uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/1999/WE(2), w szczególności jej art. 6 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3600/92 z dnia 11 grudnia 1992 r. ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu pracy określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2266/2000(4), przewiduje ustanowienie wykazu niektórych substancji czynnych zawartych w środkach ochrony roślin, które mają zostać ocenione pod względem możliwości ich włączenia do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. Wykaz ten umieszczony jest w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 933/94 z dnia 27 kwietnia 1994 r. określającym substancje czynne wchodzące w skład środków ochrony roślin i wyznaczające Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy przy wykonywaniu rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3600/92(5), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 2230/95(6) i zawiera kwas 2,4-dichlorofenoksyoctowy ("2,4-D").
(2) Wpływ 2,4-D na zdrowie ludzkie i środowisko naturalne został oceniony zgodnie z przepisami rozporządzenia (EWG) nr 3600/92 dla zakresu zastosowań proponowanych przez zgłaszających. Na mocy rozporządzenia (WE) nr 933/94 Grecja została wyznaczona jako Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy dla 2,4-D. Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy przedłożyło Komisji odpowiednie sprawozdanie oceniające i zalecenia dnia 17 stycznia 1997 r. zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 3600/92.
(3) Sprawozdanie oceniające zostało zbadane przez Państwa Członkowskie i Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin. Kontrolę zakończono dnia 2 października 2001 r. sporządzeniem sprawozdania kontrolnego Komisji na temat 2,4-D.
(4) Dokumentację i informacje z kontroli 2,4-D zostały przedłożone również Komitetowi Naukowemu ds. Roślin. W swojej opinii(7) z dnia 21 maja 2001 r. Komitet zwrócił uwagę na wybór odpowiedniego modelu zwierzęcego, którego należy użyć przy ocenie ryzyka dla ludzi. Zalecenie zostało wzięte pod uwagę przy formułowaniu niniejszej dyrektywy i odpowiedniego sprawozdania kontrolnego.
(5) Na podstawie różnych przeprowadzonych badań okazało się, że można oczekiwać, iż środki ochrony roślin zawierające 2,4-D zasadniczo spełniają wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy 91/414/EWG, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które zostały zbadane przez Komisję i sprecyzowane w jej sprawozdaniach kontrolnych. W związku z tym należy włączyć tę substancję czynną do załącznika I do tej dyrektywy w celu zapewnienia, aby zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające 2,4-D były przyznawane we wszystkich Państwach Członkowskich zgodnie z przepisami dyrektywy 91/414/EWG.
(6) Przed włączeniem substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG należy wyznaczyć odpowiedni okres, aby pozwolić Państwom Członkowskim i zainteresowanym stronom na przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów, które mogą wyniknąć z włączenia. Ponadto dyrektywa 91/414/EWG przewiduje, iż po włączeniu substancji czynnej do załącznika I do niej Państwa Członkowskie zobowiązane są w wyznaczonym okresie, w stosownych przypadkach, dokonać kontroli i przyznać, zmienić lub cofnąć zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające substancję czynną. Należy zatem wyznaczyć taki okres. Dłuższy okres powinien zostać zapewniony dla przedłożenia i oceny pełnej dokumentacji każdego środka ochrony roślin, zgodnie z jednolitymi zasadami ustanowionymi w dyrektywie 91/414/EWG. Pełna ocena środków ochrony roślin zawierających kilka substancji czynnych, na podstawie jednolitych zasad, może zostać przeprowadzona tylko wtedy, gdy wszystkie te substancje czynne zostały włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.
(7) Sprawozdanie kontrolne jest niezbędne Państwom Członkowskim do prawidłowego wdrożenia kilku sekcji jednolitych zasad ustanowionych w dyrektywie 91/414/EWG. Zakończone sprawozdanie kontrolne, z wyjątkiem informacji poufnych, powinno być dostępne lub być udostępniane przez Państwa Członkowskie wszystkim zainteresowanym stronom do konsultacji. Jeżeli sprawozdanie kontrolne musi zostać uaktualnione w celu uwzględnienia postępu technicznego i naukowego, należy także zmienić warunki dotyczące włączenia tej substancji do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, zgodnie z tą dyrektywą.
(8) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
David BYRNE | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(2) Dz.U. L 304 z 21.11.2001, str. 14.
(3) Dz.U. L 366 z 15.12.1992, str. 10.
(4) Dz.U. L 259 z 13.10.2000, str. 27.
(5) Dz.U. L 107 z 28.4.1994, str. 8.
(6) Dz.U. L 225 z 22.9.1995, str. 1.
(7) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin odnosząca się do oceny kwasu 2,4-dichlorofenoksyoctowego (2,4-D) w kontekście dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin - SCP/2,4d/002-wersja ostateczna.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.313.37 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2001/103/WE zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, w celu włączenia kwasu 2,4-dichlorofenoksyoctowego (2,4-D) jako substancji czynnej |
Data aktu: | 28/11/2001 |
Data ogłoszenia: | 30/11/2001 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/10/2002 |