(Dz.U.UE L z dnia 17 lutego 2012 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 407/2010 z dnia 11 maja 2010 r. ustanawiające europejski mechanizm stabilizacji finansowej(1), w szczególności jego art. 3 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Odpowiadając na wniosek władz Portugalii, Rada przyznała temu państwu pomoc finansową (decyzja wykonawcza Rady 2011/344/UE(2)) w celu wsparcia programu dostosowania finansowego (zwanego dalej "programem"), ukierunkowanego na przywrócenie zaufania, umożliwienie powrotu gospodarki na ścieżkę trwałego wzrostu oraz zapewnienie stabilności finansowej w Portugalii, w strefie euro i w Unii.
(2) Według aktualnych prognoz Komisji dotyczących wzrostu nominalnego produktu krajowego brutto (PKB) (-0,6 % w 2011 r., -1,9 % w 2012 r., 1,9 % w 2013 r. i 3,9 % w 2014 r.) ścieżka korekty budżetowej jest zgodna z zaleceniem Rady dla Portugalii z dnia 2 grudnia 2009 r. mającym na celu likwidację nadmiernego deficytu budżetowego, wydanym na podstawie art. 126 ust. 7 Traktatu, oraz jest zgodna ze ścieżką zmian wskaźnika zadłużenia, który ma wynieść 107,2 % PKB w 2011 r., 116,2 % PKB w 2012 r., 118,1 % PKB w 2013 r. i 116 % PKB w 2014 r. Wskaźnik zadłużenia miałby się zatem ustabilizować w 2013 r., a następnie przyjąć tendencję spadkową, zakładając dalsze postępy w redukcji deficytu. Na dynamikę zadłużenia wpływ ma szereg operacji pozabudżetowych, w tym operacje pozyskania znacznych aktywów finansowych, zwłaszcza na potrzeby możliwego dokapitalizowania banków i dofinansowania przedsiębiorstw będących własnością skarbu państwa, oraz różnice pomiędzy odsetkami naliczonymi a odsetkami zapłaconymi lub skapitalizowanymi.
(3) Spełnione zostało kwartalne ilościowe kryterium wyników dotyczące salda sektora instytucji rządowych i samorządowych w ujęciu kasowym za drugi kwartał 2011 r., a wstępne dane wskazują, że kryterium to zostało również spełnione za trzeci kwartał 2011 r. Według danych z początku listopada, w ujęciu europejskiego systemu rachunków (ESA95), w całym 2011 r. przewiduje się jednak lukę budżetową w wysokości około 1½ proc. PKB. Część wspomnianej luki budżetowej stwierdzono już w sierpniu, a jej źródłem były zwłaszcza nadmierne wydatki bieżące, niższe niż zakładano bieżące dochody niepodatkowe oraz wyższe niż przewidziano w budżecie nakłady inwestycyjne. Rząd portugalski podjął pewne środki w celu ograniczenia tej luki, a mianowicie wprowadził jednorazowy narzut w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz podwyżkę stawki podatku VAT od gazu ziemnego i energii elektrycznej, która weszła w życie wcześniej niż planowano, bo od 1 października 2011 r., zamiast od 2012 r. Środki te jednak były niewystarczające, aby zniwelować lukę budżetową, tym bardziej że w ostatnim czasie zaobserwowano dalsze odchylenia od założeń, w tym wyższe płatności z tytułu odsetek, niższe niż planowano dochody kapitałowe i przychody ze sprzedaży nieruchomości. Rząd portugalski dąży do zawarcia umowy z bankami w sprawie częściowego transferu ich funduszy emerytalnych do państwowego systemu zabezpieczenia społecznego. Operacja ta ma zostać przeprowadzona w pełnej zgodności z unijnymi przepisami dotyczącymi pomocy państwa, a środki mają zostać wyjątkowo wykorzystane do osiągnięcia założonego na 2011 r. poziomu deficytu wynoszącego 5,9 % PKB. Rząd portugalski zobowiązał się nie uzależniać realizacji założeń programu w nadchodzących latach od dalszych transferów funduszy emerytalnych.
(4) Poczyniono postępy w zakresie poprawy zarządzania finansami publicznymi poprzez usprawnienie sprawozdawczości i monitorowania oraz poprzez reformę ram budżetowych, zgodnie z zaleceniami służb Komisji i Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW).
(5) W okresie obowiązywania programu znacznemu ograniczeniu powinny ulec zaległości płatnicze. W tym celu powinna zostać przygotowana strategia zatwierdzania i regulowania zaległości podmiotów z sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz spółek będących własnością skarbu państwa niezaliczonych do tego sektora. W ramach tej strategii sformułowany powinien zostać plan działania określający sposoby ustabilizowania poziomu zaległości oraz stosowny harmonogram. Ponadto przeanalizowane powinny zostać różne warianty regulowania zaległości, przewidujące stosowne systemy zachęt, w tym potencjalne rabaty w przypadku wczesnego regulowania zobowiązań oraz nagradzanie podmiotów, które nie będą dopuszczać do powstawania nowych zaległości.
(6) Zważywszy na znaczne obciążenie finansów publicznych Portugalii, których źródłem jest autonomiczny region Madery, rząd Portugalii powinien przygotować porozumienie finansowe z tym regionem w celu ograniczenia wysokiego poziomu ryzyka budżetowego, które nadal istnieje. Porozumienie powinno zostać sformułowane zgodnie z programem i obejmować m.in. analizę zdolności obsługi zadłużenia.
(7) Portugalskie banki mają podjąć działania w celu spełnienia wyższych wymogów kapitałowych określonych w programie, uwzględniając również konsekwencje operacji Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego opartej na wycenie ekspozycji na dług państwowy według cen rynkowych na koniec września, szczególnego programu kontroli na miejscu oraz transferu funduszów emerytalnych banków do systemu zabezpieczenia społecznego. W przygotowaniu są ramy prawne, których celem jest zapewnienie czasowej pomocy publicznej bankom. Kluczową kwestią pozostaje zrównoważone i uporządkowane zmniejszenie udziału finansowania dłużnego w sektorze bankowym, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiednich możliwości kredytowania produkcyjnych sektorów gospodarki. Proces sprzedaży Banco Português de Negócios znajduje się na końcowym etapie, przy czym jednak transakcja nadal wymaga zgody unijnych organów ds. konkurencji. Poczyniono także postępy w zakresie prac prowadzących do wzmocnienia ram nadzoru i ram regulacyjnych, w tym poprzez pomoc techniczną.
(8) Kluczową kwestią dla przywrócenia konkurencyjności i zwiększenia potencjału wzrostu jest postęp w realizacji reform rynku pracy i rynku produktowego. Realizowane są reformy rynku pracy, których celem jest wyrównanie poziomu ochrony i praw w ramach umów na czas określony i nieokreślony oraz ustanowienie finansowanych przez pracodawców funduszy na wypłaty odpraw pracowniczych. Program prywatyzacji realizowany jest w oparciu o nową ramową ustawę prywatyzacyjną. Priorytetem w programie rządu portugalskiego jest dogłębna i natychmiastowa restrukturyzacja spółek będących własnością skarbu państwa. Konieczne są dalsze działania na rzecz obniżenia barier wejścia do sektorów chronionych w celu pobudzenia konkurencji i ograniczenia nadmiernych rent ekonomicznych. Konieczna jest stanowcza realizacja reform strukturalnych oraz ich ścisłe monitorowanie.
(9) Niezależnie od stosunkowo wysokiej kwoty pierwszej i drugiej wypłaconej transzy poziom płynności sektora portugalskich instytucji rządowych jest nadal mocno ograniczony. Wynika to z rosnącego zapotrzebowania na finansowanie spółek będących własnością skarbu państwa, znacznego wzrostu liczby lokat likwidowanych przez gospodarstwa domowe oraz napięcia panującego niezmiennie na rynku finansowym.
(10) W świetle powyższych zmian należy zmienić decyzję wykonawczą 2011/344/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 118 z 12.5.2010, s. 1.
(2) Dz.U. L 159 z 17.6.2011, s. 88.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.46.40 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2012/92/UE dotycząca zmiany decyzji wykonawczej 2011/344/UE w sprawie przyznania Portugalii pomocy finansowej Unii |
Data aktu: | 14/12/2011 |
Data ogłoszenia: | 17/02/2012 |
Data wejścia w życie: | 17/02/2012 |