(Dz.U.UE L z dnia 28 lipca 2011 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów(1), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy art. 3 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2001/95/WE produkt uznawany jest za bezpieczny, jeżeli jest zgodny z dobrowolnymi normami krajowymi transponującymi normy europejskie, do których odniesienie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(2) Europejskie organy normalizacyjne mają ustanowić te normy europejskie na podstawie szczególnych wymogów bezpieczeństwa określonych przez Komisję.
(3) W wielu domach znajdują się zasłony wewnętrzne i inne zasłony okienne ze sznurkami stosowanymi do ich podniesienia lub opuszczenia (sznurek do obsługi) lub do połączenia ich poszczególnych części (sznurek wewnętrzny). Sznurki te stwarzają dla dzieci zagrożenie uduszeniem, ponieważ mogą się utworzyć pętle, w które mogą się zaplątać dzieci bawiące się w pobliżu okna. Dzieci mogą się również wspiąć na parapet lub meble, aby dosięgnąć sznurków. Wypadki są również możliwe, jeśli łóżka lub kojce znajdują się blisko okna i sznurki znajdują się w zasięgu dzieci.
(4) W 1998 r. w reprezentatywnej grupie szpitali w 15 państwach członkowskich Unii Europejskiej 129 dzieci było hospitalizowanych z powodu urazu spowodowanego pętlą przy zasłonach wewnętrznych lub sznurkiem w zasłonach(2). Szacuje się, że w Zjednoczonym Królestwie co roku umiera jedno lub dwoje dzieci po zaplątaniu się w sznurki zasłon. W ostatnim czasie do Komisji dotarły informacje o dziesięciu wypadkach śmiertelnych z udziałem dzieci w wieku od 15 do 36 miesięcy, które miały miejsce w Irlandii, Finlandii, Niderlandach, Zjednoczonym Królestwie i Turcji w latach 2008-2010. W Stanach Zjednoczonych od 1999 r. zanotowano 119 wypadków śmiertelnych i 111 wypadków, które mogły się skończyć śmiercią, spowodowanych przez zasłony okienne ze sznurkami. W Kanadzie od 1986 r. z tymi samymi produktami wiąże się 28 wypadków śmiertelnych i 23 wypadki, które mogły się skończyć śmiercią. W Australii od 2000 r. przynajmniej 10 dzieci udusiło się w wypadkach spowodowanych przez sznurki zasłon(3). Liczby te oddają jednak tylko część problemu, ponieważ wielu takich wypadków się nie zgłasza(4).
(5) Badania wskazują, że większość przypadkowych zgonów spowodowanych sznurkami zasłon ma miejsce w sypialniach, a najbardziej narażone są dzieci w wieku od 16 do 36 miesięcy. Ponad połowa wypadków dotyczy dzieci w wieku około 23 miesięcy. Chociaż dzieci w tym wieku są w pełni rozwinięte ruchowo, trudno jest im się uwolnić po zaplątaniu w sznurki, ponieważ w porównaniu z dorosłymi ich głowa jest nadal znacznie cięższa niż reszta ciała, a kontrola mięśni nie jest jeszcze w pełni wykształcona. Ponadto ich tchawica nie jest jeszcze w pełni rozwinięta, a zatem jest mniejsza i bardziej wiotka niż u dorosłych i u starszych dzieci, w związku z czym szybciej się duszą w przypadku ucisku szyi(5).
(6) Norma europejska EN 13120:2009 zawiera wymogi eksploatacyjne dla zasłon wewnętrznych, łącznie z bezpieczeństwem. Niektóre rodzaje zasłon, które wiąże się z wypadkami, nie są jednak objęte zakresem tej normy.
(7) Norma europejska EN 13120:2009 dotyczy zasłon wewnętrznych obsługiwanych zarówno ręcznie, jak i mechanicznie, przy czym te drugie objęte są dyrektywą 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn(6). Dyrektywa ta nie obejmuje jednak bezpieczeństwa dzieci w związku ze szczególnym zagrożeniem uduszeniem i nie ma zastosowania do zasłon ze sznurkami obsługiwanymi ręcznie.
(8) Obsługa mechaniczna może wyeliminować zagrożenie związane ze sznurkami do obsługi, ale nie zagrożenie dotyczące sznurków wewnętrznych.
(9) Inne zasłony okienne z odsłoniętymi niebezpiecznymi sznurkami stanowią podobne zagrożenie dla dzieci.
(10) Doniesienia o wypadkach związanych ze sznurkami podają jako przyczynę śmierci niedotlenienie narządów wewnętrznych. Istniejące normy europejskie dotyczące zasłon okiennych i zasłon wewnętrznych nie zawierają wymogów mających przeciwdziałać temu zagrożeniu.
(11) W celu uwzględnienia ryzyka nieprawidłowego montażu lub braku montażu producenci powinni poprawić konstrukcję urządzeń zabezpieczających lub zasłon okiennych, aby uniemożliwić używanie produktu, jeżeli urządzenia zabezpieczające nie są odpowiednio zamontowane.
(12) Należy zatem określić wymogi bezpieczeństwa, aby zapewnić wewnętrzne bezpieczeństwo zasłon wewnętrznych i innych zasłon okiennych ze sznurkami w odniesieniu do dzieci i wyeliminować ryzyko uduszenia i niedotlenienia narządów wewnętrznych spowodowanego dostępnością sznurków i małych części.
(13) Poza wymogami dotyczącymi bezpiecznej obsługi zasłon okiennych ze sznurkami i zasłon wewnętrznych należy również opracować wymogi i informacje na temat bezpieczeństwa produktów dla urządzeń zabezpieczających.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 dyrektywy 2001/95/WE i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 27 lipca 2011 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 11 z 15.1.2002, s. 4.
(2)http://ec.europa.eu/consumers/reports/rights_child_safety_prod.pdf
(3)http://www.ocba.sa.gov.au/productsafety/warning/blindcords.html
(4)http://www.cpsc.gov/CPSCPUB/PREREL/PRHTML97/97136.html
(5)http://www.rospa.com/about/currentcampaigns/blindcords/
(6) Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 24.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.196.21 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2011/477/UE w sprawie wymogów bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać europejskie normy, aby przeciwdziałać zagrożeniom stwarzanym dla dzieci przez zasłony wewnętrzne, zasłony okienne ze sznurkami oraz urządzenia zabezpieczające, zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
Data aktu: | 27/07/2011 |
Data ogłoszenia: | 28/07/2011 |
Data wejścia w życie: | 17/08/2011 |