uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/49/WE(2), w szczególności jej art. 6 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG (zwanej dalej "dyrektywą") w dniu 15 października 1996 r. Francja otrzymała od Novartis (obecnie Syngenta) wniosek o włączenie substancji czynnej acibenzolaru-s-metylowego (CGA 245704) do załącznika I do dyrektywy. Decyzją Komisji 97/865/WE(3) została zatwierdzona kompletność dokumentacji, tzn. dokumentacja została uznana za zasadniczo spełniającą wymogi dotyczące danych i informacji z załącznika II oraz załącznika III do dyrektywy.
(2) Grecja otrzymała w dniu 27 marca 1996 r. podobny wniosek, dotyczący cykloanilidu (RPA 090946), od Rhône Poulenc Agrochimie SA (obecnie Aventis Crop-Science). Decyzją Komisji 97/137/WE(4) wniosek został uznany za kompletny.
(3) Niemcy otrzymały od W. Neudorff GmbH KG wniosek dotyczący fosforanu żelaza w dniu 27 sierpnia 1998 r. Decyzją Komisji 1999/43/WE(5) wniosek został uznany za kompletny.
(4) Niemcy otrzymały także od Novartis wniosek dotyczący pimetrozyny (CGA 215944) w dniu 4 września 1996 r. Decyzją Komisji 97/865/WE wniosek został uznany za kompletny.
(5) Belgia otrzymała od Nihon Nohoyaku Co. Ltd wniosek dotyczący piraflufenu etylowego w dniu 16 czerwca 1997 r. Decyzją Komisji 98/242/WE(6) wniosek został uznany za kompletny.
(6) Wpływ tych pięciu substancji czynnych na zdrowie ludzi oraz środowisko został poddany ocenie zgodnie z przepisami art. 6 ust. 2 i 4 dyrektywy w odniesieniu do zastosowań zaproponowanych przez odpowiedniego wnioskodawcę. Wyznaczone Państwa Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy przedłożyły Komisji projekt sprawozdań z oceny dotyczących substancji w dniu 17 grudnia 1998 r. (acibenzolar-s-metylowy), w dniu 11 lutego 1998 r. (cyklanilid), w dniu 30 lipca 1998 r. (fosforan żelaza), w dniu 28 maja 1998 r. (pimetrozyna) i w dniu 8 lipca 1999 r. (piraflufen etylowy), odpowiednio.
(7) Projekty sprawozdań z oceny zostały poddane przeglądowi przez Państwa Członkowskie i Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin. Przeglądy zostały zakończone w dniu 29 czerwca 2001 r. w formie osobnych sprawozdań kontrolnych opracowanych przez Komisję, dotyczących acibenzolaru-s-metylowego, cykloanilidu, fosforanu żelaza, pimetrozyny i piraflufenu etylowego.
(8) Dokumentacja i informacje pochodzące z każdego przeglądu zostały przedłożone Komitetowi Naukowemu ds. Roślin. W odniesieniu do acibenzolaru-s-metylowego i fosforanu żelaza nie zwrócono się do Komitetu ze szczegółowymi pytaniami. Komitet uznał brak potrzeby podniesienia kwestii odnoszących się do substancji czynnych w kontekście możliwego włączenia do załącznika I do dyrektywy(7). Komitet zauważył, że brak uwag powinien być interpretowany jedynie jako wskazówka braku oczywistych powodów wymagających uwag.
(9) W opinii dotyczącej cykloanilidu(8) Komitet dostarczył interpretacji niektórych skutków zaobserwowanych u królików i myszy oraz zalecił ponowną ocenę degradacji w glebie metabolitu 2,4-dichloroaniliny. Zalecenia Komitetu zostały wzięte pod uwagę.
(10) W opinii dotyczącej pimetrozyny(9) Komitet ocenił niektóre skutki w kontekście otrzymania dopuszczalnego dziennego pobrania oraz ostrej dawki referencyjnej dla konsumentów.
(11) W opinii dotyczącej piraflufenu etylowego(10) Komitet wywnioskował, że istnieje na ogół minimalne zagrożenie skażenia wód gruntowych związkiem wyjściowym i jego produktami rozpadu. Jednakże w pewnych warunkach ekstremalnych los niektórych produktów rozpadu powinien zostać starannie oceniony.
(12) Na podstawie różnych przeprowadzonych badań okazało się, że można oczekiwać, iż środki ochrony roślin zawierające którąkolwiek z danych substancji czynnych zasadniczo spełniają wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) oraz ust. 3 dyrektywy, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które zostały zbadane przez Komisję i wyszczególnione w jej sprawozdaniu kontrolnym. Dlatego właściwe jest włączenie tych substancji czynnych do załącznika I w celu zapewnienia możliwości udzielania zezwolenia w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających daną substancję czynną we wszystkich Państwach Członkowskich, zgodnie z przepisami wspomnianej dyrektywy.
(13) Po włączeniu konieczne jest zapewnienie rozsądnego okresu pozwalającego Państwom Członkowskim na wprowadzenie w życie przepisów dyrektywy dotyczących środków ochrony roślin zawierających acibenzolar-s-metylowy, cyklanilid, fosforan żelaza, pimetrozynę lub piraflufen etylowy, w szczególności w celu dokonania przeglądu istniejących tymczasowych zezwoleń lub w celu przyznania nowych zezwoleń najpóźniej do końca tego okresu, zgodnie z przepisami dyrektywy. Wymagany może być również dłuższy okres czasu dla środków ochrony roślin zawierających którąkolwiek z danych substancji czynnych i innych substancji czynnych włączonych do załącznika I.
(14) Sprawozdanie kontrolne jest niezbędne Państwom Członkowskim do prawidłowego wprowadzenia w życie kilku sekcji jednolitych zasad, ustanowionych w załączniku VI do dyrektywy, które odnoszą się do oceny danych przedłożonych do celów włączenia substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy. Dlatego właściwe jest zapewnienie dostępu do ukończonego sprawozdania kontrolnego (z wyjątkiem informacji poufnych w rozumieniu art. 14 dyrektywy) lub udostępnianie go przez Państwa Członkowskie do konsultacji z wszystkimi zainteresowanymi stronami. Jeśli sprawozdanie kontrolne zostanie zaktualizowane w celu uwzględnienia rozwoju naukowo-technicznego, warunki włączenia danych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy powinny także zostać zmienione zgodnie z dyrektywą.
(15) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
David BYRNE | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(2) Dz.U. L 176 z 29.6.2001, str. 61.
(3) Dz.U. L 351 z 23.12.1997, str. 67.
(4) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, str. 20.
(5) Dz.U. L 14 z 19.1.1999, str. 30.
(6) Dz.U. L 96 z 28.3.1998, str. 45.
(7) Protokół ze spotkania plenarnego Komitetu Naukowego ds. Roślin z dnia 7 marca 2001 r. (acibenzolar-s-metylowy). Protokół ze spotkania plenarnego Komitetu Naukowego ds. Roślin z dnia 4 czerwca 2001 r. (fosforan żelaza).
(8) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca oceny cykloanilidu w kontekście dyrektywy 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin. SCP/CYCLAN/002-final z dnia 11 grudnia 2000 r.
(9) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca oceny pimetrozyny w kontekście dyrektywy 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin. SCP/PYMETR/002-final z dnia 31 stycznia 2001 r.
(10) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca oceny paraflufenu etylowego w kontekście dyrektywy 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin. SCP/PYRA/-final z dnia 7 marca 2001 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.276.17 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2001/87/WE zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, w celu włączenia acibenzolaru-s-metylowego, cykloanilidu, fosforanu żelaza, pimetrozyny i piraflufenu etylowego jako substancji czynnych |
Data aktu: | 12/10/2001 |
Data ogłoszenia: | 19/10/2001 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/11/2001 |