 03/05/2000 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 03/05/2000 |