(Dz.U.UE L z dnia 29 sierpnia 2002 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 7,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Program ramowy obejmujący wszystkie działania badawcze, łącznie z działaniami demonstracyjnymi i szkoleniowymi w dziedzinie energii jądrowej, które mają być wdrożone przez programy badawcze i szkoleniowe może być przyjęty na podstawie art. 7 Traktatu.
(2) W 2000 r. Komisja przedłożyła dwa komunikaty, odpowiednio w sprawie perspektyw i celów utworzenia Europejskiej Przestrzeni Badawczej, oraz w sprawie wdrożenia Europejskiej Przestrzeni Badawczej i wytycznych dla działań badawczych Unii Europejskiej na lata 2002-2006. W 2000 r. Komisja przedłożyła także komunikat w sprawie innowacji w gospodarce opartej na wiedzy.
(3) Rady Europejskie w Lizbonie w marcu 2000 r., w Santa Maria de Feira w czerwcu 2000 r. i w Sztokholmie w marcu 2001 r. przyjęły konkluzje zmierzające do szybkiego utworzenia Europejskiej Przestrzeni Badawczej i innowacji, mając na uwadze trwały wzrost gospodarczy, większe zatrudnienie i spójność społeczną. Rada Europejska w Göteborgu w czerwcu 2001 r. uzgodniła strategię stałego rozwoju i dodała trzeci wymiar środowiska przyrodniczego do strategii lizbońskiej.
(4) Parlament Europejski(4)(5), Rada(6)(7), Komitet Ekonomiczno-Społeczny(8) i Komitet Regionów(9) także poparły założenie Europejskiej Przestrzeni Badawczej.
(5) W dniu 19 października 2000 r. Komisja przedłożyła konkluzje zewnętrznej oceny wdrożenia i wyników działań wspólnotowych przeprowadzonych w okresie pięciu lat poprzedzających tą ocenę, wraz z towarzyszącymi uwagami.
(6) Ważne jest zatem przyjęcie nowego programu ramowego na lata 2002-2006, przyczyniającego się do ustanowienia Europejskiej Przestrzeni Badawczej.
(7) Szósty program ramowy ustanawia naukowe i technologiczne cele i priorytety przewidzianych działań i wyznacza szerokie ramy tych działań, które będą wdrożone zgodnie z celem ochrony finansowego interesu Wspólnoty. Ważne jest zapewnienie prawidłowej gospodarki finansowej szóstego programu ramowego.
(8) Finansowa kwota referencyjna w rozumieniu pkt 34 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i usprawnienia procedury budżetowej(10) jest włączona do tej decyzji na całkowity czas trwania programu ramowego, bez naruszania kompetencji władz budżetowych wyszczególnionych w Traktacie.
(9) Wspólne Centrum Badawcze powinno mieć swój wkład we wdrożenie programu ramowego, gdzie może zapewnić niezależne wsparcie ukierunkowane na klienta dla opracowania i wdrożenia polityk wspólnotowych, łącznie z monitorowaniem realizacji tych polityk w obszarach swych szczególnych kompetencji.
(10) Działania badawcze przeprowadzane w ramach szóstego programu ramowego powinny respektować podstawowe zasady etyczne, łącznie z zasadami wymienionymi w art. 6 Traktatu o Unii Europejskiej i w Karcie Podstawowych Praw Unii Europejskiej, jak również potrzebę uwzględnienia akceptacji społecznej dla tych działań.
(11) W następstwie komunikatu Komisji "Kobiety i Nauka" i rezolucji Rady z dnia 20 maja 1999 r.(11) i dnia 26 czerwca 2001 r.(12) oraz rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 3 lutego 2000 r.(13) na ten temat wdrażany jest plan działań w celu zwiększenia i umocnienia roli kobiet w nauce i badaniach w Europie, który powinien zapewnić respektowanie równych szans niezależnie od płci.
(12) Zielona księga Komisji "'Na rzecz strategii europejskiej dla zabezpieczenia dostaw energii" stanowi element w debacie w sprawie środków zwalczających zmiany klimatyczne i zmniejszających zależność Europy od importowanej energii.
(13) Komisja powinna z jednej strony regularnie przedstawiać Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdania z wdrażania szóstego programu ramowego, a z drugiej strony przeprowadzić niezależną ocenę wdrażania działań w odpowiednim czasie i przed przedstawieniem swojej propozycji na następny program ramowy. Taka ocena powinna być przeprowadzona w duchu otwartości w odniesieniu do wszystkich zaangażowanych podmiotów.
(14) Ważny jest międzynarodowy i globalny wymiar europejskich działań badawczych w interesie uzyskania wspólnych korzyści. Szósty program ramowy otwarty jest dla krajów, które zawarły niezbędne umowy w tym celu, jak również otwarty jest na poziomie projektów i na bazie wzajemnych korzyści dla udziału podmiotów z państw trzecich i organizacji międzynarodowych we współpracy naukowej.
(15) Szósty program ramowy powinien mieć swój wkład w rozszerzenie przez dostarczenie naukowego i technologicznego wsparcia dla krajów kandydujących dla wdrażania dorobku wspólnotowego i dla ich integracji w ramach Europejskiej Przestrzeni Badawczej. Informacja o możliwościach udziału w programie powinna zostać dostarczona potencjalnym uczestnikom w odpowiednim czasie i w odpowiedni sposób.
(16) Po zasięgnięciu opinii Komitetu Badań Naukowych i Technicznych (CREST) przez Komisję Komitet wydał swoją opinię,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 3 czerwca 2002 r.
W imieniu Rady | |
J. C. APARICIO PÉREZ | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 180 E z 26.6.2001, str. 177.
(2) Dz.U. C 140 E z 13.6.2002, str. 371.
(3) Dz.U. C 260 z 17.9.2001, str. 3.
(4) Rezolucja z dnia 18 maja 2000 r. (Dz.U. C 59 z 23.2.2001, str. 250).
(5) Rezolucja z dnia 15 lutego 2001 r. (Dz.U. C 276 z 1.10.2001, str. 271).
(6)Rezolucja z dnia 15 czerwca 2000 r. (Dz.U. C 205 z 19.7.2000, str. 1).
(7)Rezolucja z dnia 16 listopada 2000 r. (Dz.U. C 374 z 28.12.2000, str. 1).
(8)Opinia z dnia 24 maja 2000 r. (Dz.U. C 204 z 18.7.2000, str. 70).
(9) Opinia z dnia 12 kwietnia 2000 r. (Dz.U. C 226 z 8.8.2000, str. 18).
(10) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1.
(11) Dz.U. C 201 z 16.7.1999, str. 1.
(12) Dz.U. C 199 z 14.7.2001, str. 1.
(13) Dz.U. C 309 z 27.10.2000, str. 57.
ZAŁĄCZNIKI
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.232.34 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2002/668/Euratom dotycząca szóstego programu ramowego Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Euratom) dla badań jądrowych i działań szkoleniowych, przyczyniającego się także do utworzenia Europejskiej Przestrzeni Badawczej |
Data aktu: | 03/06/2002 |
Data ogłoszenia: | 29/08/2002 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 03/06/2002 |