(2000/96/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 3 lutego 2000 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając decyzję nr 2119/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 1998 r. ustanawiającą sieć nadzoru i kontroli epidemiologicznej chorób zakaźnych we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 3 lit. a)-e),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z decyzją nr 2119/98/WE, na poziomie wspólnotowym ma zostać utworzona sieć w celu wspierania współpracy i koordynacji między Państwami Członkowskimi, przy wsparciu Komisji, mając na uwadze lepsze zapobieganie i zwalczanie we Wspólnocie niektórych kategorii chorób zakaźnych, wymienionych w Załączniku do tej decyzji. Sieć ma być wykorzystywana do nadzoru epidemiologicznego tych chorób oraz do stworzenia systemu wczesnego ostrzegania i reagowania.
(2) W zakresie nadzoru epidemiologicznego, sieć zostanie utworzona dzięki stałej, dwustronnej łączności z wykorzystaniem wszystkich właściwych środków technicznych między Komisją a tymi strukturami i/lub organami, które, na poziomie każdego Państwa Członkowskiego i w ramach odpowiedzialności tego Państwa Członkowskiego, są właściwe na szczeblu krajowym i są odpowiedzialne za zbieranie informacji dotyczących nadzoru epidemiologicznego chorób zakaźnych.
(3) Wybór chorób i zagadnień związanych ze zdrowiem, objętych nadzorem epidemiologicznym na poziomie wspólnotowym, powinien odzwierciedlać bieżące potrzeby we Wspólnocie, w szczególności wartość dodaną nadzoru na poziomie wspólnotowym.
(4) Wykaz chorób i zagadnień związanych ze zdrowiem, objętych nadzorem, powinien odzwierciedlać zmiany w rozprzestrzenianiu się danej choroby oraz pojawianie się nowych chorób zakaźnych zagrażających zdrowiu publicznemu.
(5) Komisja powinna wyposażyć sieć wspólnotową w odpowiednie narzędzia informacyjne zapewniając spójność i zgodność z odpowiednimi programami i inicjatywami wspólnotowymi.
(6) Niniejszą decyzję powinno się stosować bez uszczerbku dla dyrektywy Rady 92/117/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. dotyczącej środków ochrony przed określonymi chorobami odzwierzęcymi i odzwierzęcymi czynnikami chorobotwórczymi u zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego, w celu zapobieżenia zakażeniom i zatruciom przenoszonym przez żywność(2), zmienionej dyrektywą 1999/72/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(3).
(7) Niniejsza decyzja powinna ułatwić integrację sieci wspólnotowej ustanowionej zgodnie z decyzją nr 2119/98/WE z innymi sieciami szybkiego ostrzegania ustanowionymi na poziomie krajowym lub wspólnotowym w celu objęcia chorób i zagadnień związanych ze zdrowiem systemem wczesnego ostrzegania i reagowania. W celu wykonania niniejszej decyzji sieć wspólnotowa powinna zatem funkcjonować z wykorzystaniem systemu nadzoru medycznego chorób zakaźnych w ramach europejskiej sieci informacyjnej zdrowia publicznego (Euphin-HSSCD), składającego się z trzech elementów:
a) systemu wczesnego ostrzegania i reagowania obejmującego sprawozdania w sprawie określonych zagrożeń dla społeczeństwa, przekazywane przez właściwe organy zajmujące się zdrowiem publicznym w każdym Państwie Członkowskim odpowiedzialne za określenie środków, które mogą być wymagane dla ochrony zdrowia publicznego;
b) wymiany informacji między akredytowanymi strukturami a organami Państw Członkowskich zajmującymi się zdrowiem publicznym;
c) szczególnych sieci zajmujących się chorobami wyznaczonymi do nadzoru epidemiologicznego między akredytowanymi strukturami a organami Państw Członkowskich.
(8) Rozwój nowych użytecznych technologii powinien być regularnie monitorowany i wzięty pod uwagę w celu poprawy elektronicznej wymiany informacji.
(9) Ze względów logistycznych nie wszystkie choroby zakaźne i szczególne zagadnienia związane ze zdrowiem wyznaczone do nadzoru epidemiologicznego mogą zostać niezwłocznie objęte odpowiednimi uzgodnieniami dotyczącymi sieci nadzoru. Niemniej jednak, aby sieć wspólnotowa mogła rozpocząć działanie i zdobywanie doświadczenia, właściwe organy Państw Członkowskich powinny rozpowszechniać w niej istotne informacje znajdujące się w ich posiadaniu.
10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 7 decyzji nr 2119/98/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 268 z 3.10.1998, str. 1.
(2) Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 38.
(3) Dz.U. L 210 z 10.8.1999, str. 12.
-zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2003/534/WE z dnia 17 lipca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.184.35) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2003/542/WE z dnia 17 lipca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.185.55) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2007/875/WE z dnia 18 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.344.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2009/312/WE z dnia 2 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.91.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2009/539/WE z dnia 10 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.180.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 kwietnia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2012/492/UE z dnia 3 września 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.239.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.28.50 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2000/96/WE w sprawie stopniowego obejmowania chorób zakaźnych siecią wspólnotową zgodnie z decyzją nr 2119/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
Data aktu: | 22/12/1999 |
Data ogłoszenia: | 03/02/2000 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 23/12/1999, 01/01/2000 |