(Dz.U.UE L z dnia 23 kwietnia 2008 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Celem dyrektywy 2006/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r.(1) w sprawie zatrzymywania generowanych lub przetwarzanych danych w związku ze świadczeniem ogólnie dostępnych usług łączności elektronicznej lub udostępnianiem publicznych sieci łączności ("dyrektywa w sprawie zatrzymywania danych") jest zbliżenie przepisów państw członkowskich w zakresie obowiązków dostawców ogólnie dostępnych usług łączności elektronicznej lub publicznych sieci łączności w zakresie zatrzymywania pewnych danych przez nie generowanych lub przetwarzanych, aby zapewnić dostępność przedmiotowych danych do celu dochodzenia, wykrywania i ścigania poważnych przestępstw.
(2) W preambule do dyrektywy w sprawie zatrzymywania danych zauważono, że technologie mające znaczenie dla łączności elektronicznej ulegają szybkiemu rozwojowi i dlatego uzasadnione wymogi właściwych organów także mogą ulec zmianie. Aby uzyskać opinię i zachęcić do wymiany najlepszych praktyk we wszystkich kwestiach związanych z zatrzymywaniem danych osobowych, Komisja zamierza ustanowić grupę składającą się z przedstawicieli organów ścigania państw członkowskich, przedstawicieli branży łączności elektronicznej, przedstawicieli Parlamentu Europejskiego oraz organów ochrony danych, w tym Europejskiego Inspektora Ochrony Danych.
(3) Artykuł 14 dyrektywy w sprawie zatrzymywania danych stanowi, że nie później niż do dnia 15 września 2010 r. Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie ocenę stosowania niniejszej dyrektywy i jej wpływu na podmioty gospodarcze i konsumentów, uwzględniając dalszy rozwój technologii łączności elektronicznej oraz dostarczone Komisji dane statystyczne dotyczące zatrzymywania danych. Ocena pozwoli na określenie ewentualnej potrzeby zmiany przepisów dyrektywy w sprawie zatrzymywania danych, zwłaszcza w odniesieniu do listy danych określonych w art. 5 oraz okresów zatrzymywania określonych w art. 6 tej dyrektywy.
(4) W dniu 10 lutego 2006 r. Rada i Komisja wydały wspólne oświadczenie dotyczące oceny dyrektywy w sprawie zatrzymywania danych. W oświadczeniu oznajmiono, że Komisja zaprosi odpowiednie zainteresowane strony do uczestniczenia w regularnych spotkaniach przeglądowych, aby wymieniać informacje na temat rozwoju technologicznego, kosztów i skuteczności stosowania dyrektywy. We wspólnym oświadczeniu stwierdza się, że podczas tego procesu państwa członkowskie będą zaproszone do informowania partnerów na temat swoich doświadczeń w stosowaniu dyrektywy i do wymiany najlepszych praktyk. Ponadto we wspólnym oświadczeniu stwierdzono, że na podstawie tych rozmów "Komisja rozważy przedstawienie wszelkich koniecznych wniosków, w tym w zakresie wszelkich trudności dotyczących technicznego i praktycznego wdrażania dyrektywy, a w szczególności stosowania dyrektywy w obszarze danych dotyczących internetowej poczty elektronicznej i telefonii internetowej w państwach członkowskich".
(5) Z wyżej wymienionych względów konieczne jest ustanowienie grupy ekspertów w dziedzinie zatrzymywania danych, składającej się z przedstawicieli zainteresowanych stron, o których mowa w motywie 14 dyrektywy w sprawie zatrzymywania danych.
(6) Grupa ekspertów będzie działać w charakterze grupy konsultacyjnej. Grupa ekspertów będzie ułatwiać wymianę najlepszych praktyk i przyczyniać się do dokonywanej przez Komisję oceny kosztów i skuteczności dyrektywy, a także do rozwoju odpowiednich technologii, które mogą wpływać na dyrektywę.
(7) W skład grupy ekspertów wejdą przedstawiciele zainteresowanych stron, o których mowa w motywie 14 dyrektywy 2006/24/WE.
(8) W skład grupy powinno wchodzić nie więcej 25 członków, reprezentujących w równym stopniu wyżej wymienione zainteresowane strony.
(9) Grupa ekspertów powinna mieć możliwość tworzenia podgrup w celu ułatwienia i przyspieszenia prac przez koncentrowanie się na szczególnych kwestiach. Grupa ekspertów w pełnym składzie ustala i w jasny sposób określa zakres obowiązków takich podgrup.
(10) Bez uszczerbku dla przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa przewidzianych w załączniku do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom(2), należy określić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy ekspertów.
(11) Dane osobowe członków grupy powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(3).
(12) Kadencja członków wynosi pięć lat i jest odnawialna.
(13) Należy ustalić okres stosowania niniejszej decyzji. W odpowiednim czasie Komisja rozważy celowość przedłużenia tego okresu,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 25 marca 2008 r.
W imieniu Komisji | |
Franco FRATTINI | |
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 105 z 13.4.2006, s. 54.
(2) Dz.U. L 317 z 3.12.2001, s. 1. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2006/548/WE, Euratom (Dz.U. L 215 z 5.8.2006, s. 38).
(3) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.111.11 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2008/324/WE ustanawiająca grupę ekspertów "Platforma ds. zatrzymywania danych elektronicznych w celu dochodzenia, wykrywania i ścigania poważnych przestępstw" |
Data aktu: | 25/03/2008 |
Data ogłoszenia: | 23/04/2008 |
Data wejścia w życie: | 23/04/2008 |