(2008/345/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2008 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 211,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Mając na celu konsolidację i poprawę organizacji europejskiej polityki w dziedzinie badań w styczniu 2000 r. w komunikacie do Rady, Parlamentu Europejskiego, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów zatytułowanym "W kierunku Europejskiej Przestrzeni Badawczej"(1) Komisja zaproponowała utworzenie Europejskiej Przestrzeni Badawczej. W maju 2007 r. w Zielonej księdze "Europejska Przestrzeń Badawcza: Nowe perspektywy" Komisja wznowiła szeroko zakrojoną debatę instytucjonalno-społeczną na temat działań koniecznych do utworzenia atrakcyjnej, jednolitej Europejskiej Przestrzeni Badawczej, wychodzącej na przeciw potrzebom i oczekiwaniom społeczności badawczej, przedsiębiorstw i obywateli(2).
(2) W lutym 2000 r. Komisja przyjęła komunikat w sprawie zasady ostrożności(3) w celu osiągnięcia ogólnego porozumienia co do tego, w jaki sposób należy dokonywać ocen i szacunków dotyczących zagrożeń, które w chwili obecnej nie dają się w pełni ocenić z naukowego punktu widzenia, oraz zarządzać tymi zagrożeniami i informować o nich.
(3) W marcu 2000 r. podczas lizbońskiego szczytu Rada Europejska postawiła sobie za cel uczynienie Wspólnoty w ciągu najbliższych dziesięciu lat najbardziej konkurencyjną i dynamiczną gospodarką na świecie, zdolną do zrównoważonego wzrostu gospodarczego i do stworzenia nowych miejsc pracy wysokiej jakości oraz do zapewnienia większej spójności społecznej.
(4) W opublikowanym w 2004 r. komunikacie pt. "Ku europejskiej strategii dla nanotechnologii"(4) Komisja określiła działania dążące do osiągnięcia wspólnotowej wartości dodanej niezbędnej do dotrzymania kroku konkurencji w sektorze nanotechnologii, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedzialnego rozwoju. W konkluzjach z dnia 24 września 2004 r.(5) Rada (ds. konkurencyjności) z zadowoleniem przyjęła zintegrowane, bezpieczne i odpowiedzialne podejście proponowane przez Komisję oraz jej zamiar opracowania planu działań na rzecz nanotechnologii.
(5) Na podstawie wyników konsultacji publicznych Komisja opracowała w 2005 r. plan działań na rzecz nanotechnologii(6), w którym przewidziano spójne i powiązane działania służące jak najszybszej realizacji zintegrowanej, bezpiecznej i odpowiedzialnej strategii na rzecz nanonauk i nanotechnologii w oparciu o priorytety określone w komunikacie "Ku europejskiej strategii dla nanotechnologii". W obydwu komunikatach wyraźnie uznano potrzebę uwzględnienia aspektów dotyczących ochrony środowiska, zdrowia ludzi i bezpieczeństwa we wszystkich badaniach w dziedzinie nanonauk i nanotechnologii.
(6) W następstwie planu działań na rzecz nanonauk i nanotechnologii w styczniu 2007 r. Europejska Grupa ds. Etyki w Nauce i Nowych Technologiach (EGE) przedstawiła opinię na temat etycznych aspektów nanomedycyny(7).
(7) Na podstawie uwag uzyskanych w trakcie konsultacji publicznych na temat poprzedniej opinii Komitet Naukowy ds. Pojawiających się i Nowo Rozpoznanych Zagrożeń dla Zdrowia przyjął w marcu 2006 r. zmienioną opinię w sprawie adekwatności istniejących metodologii oceny potencjalnego ryzyka związanego z opracowanymi i przypadkowymi produktami nanotechnologii(8).
(8) W czerwcu 2006 r. Rada Europejska przyjęła zrewidowaną strategię zrównoważonego rozwoju, dopracowując strategię zrównoważonego rozwoju UE zapoczątkowaną na szczycie w Goeteborgu w czerwcu 2001 r., której głównymi celami były ochrona środowiska i zdrowia ludzi oraz eliminacja ubóstwa.
(9) W konkluzjach(9) z dnia 23 listopada 2007 r. Rada (ds. konkurencyjności) uznała potrzebę wspierania synergii i współpracy w dziedzinie nanonauk i nanotechnologii między wszystkimi zainteresowanymi podmiotami, w tym państwami członkowskim, Komisją, środowiskiem akademickim, centrami badawczymi, sektorem przemysłu, instytucjami finansowymi, organizacjami pozarządowymi i ogółem społeczeństwa.
(10) W 2007 r. Komisja przedstawiła pierwsze sprawozdanie z realizacji planu działań dla Europy na rzecz nanotechnologii(10). W sprawozdaniu tym Komisja ogłosiła zamiar przyjęcia dobrowolnego kodeksu postępowania w zakresie odpowiedzialnego prowadzenia badań w dziedzinie nanonauk i nanotechnologii.
(11) Niniejsze zalecenie zawiera kodeks postępowania, którego celem jest propagowanie prowadzenia zintegrowanych, bezpiecznych i odpowiedzialnych badań w dziedzinie nanonauk i nanotechnologii w Europie, które przyniosą korzyści dla całego społeczeństwa.
(12) Przedstawione w niniejszym zaleceniu zasady ogólne i wytyczne dotyczące działań, jakie należy podjąć, zostały opracowane przy wykorzystaniu wyników konsultacji publicznych.
(13) Niniejsze zalecenie stanowi dla państw członkowskich instrument służący za podstawę dalszych inicjatyw mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz etycznego i zrównoważonego charakteru badań w dziedzinie nanonauk i nanotechnologii w Unii Europejskiej.
(14) Niniejsze zalecenie ma również przyczynić się do właściwej koordynacji działań państw członkowskich w celu zoptymalizowania synergii między podmiotami badawczymi w dziedzinie nanonauk i nanotechnologii na poziomie europejskim i międzynarodowym,
NINIEJSZYM ZALECA:
1) Kierowanie się przez państwa członkowskie ogólnymi zasadami i wytycznymi dotyczącymi działań, które należy podjąć, ustanowionymi w znajdującym się w załączniku kodeksie postępowania dotyczącego odpowiedzialnego prowadzenia badań w dziedzinie nanonauk i nanotechnologii, w procesie opracowywania, przyjmowania i realizacji strategii służących rozwojowi zrównoważonych badań w dziedzinie nanonauk i nanotechnologii (zwanych dalej "NiN"), zgodnie ze strategią Komisji na rzecz nanotechnologii i zgodnie z planem działań.
2) Podejmowanie przez państwa członkowskie wysiłków w celu postępowania zgodnie z tymi ogólnymi zasadami i wytycznymi w procesie realizacji krajowych strategii regulacyjnych i rozwojowych dotyczących badań lub w procesie opracowywania sektorowych i instytucjonalnych norm dotyczących badań i rozwoju, przy uwzględnieniu obowiązujących wytycznych dotyczących NiN, dobrych praktyk lub regulacji.
3) Uznanie przez państwa członkowskie tych ogólnych zasad i wytycznych dotyczących badań za integralną część instytucjonalnego mechanizmu służącego zapewnianiu jakości poprzez uznanie ich za środki służące określeniu kryteriów finansowania stosowanych w ramach krajowych/regionalnych programów finansowania oraz poprzez stosowanie ich w procedurach audytu, monitorowania i oceny przez organy publiczne.
4) Zachęcanie przez państwa członkowskie do dobrowolnego przestrzegania kodeksu postępowania przez odnośne władze krajowe i regionalne, pracodawców, podmioty finansujące badania, naukowców i wszelkie osoby prywatne lub organizacje społeczeństwa obywatelskiego prowadzące badania w dziedzinie NiN lub zainteresowane takimi badaniami, oraz podejmowanie niezbędnych wysiłków służących zagwarantowaniu wkładu tych podmiotów w rozwój i utrzymanie korzystnego środowiska badawczego, sprzyjającego bezpiecznemu, zgodnemu z zasadami etyki i skutecznemu rozwojowi potencjału w dziedzinie NiN.
5) Prowadzenie przez państwa członkowskie współpracy z Komisją w celu dokonywania co dwa lata przeglądu niniejszego zalecenia oraz w celu badania, w jakim zakresie poszczególne zainteresowane podmioty przyjęły kodeks postępowania i przestrzegają jego zasad.
6) Ustanowienie i uzgodnienie z państwami członkowskimi kryteriów służących ocenie stopnia przestrzegania i stosowania kodeksu postępowania w świetle podobnych prac podejmowanych na poziomie Wspólnoty.
7) Należyte uwzględnienie niniejszego zalecenia przez państwa członkowskie w przypadku proponowania strategii badawczych i podejmowania decyzji w ramach dwustronnych umów w sprawie strategii badawczych i działalności badawczej zawieranych z krajami trzecimi oraz podczas występowania w charakterze członków organizacji międzynarodowych, jak również należyte koordynowanie działań z pozostałymi państwami członkowskimi i Komisją.
8) Stosowanie niniejszego zalecenia również jako instrumentu wspierającego - na wszystkich szczeblach administracji - dialog między decydentami politycznymi, naukowcami, przedstawicielami przemysłu, komitetami ds. etyki, organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i samym społeczeństwem, w celu poprawy zrozumienia przez ogół społeczeństwa procesu rozwoju nowych technologii oraz w celu zaangażowania go w ten proces.
9) Poinformowanie Komisji przez państwa członkowskie do dnia 30 czerwca 2008 r., a następnie co roku, o wszelkich środkach podjętych w następstwie niniejszego zalecenia, poinformowanie o pierwszych skutkach stosowania zalecenia oraz przedstawienie dobrych praktyk.
Sporządzono w Brukseli, dnia 7 lutego 2008 r.
W imieniu Komisji | |
Janez POTOČNIK | |
Członek Komisji |
______
(1) COM(2000) 6 z 18.1.2000.
(2) COM(2007) 161 z 4.4.2007.
(3) COM(2000) 1 z 2.2.2000.
(4) COM(2004) 338 z 12.5.2004.
(5) Dokument 12487/04.
(6) COM(2005) 243 z 7.6.2005.
(7) Opinia EGE nr 21 z dnia 17 stycznia 2007 r.
(8) SCENIHR/002/05 z dnia 10 marca 2006 r.
(9) Dokument 14865/07.
(10) COM(2007) 505 z 6.9.2007.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.116.46 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie 2008/345/WE w sprawie kodeksu postępowania dotyczącego odpowiedzialnego prowadzenia badań w dziedzinie nanonauk i nanotechnologii |
Data aktu: | 07/02/2008 |
Data ogłoszenia: | 30/04/2008 |
Data wejścia w życie: | 07/02/2008 |