(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2004 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 137 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu 3 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 90/394/EWG z dnia 28 czerwca 1990 r. w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych przy pracy (szósta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy Rady 89/391/EWG) 4 była kilkakrotnie istotnie zmieniana 5 . W interesie jasności i racjonalności rzeczona dyrektywa powinna zostać zatem skodyfikowana.
(2) Spełnienie minimalnych wymagań mających na celu zapewnienie lepszych warunków bezpieczeństwa i higieny w odniesieniu do ochrony pracowników przed zagrożeniem związanym z narażeniem na działanie czynników rakotwórczych lub mutagenów jest kluczowe dla zagwarantowania zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, ma na celu również zapewnienie minimalnego poziomu ochrony dla wszystkich pracowników we Wspólnocie.
(3) Niniejsza dyrektywa jest dyrektywą szczegółową w rozumieniu ust. 1 art. 16 dyrektywy Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy 6 . Zatem przepisy tej dyrektywy stosuje się w całości do narażenia pracowników na działanie czynników rakotwórczych lub mutagenów, bez uszczerbku dla bardziej rygorystycznych i/lub szczegółowych przepisów niniejszej dyrektywy.
(4) Należy stworzyć spójny poziom ochrony przed zagrożeniami związanymi z czynnikami rakotwórczymi lub mutagenami dla całej Wspólnoty. Ten poziom ochrony powinien być utworzony nie przez szczegółowe wymagania nakazowe, lecz przez ramy zasad ogólnych mających na celu umożliwienie Państwom Członkowskim spójne zastosowanie wymagań minimalnych.
(5) Zarodki mutagenów komórkowych są substancjami, które mogą powodować stałe zmiany w ilości lub budowie materiału genetycznego komórek skutkujące zmianami cech fenotypu takiej komórki, które mogą być przekazywane powstającym z nich komórkom pochodnym.
(6) Z uwagi na mechanizm działania zarodków mutagenów komórkowych możliwe jest wywoływanie przez nie skutków rakotwórczych.
(7) Załącznik VI do dyrektywy Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych 7 zawiera kryteria klasyfikacji i oznakowania każdej substancji.
(8) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 1999/45/WE z dnia 31 maja 1999 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich dotyczących klasyfikacji, pakowania i etykietowania niebezpiecznych preparatów 8 , zawiera szczegółowe informacje na temat kryteriów klasyfikacji i procedur oznakowania tego rodzaju preparatów.
(9) We wszystkich sytuacjach pracy pracownicy muszą być chronieni przed preparatami zawierającymi jeden lub więcej środków rakotwórczych lub mutagenów oraz przed związkami rakotwórczymi i mutagennymi powstającymi podczas pracy.
(10) Dla niektórych środków konieczne jest uwzględnienie wszystkich dróg wchłaniania, włącznie z możliwością penetracji przez skórę, w celu zapewnienia najlepszego możliwego poziomu ochrony.
(11) Pomimo że obecna wiedza naukowa nie pozwala na określenie poziomu, poniżej którego zagrożenie zdrowia przestaje istnieć, zmniejszenie narażenia na działanie czynników rakotwórczych lub mutagenów ograniczy owo zagrożenie.
(12) Aby przyczynić się do zmniejszenia tego zagrożenia, należy ustanowić wartości dopuszczalne i inne przepisy bezpośrednio z nimi związane w stosunku do wszystkich czynników rakotwórczych lub mutagenów, co do których pozwalają na to dostępne informacje, włącznie z danymi naukowymi i technicznymi.
(13) Wartości dopuszczalne narażenia zawodowego muszą być uważane za ważny składnik ogólnych systemów ochrony pracowników. Takie wartości dopuszczalne muszą być aktualizowane zawsze, kiedy staje się to konieczne w świetle nowszych danych naukowych.
(14) W ochronie zdrowia pracowników powinna być stosowana zasada ostrożności.
(15) W celu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, narażonych na działanie czynników rakotwórczych lub mutagenów, środki zapobiegawcze muszą zostać podjęte.
(16) Niniejsza dyrektywa stanowi praktyczny aspekt realizacji społecznego wymiaru rynku wewnętrznego.
(17) Zgodnie z decyzją Rady 74/325/EWG 9 Komisja zasięgnęła opinii Komitetu Doradczego do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w celu sporządzenia propozycji dyrektyw objętych niniejszą dyrektywą.
(18) Niniejsza dyrektywa nie narusza zobowiązań Państw Członkowskich dotyczących terminów transpozycji określonych w części B załącznika IV,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
- zmieniona przez art. 5 pkt 2 lit. b) dyrektywy nr 2014/27/UE z dnia 26 lutego 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.65.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 marca 2014 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 1 dyrektywy nr 2024/869 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.869) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 2024 r.
- zmieniony przez art. 5 pkt 3 dyrektywy nr 2014/27/UE z dnia 26 lutego 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.65.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 marca 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 2022/431 z dnia 9 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.88.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 kwietnia 2022 r.
- zmieniony przez art. 5 pkt 4 dyrektywy nr 2014/27/UE z dnia 26 lutego 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.65.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 marca 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a dyrektywy nr 2022/431 z dnia 9 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.88.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 kwietnia 2022 r.
- zmieniona przez art. 5 pkt 5 dyrektywy nr 2014/27/UE z dnia 26 lutego 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.65.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 marca 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 dyrektywy nr 2022/431 z dnia 9 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.88.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 kwietnia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b dyrektywy nr 2017/2398 z dnia 12 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.345.87) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 16 stycznia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. c dyrektywy nr 2022/431 z dnia 9 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.88.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 kwietnia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/1243 z dnia 20 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.198.241) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 26 lipca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 14 dyrektywy nr 2022/431 z dnia 9 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.88.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 kwietnia 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 2017/2398 z dnia 12 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.345.87) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 16 stycznia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr (UE) 2019/983 z dnia 5 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.164.23) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 lipca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 15 dyrektywy nr 2022/431 z dnia 9 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.88.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 kwietnia 2022 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 2 dyrektywy nr 2024/869 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.869) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 2024 r.
- zmieniony przez art. 5 pkt 6 dyrektywy nr 2014/27/UE z dnia 26 lutego 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.65.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 marca 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 2017/2398 z dnia 12 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.345.87) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 16 stycznia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr (UE) 2019/130 z dnia 16 stycznia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.30.112) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lutego 2019 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 3 dyrektywy nr 2024/869 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.869) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 2017/2398 z dnia 12 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.345.87) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 16 stycznia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr (UE) 2019/130 z dnia 16 stycznia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.30.112) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lutego 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr (UE) 2019/983 z dnia 5 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.164.23) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 lipca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 17 dyrektywy nr 2022/431 z dnia 9 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.88.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 kwietnia 2022 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 3 dyrektywy nr 2024/869 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.869) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 2024 r.
- dodany przez art. 1 pkt 17 dyrektywy nr 2022/431 z dnia 9 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.88.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 kwietnia 2022 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 3 dyrektywy nr 2024/869 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.869) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 kwietnia 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.158.50 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2004/37/WE w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych, mutagenów lub substancji reprotoksycznych podczas pracy (szósta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy Rady 89/391/EWG) |
Data aktu: | 29/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 20/05/2004 |