uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 71,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywą 96/53/WE(5) ustalone zostały, w ramach wspólnej polityki transportowej, zharmonizowane maksymalne wymiary pojazdów drogowych transportujących towary.
(2) Istnieje potrzeba harmonizacji maksymalnych dopuszczalnych wymiarów pojazdów dla poruszania się pojazdów drogowych transportujących osoby. Różnice między obowiązującymi w Państwach Członkowskich normami w odniesieniu do wymiarów drogowych pojazdów pasażerskich mogą negatywnie wpływać na warunki konkurencji i stanowić przeszkodę w ruchu między Państwami Członkowskimi.
(3) Ponieważ Państwa Członkowskie nie mogą w dostatecznym stopniu osiągnąć celu harmonizacji maksymalnych dopuszczalnych wymiarów pojazdów drogowych transportujących osoby, ze względu na skalę lub skutki proponowanego działania cel ten można lepiej osiągnąć na poziomie wspólnotowym, Wspólnota może przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z określoną w tym artykule zasadą proporcjonalności niniejsza dyrektywa nie wychodzi poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tego celu.
(4) W ramach urzeczywistniania rynku wewnętrznego zakres dyrektywy 96/53/WE wymaga rozszerzenia na transport krajowy w zakresie takim, w jakim dotyczy parametrów w znacznym stopniu wpływających na warunki konkurencji w sektorze transportu, w szczególności wielkości odnoszących się do maksymalnej dopuszczalnej długości i szerokości pojazdów przeznaczonych do przewozu osób.
(5) Zharmonizowane reguły w sprawie maksymalnych obciążeń i wymiarów pojazdów powinny być długoterminowo stałe. Zmiany ustanowione niniejszą dyrektywą nie powinny więc stanowić precedensu dla maksymalnych dopuszczalnych obciążeń i wymiarów autobusów oraz innych kategorii pojazdów silnikowych.
(6) Ze względu na bezpieczeństwo drogowe autobusy powinny spełniać kryteria osiągów w odniesieniu do zdolności manewrowej.
(7) Ze względu na bezpieczeństwo drogowe związane ze stanem ich infrastruktury Portugalia i Zjednoczone Królestwo są w okresie przejściowym uprawnione do odmowy użytkowania na swych terytoriach autobusów niespełniających niektórych kryteriów zdolności manewrowej.
(8) Autobusy zarejestrowane lub dopuszczone do ruchu przed datą wejścia w życie niniejszej dyrektywy i w wyniku różniących się uprzednio przepisów prawa krajowego lub metod pomiaru niespełniające ustanowionych w niniejszej dyrektywie parametrów wymiarów mogą w okresie przejściowym być dalej wykorzystywane do świadczenia usług transportowych w Państwie Członkowskim, w którym pojazd jest zarejestrowany lub dopuszczony do ruchu.
(9) W związku z tym dyrektywę 96/53/WE należy odpowiednio zmienić,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | J. PIQUÉ I CAMPS |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 274 E z 26.9.2000, str. 32.
(2) Dz.U. C 123 z 25.4.2001, str. 76.
(3) Dz.U. C 144 z 16.5.2001, str. 15.
(4) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 3 października 2000 r. (Dz.U. C 178 z 22.6.2001, str. 60), wspólne stanowisko Rady z dnia 27 września 2001 r. (Dz.U. C 360 z 15.12.2001, str. 7) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 stycznia 2002 r.
(5) Dz.U. L 235 z 17.9.1996, str. 59.
(6) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/40/WE (Dz.U. L 203 z 10.8.2000, str. 9).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.67.47 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2002/7/WE zmieniająca dyrektywę Rady 96/53/WE ustanawiającą dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym |
Data aktu: | 18/02/2002 |
Data ogłoszenia: | 09/03/2002 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 09/03/2002 |