uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE(1), w szczególności jego art. 24 ust. 5,
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 736/2006(2) określa metodyki prowadzenia inspekcji standaryzacyjnych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (zwanej dalej "Agencją"), zgodnie z art. 24 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 216/2008. Rozporządzenie (WE) nr 736/2006 przyjęto w czasie, gdy zakres stosowania rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady(3) ograniczony był do początkowej i ciągłej zdatności do lotu.
(2) Od tamtej pory rozporządzeniem (WE) nr 216/2008 zastąpiono rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 oraz dwukrotnie rozszerzono zakres jego stosowania, aby uwzględnić, po pierwsze, w szczególności załogi lotnicze i operacje lotnicze, a po drugie służby zarządzania ruchem lotniczym i służby żeglugi powietrznej (ATM/ ANS), jak również bezpieczeństwo portów lotniczych. Komisja przyjęła szereg przepisów wykonawczych odpowiadających tym nowym dziedzinom kompetencji.
(3) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1702/2003(4) określono wcześniej przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i wyposażenia w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska, a także certyfikacji organizacji projektujących i produkujących, jak również uwzględniono wymagania techniczne oraz procedury administracyjne w celu zagwarantowania zadowalającego wdrożenia przez właściwe organy państw członkowskich.
(4) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2042/2003(5) określono przepisy wykonawcze dotyczące ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania, jak również uwzględniono wymagania techniczne oraz procedury administracyjne w celu zagwarantowania zadowalającego wdrożenia przez właściwe organy państw członkowskich.
(5) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 805/2011(6) określono szczegółowe zasady licencjonowania kontrolerów ruchu lotniczego oraz wydawania określonych certyfikatów, jak również uwzględniono wymagania techniczne oraz procedury administracyjne w celu zagwarantowania zadowalającego wdrożenia przez właściwe organy państw członkowskich.
(6) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1178/2011(7) określono wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym w celu zagwarantowania zadowalającego wdrożenia przez właściwe organy państw członkowskich.
(7) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1034/2011(8) określono procedury administracyjne dotyczące nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym i służbach żeglugi powietrznej w celu zagwarantowania zadowalającego wdrożenia przez właściwe organy państw członkowskich wspólnych wymogów dotyczących zapewniania służb żeglugi powietrznej określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1035/2011(9).
(8) W rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3922/91(10), zmienionym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 859/2008(11), określono wspólne wymagania techniczne mające zastosowanie do komercyjnego transportu lotniczego oraz procedury administracyjne w celu zagwarantowania zadowalającego wdrożenia przez właściwe organy państw członkowskich, które obowiązują do czasu rozpoczęcia stosowania przepisów wykonawczych w dziedzinie operacji lotniczych.
(9) Dyrektywą 2004/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(12) w sprawie bezpieczeństwa statków powietrznych państwa trzeciego korzystających z portów lotniczych Wspólnoty, zmienioną dyrektywą Komisji 2008/49/WE(13), ustanowiono procedury przeprowadzania przez państwa członkowskie kontroli na ziemi takich statków powietrznych (SAFA), które obowiązują do czasu rozpoczęcia stosowania przepisów wykonawczych w dziedzinie kontroli na ziemi.
(10) W celu monitorowania stosowania wspomnianych przepisów wykonawczych przez właściwe organy państw członkowskich konieczne jest niezwłoczne rozszerzenie stosowania obecnej metodyki prowadzenia inspekcji standaryzacyjnych przez Agencję na nowe dziedziny dotyczące licencjonowania załóg, operacji lotniczych, licencjonowania kontrolerów ruchu lotniczego oraz zapewniania ATM/ANS.
(11) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 736/2006.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 65 rozporządzenia (WE) nr 216/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 2 lutego 2012 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
(2) Dz.U. L 129 z 17.5.2006, s. 10.
(3) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, s. 1.
(4) Dz.U. L 243 z 27.9.2003, s. 6.
(5) Dz.U. L 315 z 28.11.2003, s. 1.
(6) Dz.U. L 206 z 11.8.2011, s. 21.
(7) Dz.U. L 311 z 25.11.2011, s. 1.
(8) Dz.U. L 271 z 18.10.2011, s. 15.
(9) Dz.U. L 271 z 18.10.2011, s. 23.
(10) Dz.U. L 373 z 31.12.1991, s. 4.
(11) Dz.U. L 254 z 20.9.2008, s. 1.
(12) Dz.U. L 143 z 30.4.2004, s. 76.
(13) Dz.U. L 109 z 19.4.2008, s. 17.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.31.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 90/2012 zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 736/2006 w sprawie metodyki prowadzenia inspekcji standaryzacyjnych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego |
Data aktu: | 02/02/2012 |
Data ogłoszenia: | 03/02/2012 |
Data wejścia w życie: | 04/02/2012 |