Decyzja 2008/560/WE uchylająca decyzję 2005/694/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu we Włoszech

DECYZJA RADY
z dnia 3 czerwca 2008 r.
uchylająca decyzję 2005/694/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu we Włoszech

(2008/560/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 10 lipca 2008 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 104 ust. 12,

uwzględniając zalecenie Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Rady 2005/694/WE(1), przyjętą na zalecenie Komisji zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, stwierdzono, że we Włoszech istnieje nadmierny deficyt. Rada stwierdziła, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych przekroczył nieznacznie wartość referencyjną 3 % PKB zarówno w 2003, jak i 2004 r., natomiast dług sektora instytucji rządowych i samorządowych wynosił około 106-107 % PKB w obydwu latach, czyli znacznie powyżej określonej w Traktacie wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB, i nie zmniejszał się w zadowalającym tempie w ostatnich latach.

(2) W dniu 28 lipca 2005 r., zgodnie z art. 104 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(2), Rada, na podstawie zalecenia Komisji, skierowała do Włoch zalecenie położenia kresu sytuacji nadmiernego deficytu publicznego najpóźniej do końca 2007 roku. Zalecenie to zostało podane do publicznej wiadomości.

(3) Zgodnie z art. 104 ust. 12 Traktatu decyzja Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna zostać uchylona, jeżeli nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim został, w ocenie Rady, skorygowany.

(4) Zgodnie z załączonym do Traktatu Protokołem w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu Komisja dostarcza danych na potrzeby zastosowania procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie muszą przedłożyć dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie do dnia 1 kwietnia i 1 października, zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(3).

(5) Na podstawie danych dostarczonych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 8g ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 3605/93 po przekazaniu przez Włochy powiadomienia w terminie do dnia 1 kwietnia 2008 r. oraz w oparciu o prognozę służb Komisji z wiosny 2008 r., uzasadnione są następujące wnioski:

- po początkowym wzroście z 3,5 % PKB w 2004 r. do 4,2 % PKB w 2005 r. deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych zmniejszył się następnie do 3,4 % PKB w 2006 r. i do 1,9 % PKB w 2007 r., tj. do poziomu poniżej wartości odniesienia wynoszącej 3 % PKB. Gdyby nie uwzględniać wpływu środków jednorazowych na budżet, deficyt wynosiłby 1,7 % PKB w 2007 r. Dla porównania w zaktualizowanej wersji programu stabilności z grudnia 2006 r. wyznaczono docelową wartość deficytu na poziomie 2,8 % PKB,

- korekta wynikała ze wzrostu stałych dochodów z podatków w latach 2006-2007, który okazał się znacznie wyższy niż przewidywano. Przyczyniła się do tego większa niż się pierwotnie spodziewano skuteczność przyjętych środków oraz nieco wyższe od zakładanego tempo wzrostu gospodarczego. Według szacunków wynik strukturalny (tj. wynik w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe), który uległ pogorszeniu w 2005 r. o szacunkową wartość 0,25 punktu procentowego PKB, uległ poprawie o 1,75 i 1,25 punktu procentowego PKB odpowiednio w 2006 i 2007 r.,

- jeśli chodzi o 2008 r., prognoza z wiosny 2008 r. wskazuje, że deficyt wzrośnie do 2,3 % PKB z uwzględnieniem jednorazowych przychodów ze sprzedaży nieruchomości o wartości 0,1 % PKB. Przewidywane pogorszenie wyniku budżetowego będzie skutkiem zarówno wzrostu stosunku bieżących wydatków pierwotnych do PKB, jak i niższych obowiązujących obecnie stawek podatkowych. Efekt ten zostanie częściowo zrównoważony przez przewidywany spadek wydatków kapitałowych, który odzwierciedla znaczące wydatki jednorazowe poniesione w 2007 r. Wprawdzie przewidywany deficyt w wysokości 2,3 % PKB przekracza tylko nieznacznie oficjalną docelową wartość deficytu (2,2 % PKB) wyznaczoną w zaktualizowanej wersji programu stabilności z listopada 2007 r., należy jednak zauważyć, że docelową wartość deficytu wyznaczono, korzystając z prognozy deficytu w 2007 r. przewidującej deficyt znacznie wyższy od zgłoszonego. Na rok 2009 prognoza wiosenna przewiduje, przy założeniu kontynuacji obecnej polityki, deficyt w wysokości 2,4 % PKB. Świadczy to o tym, że deficyt zmniejszono do poziomu poniżej pułapu 3 % PKB w sposób wiarygodny i trwały,

- niemniej jednak, zgodnie z przewidywaniami, wynik strukturalny ma ulec pogorszeniu w 2008 r. o ponad 0,25 punktu procentowego PKB i - przy założeniu kontynuacji obecnej polityki - ulec poprawie o 0,25 punktu procentowego w 2009 r. W tym kontekście należy też wspomnieć o konieczności dążenia do osiągnięcia celu średniookresowego dla pozycji budżetowej, który w przypadku Włoch oznacza zrównoważenie budżetu w kategoriach strukturalnych,

- po okresie dziesięciu lat obniżania się wskaźnika długu sektora instytucji rządowych i samorządowych w relacji do PKB - z poziomu ponad 121 % PKB w 1994 r. do niespełna 104 % PKB w 2004 r. - wskaźnik ten wzrósł o 2 punkty procentowe PKB w 2005 r. i kolejne 0,6 punktu procentowego w 2006 r., osiągając poziom 106,5 % PKB. Następnie w 2007 r. wskaźnik długu zmniejszył się ponownie do poziomu 104 % PKB. Na zmiany wskaźnika długu istotny wpływ miała tymczasowa operacja finansowa zwiększająca dług w 2006 r. (akumulacja aktywów płynnych) oraz operacja odwrotna przeprowadzona w 2007 r. Bez tej operacji wskaźnik długu utrzymałby się w 2006 r. na zasadniczo niezmienionym poziomie, odzwierciedlając wzrost nadwyżki pierwotnej zgodny z zaleceniem Rady. Według prognozy służb Komisji z wiosny 2008 r. i przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki wskaźnik długu ma się obniżyć do 2009 r. do ok. 102,5 %. Chociaż wskaźnik długu we Włoszech pozostaje wysoki oraz znacznie powyżej wartości odniesienia, można uważać, że zmniejszył się zgodnie z korektą nadmiernego deficytu w 2007 r.

(6) W ocenie Rady Włochy skorygowały nadmierny deficyt, należy zatem uchylić decyzję 2005/694/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Z całościowej oceny wynika, że sytuacja nadmiernego deficytu we Włoszech została skorygowana.

Artykuł  2

Niniejszym uchyla się decyzję 2005/694/WE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Włoskiej.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 3 czerwca 2008 r.

W imieniu Rady
C. LAGARDE
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 266 z 11.10.2005, s. 57.

(2) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1056/2005 (Dz.U. L 174 z 7.7.2005, s. 5).

(3) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, s. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2103/2005 (Dz.U. L 337 z 22.12.2005, s. 1).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.181.39

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/560/WE uchylająca decyzję 2005/694/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu we Włoszech
Data aktu: 03/06/2008
Data ogłoszenia: 10/07/2008
Data wejścia w życie: 10/07/2008