Decyzja 2012/396/UE w sprawie utworzenia sześciu podkomitetów oraz uchylająca decyzję nr 1/2008 Wspólnego Komitetu WE-OWP

DECYZJA NR 1/2012 WSPÓLNEGO KOMITETU UE-OWP
z dnia 17 lutego 2012 r.
w sprawie utworzenia sześciu podkomitetów oraz uchylająca decyzję nr 1/2008 Wspólnego Komitetu WE-OWP

(2012/396/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 lipca 2012 r.)

WSPÓLNY KOMITET,

uwzględniając Eurośródziemnomorski przejściowy układ stowarzyszeniowy w sprawie handlu i współpracy między Wspólnotą Europejsk,ą z jednej strony, a Organizacją Wyzwolenia Palestyny (OWP) na rzecz Autonomii Palestyńskiej Zachodniego Brzegu i Strefy Gazy, z drugiej strony(1) ("przejściowy układ stowarzyszeniowy"),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 66 przejściowego układu stowarzyszeniowego przewiduje utworzenie jakiegokolwiek komitetu ("podkomitetu") w celu wsparcia Wspólnego Komitetu UE-OWP w wykonywaniu jego obowiązków.

(2) Funkcjonowanie europejskiej polityki sąsiedztwa oraz planów działania, które w jej ramach podejmowane są w licznych obszarach sektorowych, wymaga powołania nowych podkomitetów.

(3) Wykonanie przejściowego układu stowarzyszeniowego weszło w nową fazę w kontekście europejskiej polityki sąsiedztwa oraz wydarzeń w tym regionie.

(4) Autonomia Palestyńska wniosła o zwiększenie liczby podkomitetów.

(5) Decyzja nr 1/2008 Wspólnego Komitetu WE-OWP powinna zostać zatem uchylona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym ustanawia się sześć podkomitetów Wspólnego Komitetu UE-OWP, wyszczególnionych w załączniku I.

Niniejszym przyjmuje się ich regulaminy wewnętrzne, określone w załączniku II.

Wspólny Komitet UE-OWP będzie podejmował wszelkie działania niezbędne do zapewnienia właściwego funkcjonowania podkomitetów. Może on podjąć kolejną decyzję o utworzeniu grup lub o zlikwidowaniu istniejących grup.

Artykuł  2

Uchyla się decyzję nr 1/2008 Wspólnego Komitetu WE-OWP.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 lutego 2012 r.

W imieniu Wspólnego Komitetu UE-OWP

H. MINGARELLI

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 187 z 16.7.1997, s. 3.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

PODKOMITETY PODLEGAJĄCE WSPÓLNEMU KOMITETOWI UE-OWP

1. Podkomitet "Prawa człowieka, dobre rządy i praworządność"

2. Podkomitet "Sprawy społeczne i zdrowie"

3. Podkomitet "Badania, innowacje, społeczeństwo informacyjne, sektor audiowizualny i media, edukacja i kultura"

4. Podkomitet "Sprawy gospodarcze i finansowe"

5. Podkomitet "Handel i rynek wewnętrzny, przemysł, rolnictwo i rybołówstwo, kwestie celne"

6. Podkomitet "Energia, transport, zmiana klimatu, środowisko naturalne, woda"

ZAŁĄCZNIK  II

1. Regulamin wewnętrzny podkomitetu "Prawa człowieka, dobre rządy i praworządność"

1. Skład i przewodnictwo

Podkomitet składa się z przedstawicieli Unii Europejskiej i przedstawicieli Autonomii Palestyńskiej. Przewodniczą mu na przemian obie strony.

2. Rola

Prace podkomitetu podlegają Wspólnemu Komitetowi, któremu podkomitet składa sprawozdanie po każdym ze swoich posiedzeń. Podkomitet nie posiada mocy decyzyjnej, lecz może przedkładać wnioski Wspólnemu Komitetowi.

3. Przedmiot dyskusji

Podkomitet omawia wdrażanie przejściowego układu stowarzyszeniowego i związany z nim plan działania w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa w obszarach wymienionych poniżej. Podkomitet ocenia również postępy w osiąganiu celów i działaniach określonych i uzgodnionych w ramach planu działania.

W razie potrzeby podkomitet omawia kwestie współpracy w administracji publicznej. W tym względzie podkomitet bada wszelkie problemy mogące wystąpić w poniższych obszarach oraz proponuje środki umożliwiające ich rozwiązanie:

a) prawa człowieka;

b) dobre rządy;

c) praworządność.

Powyższa lista nie jest wyczerpująca i Wspólny Komitet może poszerzyć ją o inne obszary, w tym obszary horyzontalne.

Podkomitet może omawiać zagadnienia dotyczące jednego, kilku lub wszystkich wyżej wymienionych obszarów.

4. Sekretariat

Jeden przedstawiciel Unii Europejskiej i jeden przedstawiciel Autonomii Palestyńskiej wspólnie sprawują funkcje stałych sekretarzy podkomitetu.

Wszelkie komunikaty dotyczące podkomitetu są przekazywane sekretarzom.

5. Posiedzenia

Posiedzenia podkomitetu odbywają się zawsze wtedy, kiedy wymagają tego okoliczności. Posiedzenie może zostać zwołane na podstawie wniosku przewodniczącego jednej ze stron, przekazanego jego właściwemu stałemu sekretarzowi, który następnie przedłoży go drugiej stronie. Po otrzymaniu wniosku o zwołanie zebrania podkomitetu stały sekretarz drugiej Strony udziela odpowiedzi w terminie 15 dni roboczych.

W szczególnie pilnych przypadkach podkomitet może zebrać się szybciej, pod warunkiem że obie strony wyrażą na to zgodę. Każdy wniosek o zwołanie posiedzenia powinien być sporządzony na piśmie.

Posiedzenia podkomitetu odbywają się w czasie i w miejscu uzgodnionym przez obie strony.

Posiedzenia są zwoływane przez właściwego stałego sekretarza w porozumieniu z przewodniczącym. Przed każdym posiedzeniem przewodniczący jest informowany o planowanym składzie delegacji każdej ze stron.

Jeśli obie strony wyrażą zgodę, podkomitet może zaprosić na posiedzenia ekspertów w celu zapewnienia dostępu do odnośnych fachowych informacji.

6. Porządek obrad

Wszelkie wnioski o wpis konkretnych punktów do porządku obrad zebrań podkomitetu przekazywane są stałym sekretarzom.

Przewodniczący sporządza tymczasowy porządek obrad każdego posiedzenia. Właściwy stały sekretarz przekazuje go swojemu odpowiednikowi najpóźniej dziesięć dni przed terminem zebrania.

Tymczasowy porządek obrad zawiera punkty, które zostały zgłoszone stałym sekretarzom najpóźniej 15 dni przed zebraniem. Strony otrzymują dokumentację dotyczącą spotkania co najmniej siedem dni przed posiedzeniem. Terminy te mogą zostać skrócone, jeżeli sprawa jest pilna, pod warunkiem wyrażenia zgody przez obie strony.

Porządek obrad jest przyjmowany przez podkomitet na początku każdego posiedzenia.

7. Protokoły

Protokoły są przygotowywane i zatwierdzane przez stałych sekretarzy po zakończeniu każdego posiedzenia. Stali sekretarze podkomitetu przekazują sekretarzom i przewodniczącemu Wspólnego Komitetu po jednym egzemplarzu protokołu, zawierającym wnioski przedstawione przez podkomitet.

8. Jawność

Posiedzenia podkomitetu są niejawne, chyba że postanowiono inaczej.

2. Regulamin wewnętrzny podkomitetu "Sprawy społeczne i zdrowie"

1. Skład i przewodnictwo

Podkomitet składa się z przedstawicieli Unii Europejskiej i przedstawicieli Autonomii Palestyńskiej. Przewodniczą mu na przemian obie strony.

2. Rola

Prace podkomitetu podlegają Wspólnemu Komitetowi, któremu podkomitet składa sprawozdanie po każdym posiedzeniu. Podkomitet nie posiada mocy decyzyjnej, lecz może przedkładać wnioski Wspólnemu Komitetowi.

3. Przedmiot dyskusji

Podkomitet omawia wdrażanie przejściowego układu stowarzyszeniowego i związany z nim plan działania w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa w obszarach wymienionych poniżej. Podkomitet ocenia postępy w osiąganiu celów i działaniach określonych i uzgodnionych w ramach planu działania.

W razie potrzeby podkomitet omawia kwestie współpracy w administracji publicznej. W tym względzie podkomitet bada wszelkie problemy mogące wystąpić w poniższych obszarach oraz proponuje środki umożliwiające ich rozwiązanie:

a) zatrudnienie i rozwój społeczny;

b) zdrowie publiczne.

Powyższa lista nie jest wyczerpująca i Wspólny Komitet może poszerzyć ją o inne obszary, w tym obszary horyzontalne.

Podkomitet może omawiać zagadnienia dotyczące jednego, kilku lub wszystkich wyżej wymienionych obszarów.

4. Sekretariat

Jeden przedstawiciel Unii Europejskiej i jeden przedstawiciel Autonomii Palestyńskiej wspólnie sprawują funkcje stałych sekretarzy podkomitetu.

Wszelkie komunikaty dotyczące podkomitetu są przekazywane sekretarzom.

5. Posiedzenia

Posiedzenia podkomitetu odbywają się zawsze wtedy, kiedy wymagają tego okoliczności. Posiedzenie może zostać zwołane na podstawie wniosku przewodniczącego jednej ze stron, przekazanego jego stałemu sekretarzowi, który następnie przedłoży go drugiej stronie. Po otrzymaniu wniosku o zwołanie zebrania podkomitetu stały sekretarz drugiej Strony udziela odpowiedzi w terminie 15 dni roboczych.

W szczególnie pilnych przypadkach podkomitet może zebrać się szybciej, pod warunkiem że obie strony wyrażą na to zgodę. Każdy wniosek o zwołanie posiedzenia powinien być sporządzony na piśmie.

Posiedzenia podkomitetu odbywają się w czasie i w miejscu uzgodnionym przez obie strony.

Posiedzenia są zwoływane przez właściwego stałego sekretarza w porozumieniu z przewodniczącym. Przed każdym posiedzeniem przewodniczący jest informowany o planowanym składzie delegacji każdej ze stron.

Jeśli obie strony wyrażą zgodę, podkomitet może zaprosić na posiedzenia ekspertów w celu zapewnienia dostępu do odnośnych fachowych informacji.

6. Porządek obrad

Wszelkie wnioski o wpis konkretnych punktów do porządku obrad zebrań podkomitetu przekazywane są stałym sekretarzom.

Przewodniczący sporządza tymczasowy porządek obrad każdego posiedzenia. Właściwy stały sekretarz przekazuje go swojemu odpowiednikowi najpóźniej dziesięć dni przed terminem zebrania.

Tymczasowy porządek obrad zawiera punkty, które zostały zgłoszone stałym sekretarzom najpóźniej 15 dni przed zebraniem. Strony otrzymują dokumentację dotyczącą spotkania co najmniej siedem dni przed posiedzeniem. Terminy te mogą zostać skrócone, jeżeli sprawa jest pilna, pod warunkiem wyrażenia zgody przez obie strony.

Porządek obrad jest przyjmowany przez podkomitet na początku każdego posiedzenia.

7. Protokoły

Protokoły są przygotowywane i zatwierdzane przez stałych sekretarzy po zakończeniu każdego posiedzenia. Stali sekretarze podkomitetu przekazują sekretarzom i przewodniczącemu Wspólnego Komitetu po jednym egzemplarzu protokołu, zawierającym wnioski przedstawione przez podkomitet.

8. Jawność

Posiedzenia podkomitetu są niejawne, chyba że postanowiono inaczej.

3. Regulamin wewnętrzny podkomitetu "Badania, innowacje, społeczeństwo informacyjne, sektor audiowizualny i media, edukacja i kultura"

1. Skład i przewodnictwo

Podkomitet składa się z przedstawicieli Unii Europejskiej i przedstawicieli Autonomii Palestyńskiej. Przewodniczą mu na przemian obie strony.

2. Rola

Prace podkomitetu podlegają Wspólnemu Komitetowi, któremu podkomitet składa sprawozdanie po każdym posiedzeniu. Podkomitet nie posiada mocy decyzyjnej, lecz może przedkładać wnioski Wspólnemu Komitetowi.

3. Przedmiot dyskusji

Podkomitet omawia wdrażanie przejściowego układu stowarzyszeniowego i związany z nim plan działania w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa w obszarach wymienionych poniżej. Podkomitet ocenia również postępy w osiąganiu celów i działaniach określonych i uzgodnionych w ramach planu działania.

W razie potrzeby podkomitet omawia kwestie współpracy w administracji publicznej. W tym względzie podkomitet bada wszelkie problemy mogące wystąpić w poniższych obszarach oraz proponuje środki umożliwiające ich rozwiązanie:

a) kształcenie i szkolenie zawodowe;

b) kultura;

c) młodzież;

d) społeczeństwo informacyjne oraz polityka audiowizualna i medialna;

e) nauka i technologia;

f) badania i rozwój.

Powyższa lista nie jest wyczerpująca i Wspólny Komitet może poszerzyć ją o inne obszary, w tym obszary horyzontalne.

Podkomitet może omawiać zagadnienia dotyczące jednego, kilku lub wszystkich wyżej wymienionych obszarów.

4. Sekretariat

Jeden przedstawiciel Unii Europejskiej i jeden przedstawiciel Autonomii Palestyńskiej wspólnie sprawują funkcje stałych sekretarzy podkomitetu.

Wszelkie komunikaty dotyczące podkomitetu są przekazywane sekretarzom.

5. Posiedzenia

Posiedzenia podkomitetu odbywają się zawsze wtedy, kiedy wymagają tego okoliczności. Posiedzenie może zostać zwołane na podstawie wniosku przewodniczącego jednej ze stron, przekazanego jego stałemu sekretarzowi, który następnie przedłoży go drugiej stronie. Po otrzymaniu wniosku o zwołanie zebrania podkomitetu stały sekretarz drugiej Strony udziela odpowiedzi w terminie 15 dni roboczych.

W szczególnie pilnych przypadkach podkomitet może zebrać się szybciej, pod warunkiem że obie strony wyrażą na to zgodę. Każdy wniosek o zwołanie posiedzenia powinien być sporządzony na piśmie.

Posiedzenia podkomitetu odbywają się w czasie i w miejscu uzgodnionym przez obie strony.

Posiedzenia są zwoływane przez właściwego stałego sekretarza w porozumieniu z przewodniczącym. Przed każdym posiedzeniem przewodniczący jest informowany o planowanym składzie delegacji każdej ze stron.

Jeśli obie strony wyrażą zgodę, podkomitet może zaprosić na posiedzenia ekspertów w celu zapewnienia dostępu do odnośnych fachowych informacji.

6. Porządek obrad

Wszelkie wnioski o wpis konkretnych punktów do porządku obrad zebrań podkomitetu przekazywane są stałym sekretarzom.

Przewodniczący sporządza tymczasowy porządek obrad każdego posiedzenia. Właściwy stały sekretarz przekazuje go swojemu odpowiednikowi najpóźniej dziesięć dni przed terminem zebrania.

Tymczasowy porządek obrad zawiera punkty, które zostały zgłoszone stałym sekretarzom najpóźniej 15 dni przed zebraniem. Strony otrzymują dokumentację dotyczącą spotkania co najmniej siedem dni przed posiedzeniem. Terminy te mogą zostać skrócone, jeżeli sprawa jest pilna, pod warunkiem wyrażenia zgody przez obie strony.

Porządek obrad jest przyjmowany przez podkomitet na początku każdego posiedzenia.

7. Protokoły

Protokoły są przygotowywane i zatwierdzane przez obu stałych sekretarzy po zakończeniu każdego posiedzenia. Stali sekretarze podkomitetu przekazują sekretarzom i przewodniczącemu Wspólnego Komitetu po jednym egzemplarzu protokołu, zawierającym wnioski przedstawione przez podkomitet.

8. Jawność

Posiedzenia podkomitetu są niejawne, chyba że postanowiono inaczej.

4. Regulamin wewnętrzny podkomitetu "Sprawy gospodarcze i finansowe"

1. Skład i przewodnictwo

Podkomitet składa się z przedstawicieli Unii Europejskiej i przedstawicieli Autonomii Palestyńskiej. Przewodniczą mu na przemian obie strony.

2. Rola

Prace podkomitetu podlegają Wspólnemu Komitetowi, któremu podkomitet składa sprawozdanie po każdym posiedzeniu. Podkomitet nie posiada mocy decyzyjnej, lecz może przedkładać wnioski Wspólnemu Komitetowi.

3. Przedmiot dyskusji

Podkomitet omawia wdrażanie przejściowego układu stowarzyszeniowego i związany z nim plan działania w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa w obszarach wymienionych poniżej. Podkomitet ocenia postępy w osiąganiu celów i działaniach określonych i uzgodnionych w ramach planu działania.

W razie potrzeby podkomitet omawia kwestie współpracy w administracji publicznej. W tym względzie podkomitet bada wszelkie problemy mogące wystąpić w poniższych obszarach oraz proponuje środki umożliwiające ich rozwiązanie:

a) odpowiedzialność finansowa i należyte zarządzenie finansami publicznymi;

b) reforma gospodarcza i rozwój;

c) statystyka.

Powyższa lista nie jest wyczerpująca i Wspólny Komitet może poszerzyć ją o inne obszary, w tym obszary horyzontalne.

Podkomitet może omawiać zagadnienia dotyczące jednego, kilku lub wszystkich wyżej wymienionych obszarów.

4. Sekretariat

Jeden przedstawiciel Unii Europejskiej i jeden przedstawiciel Autonomii Palestyńskiej wspólnie sprawują funkcje stałych sekretarzy podkomitetu.

Wszelkie komunikaty dotyczące podkomitetu są przekazywane sekretarzom.

5. Posiedzenia

Posiedzenia podkomitetu odbywają się zawsze wtedy, kiedy wymagają tego okoliczności. Posiedzenie może zostać zwołane na podstawie wniosku przewodniczącego jednej ze stron, przekazanego jego stałemu sekretarzowi, który następnie przedłoży go drugiej stronie. Po otrzymaniu wniosku o zwołanie zebrania podkomitetu stały sekretarz drugiej Strony udziela odpowiedzi w terminie 15 dni roboczych.

W szczególnie pilnych przypadkach podkomitet może zebrać się szybciej, pod warunkiem że obie strony wyrażą na to zgodę. Każdy wniosek o zwołanie posiedzenia powinien być sporządzony na piśmie.

Posiedzenia podkomitetu odbywają się w czasie i w miejscu uzgodnionym przez obie strony.

Posiedzenia są zwoływane przez właściwego stałego sekretarza w porozumieniu z przewodniczącym. Przed każdym posiedzeniem przewodniczący jest informowany o planowanym składzie delegacji każdej ze stron.

Jeśli obie strony wyrażą zgodę, podkomitet może zaprosić na posiedzenia ekspertów w celu zapewnienia dostępu do odnośnych fachowych informacji.

6. Porządek obrad

Wszelkie wnioski o wpis konkretnych punktów do porządku obrad zebrań podkomitetu przekazywane są stałym sekretarzom.

Przewodniczący sporządza tymczasowy porządek obrad każdego posiedzenia. Właściwy stały sekretarz przekazuje go swojemu odpowiednikowi najpóźniej dziesięć dni przed terminem zebrania.

Tymczasowy porządek obrad zawiera punkty, które zostały zgłoszone stałym sekretarzom najpóźniej 15 dni przed zebraniem. Strony otrzymują dokumentację dotyczącą spotkania co najmniej siedem dni przed posiedzeniem. Terminy te mogą zostać skrócone, jeżeli sprawa jest pilna, pod warunkiem wyrażenia zgody przez obie strony.

Porządek obrad jest przyjmowany przez podkomitet na początku każdego posiedzenia.

7. Protokoły

Protokoły są przygotowywane i zatwierdzane przez obu stałych sekretarzy po zakończeniu każdego posiedzenia. Stali sekretarze podkomitetu przekazują sekretarzom i przewodniczącemu Wspólnego Komitetu po jednym egzemplarzu protokołu, zawierającym wnioski przedstawione przez podkomitet.

8. Jawność

Posiedzenia podkomitetu są niejawne, chyba że postanowiono inaczej.

5. Regulamin wewnętrzny podkomitetu "Handel i rynek wewnętrzny, przemysł, rolnictwo i rybołówstwo, kwestie celne"

1. Skład i przewodnictwo

Podkomitet składa się z przedstawicieli Unii Europejskiej i przedstawicieli Autonomii Palestyńskiej. Przewodniczą mu na przemian obie strony.

2. Rola

Prace podkomitetu podlegają Wspólnemu Komitetowi, któremu podkomitet składa sprawozdanie po każdym posiedzeniu. Podkomitet nie posiada mocy decyzyjnej, lecz może przedkładać wnioski Wspólnemu Komitetowi.

3. Przedmiot dyskusji

Podkomitet omawia wdrażanie przejściowego układu stowarzyszeniowego i związany z nim plan działania w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa w obszarach wymienionych poniżej. Podkomitet ocenia również postępy w osiąganiu celów i działaniach określonych i uzgodnionych w ramach planu działania.

W razie potrzeby podkomitet omawia kwestie współpracy w administracji publicznej. W tym względzie podkomitet bada wszelkie problemy mogące wystąpić w poniższych obszarach oraz proponuje środki umożliwiające ich rozwiązanie:

a) zagadnienia związane z handlem;

b) rolnictwo i rybołówstwo;

c) kwestie sanitarne i fitosanitarne (SPS);

d) inwestycje;

e) rynek i reforma ustawodawcza;

f) przemysł oraz małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP);

g) kwestie celne;

h) podatki.

Powyższa lista nie jest wyczerpująca i Wspólny Komitet może poszerzyć ją o inne obszary, w tym obszary horyzontalne.

Podkomitet może omawiać zagadnienia dotyczące jednego, kilku lub wszystkich wyżej wymienionych obszarach.

4. Sekretariat

Jeden przedstawiciel Unii Europejskiej i jeden przedstawiciel Autonomii Palestyńskiej wspólnie sprawują funkcje stałych sekretarzy podkomitetu.

Wszelkie komunikaty dotyczące podkomitetu są przekazywane sekretarzom.

5. Posiedzenia

Posiedzenia podkomitetu odbywają się zawsze wtedy, kiedy wymagają tego okoliczności. Posiedzenie może zostać zwołane na podstawie wniosku przewodniczącego jednej ze stron, przekazanego jego stałemu sekretarzowi, który następnie przedłoży go drugiej stronie. Po otrzymaniu wniosku o zwołanie zebrania podkomitetu stały sekretarz drugiej Strony udziela odpowiedzi w terminie 15 dni roboczych.

W szczególnie pilnych przypadkach podkomitet może zebrać się szybciej, pod warunkiem że obie strony wyrażą na to zgodę. Każdy wniosek o zwołanie posiedzenia powinien być sporządzony na piśmie.

Posiedzenia podkomitetu odbywają się w czasie i w miejscu uzgodnionym przez obie strony.

Posiedzenia są zwoływane przez właściwego stałego sekretarza w porozumieniu z przewodniczącym. Przed każdym posiedzeniem przewodniczący jest informowany o planowanym składzie delegacji każdej ze stron.

Jeśli obie strony wyrażą zgodę, podkomitet może zaprosić na posiedzenia ekspertów w celu zapewnienia dostępu do odnośnych fachowych informacji.

6. Porządek obrad

Wszelkie wnioski o wpis konkretnych punktów do porządku obrad zebrań podkomitetu przekazywane są stałym sekretarzom.

Przewodniczący sporządza tymczasowy porządek obrad każdego posiedzenia. Właściwy stały sekretarz przekazuje go swojemu odpowiednikowi najpóźniej dziesięć dni przed terminem zebrania.

Tymczasowy porządek obrad zawiera punkty, które zostały zgłoszone stałym sekretarzom najpóźniej 15 dni przed zebraniem. Strony otrzymują dokumentację dotyczącą spotkania co najmniej siedem dni przed posiedzeniem. Terminy te mogą zostać skrócone, jeżeli sprawa jest pilna, pod warunkiem wyrażenia zgody przez obie strony.

Porządek obrad jest przyjmowany przez podkomitet na początku każdego posiedzenia.

7. Protokoły

Protokoły są przygotowywane i zatwierdzane przez stałych sekretarzy po zakończeniu każdego posiedzenia. Stali sekretarze podkomitetu przekazują sekretarzom i przewodniczącemu Wspólnego Komitetu po jednym egzemplarzu protokołu, zawierającym wnioski przedstawione przez podkomitet.

8. Jawność

Posiedzenia podkomitetu są niejawne, chyba że postanowiono inaczej.

6. Regulamin wewnętrzny podkomitetu "Energia, transport, zmiana klimatu, środowisko naturalne, woda"

1. Skład i przewodnictwo

Podkomitet składa się z przedstawicieli Unii Europejskiej i przedstawicieli Autonomii Palestyńskiej. Przewodniczą mu na przemian obie strony.

2. Rola

Prace podkomitetu podlegają Wspólnemu Komitetowi, któremu podkomitet składa sprawozdanie po każdym posiedzeniu. Podkomitet nie posiada mocy decyzyjnej, lecz może przedkładać wnioski Wspólnemu Komitetowi.

3. Przedmiot dyskusji

Podkomitet omawia wdrażanie przejściowego układu stowarzyszeniowego i związany z nim plan działania w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa, również w obszarach wymienionych poniżej. Podkomitet ocenia również postępy w osiąganiu celów i działaniach określonych i uzgodnionych w ramach planu działania.

W razie potrzeby podkomitet omawia kwestie współpracy w administracji publicznej. W tym względzie podkomitet bada wszelkie problemy mogące wystąpić w poniższych obszarach oraz proponuje środki umożliwiające ich rozwiązanie:

a) energia;

b) transport;

c) zmiana klimatu;

d) środowisko naturalne;

e) woda.

Powyższa lista nie jest wyczerpująca i Wspólny Komitet może poszerzyć ją o inne obszary, w tym obszary horyzontalne.

Podkomitet może omawiać zagadnienia dotyczące jednego, kilku lub wszystkich wyżej wymienionych obszarach.

4. Sekretariat

Jeden przedstawiciel Unii Europejskiej i jeden przedstawiciel Autonomii Palestyńskiej wspólnie sprawują funkcje stałych sekretarzy podkomitetu.

Wszelkie komunikaty dotyczące podkomitetu są przekazywane sekretarzom.

5. Posiedzenia

Posiedzenia podkomitetu odbywają się zawsze wtedy, kiedy wymagają tego okoliczności. Posiedzenie może zostać zwołane na podstawie wniosku przewodniczącego jednej ze stron, przekazanego jego stałemu sekretarzowi, który następnie przedłoży go drugiej stronie. Po otrzymaniu wniosku o zwołanie zebrania podkomitetu stały sekretarz drugiej Strony udziela odpowiedzi w terminie 15 dni roboczych.

W szczególnie pilnych przypadkach podkomitet może zebrać się szybciej, pod warunkiem że obie strony wyrażą na to zgodę. Każdy wniosek o zwołanie posiedzenia powinien być sporządzony na piśmie.

Posiedzenia podkomitetu odbywają się w czasie i w miejscu uzgodnionym przez obie strony.

Posiedzenia są zwoływane przez właściwego stałego sekretarza w porozumieniu z przewodniczącym. Przed każdym posiedzeniem przewodniczący jest informowany o planowanym składzie delegacji każdej ze stron.

Jeśli obie strony wyrażą zgodę, podkomitet może zaprosić na posiedzenia ekspertów w celu zapewnienia dostępu do odnośnych fachowych informacji.

6. Porządek obrad

Wszelkie wnioski o wpis konkretnych punktów do porządku obrad zebrań podkomitetu przekazywane są stałym sekretarzom.

Przewodniczący sporządza tymczasowy porządek obrad każdego posiedzenia. Właściwy stały sekretarz przekazuje go swojemu odpowiednikowi najpóźniej dziesięć dni przed terminem zebrania.

Tymczasowy porządek obrad zawiera punkty, które zostały zgłoszone stałym sekretarzom najpóźniej 15 dni przed zebraniem. Strony otrzymują dokumentację dotyczącą spotkania co najmniej siedem dni przed posiedzeniem. Terminy te mogą zostać skrócone, jeżeli sprawa jest pilna, pod warunkiem wyrażenia zgody przez obie strony.

Porządek obrad jest przyjmowany przez podkomitet na początku każdego posiedzenia.

7. Protokoły

Protokoły są przygotowywane i zatwierdzane przez stałych sekretarzy po zakończeniu każdego posiedzenia. Stali sekretarze podkomitetu przekazują sekretarzom i przewodniczącemu Wspólnego Komitetu po jednym egzemplarzu protokołu, zawierającym wnioski przedstawione przez podkomitet.

8. Jawność

Posiedzenia podkomitetu są niejawne, chyba że postanowiono inaczej.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.187.64

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2012/396/UE w sprawie utworzenia sześciu podkomitetów oraz uchylająca decyzję nr 1/2008 Wspólnego Komitetu WE-OWP
Data aktu: 17/02/2012
Data ogłoszenia: 17/07/2012
Data wejścia w życie: 17/02/2012