uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 520/94 z dnia 7 marca 1994 r. ustanawiające wspólnotową procedurę zarządzania kontyngentami ilościowymi(1), w szczególności jego art. 2 ust. 5 oraz art. 14 i 24,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 427/2003(2) z dnia 3 marca 2003 r. w sprawie mechanizmu tymczasowych środków ochronnych i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 519/94 w sprawie wspólnych reguł przywozu z niektórych państw trzecich, wprowadziło roczne kontyngenty ilościowe dla niektórych towarów pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia. Zastosowanie do tych kontyngentów mają przepisy rozporządzenia (WE) nr 520/94.
(2) Komisja przyjęła rozporządzenie (WE) nr 738/94(3) ustanawiające ogólne zasady w celu wykonania rozporządzenia (WE) nr 520/94. Przepisy te mają zastosowanie do zarządzania powyżej wspomnianymi kontyngentami, z zastrzeżeniem przepisów niniejszego rozporządzenia.
(3) Zgodnie z art. 20 rozporządzenia (WE) nr 520/94, właściwe władze Państw Członkowskich powiadomiły Komisję o ilościach kontyngentów przyznanych w 2003 r., które nie zostały wykorzystane.
(4) Niewykorzystane ilości nie mogły być ponownie rozdzielone w czasie pozwalającym na ich wykorzystanie przed końcem roku kontyngentowego 2003.
(5) Analiza danych otrzymanych dla każdego przedmiotowego produktu wskazuje, że ilości niewykorzystane w roku kontyngentowym 2003 powinny być ponownie rozdzielone w 2004 r., w granicach ilości określonych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
(6) Przeanalizowano różne metody administracyjne, przewidziane w rozporządzeniu (WE) nr 520/94 i uznaje się, że należy przyjąć metodę opartą na tradycyjnych przepływach handlowych. Zgodnie z tą metodą, transze kontyngentów są podzielone na dwie części, jedna z nich jest zarezerwowana dla importerów tradycyjnych, a druga dla pozostałych wnioskodawców.
(7) Dowiedziono, że jest to najlepszy sposób zapewnienia ciągłości prowadzenia działalności przez zainteresowanych importerów Wspólnoty, jak również uniknięcia jakichkolwiek zakłóceń przepływów handlowych.
(8) Ilości ponownie rozdzielone na podstawie niniejszego rozporządzenia, powinny być podzielone przy wykorzystaniu tego samego kryterium, jakie wykorzystano dla przyznania kontyngentów na rok 2003.
(9) Niezbędne jest uproszczenie formalności, jakie mają zostać spełnione przez importerów tradycyjnych, którzy już posiadają pozwolenia na przywóz, wydane w momencie kiedy przyznane zostały już kontyngenty na 2004 r. Właściwe władze administracyjne posiadają już niezbędne dowody przywozów z 1998 r. lub 1999 r. w odniesieniu do wszystkich importerów tradycyjnych. Dlatego też muszą oni jedynie załączyć kopię swoich wcześniejszych pozwoleń do swoich nowych wniosków o wydanie pozwolenia.
(10) Należy podjąć środki w celu zapewnienia jak najlepszych warunków dla przyznawania tych zarezerwowanych części kontyngentów nietradycyjnym importerom innym niż tradycyjni, mając na względzie optymalne wykorzystanie kontyngentów. W tym celu właściwe jest przyznanie tej części w sposób proporcjonalny do wnioskowanych ilości, na podstawie równoczesnej analizy rzeczywiście złożonych wniosków o wydanie pozwolenia na przywóz, oraz przyznanie dostępu tym importerom, którzy są w stanie udowodnić, że otrzymali i wykorzystali przynajmniej 80 % pozwolenia na przywóz w odniesieniu do przedmiotowego produktu w roku kontyngentowym 2003. Ilość, o którą może wnioskować każdy importer inny niż tradycyjny, powinna być również ograniczona do oznaczonej wielkości lub wartości.
(11) Konieczne jest ustalenie terminu na składanie wniosków o pozwolenie przez importerów dla celów przyznawania kontyngentu.
(12) W celu optymalnego wykorzystania kontyngentów, wnioski o pozwolenia na przywóz obuwia na podstawie kontyngentu, który odnosi się do kilku kodów CN, muszą określać wymagane ilości dla każdego kodu.
(13) Państwa Członkowskie muszą informować Komisję o otrzymanych wnioskach o pozwolenie na przywóz, zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 520/94. Informacje dotyczące poprzednich przywozów dokonanych przez importerów tradycyjnych muszą być wyrażone w tych samych jednostkach co przedmiotowe kontyngenty.
(14) Ze względu na fakt, że system kontyngentów traci ważność z dniem 31 grudnia 2004 r., ustalono datę ważności ponownego rozdziału pozwoleń na przywóz na dzień 31 grudnia 2004 r.
(15) Środki te są zgodne z opinią Komitetu ds. Zarządzania Kontyngentami ustanowionego na mocy art. 22 rozporządzenia (WE) nr 520/94,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lutego 2004 r.
W imieniu Komisji | |
Pascal LAMY | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 66 z 10.3.1994, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).
(2) Dz.U. L 65 z 8.3.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1985/2003 (Dz.U. L 295 z 13.11.2003, str. 43).
(3) Dz.U. L 87 z 31.3.1994, str. 47. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 983/96 (Dz.U. L 131 z 1.6.1996, str. 47).
(4) Dz.U. L 319 z 23.11.2002, str. 12.
(5) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1.
(6) Dz.U. L 289 z 7.11.2003, str. 10.
(7) Dz.U. L 36 z 7.2.2004, str. 10.
ZAŁĄCZNIKI
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.52.37 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 308/2004 rozdzielające ponownie niewykorzystane części kontyngentów ilościowych z 2003 r. dla niektórych towarów pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej |
Data aktu: | 20/02/2004 |
Data ogłoszenia: | 21/02/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 21/02/2004 |