uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285,
uwzględniając wniosek Komisji,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W swoich komunikatach z dnia 16 marca 2005 r. w sprawie poprawy otoczenia regulacyjnego w dziedzinie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w Unii Europejskiej oraz z dnia 24 stycznia 2007 r. w sprawie programu działań na rzecz zmniejszenia obciążeń administracyjnych w Unii Europejskiej, Komisja zobowiązała się do poprawy polityki stanowienia prawa oraz do ograniczania procedur administracyjnych i nadmiernej regulacji.
(2) Dnia 14 listopada 2006 r. Komisja wydała komunikat w sprawie zmniejszenia obciążenia respondentów, wprowadzenia uproszczeń oraz ustalania priorytetów w dziedzinie statystyk wspólnotowych, określający strategiczną koncepcję dalszego ograniczania obciążeń statystycznych spoczywających na przedsiębiorstwach.
(3) W ostatnich piętnastu latach pojawiła się duża liczba rozporządzeń statystycznych mających na celu zobrazowanie działalności przedsiębiorstw i nakładających na przedsiębiorstwa obowiązki dostarczania danych celem zaspokojenia potrzeb Wspólnoty dotyczących informacji statystycznych. Konieczne są zmiany aby zapewnić, między innymi, spójność zakresu, pojęć i definicji w rozporządzeniach statystycznych. W odniesieniu do wszystkich tych rozporządzeń należy, w miarę możliwości, wprowadzić uproszczenia i ustalić priorytety.
(4) Statystyka przedsiębiorstw i handlu stanie w nadchodzących latach przed poważnym wyzwaniem. Aby mogła stanowić oparcie dla inicjatyw w dziedzinie polityki Wspólnoty, musi być zdolna do odzwierciedlenia takich zjawisk występujących w podlegającej zmianom gospodarce wspólnotowej, jak globalizacja, nowe tendencje w przedsiębiorczości, społeczeństwo informacyjne, handel usługami, innowacja, zmieniające się modele handlu oraz konkurencyjność w świetle odnowionej strategii lizbońskiej.
(5) Kluczowym czynnikiem stwarzającym zapotrzebowanie w zakresie statystyki przedsiębiorstw i handlu jest odnowiona strategia lizbońska zmierzająca do pobudzania konkurencyjności gospodarki europejskiej i do osiągnięcia wysokiego i zrównoważonego wzrostu gospodarczego.
(6) Pogłębianie integracji europejskiej w wielu dziedzinach gospodarki, w tym również Europejska Unia Walutowa oraz europejski system ceł, tworzy nowe potrzeby statystyczne związane z rolą euro w transakcjach międzynarodowych i prowadzi do konieczności dostosowania systemu statystycznego. Statystyka przedsiębiorstw i handlu powinna odpowiednio odzwierciedlać te procesy oraz dostarczać na czas wysokiej jakości informacje statystyczne opisujące zmiany strukturalne zachodzące w gospodarce europejskiej i w jej przedsiębiorstwach.
(7) Statystyka przedsiębiorstw i handlu obejmuje szereg obszarów, w których należy dokonać ulepszeń, takie jak statystyka strukturalna przedsiębiorstw, statystyka krótkookresowa, statystyka Prodcom, statystyka dotycząca technologii informatycznych i komunikacyjnych oraz statystyka wymiany towarowej między państwami członkowskimi (Intrastat).
(8) Organy odpowiedzialne za statystyki przedsiębiorstw i handlu powinny przeformułować metody tworzenia tych statystyk, aby można było ograniczyć obciążenia dla przedsiębiorstw oraz aby wszystkie dostępne źródła i nowe technologie mogły być wykorzystywane w sposób w pełni efektywny.
(9) Potrzeba nowych rodzajów wskaźników może pojawić się jako rezultat wysiłków na rzecz modernizacji systemu opracowywania danych statystycznych. Nowe rodzaje wskaźników, potrzebne do opisu potrzebnych informacji, można otrzymywać przez połączenie istniejących danych statystycznych dotyczących przedsiębiorstw, bez potrzeby nakładania na przedsiębiorstwa większego obciążenia sprawozdawczością. Nowe źródła danych i dostęp elektroniczny pozwolą na mniej uciążliwe gromadzenie większej ilości dostępnych danych, dostarczając jednocześnie szersze informacje. Potencjał statystyk w zakresie przedsiębiorstw powinien być skuteczniej wykorzystany, a jakość danych statystycznych powinna ulec poprawie.
(10) Krajowe urzędy statystyczne powinny być ściślej zaangażowane w modernizację systemu opracowywania statystyk w celu unikania powielania kosztów i procedur administracyjnych.
(11) Uproszczenie systemu Intrastat jest częścią wysiłków na rzecz zmniejszenia wymogów statystycznych i zminimalizowania obciążeń nakładanych na przedsiębiorstwa. Niedawna decyzja dotycząca zmniejszenia obszaru objętego statystyką przyczyni się do tego celu w perspektywie krótkoterminowej. W perspektywie długoterminowej powinny zostać zbadane inne możliwości uproszczeń, w tym system jednego rodzaju obrotu towarowego. Możliwość wdrożenia tych uproszczeń w perspektywie długoterminowej zależy od analizy wykonalności i innych działań realizowanych w ramach niniejszej decyzji. Należy jednak wziąć pod uwagę jakość statystyk, a także znaczne koszty wiążące się z jakimikolwiek zmianami.
(12) Przeprowadzono ocenę uprzednią (ex ante), zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami, w celu skoncentrowania programu ustanowionego niniejszą decyzją wokół wymogu skuteczności w osiąganiu celów oraz w celu uwzględnienia ograniczeń budżetowych począwszy od etapu opracowywania programu.
(13) Niniejszą decyzją ustanawia się na cały okres trwania programu pulę środków finansowych, która stanowi główny punkt odniesienia dla władzy budżetowej podczas corocznej procedury budżetowej, w rozumieniu pkt 37 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą oraz Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(2).
(14) Ponieważ cel niniejszej decyzji, a mianowicie ustanowienie programu modernizacji europejskiej statystyki w zakresie przedsiębiorstw i handlu, nie może być osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, gdyż nieskoordynowana modernizacja prowadziłaby do dublowania wysiłków, powtarzania błędów i wyższych kosztów, a z uwagi na skalę statystyki, której dotyczy, możliwe jest lepsze jego osiągnięcie na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może przyjąć środki zgodne z zasadą pomocniczości, określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsza decyzja nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(15) Zasięgnięto opinii Komitetu ds. Programu Statystycznego ustanowionego na mocy decyzji 89/382/EWG, Euratom(3), zgodnie z art. 3 tej decyzji.
(16) Rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty(4) stanowi ramy odniesienia dla przepisów niniejszej decyzji.
(17) Środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą procedury wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(5),
STANOWIĄ, CO NASTĘPUJE:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
H.-G. PÖTTERING | B.LE MAIRE |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 9 lipca 2008 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 18 listopada 2008 r.
(2) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
(3) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, s. 47.
(4) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, s. 1.
(5) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.340.76 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 1297/2008/WE w sprawie programu modernizacji europejskiej statystyki przedsiębiorstw i handlu (MEETS) |
Data aktu: | 16/12/2008 |
Data ogłoszenia: | 19/12/2008 |
Data wejścia w życie: | 08/01/2009 |