(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2009/425/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 4 czerwca 2009 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(1), w szczególności jej art. 2a,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Trójpodstawione związki cynoorganiczne były wcześniej powszechnie używane w farbach przeciwporostowych na statkach. Jednakże okazało się, że takie farby stanowią zagrożenie dla organizmów wodnych, gdyż powodują zaburzenia hormonalne. W związku z tym stosowanie związków cynoorganicznych, zwanych również organicznymi związkami cyny, w farbach przeciwporostowych zostało ograniczone dyrektywą 76/769/EWG i rozporządzeniem (WE) nr 782/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 kwietnia 2003 r. w sprawie zakazu stosowania związków cynoorganicznych na statkach(2). Ponadto trójpodstawione związki cynoorganiczne nie mogą już być stosowane jako produkty biobójcze na mocy dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu produktów biobójczych(3). Jednakże wyroby poddawane działaniu takich produktów biobójczych nadal mogą być przywożone na terytorium Wspólnoty.
(2) Dwupodstawione związki cynoorganiczne, obejmujące w szczególności związki dibutylocyny (DBT) i związki dioktylocyny (DOT), są powszechnie stosowane w wyrobach przeznaczonych dla konsumentów, gdzie pełnią rolę stabilizatora lub katalizatora.
(3) Stwierdzono, że stosowanie związków cynoorganicznych w wyrobach przeznaczonych dla konsumentów stanowi zagrożenie dla zdrowia ludzkiego, a szczególnie dla dzieci. Konkretne zagrożenia dla zdrowia dzieci i dorosłych, jakie stwarzają różne wyroby przeznaczone dla konsumentów, zostały przedstawione w ocenie ryzyka(4) i potwierdzone przez Komitet Naukowy ds. Zagrożeń dla Zdrowia i Środowiska (SCHER) Komisji w opinii z dnia 30 listopada 2006 r.(5).
(4) Mimo że trójpodstawione i dwupodstawione związki cynoorganiczne mają ten sam szkodliwy wpływ na zdrowie, a mianowicie działają immunotoksycznie poprzez gruczoł grasicy i działają w sposób kumulatywny, siła działania związków trójpodstawionych (takich jak TBT i TPT) jest większa niż siła związków dwupodstawionych (DOT i DBT). Ponadto trójpodstawione związki cynoorganiczne emitowane przez wyroby przeznaczone dla konsumentów lub do profesjonalnych zastosowań mogą mieć szkodliwy wpływ na środowisko - w szczególności na organizmy wodne. Należy zatem nałożyć surowsze ograniczenia na wyroby zawierające trójpodstawione związki cynoorganiczne.
(5) Niektóre związki DBT (dichlorek dibutylocyny, CAS: 683-18-1, oraz wodoroortoboran dibutylocyny, CAS: 75113-37-0) wkrótce zostaną zaklasyfikowane w ramach dyrektywy Rady 67/548/EWG(6) jako działające szkodliwie na rozrodczość kategorii 2, a następnie wprowadzony zostanie zakaz sprzedawania konsumentom tych substancji i mieszanin je zawierających(7). Należy zatem nałożyć surowsze ograniczenia w stosunku do wyrobów zawierających związki DBT, zezwalając na ich dalsze stosowanie przez dodatkowy okres, jedynie jeśli niedostępne są żadne odpowiednie alternatywy, jak w przypadku katalizatorów w szczeliwach typu RTV-1 i RTV-2, farbach i powłokach malarskich lub też w przypadku stabilizatorów PCW w niektórych produktach (np. tkaninach powlekanych, profilach PCW), aby umożliwić opracowanie odpowiednich alternatyw, lub jeśli dane wyroby objęte są już innymi, bardziej szczególnymi uregulowaniami.
(6) Narażenie na działanie związków DOT jest najwyższe w przypadku określonych wyrobów przeznaczonych dla konsumentów, takich jak drukowane wyroby włókiennicze, rękawiczki, obuwie, pokrycia ścienne i podłogowe, produkty higieny dla kobiet, pieluszki oraz formy z silikonu dwuskładnikowego.
(7) Pomimo dostępnych alternatyw dla większości zastosowań, które mają podlegać ograniczeniom, niektórzy producenci wyrobów zawierających DOT i DBT będą potrzebowali czasu na dostosowanie. Z tego względu należy przewidzieć odpowiedni okres przejściowy dla tych zastosowań.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 76/769/EWG.
(9) Niniejsza decyzja nie narusza przepisów prawodawstwa wspólnotowego ustanawiającego minimalne wymagania ochrony pracowników, takich jak dyrektywa Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy(8) oraz oparte na niej szczegółowe dyrektywy, w szczególności dyrektywa 2004/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych lub mutagennych podczas pracy (szósta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy Rady 89/391/EWG) (wersja ujednolicona)(9) i dyrektywa Rady 98/24/WE z dnia 7 kwietnia 1998 r. w sprawie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed ryzykiem związanym ze środkami chemicznymi w miejscu pracy (czternasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG(10).
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw dotyczących Usuwania Barier Technicznych w Handlu Niebezpiecznymi Substancjami i Preparatami,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 28 maja 2009 r.
W imieniu Komisji | |
Günter VERHEUGEN | |
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 201.
(2) Dz.U. L 115 z 9.5.2003, s. 1.
(3) Dz.U. L 123 z 24.4.1998, s. 1.
(4) Badania dotyczące oceny ryzyka w zakresie stosowania przez konsumentów niektórych związków cynoorganicznych. Badanie RPA zakończone we wrześniu 2005 r. http://ec.europa.eu/enterprise/chemicals/studies_en.htm
(5)http://ec.europa.eu/health/ph_risk/committees/04_scher/scher_opinions_en.htm
(6) Dz.U. 196 z 16.8.1967, s. 1.
(7) Zgodnie z pozycjami 29, 30 i 31 dyrektywy 76/769/EWG.
(8) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, s. 1.
(9) Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 50.
(10) Dz.U. L 131 z 5.5.1998, s. 11.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.138.11 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2009/425/WE zmieniająca dyrektywę Rady 76/769/EWG w odniesieniu do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu związków cynoorganicznych w celu dostosowania załącznika I do tej dyrektywy do postępu technicznego |
Data aktu: | 28/05/2009 |
Data ogłoszenia: | 04/06/2009 |
Data wejścia w życie: | 04/06/2009 |