Wspólne działanie 2003/472/WPZiB w sprawie kontynuacji programu współpracy Unii Europejskiej dotyczącego nierozprzestrzeniania broni i rozbrojenia w Federacji Rosyjskiej

WSPÓLNE DZIAŁANIE RADY 2003/472/WPZiB
z dnia 24 czerwca 2003 r.
w sprawie kontynuacji programu współpracy Unii Europejskiej dotyczącego nierozprzestrzeniania broni i rozbrojenia w Federacji Rosyjskiej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej (TUE), w szczególności jego art. 14, wraz z art. 23 ust. 2,

uwzględniając wspólną strategię 1999/414/WPZiB Unii Europejskiej w sprawie Rosji(1), przyjętą przez Radę Europejską dnia 4 czerwca 1999 r., zmienioną wspólną strategią 2003/471/WPZiB Rady Europejskiej zmieniającą wspólną strategię 1999/414/WPZiB w sprawie Rosji w celu przedłużenia okresu jej stosowania(2), przyjętą przez Radę Europejską dnia 20 czerwca 2003 r., która, między innymi, wyraża zobowiązanie Unii Europejskiej do wspierania rozbrojenia oraz ograniczenia rozprzestrzeniania broni masowego rażenia (BMR), wspierania kontroli broni, wprowadzenia w życie istniejących umów oraz wzmocnienia kontroli wywozu,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Układ o Partnerstwie i Współpracy ustanawiający partnerstwo między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z jednej strony, oraz Federacją Rosyjską, z drugiej(3), wspiera, między innymi, zwiększanie zbieżności stanowisk w sprawach międzynarodowych będących przedmiotem wspólnego zaniepokojenia, zwiększając tym samym bezpieczeństwo i stabilność.

(2) W dniach 25 i 26 czerwca 2002 r. w Kananaskis, w Kanadzie, przywódcy Państw G8 zainicjowali globalne partnerstwo przeciwko rozprzestrzenianiu broni i materiałów masowego rażenia, zgodnie z którym państwa te będą wspierać szczególne projekty współpracy, początkowo w Federacji Rosyjskiej, których celem będą problemy nierozprzestrzeniania, rozbrojenia, przeciwdziałania terroryzmowi oraz kwestie bezpieczeństwa jądrowego.

(3) Unia Europejska wspiera cel i zasady inicjatywy globalnego partnerstwa G8, a także wspólne działania zmierzające do redukcji zagrożenia oraz bezpiecznej likwidacji zasobów związanych z BMR w Federacji Rosyjskiej.

(4) Działania Unii Europejskiej miałyby miejsce równolegle do działań prowadzonych przez Wspólnotę Europejską, jak również działań dwu- i wielostronnych prowadzonych przez Państwa Członkowskie.

(5) Wszystkie te działania powinny być koordynowane w najszerszym możliwym zakresie w celu uniknięcia niepotrzebnego nakładania się.

(6) Działania Unii Europejskiej mogą być również podejmowane we współpracy z innymi państwami.

(7) Komisja zgodziła się na powierzenie jej niektórych zadań niezbędnych w celu wprowadzenia w życie niniejszego wspólnego działania,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1
1.
Program współpracy Unii Europejskiej dotyczący nieroprzestrzeniania broni i rozbrojenia w Federacji Rosyjskiej (zwany dalej "Programem"), który został ustanowiony poprzez wspólne działanie Rady 1999/878/WPZiB z dnia 17 grudnia 1999 r. ustanawiające program współpracy Unii Europejskiej dotyczący nierozprzestrzeniania broni i rozbrojenia w Federacji Rosyjskiej (4) zostaje przedłużony.
2.
Celem programu jest wspieranie wysiłków Federacji Rosyjskiej zmierzających do kontroli i nierozprzestrzeniania broni oraz rozbrojenia, oraz, w tym celu:

– współpraca z Federacją Rosyjską w osiąganiu bezpiecznego i przyjaznego dla środowiska rozbrojenia i/lub przekształcenia infrastruktury i sprzętu związanego z BMR,

– ustanowienie ram prawnych i operacyjnych w celu wzmocnienia roli Unii Europejskiej we wspólnych działaniach zmniejszających zagrożenie w Federacji Rosyjskiej poprzez współpracę skierowaną na konkretne projekty,

– wspieranie koordynacji odpowiednio programów i projektów z tej dziedziny na poziomie wspólnotowym, Państw Członkowskich oraz międzynarodowym.

Artykuł  2
1.
Rada, na podstawie zalecenia Państwa Członkowskiego i/lub Komisji, podejmuje decyzję o tym, który nowy projekt rozbrojenia lub nierozprzestrzeniania broni ma zostać sfinansowany w ramach programu.
2.
Nowe projekty, które mają zostać przyjęte w ramach programu, obejmują dziedziny chemiczne, nuklearne lub biologiczne, lub odnoszą się do kontroli wywozu.
Artykuł  3
1.
Rada powierza Komisji, na okres trwania programu i z zastrzeżeniem art. 5, zadanie przygotowania projektów do zatwierdzenia, jak również nadzór nad ich właściwym wprowadzeniem w życie. Komisja składa sprawozdanie Radzie na bieżąco oraz w razie zaistnienia potrzeby, z upoważnienia Prezydencji wspomaganej przez sekretarza generalnego Rady, wysokiego przedstawiciela ds. WPZiB.
2.
Komisja jest wspomagana przez grupę ekspertów, włączając w to zespół wspierania projektu w Moskwie. Liczba członków grupy i określenie ich zadań są wyszczególnione w zakresie uprawnień ustalonym w Załączniku.
3.
Komisja współpracuje z zespołem wspierania projektu w Moskwie w celu:

– działania w bliskiej współpracy z pracownikami zajmującymi się projektami finansowanymi przez Wspólnotę,

– prowadzenia studiów wykonalności, gdzie właściwe,

– współdziałania z władzami lokalnymi oraz przedstawicielami innych państw wnoszących wkład,

– negocjowania z władzami lokalnymi ustaleń koniecznych do wdrażania programu,

– monitorowania wydatków z funduszy przeznaczonych na wdrożenie programu.

Artykuł  4
1.
Finansowa kwota referencyjna, pokrywająca koszty administracyjne grupy ekspertów określonych w art. 3 ust. 2 i 3, wynosi 680.000 EUR.
2.
Zarządzanie wydatkami pokrywanymi z kwoty określonej w ust. 1 podlega procedurom i regułom wspólnotowym odnoszącym się do spraw budżetowych.
3.
Unia Europejska finansuje infrastrukturę i wydatki bieżące programu.
4.
Rada i Komisja zapewniają właściwą koordynację programu, pomocy wspólnotowej, a także pomocy dwustronnej i wielostronnej udzielanej przez Państwa Członkowskie. Rada przyjmuje do wiadomości, że Komisja zamierza skierować swe działania na osiągnięcie celów i priorytetów niniejszego wspólnego działania, stosownie do okoliczności, za pomocą właściwych środków wspólnotowych.
5.
Wprowadzenie w życie niniejszego wspólnego działania jest przedmiotem dwustronnych konsultacji z Federacją Rosyjską oraz innymi partnerami w ramach istniejących spotkań dialogu politycznego.
Artykuł  5
1.
Rada dokonuje regularnego przeglądu działań podjętych na mocy programu. Taki przegląd ocenia również zdolność Rosji do przyjęcia i wykorzystania zwiększonej pomocy.
2.
Niezależna ocena i audyt są prowadzone etapowo, zależnie od postępów programu.
3.
Rada może zawiesić program, jeśli Federacja Rosyjska nie będzie:

– współpracować w pełni w stosowaniu programu,

– zezwalać Unii Europejskiej na monitorowanie i/lub okresową zewnętrzną ocenę i audyt rezultatów programu.

Artykuł  6

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie z dniem jego przyjęcia.

Niniejsze wspólne działanie wygasa w dniu wygaśnięcia wspólnej strategii Unii Europejskiej 1999/414/WPZiB w sprawie Rosji.

Artykuł  7

Niniejsze wspólne działanie zostanie opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 czerwca 2003 r.
W imieniu Rady
G. PAPANDREOU
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 157 z 24.6.1999, str. 1.

(2) Dz.U. L 157 z 26.6.2003, str. 68.

(3) Dz.U. L 327 z 28.11.1997, str. 3.

(4) Dz.U. L 331 z 23.12.1999, str. 11.

ZAŁĄCZNIK 

Zakres uprawnień dla grupy ekspertów w ramach programu współpracy UE dotyczącego nierozprzestrzeniania broni i rozbrojenia w Federacji Rosyjskiej

Wspólne działanie 1999/878/WPZiB powierzyło Komisji utworzenie grupy ekspertów w ramach programu współpracy dotyczącego nierozprzestrzeniania broni i rozbrojenia w Federacji Rosyjskiej. Wspomniane wspólne działanie zostało uzupełnione dwiema decyzjami wykonawczymi (2001/493/WPZiB z dnia 25 czerwca 2001 r. określającą dodatkowe projekty oraz 2002/381/WPZiB z dnia 21 maja 2002 r. ustanawiającą dodatkowy budżet dla grupy ekspertów).

Niektóre działania w ramach projektów ustanowionych w roku 1999 i 2001 nie mogły być ukończone do dnia wygaśnięcia wspólnego działania 1999/878/WPZiB, natomiast decyzje dotyczące nowych projektów zostaną podjęte na mocy niniejszego wspólnego działania. Wymaga to przedłużenia mandatu grupy ekspertów.

Grupa ekspertów składa się z sekcji koordynacji polityki i projektu w Komisji w Brukseli oraz zespołu wspierania projektu w Moskwie, podlegającego sekcji koordynacji polityki i projektu w Brukseli. Sekcja koordynacji polityki i projektu składa się z dwóch ekspertów z UE oraz szefa sekcji, oddelegowanego przez Komisję. Sekcja jest wspierana administracyjnie przez jednego sekretarza i jednego asystenta do spraw administracyjnych. Utworzony w Moskwie zespół wspierania projektu składa się z jednego eksperta UE i jednego lokalnego sekretarza.

Szef sekcji przyjmuje całkowitą odpowiedzialność za wykonanie wspólnego działania. Utrzymuje bliskie stosunki z Prezydencją Rady UE oraz Państwami Członkowskimi i sekretarzem generalnym Rady, a także wysokim przedstawicielem ds. WPZiB.

Zadania odnoszące się do koordynacji i rozwoju polityki i projektu obejmują między innymi:

– wpieranie koordynacji programów dotyczących nierozprzestrzeniania broni i rozbrojenia w Federacji Rosyjskiej na poziomie wspólnotowym, Państwa Członkowskiego lub szerszym,

– utworzenie bazy danych projektów finansowanych przez UE, Wspólnotę oraz Państwa Członkowskie,

– utworzenie i prowadzenie bazy danych ekspertów UE, w podziale według dziedzin polityki,

– utworzenie sieci punktów kontaktowych Państw Członkowskich, uzupełniającej odpowiednie grupy robocze Rady w odniesieniu do wykonania wspólnego działania powiązanych z nim działań,

– regularne przygotowywanie i przedkładanie sprawozdania z postępu prac,

– działanie jako punkt kontaktowy dla inicjatyw międzynarodowych,

– współpraca z władzami państwa będącego odbiorcą pomocy oraz oficjalnymi przedstawicielami innych państw trzecich wnoszących wkład,

– organizacja i współorganizacja konferencji w ramach inicjatywy współpracy dotyczącej nierozprzestrzeniania broni i rozbrojenia (NDCI).

Zadania sektorowe obejmują między innymi:

– przygotowanie wyczerpujących sprawozdań sektorowych,

– dostarczanie pogłębionych analiz dotyczących głównych problemów sektora,

– definiowanie i wprowadzanie ograniczonych studiów wykonalności, gdzie konieczne,

– określanie projektów skierowanych na główne problemy,

– przygotowanie do przedłożenia Radzie projektów w celu możliwego przyszłego finansowania w ramach dalszych środków niniejszego wspólnego działania,

– finalizowanie i koordynowanie wykonania projektów w ramach wspólnego działania oraz wspólnego działania 1999/878/WPZiB, włączonych przez decyzje wykonujące wspólne działania, w ścisłej współpracy, gdzie to właściwe, z Państwami Członkowskimi będącymi gospodarzami projektu,

– zapewnianie ścisłej współpracy z personelem pracującym w projektach finansowanych przez UE.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.157.69

Rodzaj: Wspólne działanie
Tytuł: Wspólne działanie 2003/472/WPZiB w sprawie kontynuacji programu współpracy Unii Europejskiej dotyczącego nierozprzestrzeniania broni i rozbrojenia w Federacji Rosyjskiej
Data aktu: 24/06/2003
Data ogłoszenia: 26/06/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 24/06/2003