uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 689/2008 z dnia 17 czerwca 2008 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów(1), w szczególności jego art. 22 ust. 4,
(1) Rozporządzenie (WE) nr 689/2008 wdraża konwencję rotterdamską w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu ("procedury PIC") w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami, podpisaną w dniu 11 września 1998 r. i zatwierdzoną, w imieniu Wspólnoty, decyzją Rady 2003/106/WE(2).
(2) Należy uwzględnić działania regulacyjne w odniesieniu do niektórych chemikaliów, podjęte na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylającego dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG(3), dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu produktów biobójczych(4) oraz rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniającego dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE(5).
(3) Należy także uwzględnić decyzje w odniesieniu do niektórych chemikaliów, podjęte w ramach Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych ("konwencja sztokholmska"), podpisanej dnia 22 maja 2001 r. i zatwierdzonej w imieniu Wspólnoty decyzją Rady 2006/507/WE(6), oraz późniejsze działania regulacyjne w odniesieniu do tych chemikaliów, przeprowadzone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych i zmieniającego dyrektywę 79/117/EWG(7).
(4) Substancje acetochlor, asulam, chloropikryna i propargit nie zostały zatwierdzone jako substancje czynne zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009, skutkiem czego zakazano stosowania tych substancji jako pestycydów, a zatem substancje te należy dodać do wykazów chemikaliów zawartych w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008. Dodanie acetochloru, asulamu, chloropikryny i propargitu do załącznika I zostało zawieszone ze względu na nowy wniosek o włączenie do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(8), złożony na podstawie art. 13 rozporządzenia Komisji (WE) nr 33/2008 z dnia 17 stycznia 2008 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania dyrektywy Rady 91/414/EWG w odniesieniu do zwykłej i przyspieszonej procedury oceny substancji czynnych objętych programem prac, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej dyrektywy, ale niewłączonych do załącznika I do tej dyrektywy(9). Ten nowy wniosek ponownie doprowadził do decyzji o niezatwierdzaniu substancji acetochlor, asulam, chloropikryna i propargit jako substancji czynnych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009, skutkiem czego stosowanie acetochloru, asulamu, chloropikryny i propargitu jako pestycydów jest nadal zakazane, natomiast ustała przyczyna zawieszenia dodania ich do załącznika I. Substancje acetochlor, asulam, chloropikryna i propargit należy zatem dodać do wykazów chemikaliów zawartych w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008.
(5) Substancja flufenoksuron nie została zatwierdzona jako substancja czynna zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009 ani nie została włączona jako substancja czynna do załącznika I, IA lub IB do dyrektywy 98/8/WE do celów jej stosowania w produktach typu 18, skutkiem czego stosowanie flufenoksuronu jako pestycydu zostało objęte surowym ograniczeniem, a zatem substancję tę należy dodać do wykazów chemikaliów zawartych w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008, ponieważ prawie wszystkie jej zastosowania są zabronione, mimo że flufenoksuron został włączony do załącznika I do dyrektywy 98/8/WE do celów stosowania w produktach typu 8 i może być w związku z tym dopuszczony przez państwa członkowskie do stosowania jako środek do konserwacji drewna, z zastrzeżeniem spełnienia określonych warunków. Dodanie flufenoksuronu do załącznika I zawieszono z powodu nowego wniosku o włączenie do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, złożonego na podstawie art. 13 rozporządzenia (WE) nr 33/2008. Ten nowy wniosek ponownie doprowadził do decyzji o niezatwierdzaniu flufenoksuronu jako substancji czynnej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009, skutkiem czego ustała przyczyna zawieszenia dodania tej substancji do załącznika I. Substancję flufenoksuron należy zatem dodać do wykazów chemikaliów zawartych w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008.
(6) Substancja naled nie została włączona jako substancja czynna do załącznika I, IA lub IB do dyrektywy 98/8/WE ani nie została włączona jako substancja czynna do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, skutkiem czego zakazano stosowania naledu jako pestycydu, a zatem substancję tę należy dodać do wykazów chemikaliów zawartych w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008.
(7) Substancje kwas 2-naftylooksyoctowy, difenyloamina i propanil nie zostały zatwierdzone jako substancje czynne zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009, skutkiem czego zakazano stosowania kwasu 2-naftylooksyoctowego, difenyloaminy i propanilu jako pestycydów, a zatem substancje te należy dodać do wykazów chemikaliów zawartych w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008. Dodanie kwasu 2-naftylooksyoctowego, difenyloaminy i propanilu do części 2 załącznika I zawieszono z powodu nowego wniosku o włączenie do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, złożonego na podstawie art. 13 rozporządzenia (WE) nr 33/2008. Ten nowy wniosek ponownie doprowadził do decyzji o niewłączaniu substancji kwas 2-naftylooksyoctowy, difenyloamina i propanil jako substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, skutkiem czego stosowanie kwasu 2-naftylooksyoctowego, difenyloaminy i propanilu jako pestycydu jest nadal zakazane, natomiast przyczyna zawieszenia dodania ich do części 2 załącznika I ustała. Substancje kwas 2-naftylooksyoctowy, difenyloamina i propanil należy zatem dodać do wykazu chemikaliów zawartego w części 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008.
(8) Podczas swojego piątego spotkania w czerwcu 2011 r. Konferencja Stron Konwencji Roterdamskiej postanowiła włączyć alachlor, aldikarb i endosulfan do załącznika III do tej konwencji, skutkiem czego alachlor, aldikarb i endosulfan zostały objęte procedurą PIC zgodnie z konwencją i w związku z tym powinny zostać skreślone z wykazu chemikaliów zawartego w części 2 i dodane do wykazu chemikaliów zawartego w części 3 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008.
(9) Substancja dichlorfos nie została włączona jako substancja czynna do załączników I, IA lub IB do dyrektywy 98/8/WE ani nie została włączona jako substancja czynna do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, skutkiem czego zakazano stosowania dichlorfosu jako pestycydu. Ponieważ dichlorfos jest już włączony do wykazów chemikaliów zawartych w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008, pozycje te należy zmienić, aby uwzględnić ostatnie zmiany prawne.
(10) Substancje bifentryna i metam zostały zatwierdzone jako substancje czynne zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009, skutkiem czego stosowanie bifentryny i metamu jako pestycydów nie jest już zakazane. Należy zatem skreślić substancje czynne bifentrynę i metam z części 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008.
(11) Substancję cyjanamid należy usunąć z części 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008 ponieważ przedstawiono dowody, że zakaz w podkategorii "pestycydy z grupy środków ochrony roślin" nie stanowi surowego ograniczenia zastosowania tej substancji na poziomie kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że cyjanamid ma istotne zastosowania jako produkt biobójczy. Cyjanamid został zidentyfikowany i zgłoszony do oceny na podstawie dyrektywy 98/8/WE. Produkty biobójcze zawierające cyjanamid mogą być zatem w dalszym ciągu dopuszczone przez państwa członkowskie zgodnie z ich przepisami krajowymi, do czasu podjęcia decyzji na podstawie wymienionej dyrektywy.
(12) Rozporządzenie (WE) nr 850/2004, zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) nr 519/2012(10) wdraża decyzję podjętą w ramach konwencji sztokholmskiej dotyczącą włączenia endosulfanu do części 1 załącznika A do konwencji sztokholmskiej poprzez dodanie tej substancji chemicznej do części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004. Tę substancję chemiczną należy zatem dodać do części 1 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 689/2008.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 689/2008.
(14) Aby dać przemysłowi wystarczający czas na podjęcie środków koniecznych do zastosowania się do niniejszego rozporządzenia, a państwom członkowskim na podjęcie środków koniecznych do jego wdrożenia, należy odroczyć jego stosowanie.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 stycznia 2013 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 204 z 31.7.2008, s. 1.
(2) Dz.U. L 63 z 6.3.2003, s. 27.
(3) Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1.
(4) Dz.U. L 123 z 24.4.1998, s. 1.
(5) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
(6) Dz.U. L 209 z 31.7.2006, s. 1.
(7) Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 7.
(8) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1.
(9) Dz.U. L 15 z 18.1.2008, s. 5.
(10) Dz.U. L 159 z 20.6.2012, s. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.26.11 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 73/2013 zmieniające załączniki I i V do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 689/2008 dotyczącego wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów |
Data aktu: | 25/01/2013 |
Data ogłoszenia: | 26/01/2013 |
Data wejścia w życie: | 15/02/2013, 01/04/2013 |