uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1257/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), zmieniające i uchylające niektóre rozporządzenia(1), w szczególności jego art. 34, 45 i 50,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W świetle doświadczeń nabytych podczas stosowania rozporządzenia Komisji (WE) nr 445/2002(2), Państwa Członkowskie i Komisja uznały, że niektóre z jego przepisów należy uprościć.
(2) W celu uelastycznienia monitorowania programów rozwoju obszarów wiejskich, rozporządzenie (WE) nr 445/2002 powinno zostać uproszczone, w szczególności w zakresie procedury zmiany dokumentów programowych i ogólnej indykatywnej tabeli finansowej.
(3) Uznano, że termin na zawiadamianie o przypadkach siły wyższej i dostarczanie odpowiednich dowodów może być zbyt krótki w niektórych przypadkach. Z tego względu Państwa Członkowskie powinny mieć prawo do przedłużania tego terminu.
(4) Od początku okresu programowania standardowe koszty jednostkowe często były ustalane dla niektórych inwestycji współfinansowanych na mocy art. 30 ust. 1 tiret pierwsze, drugie i szóste i art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999. W celu zapewnienia przejrzystości i uproszczenia zarządzania tymi środkami należy uwzględnić od roku 2000 zezwolenie na zwolnienie beneficjentów z wymogu przedstawiania faktur, na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1685/2000 z dnia 28 lipca 2000 r., ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w odniesieniu do warunków, jakie muszą spełniać wydatki na działania współfinansowane z funduszy strukturalnych(3). Warunki, w ramach których Państwa Członkowskie mogą stosować takie koszty standardowe powinny również być ustanowione w celu zapewnienia sprawnego zarządzania.
(5) Aby ułatwić zarządzanie finansowe programów rozwoju obszarów wiejskich, warunki zmieniające finansowanie środków powinny być złagodzone, aby jedynie zasadnicze zmiany finansowania programów podlegały procedurze komitetu zarządzającego.
(6) Należy uwzględnić możliwość przekraczania terminu przedkładania zmian dokumentów programowych Komisji w przypadkach, gdy takie zmiany są wynikiem klęski żywiołowej lub innych nadzwyczajnych zdarzeń, znacznie wpływających na programowanie Państwa Członkowskiego.
(7) Procedura powinna być zmieniona w przypadku zmian dokumentów programowych rozwoju obszarów wiejskich i jednolitych dokumentów programowych, w ramach celu 2 w przypadku środków rozwoju obszarów wiejskich finansowanych przez Sekcję Gwarancji EFOGR, które nie wymagają zatwierdzenia przez Komisję. Powiadomienie Komisji o zmianach finansowych powinno być szybkie i efektywne, tak jak i badanie innych zmian przez Komisję.
(8) Aby zapewnić skuteczne i regularne monitorowanie, Państwa Członkowskie powinny udostępnić Komisji ujednoliconą i zaktualizowaną elektroniczną wersję ich dokumentów programowych.
(9) Terminem do składania rocznego sprawozdania z postępu, przewidzianego w art. 48 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 powinna być data przewidziana w kontekście wieloletniej pomocy na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999, ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(4), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1447/2001(5).
(10) Aby umożliwić większą elastyczność Państwom Członkowskim w odniesieniu do wkładu wspólnotowego w finansowanie oceny, należy znieść poziom minimalny współfinansowania dla oceny ex post.
(11) Fakt, że środki inwestycyjne są często stosowane przez kilka lat, powinien być wzięty pod uwagę w celu zapewnienia optymalnej kontroli na miejscu, pod względem zarówno wyboru beneficjenta, jak i okresu kontroli i w celu uniknięcia nieistotnych kontroli.
(12) Techniczne ograniczenia systemów pomocy w zakresie środków dotyczących leśnictwa innych niż zalesianie gruntów rolnych powodują, że sankcje przewidziane w art. 30 i 31 oraz art. 32 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2419/2001 z dnia 11 grudnia 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli niektórych wspólnotowych systemów pomocy ustanowionych rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3508/92(6), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2550/2001, są niecelowe(7).
(13) Artykuł 44 rozporządzenia (WE) nr 2419/2001, przewidujący wyjątki od stosowania obniżek i wyłączeń z pomocy, stosuje się do wsparcia udzielonego na podstawie powierzchni obszaru lub liczby zwierząt. W celu zapewnienia spójności te wyjątki powinny być rozszerzone na inne środki rozwoju obszarów wiejskich.
(14) Informacja na temat poprzednich środków towarzyszących na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 2078/92(8), rozporządzenia Rady (EWG) nr 2079/92(9), i rozporządzenia Rady (EWG) nr 2080/92(10), gdy takie środki są częścią programowania finansowego na lata 2000-2006, powinna być włączona do rocznego sprawozdania przewidzianego w art. 48 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999. Ponadto, wydatki poniesione w ramach tych środków powinny być włączone do informacji, które Państwa Członkowskie są zobowiązane dostarczyć do dnia 30 września każdego roku, co przewiduje art. 47 rozporządzenia (WE) nr 445/2002. Uwzględniając powyższe sprawy, wymogi dotyczące monitorowania finansowego przewidziane w art. 17 rozporządzenia Komisji (WE) nr 746/96(11), w art. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1404/94(12) i w art. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1054/94(13) powinny zostać skreślone.
(15) Wydaje się, że wymóg zatwierdzenia przez Komisję zmian niektórych głównych cech środków wsparcia, określonych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 445/2002 spowodował, że zarządzanie programami jest kłopotliwe. Dlatego Załącznik ten należy zmienić w ten sposób, aby Państwa Członkowskie decydowały o zmianach, a następnie zawiadamiały o nich Komisję.
(16) Dlatego, rozporządzenie (WE) nr 445/2002 należy odpowiednio zmienić.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Struktury Agrarnej i Rozwoju Wsi,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80.
(2) Dz.U. L 74 z 15.3.2002, str. 1.
(3) Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 39.
(4) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.
(5) Dz.U. L 198 z 21.7.2001, str. 1.
(6) Dz.U. L 327 z 12.12.2001, str. 11.
(7) Dz.U. L 341 z 22.12.2001, str. 105.
(8) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 85, uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1257/1999.
(9) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 91, uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1257/1999.
(10) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 96, uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1257/1999.
(11) Dz.U. L 102 z 25.4.1996, str. 19, uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1750/1999.
(12) Dz.U. L 154 z 21.6.1994, str. 8, uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1750/1999.
(13) Dz.U. L 115 z 6.5.1994, str. 6, uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1750/1999.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.138.32 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 963/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 445/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) |
Data aktu: | 04/06/2003 |
Data ogłoszenia: | 05/06/2003 |
Data wejścia w życie: | 12/06/2003, 01/05/2004 |