Rozporządzenie 209/2011 w sprawie zakończenia postępowania antydumpingowego i postępowania antysubsydyjnego dotyczących przywozu modemów bezprzewodowej rozległej sieci internetowej (WWAN) pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej oraz zakończenia rejestracji takiego przywozu wprowadzonej rozporządzeniami (UE) nr 570/2010 i (UE) nr 811/2010

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 209/2011
z dnia 2 marca 2011 r.
w sprawie zakończenia postępowania antydumpingowego i postępowania antysubsydyjnego dotyczących przywozu modemów bezprzewodowej rozległej sieci internetowej (WWAN) pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej oraz zakończenia rejestracji takiego przywozu wprowadzonej rozporządzeniami (UE) nr 570/2010 i (UE) nr 811/2010

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1225/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej(1) ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 9 i 14,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 597/2009 z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej(2), w szczególności jego art. 14 i 24,

po konsultacji z Komitetem Doradczym,

a także mając na uwadze, co następuje:

A. PROCEDURA

1. Postępowanie antydumpingowe i rejestracja przywozu

(1) W dniu 3 czerwca 2010 r. Komisja otrzymała skargę dotyczącą dumpingu wyrządzającego szkodę Unii w odniesieniu do przywozu modemów bezprzewodowej rozległej sieci internetowej (WWAN) pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej ("ChRL"). Wspomniana skarga zawierała również wniosek o rejestrację przywozu na podstawie art. 14 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1225/2009.

(2) Wniosek został złożony przez Option NV ("skarżący"), jedynego znanego producenta modemów WWAN w Unii, reprezentującego 100 % łącznej produkcji unijnej.

(3) Wspomniana skarga zawierała dowody prima facie świadczące o praktykach dumpingowych oraz o wynikającej z nich istotnej szkodzie, które to dowody uznano za wystarczające, by uzasadnić wszczęcie postępowania.

(4) Po konsultacji z Komitetem Doradczym Komisja, zawiadomieniem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej(3), wszczęła odpowiednio postępowanie antydumpingowe dotyczące przywozu do Unii modemów WWAN pochodzących z ChRL, objętych obecnie kodami CN ex 8471 80 00 i ex 8517 62 00.

(5) W dniu 1 lipca 2010 r. rozporządzeniem Komisji (UE) nr 570/2010(4) Komisja nałożyła obowiązek rejestracji przywozu tego samego produktu pochodzącego z ChRL.

(6) Komisja oficjalnie zawiadomiła skarżącego, producentów eksportujących w ChRL, zainteresowanych importerów i użytkowników, zainteresowane zrzeszenia importerów lub użytkowników, dostawców surowców i usługodawców, jak również przedstawicieli ChRL, o wszczęciu postępowania. Zainteresowanym stronom umożliwiono przedstawienie opinii na piśmie oraz złożenie wniosku o przesłuchanie w terminie określonym w zawiadomieniu o wszczęciu.

(7) Zgodnie z przepisami art. 16 rozporządzenia podstawowego Komisja przeprowadziła niektóre z wymaganych wizyt weryfikacyjnych. W odniesieniu do dumpingu, w szczególności dla celów art. 2 ust. 7 rozporządzenia podstawowego, Komisja skoncentrowała się na kwestiach wspomnianych w art. 2 ust. 7 lit. c), zwłaszcza na problemach związanych z podejmowaniem decyzji, ładem korporacyjnym, pożyczkami, finansowaniem przedsiębiorstw i kredytami eksportowymi. Mimo że stwierdzono pewne przesłanki mogące świadczyć o problemach, z uwagi na zakończenie przedmiotowego postępowania antydumpingowego nie badano dalej tej kwestii.

2. Postępowanie antysubsydyjne i rejestracja przywozu

(8) W dniu 2 sierpnia 2010 r. Komisja otrzymała skargę dotyczącą subsydiowania wyrządzającego szkodę Unii w odniesieniu do przywozu modemów WWAN pochodzących z ChRL. Wspomniana skarga zawierała również wniosek o rejestrację przywozu na podstawie art. 24 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 597/2009.

(9) Wniosek został złożony przez Option NV ("skarżący"), jedynego znanego producenta modemów WWAN w Unii, reprezentującego 100 % łącznej produkcji unijnej.

(10) Wspomniana skarga zawierała dowody prima facie wskazujące na subsydiowanie i wynikającą z niego istotną szkodę, które uznano za wystarczające do wszczęcia postępowania antysubsydyjnego.

(11) Po konsultacji z Komitetem Doradczym Komisja, zawiadomieniem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej(5), wszczęła odpowiednio postępowanie antysubsydyjne dotyczące przywozu do Unii modemów WWAN pochodzących z ChRL, objętych obecnie kodami CN ex 8471 80 00 i ex 8517 62 00.

(12) W dniu 17 września 2010 r. Komisja, rozporządzeniem Komisji (UE) nr 811/2010(6) nałożyła obowiązek rejestracji przywozu tego samego produktu pochodzącego z ChRL.

(13) Komisja oficjalnie zawiadomiła skarżącego, producentów eksportujących w ChRL, zainteresowanych importerów i użytkowników, zainteresowane zrzeszenia importerów lub użytkowników, dostawców surowców i usługodawców, jak również przedstawicieli ChRL, o wszczęciu postępowania. Zainteresowanym stronom umożliwiono przedstawienie opinii na piśmie oraz złożenie wniosku o przesłuchanie w terminie określonym w zawiadomieniu o wszczęciu.

B. WYCOFANIE SKARG I ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWAŃ

(14) Dwoma pismami do Komisji z dnia 26 października 2010 r. Option NV wycofał skargę antydumpingową i skargę antysubsydyjną dotyczące przywozu modemów WWAN pochodzących z ChRL. Wycofanie skarg było spowodowane zawarciem przez Option NV umowy o współpracy z producentem eksportującym z ChRL.

(15) Zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1225/2009 i zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 597/2009 w przypadku wycofania skargi przez skarżącego postępowanie może zostać zakończone, o ile nie jest to sprzeczne z interesem Unii.

(16) Komisja uznała, że należy zakończyć obecne postępowania, ponieważ w toku odpowiedniego dochodzenia antydumpingowego i dochodzenia antysubsydyjnego nie ujawniono żadnych okoliczności wskazujących, iż takie zakończenie byłoby sprzeczne z interesem Unii. Zainteresowane strony zostały odpowiednio poinformowane i umożliwiono im przedstawienie uwag.

(17) Po wycofaniu skarg jedno przedsiębiorstwo skontaktowało się z Komisją i stwierdziło, że jest unijnym producentem modemów WWAN. Przedsiębiorstwo to utrzymywało następnie, że należy kontynuować postępowania, mimo że skargi wycofano. Należy zaznaczyć, że wymienione przedsiębiorstwo zgłosiło się po raz pierwszy po upływie terminów proceduralnych przewidzianych w ramach obu postępowań na przedstawienie przez zainteresowane strony opinii w charakterze producenta unijnego, w związku z czym nie poparło skarg złożonych przez Option, zanim zostały one wycofane.

(18) Należy także zaznaczyć, że twierdzenia i informacje przedłożone przez wymienione przedsiębiorstwo nie miały charakteru, który spowodowałby wyciągnięcie przez Komisję wniosku, że w interesie Unii leżałoby kontynuowanie obecnych postępowań wszczętych w związku ze skargami Option po tym, jak skargi te wycofano. W tym kontekście konieczne było odpowiednie wzięcie pod uwagę - w odniesieniu do działalności, które przedsiębiorstwo to miało prowadzić w związku z modemami WWAN w Unii - czy może ono w praktyce (i) odegrać rolę na unijnym rynku modemów WWAN; oraz (ii) pokryć ewentualne braki w dostawach w razie wprowadzenia środków. W oparciu o informacje w tej kwestii przedłożone w ramach obecnych postępowań stwierdzono, że kontynuowanie dochodzenia i wprowadzenie środków po wycofaniu skarg byłoby działaniem nieproporcjonalnym.

(19) Nie wpłynęły żadne inne uwagi wskazujące, że zakończenie obecnych postępowań nie leżałoby w interesie Unii.

(20) Wobec powyższego Komisja stwierdza, że należy zakończyć postępowanie antydumpingowe i postępowanie antysubsydyjne dotyczące przywozu do Unii modemów WWAN pochodzących z ChRL, nie wprowadzając środków.

(21) Należy zatem zaprzestać rejestracji przywozu modemów WWAN pochodzących z ChRL i zgłaszanych w ramach kodów CN ex 8471 80 00 i ex 8517 62 00 w zastosowaniu rozporządzeń (UE) nr 570/2010 i (UE) nr 811/2010 oraz uchylić wspomniane rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Postępowanie antydumpingowe i postępowanie antysubsydyjne dotyczące przywozu do Unii modemów bezprzewodowej rozległej sieci internetowej (WWAN) pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, objętych obecnie kodami CN ex 8471 80 00 i ex 8517 62 00, zostają niniejszym zakończone.

Artykuł  2

Niniejszym zaleca się, aby władze celne zaprzestały rejestracji przywozu ustanowionej w zastosowaniu art. 1 rozporządzeń (UE) nr 570/2010 i (UE) nr 811/2010.

Artykuł  3

Niniejszym uchyla się rozporządzenia (UE) nr 570/2010 i (UE) nr 811/2010.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 marca 2011 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 51.

(2) Dz.U. L 188 z 18.7.2009, s. 93.

(3) Dz.U. C 171 z 30.6.2010, s. 9.

(4) Dz.U. L 163 z 30.6.2010, s. 34.

(5) Dz.U. C 249 z 16 9 2010, s. 7.

(6) Dz.U. L 243 z 16.9.2010, s. 37.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.58.36

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 209/2011 w sprawie zakończenia postępowania antydumpingowego i postępowania antysubsydyjnego dotyczących przywozu modemów bezprzewodowej rozległej sieci internetowej (WWAN) pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej oraz zakończenia rejestracji takiego przywozu wprowadzonej rozporządzeniami (UE) nr 570/2010 i (UE) nr 811/2010
Data aktu: 02/03/2011
Data ogłoszenia: 03/03/2011