uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego artykuł 285,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w artykule 251 Traktatu(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Działania realizowane zgodnie z decyzją Rady 96/715/WE z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie sieci telematycznych pomiędzy organami administracyjnymi do celów statystycznych odnoszących się do handlu towarami pomiędzy Państwami Członkowskimi (program Edicom)(3) znacznie podniosły jakość statystyk Państw Członkowskich.
(2) Statystyki dotyczące handlu zagranicznego oraz wymiany handlowej we Wspólnocie wchodzą w nowy etap rozwoju, charakteryzujący się coraz większymi i coraz bardziej zaawansowanymi potrzebami użytkowników w odniesieniu do informacji.
(3) Należy koniecznie zaspokajać pilne potrzeby unii gospodarczej i walutowej poprzez szybkie dostarczanie rzetelnych i dokładnych statystyk makroekonomicznych.
(4) Modernizacja sieci transeuropejskiej, poprzez którą odbywa się zbieranie, sporządzanie i udostępnianie statystyk dotyczących handlu towarami we Wspólnocie oraz między Wspólnotą a państwami trzecimi, powinna stanowić siłę napędową rozwoju takich statystyk.
(5) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3330/91 z dnia 7 listopada 1991 r. w sprawie statystyk odnoszących się do handlu towarami między Państwami Członkowskimi(4) (Intrastat) oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 1172/95 z dnia 22 maja 1995 r. w sprawie statystyk odnoszących się do handlu towarami między Wspólnotą i jej Państwami Członkowskimi a państwami trzecimi(5) przewidują większy zakres wykorzystywania automatycznego przetwarzania oraz elektronicznego przesyłania danych.
(6) Uproszczenie systemu Intrastat stanowiło projekt pilotażowy w ramach inicjatywy SLIM (uproszczona legislacja dla rynku wewnętrznego) wprowadzonej w 1996 r.; należy w dalszym ciągu stosować środki redukujące obciążenia nałożone na dostawców informacji statystycznych, w szczególności na małe i średnie przedsiębiorstwa, które to środki zostały zatwierdzone przez Parlament Europejski i Radę.
(7) Cele niniejszej decyzji są identyczne i zgodne z celami decyzji nr 1719/1999/WE(6) i decyzji nr 1720/1999/WE(7) Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie sieci transeuropejskich, przez które odbywa się elektroniczna wymiana danych między organami administracyjnymi (IDA); wdrażając niniejszą decyzję, należy również uwzględnić decyzje dotyczące elektronicznej wymiany danych między organami administracyjnymi, w szczególności art. 11 decyzji nr 1719/1999/WE.
(8) Dokonano oceny ex-ante, zgodnie z zasadami zarządzania finansami, w celu osiągnięcia właściwej skuteczności programu w osiąganiu założonych celów oraz dla potrzeb uwzględnienia ograniczeń budżetowych, począwszy od fazy projektowania programu.
(9) Ponieważ Państwa Członkowskie nie są w stanie w wystarczającym zakresie zrealizować celów proponowanych działań obejmujących rozwój i modernizację sieci transeuropejskiej, poprzez którą odbywa się zbieranie, sporządzanie i udostępnianie statystyk dotyczących handlu towarami we Wspólnocie oraz państwach trzecich i ponieważ ze względu na skalę takich działań ich cele mogą zostać w sposób doskonalszy zrealizowane na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może zastosować środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsza decyzja nie wykracza poza środki niezbędne do osiągnięcia tych celów.
(10) Rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyki Wspólnoty(8) określa ramy dla przepisów niniejszej decyzji, w szczególności dotyczących dostępu do źródeł danych administracyjnych, zachowania poufności danych statystycznych oraz zasady oszczędności kosztów.
(11) Środki niezbędne do wdrożenia niniejszej decyzji powinny zostać przyjęte zgodne z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(9).
(12) Niniejsza decyzja ustanawia ramy finansowe na całkowity czas trwania programu, które mają stanowić podstawowy punkt odniesienia dla władzy budżetowej, w rozumieniu pkt 33 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą a Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i usprawnienia procedury budżetowej(10),
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
N. FONTAINE | L. PAGROTSKY |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 337 E z 28.11.2000, str. 246.
(2) Opina Parlamentu Europejskiego z dnia 30 listopada 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 12 lutego 2001 r.
(3) Dz.U. L 327 z 18.12.1996, str. 34.
(4) Dz.U. L 316 z 16.11.1991, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1624/2000 (Dz.U. L 187 z 26.7.2000, str. 1).
(5) Dz.U. L 118, z 25.5.1995, str. 10. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 374/98 (Dz.U. L 48 z 19.2.1998, str. 6).
(6) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 1.
(7) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 9
(8) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, str. 1.
(9) Dz.U. L 184 17.7.1999, str. 23.
(10) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1.
(11) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.
ZAŁĄCZNIKI
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.76.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 507/2001/WE dotycząca działań odnoszących się do sieci transeuropejskiej, poprzez którą odbywa się zbieranie, sporządzanie i rozpowszechnianie statystyk dotyczących handlu towarami we Wspólnocie oraz między Wspólnotą a państwami trzecimi (program Edicom) |
Data aktu: | 12/03/2001 |
Data ogłoszenia: | 16/03/2001 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 16/03/2001 |