(Dz.U.UE L z dnia 2 czerwca 2011 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 407/2010 z dnia 11 maja 2010 r. ustanawiające europejski mechanizm stabilizacji finansowej(1), w szczególności jego art. 3 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na wniosek władz Irlandii Rada przyznała temu krajowi pomoc finansową (decyzja wykonawcza 2011/77/UE(2)) w celu wsparcia programu istotnych reform gospodarczych i finansowych, ukierunkowanego na przywrócenie zaufania, umożliwienie powrotu gospodarki do trwałego wzrostu oraz zapewnienie stabilności finansowej w Irlandii, w strefie euro i w Unii.
(2) Zgodnie z art. 3 ust. 9 decyzji wykonawczej 2011/77/UE Komisja, wraz z Międzynarodowym Funduszem Walutowym ("MFW") i we współpracy z Europejskim Bankiem Centralnym ("EBC"), dokonała pierwszego przeglądu postępów poczynionych przez władze Irlandii we wdrażaniu uzgodnionych środków, a także skuteczności i wpływu tych środków na gospodarkę i społeczeństwo.
(3) Według aktualnych prognoz Komisji dotyczących wzrostu nominalnego PKB (-3,6 % w 2010 r., 1,3 % w 2011 r., 2,8 % w 2012 r. i 4,0 % w 2013 r.) ścieżka korekty budżetowej jest zasadniczo zgodna z zaleceniem Rady z dnia 7 grudnia 2010 r. mającym na celu likwidację nadmiernego deficytu budżetowego w Irlandii zgodnie z art. 126 ust. 7 Traktatu oraz jest zgodna ze ścieżką zmian relacji długu do PKB, wynoszącą 96,2 % w 2010 r., 112,0 % w 2011 r., 117,9 % w 2012 r. i 120,3 % w 2013 r. Relacja długu do PKB miałaby się zatem ustabilizować w 2013 r., a następnie przyjąć tendencję spadkową, zakładając dalsze postępy w redukcji deficytu. Na dynamikę zadłużenia mają wpływ: szereg operacji pozabudżetowych, w tym zastrzyków kapitałowych dla banków w 2011 r., które doprowadzą netto do wzrostu zadłużenia o około 6 punktów procentowych PKB, założenie utrzymania wysokich rezerw gotówkowych oraz różnice pomiędzy odsetkami naliczonymi a odsetkami zapłaconymi.
(4) Dokapitalizowanie Allied Irish Bank, Bank of Ireland oraz EBS Building Society, tak aby podnieść ich współczynniki kapitału podstawowego warstwy 1 do poziomu 12 % (w oparciu o "Prudential Capital Assessment Review" ("PCAR") z 2010 r.), które miało nastąpić do lutego 2011 r., zostało przez poprzedni rząd przełożone na później w związku ze zbliżającymi się wyborami parlamentarnymi.
(5) W dniu 31 marca 2011 r. Central Bank of Ireland (Centralny Bank Irlandii) ogłosił wyniki analiz "PCAR" oraz "Prudential Liquidity Assessment Review" ("PLAR"). Na podstawie tych przeglądów uznano, że cztery objęte analizą banki krajowe (Allied Irish Bank, Bank of Ireland, EBS Building Society oraz Irish Life & Permanent) wymagają łącznie dodatkowego kapitału w wysokości 24 mld EUR, w tym kapitału warunkowego w wysokości 3 mld EUR, aby posiadać odpowiednią kapitalizację również w scenariuszu warunków skrajnych.
(6) W dniu 31 marca 2011 r. nowy rząd, który został powołany po wyborach z dnia 25 lutego 2011 r., ogłosił strategię na rzecz wzmocnienia i zreformowania krajowych banków, w tym poprzez zapewnienie zaspokojenia potrzeb kapitałowych stwierdzonych w ramach analiz PCAR i PLAR. W wyniku realizacji tej strategii współczynniki kapitału podstawowego warstwy 1 krajowych banków wzrosłyby do końca lipca 2011 r. (z zastrzeżeniem odpowiedniej korekty z tytułu zakładanego zbycia aktywów w przypadku Irish Life & Permanent) znacznie powyżej poziomu, który planowano osiągnąć do lutego 2011 r.
(7) Centralny Bank Irlandii powinien nałożyć na Allied Irish Bank, Bank of Ireland, EBS Building Society oraz Irish Life & Permanent wymóg osiągnięcia do końca 2013 r. docelowego wskaźnika kredytów do depozytów w wysokości 122,5 %, przy jednoczesnym uniknięciu gwałtownej "wyprzedaży" aktywów. Władze Irlandii powinny ponadto ściśle monitorować zmiany wskaźnika stabilności finansowania netto (Net Stable Funding) oraz wskaźnika płynności (Liquidity Coverage) wśród banków, tak aby zapewnić zbieżność ze standardami projektowanymi w ramach projektu "Bazylea III". Władze powinny zapewnić osiągnięcie wartości docelowych, ustanawiając wiarygodne ramy monitorowania postępów oparte na celach śródokresowych i zawierających właściwe zachęty uzgodnieniach w zakresie zarządzania w obrębie banków.
(8) Objąwszy obowiązki, nowy rząd zainicjował obszerny przegląd wydatków celem określenia możliwych oszczędności z tytułu zwiększenia wydajności oraz ścisłego powiązania priorytetów w zakresie konsolidacji budżetowej z priorytetami określonymi w rządowym programie naprawy na lata 2011-2016, ogłoszonym w dniu 7 marca 2011 r.
(9) W świetle powyższych zmian należy zmienić decyzję wykonawczą 2011/77/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 maja 2011 r.
W imieniu Rady | |
CSÉFALVAY Z. | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 118 z 12.5.2010, s. 1.
(2) Dz.U. L 30 z 4.2.2011, s. 34.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.147.17 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2011/326/UE zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/77/UE w sprawie przyznania Irlandii pomocy finansowej Unii |
Data aktu: | 30/05/2011 |
Data ogłoszenia: | 02/06/2011 |
Data wejścia w życie: | 02/06/2011 |