uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999(1), w szczególności jego art. 44 akapit trzeci, art. 59 ust. 6, art. 66 ust. 3, art. 69 ust. 1, art. 70 ust. 3, art. 72 ust. 2, art. 74 ust. 2 i art. 76 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1783/1999(2), w szczególności jego art. 7 ust. 2 akapit drugi i art. 13 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Doświadczenia nabyte po rozpoczęciu okresu programowania 2007-2013 wykazały konieczność uproszczenia i wyjaśnienia niektórych przepisów dotyczących realizacji działań z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności.
(2) W świetle ostatnich zmian do rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006, dotyczących odpowiednio niektórych przepisów w zakresie zarządzania finansowego programami operacyjnymi oraz kwalifikowalności efektywności energetycznej i inwestycji w energię odnawialną w budownictwie mieszkaniowym, należy dostosować niektóre przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006(3) do tych rozporządzeń.
(3) W trakcie stosowania rozporządzenia (WE) nr 1828/2006 w jego przepisach znaleziono wiele niespójności. Ze względu na pewność prawną, należy te niespójności usunąć.
(4) 1 Jako że niektóre wymogi dotyczące działań informacyjnych i promocyjnych skierowanych do opinii publicznej były trudne do zastosowania w praktyce w przypadku niektórych rodzajów operacji, i w związku z tym stanowiły nieproporcjonalnie obciążenie administracyjne dla beneficjentów, należy zapewnić większą ich elastyczność. Ze względu na pewność prawną, bardziej elastyczne wymogi powinny również mieć zastosowanie do operacji i działań wybranych do współfinansowania od daty wejścia w życie rozporządzenia (WE) nr 1828/2006.
(5) Należy wyjaśnić, że w przypadku celu "Europejska współpraca terytorialna", niektóre obowiązki instytucji zarządzającej związane z regularnym charakterem operacji i wydatków w stosunku do zasad krajowych i wspólnotowych spoczywają również na kontrolerach wyznaczonych zgodnie z art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1080/2006.
(6) Należy wyjaśnić, że roczne sprawozdanie audytowe i opinia, jak również deklaracja zamknięcia i końcowe sprawozdanie audytowe muszą obejmować cały program oraz wszystkie wydatki związane z programem kwalifikujące się do otrzymania wkładu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna".
(7) W świetle zdobytego przez Komisję i państwa członkowskie doświadczenia związanego ze stosowaniem rozporządzenia Komisji (WE) nr 1681/94 z dnia 11 lipca 1994 r. dotyczącego nieprawidłowości oraz odzyskiwania kwot wypłaconych nieprawidłowo w związku z finansowaniem polityki strukturalnej i organizacją systemu informacji w tej dziedzinie(4), należy uprościć procedury sprawozdawcze z działań następczych dotyczących nieprawidłowości. Ponadto, aby zmniejszyć obciążenia administracyjne nałożone na państwa członkowskie, należy określić bardziej precyzyjnie, jakich informacji wymaga Komisja. W tym celu do rocznego oświadczenia przedkładanego Komisji zgodnie z art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1828/2006 należy włączyć informacje o nieściągalnych należnościach i o łącznych kwotach związanych ze zgłoszonymi nieprawidłowościami.
(8) Procedury zgłaszania nieściągalnych należności powinny w sposób dokładny odzwierciedlać obowiązki państw członkowskich określone w art. 70 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006, w szczególności obowiązek zapewnienia skutecznego ściągania należności. Należy również uprościć procedury monitorowania przez Komisję wypełniania tych obowiązków, aby uczynić je bardziej skutecznymi i opłacalnymi.
(9) Zgodnie z art. 61 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 należy wyraźnie zaznaczyć, że instytucja certyfikująca odpowiada za przechowywanie pełnych zapisów księgowych, obejmujących zwłaszcza odniesienia do kwot zgłoszonych Komisji jako nieprawidłowe zgodnie z art. 28 rozporządzenia (WE) nr 1828/2006.
(10) 2 Aby zapewnić skuteczny przepływ informacji dotyczących nieprawidłowości i uniknąć nakładania się różnych punktów kontaktowych, należy połączyć przepisy dotyczące współpracy z państwami członkowskimi w jednym artykule.
(11) Konieczne jest ułatwienie wdrażania instrumentów inżynierii finansowej z pomocą funduszy poprzez uproszczenie i uelastycznienie interakcji między instrumentami inżynierii finansowej a instytucjami zarządzającymi. Ponadto, aby złagodzić trudności spowodowane oddaleniem regionów najbardziej oddalonych, należy zwiększyć próg kosztów zarządzania dla instrumentów inżynierii finansowej działających w tych regionach.
(12) Należy również wyjaśnić, że te przedsiębiorstwa i te projekty, które są skierowane na obszary miejskie i są wspierane przez instrumenty inżynierii finansowej, nie są wyłączone z możliwości uzyskania dotacji ze środków programu operacyjnego.
(13) Aby ułatwić inwestycje w sektorze budownictwa mieszkaniowego na podstawie art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1080/2006, należy zapewnić większą elastyczność kryteriów wyboru obszarów oraz kwalifikowalności tych działań.
(14) Należy wyjaśnić, iż zasady kwalifikowalności kosztów ponoszonych przez władze publiczne nie są częścią pomocy technicznej, gdzie władze publiczne są beneficjentem programów operacyjnych w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna".
(15) Jako że art. 7 ust. 4 ppkt. (i) rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 ustanawia zasady obliczania kosztów pośrednich, należy unikać stosowania równoległych zasad ustanowionych w art. 52 rozporządzenia (WE) nr 1828/2006. Aby jednak odpowiedzieć na uzasadnione oczekiwania, należy utrzymać możliwość stosowania tych zasad przez państwa członkowskie w przypadku działań programów w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna", które zostały wybrane przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.
(16) Konieczne jest uproszczenie informacji w wykazie danych operacji do celów kontroli dokumentacji i kontroli na miejscu i dostosowanie ich do innych przepisów rozporządzenia (WE) nr 1828/2006 oraz do art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1080/2006.
(17) Należy zapewnić większą elastyczność statystycznego losowego doboru próby w przypadku operacji obejmujących niewielką populację.
(18) Zgodnie z art. 78 ust. 4 rozporządzenia (WE) 1083/2006, możliwe jest ujęcie wydatków związanych z dużymi projektami w deklaracji wydatków przed przyjęciem przez Komisję decyzji w sprawie danego dużego projektu. Należy usunąć odniesienie do deklaracji wydatków dotyczące dużych projektów w poświadczeniu wydatków towarzyszącym płatnościom okresowym zgodnie z art. 78 tego rozporządzenia.
(19) Aby zmniejszyć obciążenia administracyjne dla państw członkowskich, należy usunąć wymóg składania sprawozdania dotyczącego podziału na rok wszystkich poświadczonych wydatków kwalifikowalnych w deklaracji wydatków dla płatności pośrednich oraz wypłaty salda końcowego, który ma jedynie ograniczone znaczenie.
(20) Należy dostosować informacje wymagane w deklaracji wydatków dla częściowego zamknięcia do informacji wymaganych w deklaracji wydatków dla płatności okresowych i wypłaty salda końcowego.
(21) Aby ulepszyć procedury sprawozdawcze, należy wyjaśnić wymogi dotyczące sprawozdań rocznych i końcowych. Należy zwłaszcza wyjaśnić zastosowanie wskaźników oraz wymogi odnośnie do informacji w sprawie wykorzystania funduszy oraz sprecyzować informacje wymagane w przypadku dużych projektów, jak i działania informacyjne i promocyjne skierowane do opinii publicznej.
(22) Z doświadczeń wynika również, że konieczne jest wyjaśnienie zawartości informacji wymaganych w kontekście wniosków składanych dla dużych projektów oraz zmniejszenie ilości tych informacji.
(23) Dlatego należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1828/2006.
(24) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu koordynującego fundusze,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Paweł SAMECKI | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 25.
(2) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 1.
(3) Dz.U. L 371 z 27.12.2006, s. 1.
(4) Dz.U. L 178 z 12.7.1994, s. 43.
ZAŁĄCZNIKI
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.250.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 846/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1828/2006 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego |
Data aktu: | 01/09/2009 |
Data ogłoszenia: | 23/09/2009 |
Data wejścia w życie: | 13/10/2009, 16/01/2007 |