uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności(1), w szczególności jego art. 10 ust. 3,
(1) W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 ustanowiono unijny wykaz dodatków do żywności dopuszczonych do stosowania w żywności oraz warunków ich stosowania.
(2) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w opinii z dnia 22 maja 2008 r.(2) zalecił obniżenie akceptowanego tygodniowego pobrania (TWI) dla glinu do poziomu 1 mg/kg masy ciała/tydzień. Ponadto zdaniem EFSA zmienione TWI jest zazwyczaj w znacznej części Unii przekraczane w przypadku konsumentów spożywających z żywnością duże ilości glinu, szczególnie dzieci.
(3) EFSA jest zdania, że żywność stanowi dla ogółu populacji główną drogę narażenia na związki glinu, zarówno w konsekwencji naturalnego występowania glinu w żywności, jak i w wyniku stosowania związków glinu w przetwarzaniu żywności, w tym w dodatkach do żywności. EFSA nie jest jednak w stanie ilościowo ocenić roli każdego z tych źródeł, a to ze względu na sposób projektowania badań nad spożyciem żywności przez ludzi oraz stosowane metody analityczne, które pozwalają oznaczyć wyłącznie całkowitą zawartość glinu w żywności.
(4) W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 zezwolono na stosowanie dodatków do żywności zawierających glin w licznych środkach spożywczych, często na bardzo wysokim maksymalnym dozwolonym poziomie lub bez wskazania maksymalnego poziomu (Quantum satis).
(5) W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 oraz w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 231/2012 ustanawiającym specyfikacje dla dodatków do żywności wymienionych w załącznikach II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008(3) zezwolono na stosowanie niektórych barwników, które mogą zawierać glin w postaci laków w licznych środkach spożywczych, zazwyczaj bez wskazania maksymalnego poziomu glinu w tych lakach.
(6) Należy zatem zmienić obowiązujące warunki stosowania i obniżyć poziomy stosowania dodatków do żywności zawierających glin, w tym laków glinowych, aby mieć pewność, że zmienione TWI nie jest przekraczane.
(7) Ponieważ od dziesięcioleci w praktyce produkcji stosuje się większe ilości dodatków do żywności, należy przewidzieć okres przejściowy, aby podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze mogły dostosować się do nowych wymagań ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu w odniesieniu do dodatków do żywności zawierających glin, innych niż laki.
(8) Oznaczanie na etykiecie zawartości glinu w lakach glinowych nieprzeznaczonych do sprzedaży konsumentom końcowym jest obecnie dobrowolne. Powinno ono stać się obowiązkowe w ciągu 12 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, aby producenci żywności stosujący laki glinowe mogli dostosować się do zaproponowanych maksymalnych poziomów dla tych laków. W związku z tym należy ustanowić okres przejściowy dłuższy niż 12 miesięcy, aby podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze mogły dostosować się do nowych wymagań ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu.
(9) Załącznik II zmieniony rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1129/2011(4) stosuje się zasadniczo od dnia 1 czerwca 2013 r. Aby ułatwić skuteczne wykonanie załącznika II, należy wprowadzić do niego daty rozpoczęcia stosowania inne niż 1 czerwca 2013 r. i późniejsze od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(10) Zgodnie z informacjami przedłożonymi przez producentów żywności zawierający glin nośnik bentonit (E 558) nie jest już stosowany. W związku z tym nie jest on włączony do części 1 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 i powinien zostać skreślony z wykazu wszystkich dodatków w części B załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008.
(11) Zawierające glin dodatki do żywności: krzemian glinowo-wapniowy (E 556) oraz krzemian glinu (kaolin) (E 559) powinny zostać skreślone z wykazu wszystkich dodatków w części B załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008, ponieważ substancje te mogą być zastąpione przez inne dodatki do żywności.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 3 maja 2012 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16.
(2) Opinia naukowa panelu ds. dodatków do żywności, przypraw, pomocy przetwórczych i materiałów pozostających w kontakcie z żywnością w sprawie bezpieczeństwa glinu pochodzącego z pobrania z dietą; Dziennik EFSA (2008) 754, s. 1.
(3) Dz.U. L 83 z 22.3.2012, s. 1.
(4) Dz.U. L 295 z 12.11.2011, s. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.119.14 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 380/2012 zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 w odniesieniu do warunków stosowania i poziomów stosowania dodatków do żywności zawierających glin |
Data aktu: | 03/05/2012 |
Data ogłoszenia: | 04/05/2012 |
Data wejścia w życie: | 24/05/2012 |