Rozporządzenie 1276/2011 zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady odnośnie do obróbki mającej na celu zabicie żywotnych postaci pasożytów w produktach rybołówstwa przeznaczonych do spożycia przez ludzi

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1276/2011
z dnia 8 grudnia 2011 r.
zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady odnośnie do obróbki mającej na celu zabicie żywotnych postaci pasożytów w produktach rybołówstwa przeznaczonych do spożycia przez ludzi
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 ustanawia dla podmiotów prowadzących przedsiębiorstwo spożywcze szczegółowe przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego. Rozporządzenie to stanowi między innymi, że podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze mogą wprowadzać do obrotu w Unii Europejskiej produkty pochodzenia zwierzęcego wyłącznie w przypadku, gdy zostały one przygotowane oraz poddane obróbce w zakładach spełniających odpowiednie wymogi określone w załączniku III do tego rozporządzenia. 2

(2) W części D rozdziału III sekcji VIII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 przewidziano, że podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze muszą dopilnować, aby określone produkty rybołówstwa, w tym produkty spożywane w stanie surowym lub prawie surowym, były poddawane mrożeniu w celu zabicia żywotnych postaci pasożytów, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia konsumenta. 3

(3) W kwietniu 2010 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności przyjął opinię naukową na temat oceny ryzyka odnośnie do pasożytów w produktach rybołówstwa 4  (opinia EFSA). Opinia ta zawiera informacje dotyczące przypadków, w których produkty rybołówstwa mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia ze względu na obecność żywotnych postaci pasożytów. Opinia EFSA zawiera także analizę skutków różnych rodzajów obróbki mających na celu zabicie takich pasożytów w produktach rybołówstwa.

(4) W opinii EFSA wskazano, że wszystkie ryby morskie i słodkowodne odławiane w naturalnym środowisku należy uznawać za objęte ryzykiem, że zawierają żywotne postacie pasożytów stanowiące zagrożenia dla zdrowia ludzi, gdyby produkty te były spożywane w stanie surowym lub prawie surowym. W przypadku jednak gdy z danych epidemiologicznych wynika, że dane obszary połowowe nie stanowią zagrożenia dla zdrowia pod względem występowania pasożytów, właściwe organy mogą wprowadzić krajowe środki upoważniające do odstępstwa od wymogów dotyczących mrożenia produktów rybołówstwa z ryb odławianych w naturalnym środowisku. O tych środkach krajowych Komisja powinna być powiadamiana.

(5) W opinii EFSA stwierdzono także, że w przypadkach gdy utrzymywane w gospodarstwie rybackim łososie atlantyckie są trzymane w pływających klatkach lub w stałych zbiornikach na lądzie oraz karmione mieszankami paszowymi, dla których jest mało prawdopodobne, aby zawierały żywe pasożyty, ryzyko zakażenia wywołanego larwami nicieni z grupy Anisakis jest niewielkie, chyba że zmienią się praktyki chowu i hodowli. Mimo że z opinii wynika, że nie są dostępne wystarczające dane z monitorowania innych gatunków ryb utrzymywanych w gospodarstwie rybackim, EFSA ustalił kryteria określania, kiedy produkty rybołówstwa z akwakultury nie stanowią zagrożenia dla zdrowia ze względu na występowanie pasożytów.

(6) W związku z tym, jeżeli stosuje się te same procedury chowu na podstawie wspomnianych kryteriów, produkty rybołówstwa z akwakultury inne niż łosoś atlantycki mogą być uznawane za objęte niewielkim ryzykiem występowania pasożytów, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia konsumentów. W rezultacie takie produkty akwakultury mogą być również zwolnione z wymogów mrożenia przy zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony zdrowia.

(7) Należy zatem zmienić wymogi określone w części D rozdziału III sekcji VIII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004, aby uwzględnić określone punkty nowego zalecenia naukowego zawartego w opinii EFSA oraz zdobyte dotychczas doświadczenie.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 grudnia 2011 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK  5  

W rozdziale III sekcji VIII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 część D otrzymuje brzmienie:

"D. WYMOGI DOTYCZĄCE PASOŻYTÓW

1. Podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze wprowadzające do obrotu następujące produkty rybołówstwa pozyskane z ryb lub głowonogów:

a) produkty rybołówstwa spożywane w stanie surowym; lub

b) produkty rybołówstwa marynowane, solone lub poddawane dowolnej innej obróbce, jeżeli dana obróbka jest niewystarczająca do zabicia żywotnych postaci pasożytów,

muszą dopilnować, aby surowiec lub produkt końcowy został poddany mrożeniu w celu zabicia żywotnych postaci pasożytów, które mogłyby stanowić zagrożenie dla zdrowia konsumentów.

2. W przypadku pasożytów innych niż przywry mrożenie musi obejmować obniżenie temperatury we wszystkich częściach produktu przynajmniej do:

a) - 20 °C przez okres nie krótszy niż 24 godziny; lub

b) - 35 °C przez okres nie krótszy niż 15 godzin.

3. Podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze nie muszą przeprowadzać mrożenia określonej w pkt 1 w przypadku produktów rybołówstwa:

a) które zostały lub zostaną poddane przed konsumpcją obróbce cieplnej zabijającej żywotne postacie pasożytów. W przypadku pasożytów innych niż przywry produkt jest ogrzewany do temperatury ich rdzenia wynoszącej 60 °C lub więcej przez przynajmniej jedną minutę;

b) które były konserwowane jako zamrożone produkty rybołówstwa przez okres wystarczająco długi, aby zabić żywotne postacie pasożytów;

c) z ryb odławianych w naturalnym środowisku, pod warunkiem że:

(i) dostępne są dane epidemiologiczne wskazujące, iż obszary połowowe nie stanowią zagrożenia dla zdrowia w odniesieniu do występowania pasożytów; oraz

(ii) zezwolą na to właściwe władze;

d) pozyskanych z akwakultury, wyhodowanych z zarodków i karmionych wyłącznie pożywieniem, które nie zawiera żywotnych postaci pasożytów stanowiących zagrożenie dla zdrowia; musi być przy tym spełniony jeden z następujących wymogów:

(i) były wyłącznie utrzymywane w środowisku wolnym od żywotnych postaci pasożytów; lub

(ii) podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze weryfikuje w drodze procedury zatwierdzonej przez właściwy organ, czy produkty rybołówstwa nie stanowią zagrożenia dla zdrowia ze względu na występowanie żywotnych postaci pasożytów.

4. a) Przy wprowadzaniu do obrotu, z wyjątkiem sytuacji, gdy odbiorcą jest konsument końcowy, produktom rybołówstwa określonym w pkt 1 musi towarzyszyć dokument wydany przez podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze dokonujące mrożenia, określający rodzaj mrożenia, jakiemu poddano produkty.

b) Przed wprowadzeniem do obrotu produktów rybołówstwa określonych w pkt 3 lit. c) i d), które nie zostały poddane mrożeniu lub które nie będą poddawane przed konsumpcją obróbce mającej na celu zabicie żywotnych postaci pasożytów, które stanowią zagrożenie dla zdrowia, podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze musi dopilnować, aby produkty rybołówstwa pochodziły z łowisk lub akwakultur, które spełniają szczegółowe wymogi określone w jednym z ww. punktów. Wymóg ten może być spełniony w formie informacji w dokumencie handlowym lub dowolnej innej informacji dołączonej do produktów rybołówstwa.".

1 Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55.
2 Motyw zmieniony przez pkt 1 i 2 sprostowania z dnia 14 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.43.44/2).
3 Motyw zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 14 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.43.44/2).
4 Dziennik EFSA 2010; 8(4):1543.
5 Załącznik zmieniony przez pkt 2 i 3 sprostowania z dnia 14 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.43.44/2).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.327.39

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1276/2011 zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady odnośnie do obróbki mającej na celu zabicie żywotnych postaci pasożytów w produktach rybołówstwa przeznaczonych do spożycia przez ludzi
Data aktu: 08/12/2011
Data ogłoszenia: 09/12/2011
Data wejścia w życie: 29/12/2011