uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 lipca 2005 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów wykorzystujących energię oraz zmieniającą dyrektywę Rady 92/42/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 96/57/WE i 2000/55/WE 2 , w szczególności jej art. 15 ust. 1,
po konsultacji z Forum Konsultacyjnym ds. Ekoprojektu,
(1) Zgodnie z dyrektywą 2005/32/WE wymogi dotyczące ekoprojektu są określane przez Komisję dla produktów wykorzystujących energię, których wielkość sprzedaży we Wspólnocie jest znacząca, które mają znaczący wpływ na środowisko naturalne i które posiadają znaczący potencjał w zakresie poprawy ich ekologiczności bez pociągania za sobą nadmiernych kosztów.
(2) Artykuł 16 ust. 2 tiret drugie dyrektywy 2005/32/WE stanowi, że Komisja odpowiednio wprowadza z wyprzedzeniem oddzielny środek wykonawczy służący zmniejszeniu strat wynikających ze stosowania trybu czuwania dla danej grupy produktów zgodnie z procedurą określoną w art. 19 ust. 3 i z uwzględnieniem kryteriów określonych w art. 15 ust. 2 oraz po konsultacji z Forum Konsultacyjnym.
(3) Komisja wykonała badanie przygotowawcze, w ramach którego przeanalizowano techniczne, ekologiczne i ekonomiczne aspekty strat wynikających ze stosowania trybu czuwania i wyłączenia. Badanie przeprowadzono przy udziale zainteresowanych stron z UE i krajów trzecich, a jego wyniki zostały podane do publicznej wiadomości.
(4) W badaniu przygotowawczym stwierdzono, że straty wynikające ze stosowania trybu wyłączenia oraz trybu czuwania dotyczą większości elektrycznych i elektronicznych urządzeń gospodarstwa domowego i urządzeń biurowych sprzedawanych we Wspólnocie, a roczne zużycie energii elektrycznej we Wspólnocie związane z tymi stratami oszacowano na 47 TWh w 2005 r., co odpowiada emisji 19 mln ton CO2. Przewiduje się, że jeżeli nie zostaną podjęte konkretne działania, zużycie energii z tego tytułu wzrośnie do 49 TWh w 2020 r. W badaniu stwierdzono również, że możliwe jest znaczne ograniczenie zużycia energii elektrycznej w trybach czuwania i wyłączenia.
(5) Zmniejszenie zużycia energii elektrycznej w trybach czuwania i wyłączenia należy osiągnąć poprzez zastosowanie istniejących, niezastrzeżonych i oszczędnych rozwiązań technicznych, co doprowadzi do zmniejszenia łącznych wydatków na zakup i eksploatację urządzeń.
(6) Ustanawiając wymogi dotyczące ekoprojektu w odniesieniu do zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie czuwania i wyłączenia, należy mieć na uwadze harmonizację wymogów dotyczących ekoprojektu dla trybu czuwania i trybu wyłączenia w całej Wspólnocie, a także wkład w funkcjonowania rynku wewnętrznego i mniejsze oddziaływanie tych produktów na środowisko.
(7) Wymogi dotyczące ekoprojektu nie powinny mieć negatywnego wpływu na funkcjonalność produktu i nie powinny nieść za sobą negatywnych skutków dla zdrowia, bezpieczeństwa oraz środowiska naturalnego. W szczególności korzyści płynące z ograniczenia zużycia energii elektrycznej podczas fazy użytkowania produktów powinny wyrównywać z nadwyżką ewentualne dodatkowe negatywne oddziaływanie na środowisko w fazie ich produkcji.
(8) Stosowanie niniejszego rozporządzenia należy ograniczyć do produktów będących urządzeniami gospodarstwa domowego i urządzeniami biurowymi przeznaczonymi do użytku w środowisku domowym, co w przypadku urządzeń technologii informatycznej odpowiada klasie B urządzeń, jak określono w normie EN 55022:2006. Zakres rozporządzenia należy określić w sposób gwarantujący, że urządzenia, które nie są jeszcze dostępne na rynku, ale pełnią podobne funkcje jak produkty wymienione z nazwy w niniejszym rozporządzeniu, są projektowane tak, by spełniały odpowiednie wymogi. W razie potrzeby wykaz produktów może zostać uzupełniony w drodze zmiany niniejszego rozporządzenia.
(9) Tryby działania nieobjęte niniejszym rozporządzeniem, takie jak tryb ACPI S3 komputerów, powinny zostać uwzględnione w ramach środków wykonawczych dotyczących konkretnych produktów ustanawianych na mocy dyrektywy 2005/32/WE.
(10) Wymogi dotyczące trybu czuwania i wyłączenia, określone w środkach wykonawczych dotyczących konkretnych produktów ustanawianych na mocy dyrektywy 2005/32/WE, nie powinny być zasadniczo mniej surowe niż wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu.
(11) Celem uniknięcia niepotrzebnych strat energii najlepiej byłoby, gdyby produkty - jeżeli nie pełnią w danej chwili żadnej funkcji - przełączały się w stan, w którym zużycie energii jest zerowe. Techniczna wykonalność i celowość takiej właściwości powinna być analizowana odrębnie dla każdego produktu w ramach odpowiednich środków wykonawczych ustanawianych na mocy dyrektywy 2005/32/WE.
(12) Wymogi dotyczące ekoprojektu wchodzą w życie etapowo, dzięki czemu producenci powinni mieć wystarczająco dużo czasu na zmodyfikowanie projektów swoich produktów w zakresie strat w trybie czuwania i wyłączenia. Harmonogram tych etapów należy określić tak, aby uniknąć negatywnych skutków dla funkcjonalności urządzeń znajdujących się na rynku oraz uwzględnić wpływ na koszty ponoszone przez producentów (w szczególności MSP), przy jednoczesnym zapewnieniu terminowego osiągnięcia celów niniejszego rozporządzenia. Pomiary zużycia energii należy przeprowadzać przy uwzględnieniu powszechnie uznanych najnowocześniejszych metod; producenci mogą stosować zharmonizowane normy zgodnie z art. 9 dyrektywy 2005/32/WE.
(13) Niniejsze rozporządzenie powinno zwiększyć penetrację rynku przez technologie służące poprawie energooszczędności w trybie czuwania i wyłączenia, prowadząc do oszczędności energii rzędu 3 5 TWh w 2020 r. w porównaniu ze scenariuszem zakładającym niepodejmowanie żadnych działań.
(14) Zgodnie z art. 8 ust. 2 dyrektywy 2005/32/WE niniejsze rozporządzenie powinno stanowić, że mające zastosowanie procedury oceny zgodności to wewnętrzna kontrola projektu określona w załączniku IV do dyrektywy 2005/32/WE oraz system zarządzania określony w załączniku V do dyrektywy 2005/32/WE.
(15) Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli zgodności, producenci powinni mieć obowiązek przedstawiania informacji w postaci dokumentacji technicznej określonej w załącznikach IV i V do dyrektywy 2005/32/WE, dotyczących warunków działania wchodzących w zakres definicji trybu czuwania/wyłączenia i odpowiadających im poziomów zużycia energii.
(16) Należy określić poziomy odniesienia dla obecnie dostępnych technologii zapewniających niskie zużycie energii w trybie czuwania i wyłączenia. Przyczyni się to do zapewnienia powszechnego i łatwego dostępu do informacji, szczególnie dla MSP i bardzo małych przedsiębiorstw, co z kolei ułatwi wykorzystanie najlepiej zaprojektowanych technologii zmniejszania zużycia energii w trybie czuwania i wyłączenia.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 19 ust. 1 dyrektywy 2005/32/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Andris PIEBALGS | |
Członek Komisji |
- zmieniony przez art. 8 pkt 1 rozporządzenia nr 278/2009 z dnia 6 kwietnia 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu w zakresie zużycia energii elektrycznej przez zasilacze zewnętrzne w stanie bez obciążenia oraz ich średniej sprawności podczas pracy (Dz.U.UE.L.09.93.3) z dniem 27 kwietnia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 801/2013 z dnia 22 sierpnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.225.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 września 2013 r.
- zmieniony przez art. 7 rozporządzenia nr 642/2009 z dnia 22 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla telewizorów (Dz.U.UE.L.09.191.42) z dniem 12 sierpnia 2009 r.
- zmieniony przez art. 4 rozporządzenia nr 617/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla komputerów i serwerów (Dz.U.UE.L.13.175.13) z dniem 17 lipca 2013 r.
- zmieniony przez art. 9 rozporządzenia nr 2021/2019 z dnia 1 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.315.241) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
- zmieniony przez art. 9 rozporządzenia nr 2019/2022 z dnia 1 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.315.267) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 801/2013 z dnia 22 sierpnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.225.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 września 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2282 z dnia 30 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.346.51) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 stycznia 2017 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.339.45 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1275/2008 w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie czuwania i wyłączenia oraz czuwania przy podłączeniu do sieci |
Data aktu: | 17/12/2008 |
Data ogłoszenia: | 18/12/2008 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2019, 07/01/2013, 07/01/2009, 01/01/2015, 07/01/2010, 01/01/2017 |