uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu 1 , w szczególności jej art. 3 lit. e) i art. 6 ust. 1,
po konsultacji z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych,
(1) Artykuł 3 lit. e) dyrektywy 2010/40/UE ustala działanie priorytetowe w zakresie zapewnienia usług informacyjnych o bezpiecznych i chronionych miejscach parkingowych dla samochodów ciężarowych i pojazdów użytkowych.
(2) Artykuł 6 ust. 1 dyrektywy 2010/40/UE zobowiązuje Komisję do przyjęcia specyfikacji niezbędnych do zapewnienia zgodności, interoperacyjności i ciągłości w celu wdrożenia i operacyjnego stosowania inteligentnych systemów transportowych (ITS) w odniesieniu do usług informacyjnych o bezpiecznych i chronionych parkingach. Celem niniejszego rozporządzenia jest optymalizacja wykorzystania parkingów i ułatwienie kierowcom lub przedsiębiorstwom transportowym podejmowania decyzji o tym, kiedy i gdzie zaparkować, poprzez wdrożenie usług informacyjnych.
(3) Rezolucja Rady 2 w sprawie zwalczania i zapobiegania przestępczości związanej z drogowym transportem towarów oraz zapewnienia bezpiecznych parkingów dla samochodów ciężarowych podkreśla potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony kierowców samochodów ciężarowych oraz zwiększenia możliwości parkowania.
(4) Obowiązkowe okresy odpoczynku i przerwy mogą mieć wpływ na zachowanie kierowców odnośnie do wyboru miejsca parkowania. Celem niniejszego rozporządzenia jest optymalizacja wykorzystania parkingów i ułatwienie kierowcom lub przedsiębiorstwom transportowym podejmowania decyzji o tym, kiedy i gdzie zaparkować, poprzez wdrożenie usług informacyjnych.
(5) Aby zapewnić interoperacyjność i ciągłość usługi w całej Unii oraz w pełni uwzględnić wymogi ochrony danych, ważne jest, aby wszystkie państwa członkowskie opracowały zharmonizowane i spójne podejście do kwestii zapewnienia usług informacyjnych o bezpiecznych i chronionych parkingach dla samochodów ciężarowych i pojazdów użytkowych w całej Unii. W tym celu państwa członkowskie mogą wykorzystać rozwiązania techniczne i standardy, które zostaną dostarczone przede wszystkim przez europejskie i międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia normalizacyjne, tak aby zapewnić interoperacyjność i ciągłość usługi w całej UE, uwzględniając jednocześnie w pełni wymogi ochrony danych osobowych.
(6) Dostarczanie informacji dotyczących ochrony i udogodnień ma wpływ na decyzje podejmowane przez kierowców w zakresie wyboru parkingu. Wskazówki mogą być udzielane poprzez wyświetlanie informacji na temat ochrony, bezpieczeństwa i usług oferowanych na parkingu.
(7) W przypadku szczególnego, trwałego zwiększenia popytu na bezpieczne i chronione parkingi na niektórych obszarach kierowcy samochodów ciężarowych powinni być przekierowywani z zapełnionych parkingów do innych lokalizacji w strefie priorytetowej, gdzie dostępne są wolne bezpieczne i chronione miejsca, tak aby uniknąć niewłaściwego parkowania; dlatego też państwa członkowskie powinny określić "strefy priorytetowe".
(8) Jeżeli do wskazywania bezpiecznych i chronionych parkingów wykorzystywane jest oznakowanie statyczne, powinno ono być zgodne z konwencją wiedeńską z dnia 8 listopada 1968 r., jeżeli dane państwo członkowskie jest jej stroną.
(9) Dyrektywa 2003/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego 3 ustanawia minimalne zasady dotyczące ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego w Unii Europejskiej. Opiera się ona na dwóch głównych filarach rynku wewnętrznego, a mianowicie przejrzystości i uczciwej konkurencji, i zachęca państwa członkowskie do wyjścia poza te minimalne zasady dotyczące ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego i przyjmowania strategii umożliwiających szerokie wykorzystywanie dokumentacji lub danych w kontekście niniejszego rozporządzenia, znajdujących się w posiadaniu organów sektora publicznego. W niektórych przypadkach ponowne wykorzystywanie danych następuje bez uzgadniania licencji. W innych przypadkach wydawana będzie licencja nakładająca warunki ponownego wykorzystywania przez licencjobiorcę, dotycząca takich spraw, jak odpowiedzialność, prawidłowe wykorzystywanie danych, zapewnienie zgodności z wymogami ochrony danych, gwarancja niewprowadzania zmian oraz obowiązek podania źródła. Prawa własności intelektualnej osób trzecich pozostają nienaruszone.
(10) Informacje zwrotne od użytkowników to informacje dostarczane przez użytkowników parkingów w celu przekazania osobistych i anonimowych porad dla innych przyszłych użytkowników i operatorów parkingów dla samochodów ciężarowych. Informacje te mogą być wykorzystywane do kontroli zarządzania jakością w odniesieniu do usługi informacyjnej, a także na potrzeby oceny. Należy zagwarantować anonimowość informacji zwrotnych.
(11) Wdrażanie i stosowanie aplikacji i usług ITS może pociągać za sobą przetwarzanie danych osobowych, które powinno odbywać się zgodnie z unijnymi przepisami określonymi w szczególności w dyrektywie 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych 4 oraz w dyrektywie 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotyczącej przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) 5 . Dlatego też do aplikacji ITS należy stosować zasady ograniczenia celu i minimalizowania danych.
(12) Kwestie wdrażania i stosowania aplikacji i usług ITS, określone w specyfikacjach przyjętych zgodnie z art. 6 dyrektywy 2010/40/UE, są uregulowane zgodnie z przepisami Unii, w tym w szczególności z dyrektywą Rady 85/374/EWG z dnia 25 lipca 1985 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących odpowiedzialności za produkty wadliwe 6 , a także ze stosownymi przepisami krajowymi.
(13) Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 maja 2013 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.247.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 885/2013 uzupełniające dyrektywę w sprawie ITS Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w odniesieniu do zapewniania usług informacyjnych o bezpiecznych i chronionych parkingach dla samochodów ciężarowych i pojazdów użytkowych |
Data aktu: | 15/05/2013 |
Data ogłoszenia: | 18/09/2013 |
Data wejścia w życie: | 01/10/2015, 01/10/2013, 08/10/2013 |