(Dz.U.UE L z dnia 12 grudnia 2006 r.)
KOMITET AMBASADORÓW AKP-WE,
uwzględniając Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 roku(1), zwane dalej "umową z Kotonu", w szczególności art. 2 ust. 6 jej załącznika III,
uwzględniając Umowę wewnętrzną z dnia 12 września 2000 r. między przedstawicielami rządów państw członkowskich, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania i zarządzania pomocą wspólnotową na mocy Protokołu finansowego do umowy z Kotonu,
uwzględniając wniosek Komisji, opracowany w porozumieniu z Centrum Technicznym ds. Współpracy Rolnej i Wiejskiej,
mając na uwadze, że Komitet Ambasadorów po podpisaniu umowy z Kotonu powinien ustanowić Regulamin pracowniczy Centrum Technicznego ds. Współpracy Rolnej i Wiejskiej (CTA),
PRZYJĄŁ NASTĘPUJĄCY REGULAMIN PRACOWNICZY CENTRUM TECHNICZNEGO DS. WSPÓŁPRACY ROLNEJ I WIEJSKIEJ:
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Zarząd, jeżeli uzna to za niezbędne, może postanowić o tymczasowym i warunkowym zastosowaniu przyjętych przez siebie przepisów wewnętrznych lub przyjętych do nich zmian. Rzeczywista data stosowania nie może być wcześniejsza od daty przyjęcia przez zarząd.
Nie później niż trzy miesiące od daty przekazania Komitet zatwierdza przekazane przepisy wewnętrzne albo wprowadza w nich zmiany.
– dyrektora Centrum,
– pracowników Centrum,
– pracowników miejscowych Centrum.
W sprawie zatrudnienia pracowników miejscowych i odnowienia, przedłużenia lub rozwiązania ich umów decyduje dyrektor na podstawie normalnej procedury zgodnie z przepisami wewnętrznymi przyjętymi przez zarząd na wniosek dyrektora.
– Komitet Pracowniczy,
– Komitet ds. Rekrutacji/Promocji,
które pełnią funkcje określone w niniejszym regulaminie.
Skład i warunki funkcjonowania tych organów są określane zgodnie z przepisami załącznika V.
Komitet Pracowniczy może przedstawiać dyrektorowi wnioski mające na celu poprawę warunków pracy pracowników lub ogólnych warunków bytowych.
Dyrektor przekazuje zarządowi nazwiska członków Komitetu Pracowniczego.
Dyrektor przydziela Komitetowi Pracowniczemu uzasadnione zasoby umożliwiające mu wykonywanie jego zadań.
Centrum może korzystać z usług ekspertów oddelegowanych lub ekspertów opłacanych przez osoby trzecie. Eksperci objęci są wewnętrznymi przepisami przyjętymi przez zarząd na wniosek dyrektora.
Za eksperta oddelegowanego uznaje się każdego urzędnika krajowego lub międzynarodowego, lub też pracownika kadry zarządzającej w sektorze prywatnym, który posiada kwalifikacje i doświadczenie równoważne z kwalifikacjami i doświadczeniem wymaganymi od pracownika Centrum, czasowo oddelegowanego do Centrum lub będącego przedmiotem wymiany z innym pracownikiem na podstawie przepisów wskazanych w akapicie pierwszym.
PRACOWNICY
Nominacja - Zaszeregowanie - Plan zatrudnienia
a) umowa na czas nieokreślony
Umowa zatwierdzana przez zarząd i uzależniona od:
– dostępności środków finansowych,
– satysfakcjonującego wykonywania obowiązków służbowych przez dłuższy okres czasu, zgodnie z art. 30,
– trwałego zapotrzebowania na funkcję sprawowaną przez pracownika,
– zdolności do pełnienia funkcji określonych w umowie.
Zawarcie umowy na czas nieokreślony nie oznacza, że stosunek pracy nie może zostać rozwiązany.
Każda umowa może zostać rozwiązana w wyniku postępowania dyscyplinarnego;
b) umowa na czas określony
– umowa zatwierdzona przez dyrektora i dotycząca pracownika zatrudnionego w celu obsadzenia stanowiska przewidzianego w planie zatrudnienia załączonego do sekcji budżetu Centrum i zakwalifikowana przez władze budżetowe jako umowa czasowa. Umowa może zostać zawarta na maksymalny okres dwóch lat, może być odnawiana jedynie dwa razy, a jej całkowity czas obowiązywania nie może przekraczać pięciu lat,
– umowa zatwierdzana przez dyrektora i dotycząca pracownika zatrudnionego w celu obsadzenia stanowiska utworzonego w ramach programów lub funduszy zarządzanych przez Centrum;
c) umowa krótkoterminowa
– umowa zatwierdzana przez dyrektora i dotycząca pracownika zatrudnionego w celu pełnienia funkcji w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu, ale nieprzydzielonego na stanowisko przewidziane w planie zatrudnienia dołączonego do sekcji budżetu Centrum. Umowa może zostać zawarta na maksymalny okres jednego roku, może być odnawiana jedynie dwa razy, a jej całkowity czas obowiązywania nie może przekraczać dwóch lat;
– umowa dotycząca zatrudnienia pracownika, sporządzona zgodnie z modelem przedstawionym w załączniku I, określa datę wejścia w życie umowy na czas nieokreślony, kategorię, grupę i szczebel zaszeregowania stanowiska, na którym zatrudniana jest dana osoba, a także zobowiązanie pracownika do przestrzegania przepisów niniejszego regulaminu.
Kategorie, grupy (wraz z przypisanymi funkcjami) i szczeble są podane wraz z innymi informacjami w tabeli, o którym mowa w załączniku II. W oparciu o tę tabelę dyrektor ustala zakres obowiązków i uprawnień dla poszczególnych stanowisk w Centrum.
a) grupy 2.A i 2.B odpowiadają funkcji "głównego eksperta", wymagają posiadania dyplomu uniwersyteckiego lub równoważnego dającego wstęp na studnia podyplomowe oraz specjalistycznego i odpowiedniego doświadczenia zawodowego wynoszącego odpowiednio co najmniej dwadzieścia i piętnaście lat pracy od chwili uzyskania dyplomu;
b) grupy 2.C i 2.D odpowiadają funkcji "eksperta", wymagają posiadania dyplomu uniwersyteckiego lub równoważnego dającego wstęp na studnia podyplomowe oraz specjalistycznego i odpowiedniego doświadczenia zawodowego wynoszącego odpowiednio co najmniej dziesięć i pięć lat pracy od chwili uzyskania dyplomu.
Zarząd określa liczbę stanowisk grupy 2.A na wniosek dyrektora.
a) dwie grupy przypisane odpowiednio do funkcji "głównego asystenta" i "asystenta sekretariatu":
– grupa 3.A, wymagająca posiadania dyplomu studiów wyższych lub równoważnych kwalifikacji w danej dziedzinie kompetencji, a także odpowiedniego doświadczenia zawodowego wynoszącego co najmniej dziesięć lat od chwili uzyskania kwalifikacji,
– grupa 3.B, wymagająca posiadania dyplomu szkoły średniej lub równoważnych kwalifikacji, dyplomu uznanej szkoły sekretarskiej i odpowiedniego doświadczenia zawodowego wynoszącego co najmniej pięć lat od chwili uzyskania kwalifikacji;
b) grupa 3.C, odpowiadająca funkcji "sekretarza" i wymagająca posiadania dyplomu szkoły średniej lub równoważnych kwalifikacji oraz odpowiedniego doświadczenia zawodowego wynoszącego co najmniej trzy lata od chwili uzyskania kwalifikacji.
Niemniej jednak, uwzględniając wykształcenie i szczególne doświadczenie zawodowe danej osoby, dyrektor może przyznać jej bonifikatę jednego szczebla na danym poziomie, zatrudniając ją na szczeblu 2.
Tabela załączona do rocznego budżetu Centrum ustala liczbę stanowisk w każdej kategorii i w każdej grupie oraz określa ewentualne wakaty na stanowiskach.
Prawa i obowiązki
Gdy małżonek lub zarejestrowany konkubent pracownika prowadzi odpłatną działalność zawodową, pracownik informuje o tym dyrektora.
W przypadku gdy występuje sprzeczność między tą działalnością a działalnością pracownika lub interesami Centrum, i jeżeli pracownik nie może zagwarantować, że działalność ta zostanie zakończona w określonym i rozsądnym terminie, dyrektor proponuje zarządowi decyzję dotyczącą utrzymania pracownika na stanowisku, rozwiązanie jego umowy lub zawieszenie pracownika.
Pracownik, który w ramach sprawowanych funkcji ma orzec w sprawie, w przebiegu lub rozwiązaniu której ma on własny interes mogący naruszyć jego niezależność, informuje o tym dyrektora.
Po zakończeniu sprawowania swoich funkcji pracownik jest zobowiązany do przestrzegania obowiązków uczciwości i ostrożności w akceptowaniu określonych funkcji lub korzyści związanych z Centrum w sposób bezpośredni lub pośredni.
Wszelkie prawa, w tym prawa autorskie i pokrewne prawa własności intelektualnej, związane z pracami przeprowadzonymi przez pracownika w ramach sprawowania funkcji, są własnością Centrum.
Pracownik winien zamieszkiwać w miejscu zatrudnienia lub w takiej odległości od tego miejsca, która nie będzie mu przeszkadzała w sprawowaniu funkcji.
Pracownik ma prawo do zrzeszania się. W szczególności dotyczy to organizacji związkowych lub zawodowych. Fakt sprawowania funkcji w tego typu organizacjach nie może przysparzać zainteresowanemu pracownikowi jakichkolwiek strat.
– wszelkie istotne dokumenty dotyczące jego sytuacji administracyjnej oraz wszelkie raporty dotyczące jego kompetencji, wydajności pracy lub postępowania na zajmowanym stanowisku,
– uwagi poczynione przez pracownika na temat ww. dokumentów.
Pracownik ma prawo zapoznać się ze wszystkimi dokumentami zawartymi w jego karcie. Po zaprzestaniu sprawowania funkcji zachowuje to prawo przez maksymalny okres dwóch lat.
Indywidualna karta ma charakter poufny i można się z nią zapoznać wyłącznie w pomieszczeniach administracji. Kopie niektórych dokumentów są przekazywane na wniosek pracownika sądowi administracyjnemu Międzynarodowej Organizacji Pracy, w przypadku złożenia do sądu skargi dotyczącej pracownika.
Rekrutacja - Ocena okresowa - Rozwój zawodowy - Zaprzestanie sprawowania funkcji/rozwiązanie umowy - Odwołanie
Rekrutacja
Pracownika wybiera się bez względu na rasę, wyznanie lub płeć.
Żadne stanowisko nie powinno być zastrzeżone dla obywateli określonego państwa członkowskiego.
Przy równoważnych poziomach kwalifikacji zawodowych i doświadczeń, jakie są wymagane przy nominacji na dane stanowisko, rekrutacja jest przeprowadzana w możliwie najszerszym zakresie geograficznym spośród obywateli państw będących sygnatariuszami umowy z Kotonu.
Rekrutacja pracowników w miarę możliwości powinna odzwierciedlać parytetowy udział AKP i WE w Centrum.
a) niebędąca obywatelem któregoś z państw będących sygnatariuszami umowy z Kotonu;
b) która nie wypełniła wszelkich zobowiązań nałożonych na nią w zakresie służby wojskowej;
c) która nie zapewnia wystarczających gwarancji kompetencji i moralności, jakie są wymagane do sprawowania danych funkcji;
d) której nie zrekrutowano zgodnie z procedurą rekrutacji w warunkach konkurencji, o której mowa w art. 26 ust. 2;
e) która nie spełnia warunków zdolności fizycznej do sprawowania danych funkcji, potwierdzonych badaniem lekarskim przeprowadzonym przez lekarza wskazanego przez Centrum;
f) która nie może wykazać się dogłębną znajomością jednego z dwóch głównych języków roboczych Centrum (francuskiego lub angielskiego) oraz zadowalającą znajomość drugiego języka roboczego Centrum, w zakresie niezbędnym do pełnienia funkcji, które pracownik ma wykonywać.
a) zaświadczenie lekarskie potwierdzające jego zdolność do wykonywania funkcji, do pełnienia których został zatrudniony;
b) dokument potwierdzający wypełnienie zobowiązań w zakresie służby wojskowej;
c) dokument potwierdzający, że jest obywatelem jednego z państw będących sygnatariuszem umowy z Kotonu i że posiada pełnię swoich praw cywilnych;
d) dokumenty potwierdzające jego stan cywilny oraz stan cywilny jego małżonka lub zarejestrowanego konkubenta i dzieci będących na jego utrzymaniu.
Ocena okresowa - Rozwój zawodowy
Zaprzestanie sprawowania funkcji - Rozwiązanie umowy
Sprawowanie funkcji przez pracownika, oprócz przypadku zgonu, kończy się:
Czas trwania okresu wypowiedzenia wynosi jeden miesiąc za każdy zakończony rok pracy i nie może przekraczać dziewięciu miesięcy. Niemniej jednak okres wypowiedzenia nie może się zaczynać podczas urlopu macierzyńskiego lub zdrowotnego, pod warunkiem że ten ostatni nie trwa dłużej niż trzy miesiące. Ponadto okres wypowiedzenia jest zawieszany na okres urlopu macierzyńskiego lub zdrowotnego, zgodnie z określonymi powyżej ograniczeniami.
Umowa z pracownikiem może zostać rozwiązana bez zachowania okresu wypowiedzenia i z inicjatywy dyrektora:
a) podczas lub po zakończeniu okresu próbnego, w warunkach określonych w art. 29 ust. 2;
b) w przypadku gdy pracownik przestanie spełniać warunki określone w art. 27 ust. 1;
c) w przypadku, o którym mowa w art. 36;
d) w przypadku, o którym mowa w art. 37.
Warunki pracy
Czas pracy
Niemniej jednak normalny czas pracy nie powinien przekraczać trzydziestu siedmiu i pół godziny pracy tygodniowo, wykonywanej w godzinach określonych przez wewnętrzne przepisy wykonawcze ustalone przez dyrektora.
Warunki udzielenia takiej zgody są określone przez wewnętrzne przepisy wykonawcze ustalone przez dyrektora.
W warunkach określonych przez wewnętrzne przepisy wykonawcze ustalone, o których mowa w ust. 1, godziny nadliczbowe przepracowane przez pracowników z kategorii "pracownik techniczny" dają prawo do przyznania wypoczynku rekompensującego lub - jeżeli w ciągu sześciu miesięcy od miesiąca, w którym przepracowano godziny nadliczbowe, wymogi służbowe na to nie zezwalają - do automatycznego przyznania za każdą godzinę nadliczbową premii, której wysokość jest określana przez te przepisy.
Urlopy
Niezależnie od urlopów przewidzianych w art. 40, kobiety mają prawo do urlopu macierzyńskiego udzielanego na podstawie zaświadczenia lekarskiego, przy utrzymaniu wynagrodzenia, który zazwyczaj zaczyna się na sześć tygodni przed prawdopodobną datą porodu wskazaną w zaświadczeniu i zazwyczaj kończy się w dziesięć tygodni po porodzie, przy czym urlop nie może być krótszy niż szesnaście tygodni.
Niemniej jednak, pod warunkiem zgody lekarza, urlop macierzyński może zacząć się później niż przewidziane sześć tygodni przed prawdopodobną datą porodu; w takim przypadku urlop macierzyński kończy się po zakończeniu okresu dziesięciu tygodni liczonego od porodu, przedłużonego o czas, przez który pracownik pracował, licząc od szóstego tygodnia poprzedzającego dokładną datę porodu.
Mężczyźni mają prawo do urlopu ojcowskiego wynoszącego pięć dni roboczych, który można wykorzystać w ciągu dziesięciu tygodni od daty narodzin dziecka.
W przypadku uzasadnionej przeszkody w sprawowaniu funkcji w związku z chorobą lub wypadkiem pracownik ma pełne prawo do urlopu chorobowego, zgodnie z przepisami wewnętrznymi przyjętymi przez zarząd na wniosek dyrektora. Centrum może z własnej inicjatywy zwrócić się do lekarza eksperta o wydanie opinii.
Urlop roczny pracownika, który uzyskał zgodę na pracę w połowie wymiaru godzin, jest skracany o połowę w stosunku do jego podstawowego czasu trwania, proporcjonalnie do okresu przepracowanego w połowie wymiaru godzin. Ułamkowe wyliczenia dni do odjęcia przeprowadzane są proporcjonalnie zgodnie z wewnętrznymi przepisami wykonawczymi ustalonymi przez dyrektora.
Podczas takiego urlopu bezpłatnego pracownik nie jest objęty obliczaniem okresu niezbędnego do awansu o szczebel. Urlop ten nie jest też wliczany do minimalnego okresu określonego w art. 31 ust. 1 i 2.
Zasady korzystania z urlopu bezpłatnego są ustalane w przepisach wewnętrznych przyjętych przez zarząd na wniosek dyrektora.
Dni świąteczne
Lista dni świątecznych jest ustalana przez dyrektora.
Wynagrodzenie i zwrot kosztów
Pracownik nie może zrezygnować z tego prawa.
Wysokość wynagrodzenia jest wyrażana i wypłacana w euro.
Zarząd, na wniosek dyrektora, może postanowić o dorocznym dostosowaniu wynagrodzenia podstawowego według metody ustalonej przez Radę Unii Europejskiej dla urzędników Wspólnoty.
Podstawowe wynagrodzenie miesięczne jest ustalone dla każdej kategorii, grupy i szczebla zgodnie z załącznikiem II.
a) dodatek mieszkaniowy;
b) dodatek na dzieci na utrzymaniu;
c) dodatek szkolny.
W przypadku zgonu pracownika w okresie sprawowania funkcji pozostały przy życiu małżonek lub zarejestrowany konkubent lub dzieci na utrzymaniu otrzymują całkowite wynagrodzenie zmarłego do końca szóstego miesiąca od zgonu.
W warunkach określonych wewnętrznymi przepisami, o których mowa w art. 46, pracownik ma prawo do uzyskania zwrotu kosztów, które poniósł w związku z objęciem funkcji, z przeniesieniem, z okresowym urlopem w rodzinnym domu lub z zakończeniem umowy, a także do zwrotu kosztów, które poniósł w ramach lub przy okazji sprawowania swoich funkcji, bez uszczerbku dla art. 36 ust. 3.
Centrum zwraca również koszty podróży i koszty związane z transportem rzeczy i bagaży, osób żyjących, wskazanych w powyższym ustępie i powracających na miejsce pochodzenia zmarłego pracownika.
Wszelka nienależna i pobrana kwota podlega zwrotowi, gdy tylko beneficjent dowie się o nieprawidłowości jej przekazania lub jeżeli jest oczywiste, że nie mógł on nie wiedzieć o tej nieprawidłowości. Warunki zwrotu ustala dyrektor.
Środki dyscyplinarne
– sankcje pierwszego stopnia ważności:
a) ostrzeżenie pisemne;
b) nagana,
– sankcje drugiego stopnia ważności:
a) zdegradowanie w klasyfikacji o jeden szczebel;
b) zdegradowanie o jedną grupę lub o jedną kategorię;
c) odwołanie ze stanowiska.
Raport jest przekazywany przewodniczącemu zarządu, który przekazuje go na piśmie oskarżonemu pracownikowi.
Nieudane doręczenie spowodowane przyczynami leżącymi po stronie pracownika lub odmowa podpisania potwierdzenia odbioru przez strony oskarżonego pracownika są równoważne z doręczeniem raportu.
DYREKTOR
Również w przypadkach, w których przewiduje się, że pracownicy i pracownicy miejscowi przekazują informację dyrektorowi, dyrektor przekazuje takie informacje zarządowi.
PRZEPISY SOCJALNE, PODATKOWE I PROCEDURY ODWOŁAWCZE
Przepisy socjalne
Ubezpieczenia społeczne
Niemniej jednak wyboru można dokonać tylko jeden raz w ciągu trzech miesięcy od dnia rekrutacji i obowiązuje on od dnia objęcia stanowiska.
Fundusz zapomogowy
Odprawa w związku z odejściem ostatecznym i dobrowolnym
Przepisy podatkowe
Warunki wykonania przepisów podatkowych określa załącznik III. W razie konieczności Komitet jest upoważniony do ich zmodyfikowania.
Drogi odwołania
– od dnia przekazania decyzji odbiorcy, a najpóźniej od dnia, w którym dana osoba zapoznała się z nią, jeżeli dotyczy ona środka indywidualnego. Niemniej jednak, jeżeli akt o charakterze indywidualnym niesie ze sobą negatywne skutki dla innej osoby niż odbiorca, termin jest liczony wobec tej osoby od dnia zapoznania się przez nią z tą decyzją,
– od dnia wygaśnięcia terminu udzielenia odpowiedzi, gdy reklamacja dotyczy domniemanej decyzji o odrzuceniu w znaczeniu ust. 1.
Właściwe organy przekazują umotywowaną decyzję zainteresowanej osobie w terminie dwóch miesięcy, licząc od dnia złożenia reklamacji. Po upływie tego okresu brak odpowiedzi na reklamacje oznacza domniemaną decyzję o jej odrzuceniu, która może być przedmiotem odwołania w rozumieniu art. 67.
Postępowanie, w ramach którego właściwe organy podejmują umotywowaną decyzję, ustalają wewnętrzne przepisy przyjęte przez zarząd na wniosek dyrektora.
W rozumieniu niniejszego artykułu właściwym organem jest:
– dyrektor dla pracowników,
– zarząd dla dyrektora i w przypadkach reklamacji wobec środka dyscyplinarnego podjętego przez dyrektora,
– Komitet w przypadku reklamacji wobec środka dyscyplinarnego podjętego przez zarząd wobec dyrektora.
– właściwemu organowi złożono już reklamację na podstawie art. 66 ust. 2, w terminie przewidzianym w tym artykule,
– reklamacja została odrzucona wyraźną lub domniemaną decyzją,
– stronom nie udało się dojść do porozumienia.
– w dniu przekazania decyzji podjętej w odpowiedzi na reklamację,
– w dniu wygaśnięcia terminu odpowiedzi, gdy odwołanie dotyczy domniemanej decyzji o odrzuceniu reklamacji na podstawie art. 66 ust. 2. Niemniej jednak, gdy reklamacja zostaje odrzucona w drodze wyraźnej decyzji, po uprzednim odrzuceniu decyzją domniemaną, ale przed dniem wygaśnięcia terminu przewidzianego na złożenie odwołania, termin jest liczony od tego odrzucenia.
PRACOWNICY MIEJSCOWI
Warunki zatrudnienia pracownika miejscowego, w szczególności w zakresie:
a) trybu rekrutacji i rozwiązania umowy;
b) urlopów;
c) jego klasyfikacji i wynagrodzenia;
ustala dyrektor na podstawie przepisów i zwyczajów miejsca, w którym pracownik miejscowy ma sprawować swoje funkcje.
W zakresie ubezpieczeń społecznych Centrum wypełnia obowiązki ciążące na pracodawcy zgodnie z przepisami obowiązującymi w miejscu, w którym pracownik miejscowy ma sprawować swoje funkcje.
Pracownik miejscowy może zwrócić się do dyrektora z wnioskiem o podjęcie dotyczącej go decyzji. Dyrektor przekazuje uzasadnioną decyzję pracownikowi w terminie jednego miesiąca, licząc od dnia złożenia wniosku. W przypadku gdy pracownik nie zgadza się z decyzją dyrektora, może złożyć odwołanie zgodnie z art. 72.
Spory pomiędzy Centrum a pracownikiem miejscowym są przedkładane do rozstrzygnięcia właściwym organom sądowniczym na podstawie przepisów ustawowych obowiązujących w miejscu, w którym pracownik miejscowy sprawuje swoje funkcje.
PRACOWNICY ZATRUDNIENI ZA GRANICĄ
Przepisy mające zastosowanie do pracowników zatrudnionych za granicą są ustalane w przepisach wewnętrznych przyjętych przez zarząd na wniosek dyrektora.
PRZEPISY STOSOWANE W ODNIESIENIU DO PRACOWNIKÓW CZASOWO ODDELEGOWANYCH DO CTA
Przepisy stosowane do osób pochodzących z organizacji lub przedsiębiorstw i tymczasowo oddelegowanych do CTA w ramach umów o współpracy lub specjalnych wymian są ustalane w przepisach wewnętrznych przyjętych przez zarząd na wniosek dyrektora.
PRZEPISY KOŃCOWE
Niniejszy regulamin wchodzi w życie w dniu wejścia w życie decyzji Komitetu Ambasadorów AKP-WE, która ten regulamin przyjmuje.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Brukseli, dnia 27 września 2006 r.
W imieniu Komitetu Ambasadorów | |
René MAKONGO | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 3. Umowa ostatnio zmieniona umową podpisaną w Luksemburgu dnia 25 czerwca 2005 r. (Dz.U. L 287 z 28.10.2005, str. 4).
ZAŁĄCZNIKI
CENTRUM TECHNICZNE DS. WSPÓŁPRACY ROLNEJ I WIEJSKIEJ (CTA)
Panem/Panią
ur. dnia
posiadającym obywatelstwo
legitymującym(-ą) się dowodem osobistym nr
wydanym dnia
Uwzględniając informacje przekazane podczas prezentacji Pana/Pani kandydatury i w wyniku rekrutacji w warunkach konkurencyjnych, Centrum Techniczne ds. Współpracy Rolnej i Wiejskiej (CTA), reprezentowane przez dyrektora ........, na podstawie art. 6 decyzji nr 5/2006 Komitetu Ambasadorów AKP-WE ustanawiającej regulamin pracowniczy Centrum, postanawia zatrudnić Pana/Panią jako pracownika Centrum.
Warunki zatrudnienia są następujące.
1. CZAS OBOWIĄZYWANIA
Niniejsza umowa obowiązuje od .............. przez czas nieokreślony, w ramach załącznika III do umowy z Kotonu.
2. OKRES PRÓBNY
Pierwsze sześć miesięcy pracy stanowi okres próbny. W tym czasie każda ze stron może rozwiązać niniejszą umowę listem poleconym i bez zachowania okresu wypowiedzenia. Okresu próbnego nie stosuje się, gdy pracownik jest zatrudniany po raz kolejny.
3. MIEJSCE PRACY
Obecnym miejscem zatrudnienia jest ....................... Niemniej jednak w interesie Centrum może Pan/Pani zostać przydzielony do innego miejsca.
4. KLASYFIKACJA
Kategoria:
Grupa:
Szczebel:
Podpisując umowę, wyraża Pan/Pani zgodę na przydzielenie przez dyrektora, za każdym razem, gdy uzna on to za właściwe w interesie Centrum, na stanowisko wymagające sprawowania funkcji, które odpowiadają Pana/Pani kategorii i grupie, i mogące wiązać się ze zmianą Pana/Pani uprawnień.
5. TYGODNIOWY CZAS PRACY
Tygodniowy czas pracy wynosi trzydzieści siedem i pół godziny.
6. ZAPRZESTANIE PEŁNIENIA FUNKCJI PO OKRESIE WYPOWIEDZENIA
Zgodnie z art. 34 obowiązującego regulaminu pracowniczego Centrum każda ze stron może rozwiązać niniejszą umowę listem poleconym.
7. REGULAMIN PRACOWNICZY
Obydwie strony uznają, iż są związane postanowieniami:
a) statutu i regulaminu wewnętrznego Centrum, regulaminu pracowniczego Centrum i umową w sprawie siedziby;
b) całości przepisów wewnętrznych przyjętych przez Centrum zgodnie z wyżej określonymi regulaminem, w odniesieniu do których deklaruje Pan/Pani, iż zapoznał(-a) się z ich treścią; ewentualne zmiany wniesione do tych przepisów obowiązują od chwili podania ich do Pana/Pani wiadomości,
c) ewentualnych warunków indywidualnych, ustalonych dla Pana/Pani zgodnie z art. 1 ust. 5 wyżej wymienionego regulaminu pracowniczego.
Podpisując niniejszą umowę, rezygnuje Pan/Pani z korzyści, które przewidziano w wyżej wymienionym regulaminie w związku z objęciem funkcji i które otrzymał(-a) Pan/Pani w ramach ewentualnej poprzedniej umowy zawartej z Centrum.
Niniejsza umowa uwzględnia Pana/Pani staż pracy w ramach ewentualnej poprzedniej umowy zawartej z Centrum.
8. SPORY
Ewentualne spory między Panem/Panią i Centrum są rozwiązywane w sposób polubowny lub rozstrzygane przez Sąd Administracyjny Międzynarodowej Organizacji Pracy, zgodnie z art. 67 regulaminu pracowniczego.
Spory nie mogą być rozpatrywane w żaden inny sposób.
9. KARTY
Załącznik A (karta administracyjna) i załącznik B (karta rodzinna) stanowią integralną część niniejszej umowy.
Bruksela,
W imieniu Centrum Technicznego ds. Współpracy Rolnej i Wiejskiej
Dyrektor
Do dyrektora Centrum:
Niniejszym formalnie akceptuję niniejszą umowę i określone w niej warunki.
Zapoznałem(-am) się ze statutem i regulaminem wewnętrznym Centrum, z regulaminem pracowniczym oraz przepisami wewnętrznymi.
Akceptuję zasady ustalone w regulaminie pracowniczym w odniesieniu do rozstrzygania sporów między mną i centrum i wyraźnie rezygnuję z wszelkich innych sposobów ich rozstrzygania, w tym z wnoszenia odwołania do wszelkich innych organów sądowych.
Data
Podpis pracownika
______
(*) Model umowy należy dostosować do umów zawieranych na czas określony i na krótki czas, o których mowa w art. 6 regulaminu pracowniczego, w celu uwzględnienia przepisów stosowanych do tego typu umów i umożliwić ustalanie indywidualnych warunków przy zawieraniu umowy.
Nazwisko:
Imię (imiona):
Data urodzenia:
Sytuacja rodzinna:
Data zawarcia umowy:
Data wejścia umowy w życie:
Czas obowiązywania umowy:
Miejsce pochodzenia:
Miejsce zamieszkania w związku z funkcją:
Kategoria, grupa i szczebel:
Podstawowe wynagrodzenie miesięczne:
Klauzule specjalne:
Podpis pracownika
Dyrektor
Nazwisko:
Imię (imiona):
Miejsce i data urodzenia:
OSOBY NA UTRZYMANIU
Nazwisko i imię (imiona):
Miejsce i data urodzenia:
Stopień pokrewieństwa:
Stan cywilny:
Obywatelstwo:
Ja, niżej podpisany(-a), potwierdzam prawdziwość powyższych informacji
Podpis pracownika
Dyrektor
Data:
TABELA PODSTAWOWEGO MIESIĘCZNEGO WYNAGRODZENIA BRUTTO (W EURO)
Kategoria |
Grupa zaszeregowania |
Stanowisko podstawowe |
Grupa | |||||
1.A | Dyrektor | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1. Dyrektor | 12.899,93 | |||||||
2. Kadra | 2.A | Ekspert główny | 9.180,47 | 9.732,92 | 10.281,99 | 8.740,52 | 9.255,49 | |
zarządzająca | 2.B | Ekspert główny | 7.345,74 | 7.785,67 | 8.263,10 | |||
2.C | Ekspert | 6.424,96 | 6.830,79 | 7.233,20 | 7.639,03 | 8.085,13 | ||
2.D | Ekspert | 5.143,70 | 5.453,04 | 5.783,82 | 6.131,11 | 6.500,99 | ||
3. Pracownik | 3. A | Główny asystent | 4.296,95 | 4.533,61 | 4.811,90 | 5.122,23 | 5.435,98 | |
wykonawczy | 3. B | Asystent sekretariatu | 3.304,56 | 3.505,82 | 3.710,38 | 3.928,65 | 4.150,31 | |
3. C. | Sekretarz | 2.387,19 | 2.533,84 | 2.680,48 | 2.827,12 | 3.011,27 | ||
4. Pracownik techniczny |
4. A | Pracownik techniczny | 1.947,27 | 2.056,39 | 2.165,54 | 2.278,06 | 2.424,71 |
Z wyjątkiem grupy 1.A, liczba pracowników na najwyższym szczeblu każdej grupy nie powinna przekraczać 25 % statutowej liczby stanowisk w tej grupie.
PRZEPISY WYKONAWCZE DOTYCZĄCE PODATKU USTANOWIONEGO NA RZECZ CENTRUM
Podatek jest uiszczany co miesiąc, z tytułu wynagrodzenia i wszelkiego rodzaju dodatków wypłacanych płatnikom przez Centrum.
Niemniej jednak od podstawy opodatkowania odejmuje się wszelkie kwoty i świadczenia, ryczałtowe lub nieryczałtowe, które są zwrotem kosztów poniesionych w ramach sprawowania funkcji.
2. Świadczenia i dodatki, rodzinne i socjalne, są odliczane od podstawy opodatkowania.
3. Od kwoty uzyskanej w zastosowaniu pkt 1 i 2 dokonuje się odliczenia w wysokości 10 % z tytułu zawodowych i osobistych kosztów uzyskania.
Na każde dziecko lub osobę na utrzymaniu podatnika dokonuje się dodatkowego odliczenia w wysokości podwójnego świadczenia na dziecko na utrzymaniu, które jest pobierane przez płatnika.
Przy obliczaniu podstawy opodatkowania dokonuje się uzupełnionego odliczenia w wysokości 16 % od wynagrodzenia każdego pracownika pracującego za granicą. Minimalne odliczenie z tytułu niniejszego przepisu nie może być mniejsze niż 200 EUR.
Wszystkie kwoty wpłacane przez podatnika z tytułu dotyczących go przepisów socjalnych są odejmowane od podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 60-63 oraz z odnośnymi przepisami wewnętrznymi.
4. Podatek jest wyliczany od podstawy opodatkowania uzyskanej w zastosowaniu przepisów pkt 3, przyjmując za wolną od podatku kwotę nieprzekraczającą 104 EUR i stosując następujące progi podatkowe:
- 00,0 % od kwoty niższej od | 104 EUR | |
- 08,0 % od kwoty w przedziale od | 105 | do 1.605 EUR |
- 10,0 % od kwoty w przedziale od | 1.606 | do 2.212 EUR |
- 12,5 % od kwoty w przedziale od | 2.213 | do 2.536 EUR |
- 15,0 % od kwoty w przedziale od | 2.537 | do 2.880 EUR |
- 17,5 % od kwoty w przedziale od | 2.881 | do 3.478 EUR |
- 20,0 % od kwoty w przedziale od | 3.479 | do 3.515 EUR |
- 22,5 % od kwoty w przedziale od | 3.516 | do 3.840 EUR |
- 25,0 % od kwoty w przedziale od | 3.841 | do 4.152 EUR |
- 27,5 % od kwoty w przedziale od | 4.153 | do 4.475 EUR |
- 30,0 % od kwoty w przedziale od | 4.476 | do 4.789 EUR |
- 32,5 % od kwoty w przedziale od | 4.790 | do 5.113 EUR |
- 35,0 % od kwoty w przedziale od | 5.114 | do 5.424 EUR |
- 40,0 % od kwoty w przedziale od | 5.425 | do 5.748 EUR |
- 45,0 % od kwoty wyższej od | 5.749. |
Kwota podatku jest zaokrąglana w dół do pełnej jednostki.
Powyższe progi opodatkowania obowiązują wg stanu na dzień 1 lipca 2003 r.
5. Na zasadzie odstępstwa od pkt 3 i 4, kwoty przekazane jako kompensata z tytułu nadliczbowych godzin pracy są opodatkowane według stopy opodatkowania, która w miesiącu poprzedzającym płatność była stosowana do najwyższej kwoty będącej podstawą opodatkowania z tytułu wynagrodzenia pracownika.
Kwoty wypłacane w związku z zaprzestaniem sprawowania funkcji podlegają opodatkowaniu, przy zastosowaniu odliczeń wskazanych w pierwszych trzech akapitach pkt 3, według stopy opodatkowania równej dwóm trzecim stosunku istniejącego przy wypłacie ostatniego wynagrodzenia między:
– należną kwotą podatku,
a
– podstawą opodatkowania zdefiniowaną w pkt 1, 2 i 3.
6. Gdy podlegająca opodatkowaniu wypłacana kwota dotyczy okresu krótszego niż jeden miesiąc, stosowana stopa opodatkowania jest taka sama jak w przypadku odpowiadającej kwoty wypłacanej za cały miesiąc.
Gdy podlegająca opodatkowaniu wypłacana kwota dotyczy okresu dłuższego niż jeden miesiąc, podatek jest wyliczany tak, jakby kwota ta była równo rozłożona na wszystkie miesiące, których wypłacana kwota dotyczy.
Wypłaty wyrównawcze, które nie dotyczą miesiąca, w którym są wypłacane, podlegają opodatkowaniu w wysokości, jaka obowiązywałaby w przypadku wypłaty w normalnym terminie.
7. Komitet przyjmuje wszelkie użyteczne przepisy dotyczące zastosowania przepisów przewidzianych w niniejszym załączniku.
Dyrektor Centrum jest odpowiedzialny za wykonanie tych przepisów.
W miarę potrzeb należy odwoływać się poprzez analogię do regulaminu pracowniczego urzędników Wspólnot Europejskich, a w szczególności do rozporządzenia Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich(1).
______
(1) Dz.U. L 56 z 4.3.1968, str. 8. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1750/2002 (Dz.U. L 264 z 2.10.2002, str. 15).
UGODA
Zakres zastosowania
Spory pomiędzy pracownikami Centrum lub dyrektorem, z jednej strony, oraz Centrum, z drugiej strony, mogą być rozstrzygane w sposób polubowny zgodnie z niniejszymi regulaminem proceduralnym.
Definicje
Dla celów niniejszego regulaminu proceduralnego przyjmuje się poniższe definicje, chyba że kontekst narzuca inne znaczenie:
– państwo AKP: państwo należące do grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, które podpisały umowę z Kotonu,
– państwo członkowskie: państwo członkowskie Unii Europejskiej,
– sąd: Sąd Administracyjny Międzynarodowej Organizacji Pracy,
– umowa: Umowa o partnerstwie AKP-WE z Kotonu,
– Rada Ministrów: Rada Ministrów AKP-WE, o której mowa w umowie z Kotonu,
– Komitet: Komitet Ambasadorów AKP-WE,
– zarząd: zarząd Centrum Technicznego ds. Współpracy Rolnej i Wiejskiej,
– Centrum: Centrum Techniczne ds. Współpracy Rolnej i Wiejskiej,
– regulamin: Regulamin pracowniczy Centrum Technicznego ds. Współpracy Rolnej i Wiejskiej,
– powód: strona, która wszczyna postępowanie pojednawcze, przekazując drugiej stronie wniosek o ugodę oraz swoje roszczenia,
– pozwany: strona postępowania pojednawczego, wobec której wysunięto roszczenia,
– strona: w ramach postępowania pojednawczego jest to powód lub pozwany w tym postępowaniu.
Zawiadomienia i obliczanie terminów
Ugoda
Komitet wyznaczy mediatora w maksymalnym terminie sześćdziesięciu dni od przyjęcia wniosku.
Wniosek jest wezwaniem powoda do ugody, do którego dołączone zostały kopie dowodów i istotnych dokumentów.
SKŁAD I TRYB FUNKCJONOWANIA ORGANÓW PRZEWIDZIANYCH W ART. 4 REGULAMINU PRACOWNICZEGO
Komitet Pracowniczy
Warunki wyboru Komitetu Pracowniczego oraz warunki funkcjonowania ustala walne zgromadzenie pracowników w wewnętrznym regulaminie stowarzyszenia pracowników.
W skład Komitetu Pracowniczego powinni wchodzić przedstawiciele wszystkich kategorii, o których mowa w art. 7. Skład ten, w miarę możliwości, powinien odzwierciedlać parytetowy udział AKP i WE w Centrum.
Ważność wyborów do Komitetu Pracowniczego wymaga uczestnictwa dwóch trzecich uprawnionych do głosowania. Tym niemniej jeżeli nie zostanie osiągnięte kworum, głosowanie w drugiej turze jest ważne w przypadku uczestnictwa większości uprawnionych do głosowania.
Uznaje się, że funkcje członków Komitetu Pracowniczego i pracowników wybranych przez Komitet Pracowniczy do organu utworzonego na podstawie regulaminu pracowniczego lub na podstawie decyzji Centrum stanowią część ich obowiązków. W związku z powyższym sprawowanie ww. funkcji przez pracownika nie może przysparzać zainteresowanemu pracownikowi jakichkolwiek strat.
Komitet ds. Rekrutacji/Promocji
Komitet Pracowniczy jest w nim reprezentowany w charakterze obserwatora.
Skład i warunki funkcjonowania Komitetu ds. Rekrutacji/Promocji ustala się w przepisach wewnętrznych.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.350.13 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2006/879/WE w sprawie Regulaminu pracowniczego Centrum Technicznego ds. Współpracy Rolnej i Wiejskiej (CTA) |
Data aktu: | 27/09/2006 |
Data ogłoszenia: | 12/12/2006 |
Data wejścia w życie: | 27/09/2006 |