uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wspólnota zapewnia pomoc dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Federalnej Republiki Jugosławii i Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii.
(2) Większa część pomocy Wspólnoty jest obecnie zapewniana na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1628/96 z dnia 25 lipca 1996 r. odnoszącego się do pomocy dla Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Federalnej Republiki Jugosławii i Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii (OBNOVA)(2) oraz na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 3906/89 z dnia 18 grudnia 1989 r. w sprawie pomocy gospodarczej dla dla Republiki Węgierskiej i Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej(3). Oznacza to, że pomoc Wspólnoty podlega różnym zbiorom procedur, co utrudnia zarządzanie. W interesie skuteczności pożądane jest zatem ustanowienie jednolitych ram prawnych w odniesieniu do tej pomocy, zgodnie z żądaniem wyrażonym przez Radę Europejską na szczycie w Helsinkach w dniach 10 i 11 grudnia 1999 r. Właściwe jest zatem uchylenie rozporządzenia (WE) nr 1628/96 oraz zmiana rozporządzenia (EWG) nr 3906/89. Jednak, w celu zapewnienia ciągłości działań Europejskiej Agencji Odbudowy, przepisy rozporządzenia (WE) nr 1628/96, które dotyczą ustanowienia i działania tej Agencji należy włączyć do nowego rozporządzenia, które powinno wejść w życie w dniu uchylenia.
(3) Rada Europejska na szczycie w Lizbonie w dniach 23 i 24 marca 2000 r. potwierdziła, że jej ogólnym celem pozostaje najpełniejsza możliwa integracja państw regionu w głównym nurcie politycznym i gospodarczym Europy oraz że proces stabilizacji i stowarzyszania stanowi rdzeń jej polityki na Bałkanach.
(4) Rada Europejska na szczycie w Feirze w dniach 19 i 20 czerwca 2000 r. uznała państwa objęte procesem stabilizacji i stowarzyszania za potencjalnych kandydatów do członkostwa w UE.
(5) Istniejąca pomoc Wspólnoty powinna zostać rozszerzona i przekierowana tak, by odpowiadała celom politycznym Unii Europejskiej wobec tego regionu, w szczególności, aby przyczyniała się do procesu stabilizacji i stowarzyszania i zwiększała odpowiedzialność krajów otrzymujących pomoc oraz podmiotów związanych z tym procesem.
(6) W tym celu pomoc Wspólnoty będzie się koncentrować przede wszystkim na rozbudowie ram instytucjonalnych, ustawodawczych, gospodarczych i społecznych ukierunkowanych na wartości i modele stosowane przez Unię Europejską oraz na promowaniu gospodarki rynkowej, z uwzględnieniem priorytetów uzgodnionych z danymi partnerami.
(7) Warunkiem wstępnym otrzymania pomocy jest przestrzeganie przez jej beneficjentów zasad demokratycznych, państwa prawnego, praw człowieka i praw mniejszości, podstawowych wolności oraz zasad prawa międzynarodowego.
(8) Szczególną uwagę należy poświęcić regionalnemu wymiarowi pomocy Wspólnoty, w szczególności przyspieszeniu współpracy regionalnej i wspieraniu roli Unii Europejskiej jako głównej siły w ramach Paktu Stabilizacji.
(9) Ze względu na sytuację polityczną na niektórych obszarach oraz charakter różnych podmiotów, które ponoszą odpowiedzialność za wdrażanie tam pomocy, wydaje się pożądane zapewnienie, że pomoc ta w niektórych przypadkach może być świadczona bezpośrednio biorcom innym niż państwo.
(10) W celu zwiększenia skuteczności pomocy Wspólnoty i zapewnienia jej odpowiedniej realizacji, Komisja powinna przyjąć ogólne wytyczne zgodne z procedurą zarządzania ustanowioną w niniejszym rozporządzeniu, biorąc pod uwagę cele reformy pomocy zewnętrznej.
(11) W celu promowania współpracy w regionie należy ustanowić przepisy dla krajów kandydujących oraz, w oparciu o zasadę indywidualnego podejścia, dla krajów objętych programami Tacis i MEDA aby uczestniczyć w procedurach przetargowych i umowach.
(12) Należy wprowadzić przepisy dla kontroli oraz ochrony interesów finansowych Wspólnoty, między innymi poprzez umożliwienie Komisji, w tym Europejskiemu Urzędowi ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz Trybunałowi Obrachunkowemu wykonywania swoich uprawnień zgodnie z rozporządzeniem Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami(4) oraz rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich(5).
(13) Zarządzanie pomocą Wspólnoty powinno następować w ramach strategii oraz poprzez roczne i wieloletnie programowanie, przedkładane komitetowi zarządzającemu powołanemu na mocy niniejszego rozporządzenia celem uzyskania opinii. W ten sposób zapewnianie pomocy wpisane zostanie w perspektywę średniookresową, dzięki czemu możliwe będzie zapewnienie, by pomoc Wspólnoty uzupełniała i była zgodna z pomocą zapewnianą przez Państwa Członkowskie.
(14) Środki niezbędne do realizacji niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/486/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(6).
(15) W przypadku Federalnej Republiki Jugosławii należy ustanowić przepisy umożliwiające Komisji delegowanie wdrożenia programów pomocy do Europejskiej Agencji Odbudowy.
(16) Z uwzględnieniem zakresu spraw regulowanych niniejszym rozporządzeniem, należy wprowadzić kolejne zmiany do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3906/89 z dnia 18 grudnia 1989 r. w sprawie pomocy gospodarczej dla Republiki Węgierskiej i Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej(7), do decyzji Rady 97/256/WE z dnia 14 kwietnia 1997 r. o udzieleniu gwarancji wspólnotowej dla Europejskiego Banku Inwestycyjnego na pokrycie strat poniesionych w związku z pożyczkami udzielonymi na potrzeby projektów prowadzonych poza obszarem Wspólnoty (Europa Środkowa i Wschodnia, kraje basenu Morza Śródziemnego, Ameryka Łacińska i Azja oraz Afryka Południowa)(8), do decyzji Rady 1999/311/WE przyjmującej trzeci etap programu współpracy transeuropejskiej w dziedzinie szkolnictwa wyższego (program Tempus III) (2000-2006)(9) oraz do rozporządzenia Rady (EWG) nr 1360/90 z dnia 7 maja 1990 r. ustanawiającego Europejską Fundację Kształcenia(10).
(17) Działania objęte niniejszym rozporządzeniem są częścią polityki Wspólnoty wobec Bałkanów Zachodnich i są potrzebne do realizacji jednego z jej celów.
(18) Traktat nie przewiduje, dla przyjęcia niniejszego rozporządzenia, uprawnień innych niż uprawnienia przewidziane na mocy art. 308,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 5 grudnia 2000 r.
W imieniu Rady | |
C. PIERRET | |
Przewodniczący |
______
(1) Opinia wydana dnia 15 listopada 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. L 204 z 14.8.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2454/1999 (Dz.U. L 299 z 20.11.1999, str. 1).
(3) Dz.U. L 375 z 23.12.1989, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1266/1999 (Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 68).
(4) Dz.U. L 292 z 15.11.1996, str. 2.
(5) Dz.U. L 312 z 23.12.1995, str. 1.
(6) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
(7) Dz.U. L 375 z 23.12.1989, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1266/1999 (Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 68).
(8) Dz.U. L 102 z 19.4.1997, str. 33. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 98/729/WE (Dz.U. L 346 z 22.12.1998, str. 54).
(9) Dz.U. L 120 z 8.5.1999, str. 30. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2000/460/WE (Dz.U. L 183 z 22.7.2000, str. 1).
(10) Dz.U. L 131 z 23.5.1990, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1572/98 (Dz.U. L 206 z 23.7.1998, str. 1).
(11) Dz.U. L 122 z 24.5.2000, str. 27.
(12) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 7.
(13) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1
(14) Dz.U. L 344 z 27.12.2005, str. 23.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.306.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2666/2000 w sprawie pomocy dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Republiki Federalnej Jugosławii i Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii, uchylające rozporządzenie (WE) nr 1628/96 i zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 3906/89 i (EWG) nr 1360/90 oraz decyzje 97/256/WE i 1999/311/WE |
Data aktu: | 05/12/2000 |
Data ogłoszenia: | 07/12/2000 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 07/12/2000, 31/12/2006 |