uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2201/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków przetworów owocowych i warzywnych(1), zmienione ostatnio rozporządzeniem (WE) nr 2699/2000(2), w szczególności jego art. 1 ust. 3, art. 3 ust. 2, art. 6, art. 6b ust. 3, art. 6c ust. 7, art. 25, art. 26 i 27 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 2201/96 wprowadza, z jednej strony, pomoc dla organizacji producentów dostarczających pomidory, brzoskwinie i gruszki do przetworzenia na produkty wymienione w załączniku I do powyższego rozporządzenia oraz, z drugiej strony, pomoc dla przetwórców śliwek i fig; produkty te muszą być pozyskiwane z owoców i warzyw zebranych we Wspólnocie.
(2) W celu zapewnienia, że system jest stosowany jednolicie, powinny zostać określone produkty wymienione w art. 6a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2201/96 i w jego załączniku I, lata gospodarcze mające zastosowanie do tych produktów oraz terminy dostarczania surowca.
(3) Nowy system powinien móc działać od początku w odniesieniu do odpowiedniej liczby organizacji producentów; dlatego, dla zachowania spójności i przez analogię do rozporządzenia (WE) nr 2202/96 z dnia 28 października 1996 r. wprowadzającego wspólnotowy system pomocy dla producentów niektórych owoców cytrusowych(3), zmienionego ostatnio rozporządzeniem (WE) nr 2699/2000, termin "organizacje producentów tymczasowo zatwierdzone", o którym mowa w art. 3 ust. 1 akapit pierwszy i art. 6a ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 2201/96, musi zawierać organizacje producentów, którym przyznano wstępne uznanie zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(4), zmienionego ostatnio rozporządzeniem (WE) nr 2826/2000(5), jak również organizacje producentów, o których mowa w art. 13 tego rozporządzenia.
(4) System pomocy do produkcji oparty jest na umowach pomiędzy uznanymi organizacjami producentów lub tymi, którym przyznano wstępne uznanie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2200/96 lub indywidualnymi producentami w latach gospodarczych 2001/02, z jednej strony, a przetwórcami z drugiej; producenci i organizacje producentów mogą także występować w pewnych okolicznościach jako przetwórcy; rodzaje umów i szczegóły mające zostać w nich zawarte powinny być określone w celu zastosowania systemu pomocy.
(5) W celu polepszenia funkcjonowania systemu, wszystkie organizacje producentów sprzedające produkcję swoich członków, członków innych organizacji producentów oraz indywidualnych producentów, oraz chcące zakwalifikować się zgodnie z systemem powinny być zgłoszone u władz; zgłoszeni powinni być także przetwórcy podpisujący umowy z takimi organizacjami producentów; ponadto, przetwórcy ci powinni przesyłać do władz informacje konieczne dla zapewnienia, że system działa prawidłowo; przetwórcy pomidorów, brzoskwiń i gruszek muszą zostać zatwierdzeni przed zawarciem umów.
(6) Umowy muszą być zawarte w przypadku pomidorów, brzoskwiń i gruszek do podanej daty oraz w przypadku innych produktów przed rozpoczęciem każdego roku gospodarczego; w celu zapewnienia, że system działa możliwie najefektywniej, strony takich umów powinny być upoważnione do zwiększenia ilości początkowo tam przewidzianych do podanego limitu, poprzez dokonanie zmian w umowach.
(7) Liczba wniosków o pomoc przedkładanych przez organizacje producentów i przetwórców musi być określona, biorąc pod uwagę proces przetwarzania; wnioski o pomoc muszą zawierać wszystkie informacje potrzebne do prawidłowej kontroli; dla zrekompensowania wymagań postawionych przed organizacjami producentów, należy przewidzieć przepisy odnośnie pomocy wypłaconej zaliczkowo, pod warunkiem, że jest złożone zabezpieczenie mające na celu zapewnienie zwrotu, jeśli wymagania odnośnie otrzymania wcześniejszej płatności nie zostały spełnione.
(8) W celu zapewnienia, że system pomocy jest zastosowany odpowiednio, organizacje producentów i przetwórcy muszą przesłać niezbędne informacje i trzymać odpowiednio aktualną dokumentację, w szczególności powinni wymienić obszary pod uprawę pomidorów, brzoskwiń i gruszek, na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 3508/92 z dnia 27 listopada 1992 r. ustanawiającego zintegrowany system zarządzania i kontroli niektórych systemów pomocy Wspólnoty(6), zmienionego ostatnio rozporządzeniem (WE) nr 1593/2000(7), oraz rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3887/92 z dnia 23 grudnia 1992 r. ustalającego szczegółowe zasady stosowania zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli niektórych systemów pomocy Wspólnoty(8), zmienionego ostatnio rozporządzeniem (WE) nr 2721/2000(9), dla celów wszystkich inspekcji i kontroli uznanych za konieczne.
(9) Dla celów zarządzania systemem pomocy, producenci muszą być poddawani kontroli fizycznej i kontroli dokumentów w zakresie dostaw i działań przetwórczych, kontrole muszą obejmować odpowiednio reprezentatywną liczbę wniosków o pomoc oraz niektóre kary muszą być określone dla organizacji producentów i przetwórców, którzy naruszają zasady, w szczególności przez fałszowanie deklaracji lub nie przetworzenie dostarczonych produktów.
(10) Środki ustanowione w tym celu w niniejszym rozporządzeniu zastąpią te ustalone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 504/97 z dnia 19 marca 1997 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w sprawie systemu pomocy produkcyjnej w sektorze przetworów owocowych i warzywnych(10) ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1607/1999(11). W związku z tym, rozporządzenie to powinno być uchylone.
(11) Rozporządzenie (WE) nr 2699/2000 znosi system kwot icen minimalnych, przede wszystkim w przypadku pomidorów. W związku z tym należy uchylić rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1709/84 z dnia 19 czerwca 1984 r. w sprawie cen minimalnych płaconych producentom i kwot pomocy produkcyjnej do niektórych przetworów owocowych i warzywnych, kwalifikujących się do pomocy produkcyjnej(12), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1573/1999(13), rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2022/92 z dnia 20 lipca 1992 r. w sprawie szczegółowych zasad stosowania ceny minimalnej płaconej producentom za niektóre pomidory dostarczane do przetwórstwa oraz uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2036/91(14), jak również rozporządzenie Komisji (WE) nr 661/97 z dnia 16 kwietnia 1997 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 2201/96 odnośnie systemu kwot dla przetworów z pomidorów(15), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2807/98(16), powinny zostać tym samym uchylone.
(12) W celu ułatwienia przejścia od starego do nowego systemu, powinny zostać przyjęte środki przejściowe, w szczególności w przypadku przetwórców podpisujących umowy z indywidualnymi producentami w roku gospodarczym 2001/02, jak również dla końcowej daty podpisywanych umów dla pomidorów oraz dla stosowania zintegrowanego systemu zarządzania areałami.
(13) Środki ustanowione w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Przetworów Owocowych i Warzywnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 2 marca 2001 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 29.
(2) Dz.U. L 311 z 12.12.2000, str. 9.
(3) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 49.
(4) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.
(5) Dz.U. L 328 z 23.12.2000, str. 2.
(6) Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 1.
(7) Dz.U. L 182 z 21.7.2000, str. 4.
(8) Dz.U. L 391 z 31.12.1992, str. 36.
(9) Dz.U. L 314 z 14.12.2000, str. 8.
(10) Dz.U. L 78 z 20.3.1997, str. 14.
(11) Dz.U. L 190 z 23.7.1999, str. 11.
(12) Dz.U. L 162 z 20.6.1984, str. 8.
(13) Dz.U. L 187 z 20.7.1999, str. 27.
(14) Dz.U. L 207 z 23.7.1992, str. 9.
(15) Dz.U. L 100 z 17.4.1997, str. 41.
(16) Dz.U. L 349 z 24.12.1998, str. 34.
(17) Dz.U. L 244 z 30.9.1993, str. 23.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.64.16 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 449/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w odniesieniu do systemu pomocy dla przetworów owocowych i warzywnych |
Data aktu: | 02/03/2001 |
Data ogłoszenia: | 06/03/2001 |
Data wejścia w życie: | 09/03/2001 |