Rozporządzenie 195/2013 zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 w odniesieniu do innowacyjnych technologii mających na celu zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 195/2013
z dnia 7 marca 2013 r.
zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 w odniesieniu do innowacyjnych technologii mających na celu zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów(1), w szczególności jego art. 4 ust. 4, art. 5 ust. 3 oraz art. 8,

uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywę ramową)(2), w szczególności jej art. 39 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) nr 171/2013(3) Komisja zmieniła dyrektywę 2007/46/WE i rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 z dnia 18 lipca 2008 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów(4) w odniesieniu do innowacyjnych technologii mających na celu zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych. Rozporządzeniem tym zmieniono wzory odpowiednich dokumentów stosowanych w procesie homologacji typu. W związku z tym należy zapewnić państwom członkowskim odpowiedni okres na zmianę stosownych formularzy. Ze względu na pewność i jasność prawa należy zastąpić rozporządzenie (WE) nr 171/2013.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 715/2007 określa wspólne wymogi techniczne w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych, silników i części zamiennych w zakresie emitowanych przez nie zanieczyszczeń oraz ustala zasady zgodności eksploatacji, trwałości urządzeń ograniczających emisję zanieczyszczeń, pokładowych układów diagnostycznych (OBD), pomiaru zużycia paliwa i dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów.

(3) W rozporządzeniu (WE) nr 692/2008 ustanowiono przepisy administracyjne dotyczące kontroli zgodności pojazdów w zakresie emisji CO2 oraz wymogi dotyczące pomiarów emisji CO2 i zużycia paliwa w takich pojazdach.

(4) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009(5) określono normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Unii na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych, a w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 725/2011(6) ustanowiono procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z takich nowych samochodów osobowych.

(5) Aby uwzględnić ograniczenia emisji CO2 uzyskane dzięki zastosowaniu technologii innowacyjnych w obliczeniach docelowego indywidualnego poziomu emisji CO2 każdego producenta zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 443/2009, a także aby zapewnić skuteczne monitorowanie indywidualnego ograniczenia emisji CO2 dla poszczególnych pojazdów, pojazdy wyposażone w ekoinnowacje powinny być poświadczane w ramach homologacji typu pojazdu, a łączne ograniczenia powinny zostać wykazane na świadectwie zgodności.

(6) W tym celu należy dostarczyć organom homologacyjnym odpowiednie dane niezbędne do homologacji pojazdów wyposażonych w ekoinnowacje, oraz włączyć ograniczenia emisji CO2 wynikające ze stosowania ekoinnowacji do informacji reprezentatywnych dla danego typu, wariantu lub wersji pojazdu.

(7) W związku z tym należy zmienić wzory odpowiednich dokumentów stosowanych w procesie homologacji typu.

(8) Rozporządzeniem (WE) nr 715/2007 oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczącym homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów, zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylającym dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE(7) wprowadzono nowe wymogi dotyczące informacji o badaniu emisji zanieczyszczeń. W związku z tym niezbędne informacje należy uwzględnić w systemie ustanowionym dyrektywą 2007/46/WE.

(9) Dlatego należy odpowiednio zmienić dyrektywę 2007/46/WE i rozporządzenie (WE) nr 692/2008.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
W załącznikach I i IX do dyrektywy 2007/46/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.
2.
Załącznik VIII do dyrektywy 2007/46/WE zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

W załącznikach I i XII do rozporządzenia (WE) nr 692/2008 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Uchyla się rozporządzenie (UE) nr 171/2013.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 lipca 2013 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 marca 2013 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 171 z 29.6.2007, s. 1.

(2) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.

(3) Dz.U. L 55 z 27.2.2013, s. 9.

(4) Dz.U. L 199 z 28.7.2008, s. 1.

(5) Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1.

(6) Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19.

(7) Dz.U L 188 z 18.7.2009, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W

załącznikach I i IX do dyrektywy 2007/46/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:

a) dodaje się pozycje 3.5.6, 3.5.6.1, 3.5.6.2 i 3.5.6.3 w brzmieniu:

"3.5.6. Pojazd wyposażony w ekoinnowacje w rozumieniu art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009(*) oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011(**): tak/nie(1)

3.5.6.1. Typ/wariant/wersja pojazdu referencyjnego, jak określono w art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 (jeżeli dotyczy): .....................................................................................................................

3.5.6.2. Występowanie interakcji pomiędzy różnymi ekoinnowacjami: tak/nie(1)

3.5.6.3. Dane dotyczące emisji zanieczyszczeń związane ze stosowaniem ekoinnowacji (tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego)(w1)

Decyzja zatwierdzająca ekoinnowację(w2) Kod ekoinnowacji(w3) 1. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego

(g/km)

2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego

(g/km)

3. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego w cyklu badań typu 1(w4) 4. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego w cyklu badań typu

1 (= 3.5.1.3)

5. Współczynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii w normalnych warunkach eksploatacji Ograniczenia emisji CO2

((1 - 2) - (3 - 4))*5

xxxx/201x
Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 (g/km)(w5)

______

(*) Dz.U L 140 z 5.6.2009, s. 1.

(**) Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19.";

b) dodaje się odnośniki w brzmieniu:

"(w) Ekoinnowacje.

(w1) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, tak aby każda ekoinnowacja znajdowała się w osobnym wierszu.

(w2) Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację

(w3) Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację

(w4) Jeśli za zgodą organu udzielającego homologacji zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania.

(w5) Suma ograniczeń emisji CO2 pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.";

2) w załączniku IX wprowadza się następujące zmiany:

a) w pozycji 49 części I, strona 2 - pojazdy kategorii M1 (pojazdy kompletne i skompletowane) wzoru świadectwa zgodności WE wprowadza się pozycje 3, 3.1 i 3.2 w brzmieniu:

"3. Pojazd wyposażony w ekoinnowacje: tak/nie(1)

3.1. Kod ogólny ekoinnowacji(p1) ........................................................................

3.2. Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 wynikających z zastosowania ekoinnowacji(p2) (powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego) ........................................................................................................................";

b) dodaje się następujące odnośniki w "Odnośnikach dotyczących załącznika IX":

"(p) Ekoinnowacje.

(p1) Ogólny kod ekoinnowacji składa się z następujących elementów oddzielonych spacją:

- Kod organu udzielającego homologacji, jak określono w załączniku VII.

- Indywidualny kod dla każdej ekoinnowacji zamontowanej w pojeździe, wskazany w porządku chronologicznym wydania decyzji zatwierdzających Komisji.

(Np. kod ogólny trzech ekoinnowacji zatwierdzonych chronologicznie jako 10, 15 i 16 i zamontowanych w pojeździe homologowanym przez organ udzielający homologacji typu w Niemczech powinien mieć następującą postać: »e1 10 15 16«).

(p2) Suma ograniczeń emisji CO2 pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.".

ZAŁĄCZNIK  II

"ZAŁĄCZNIK VIII

WYNIKI BADAŃ

(Wypełnia organ udzielający homologacji i załącza do świadectwa homologacji typu WE pojazdu)

W każdym przypadku informacja musi wyraźnie wskazywać wariant i wersję, do których ma zastosowanie. Jedna wersja może posiadać nie więcej niż jeden wynik. Dopuszczalna jest jednak kombinacja kilku wyników dla każdej wersji, ze wskazaniem najmniej korzystnego. W tym ostatnim przypadku umieszcza się uwagę, że dla pozycji oznaczonych(*) podane są jedynie wyniki najmniej korzystnego przypadku.

1. Wyniki badań poziomu głośności

Numer bazowego aktu prawnego i ostatniego zmieniającego aktu prawnego mającego zastosowanie do homologacji. W przypadku aktu prawnego z dwoma etapami wykonania lub większą ich liczbą wskazać również etap wykonania:

Wariant/wersja: ... ... ...
Podczas jazdy (dB(A)/E): ... ... ...
Na postoju (dB(A)/E): ... ... ...
przy (min-1): ... ... ...

2. Wyniki badań emisji spalin

2.1. Emisje z pojazdów silnikowych badanych w ramach procedury badawczej dla lekkich pojazdów użytkowych

Wskazać ostatni zmieniający akt prawny mający zastosowanie do homologacji. W przypadku gdy akt prawny ma dwa etapy wykonania lub więcej, wskazać również etap wykonania:

Paliwo(-a)(a) ......................................... (olej napędowy, benzyna, LPG, gaz ziemny, dwa paliwa: benzyna lub gaz ziemny, LPG, flex-fuel: Benzyna/etanol, gaz ziemny/H2NG

2.1.1. Badanie typu 1(b)(c) (emisje pojazdu w cyklu badań po rozruchu silnika zimnego)

Wariant/wersja:
CO (mg/km)
THC (mg/km)
NMHC (mg/km)
NOx (mg/km)
THC + NOx (mg/km)
Masa cząstek stałych (PM) (mg/km)
Liczba cząstek stałych (P) (#/km)(1)

2.1.2. Badanie typu 2(b)(c) (dane o emisjach wymagane do homologacji typu do celów stwierdzenia przydatności do ruchu drogowego)

Typ 2, badanie przy niskich obrotach biegu jałowego:

Wariant/wersja: ... ... ...
CO (% obj.) ... ... ...
Prędkość obrotowa silnika (min- 1) ... ... ...
Temperatura oleju w silniku (°C) ... ... ...

Typ 2, badanie przy wysokich obrotach biegu jałowego:

Wariant/wersja: ... ... ...
CO (% obj.) ... ... ...
Wartość lambda ... ... ...
Prędkość obrotowa silnika (min- 1) ... ... ...
Temperatura oleju w silniku (°C) ... ... ...

2.1.3. Badanie typu 3 (emisje gazów ze skrzyni korbowej): ............................................

2.1.4. Badanie typu 4 (emisje z wyparowania): ............................................... g/badanie

2.1.5. Badanie typu 5 (trwałość urządzeń ograniczających emisję):

- Przebyta odległość starzenia (km) (np. 160 000 km): ....................................

- Współczynnik pogorszenia jakości DF: obliczony/ustalony(2)

- Wartości:

Wariant/wersja: ... ... ...
CO ... ... ...
THC ... ... ...
NMHC ... ... ...
NOx ... ... ...
THC + NOx ... ... ...
Masa cząstek stałych (PM) ... ... ...
Liczba cząstek stałych (P)(1) ... ... ...

2.1.6. Badanie typu 6 (średnia emisja zanieczyszczeń w niskiej temperaturze otoczenia):

Wariant/wersja: ... ... ...
CO (g/km) ... ... ...
THC (g/km) ... ... ...

2.1.7. Pokładowy system diagnostyczny (OBD): tak/nie (2)

2.2. Emisje z silników badanych w ramach procedury badań dla ciężkich pojazdów użytkowych.

Wskazać ostatni zmieniający akt prawny mający zastosowanie do homologacji. W przypadku gdy akt prawny ma dwa etapy wykonania lub więcej, wskazać również etap wykonania:...

Paliwo(-a)(a) ......................................... (olej napędowy, benzyna, LPG, gaz ziemny, etanol...)

2.2.1. Wyniki badania ESC(1)(e)(f)

Wariant/wersja: ... ... ...
CO (mg/kWh) ... ... ...
THC (mg/kWh) ... ... ...
NOx (mg/kWh) ... ... ...
NH3 (ppm)(1) ... ... ...
Masa cząstek stałych (mg/kWh) ... ... ...
Liczba cząstek stałych (#/kWh)(1) ... ... ...

2.2.2. Wyniki badania ELR (europejski test pod obciążeniem)(1)

Wariant/wersja: ... ... ...
Dymienie:...m- 1 ... ... ...

2.2.3. Wyniki badania ETC (europejski test niestacjonarny)(e)(f)

Wariant/wersja: ... ... ...
CO (mg/kWh) ... ... ...
THC (mg/kWh) ... ... ...
NMHC (mg/kWh)(1) ... ... ...
CH4 (mg/kWh)(1) ... ... ...
NOx (mg/kWh) ... ... ...
NH3 (ppm)(1) ... ... ...
Masa cząstek stałych (mg/kWh) ... ... ...
Liczba cząstek stałych (#/kWh)(1) ... ... ...

2.2.4. Badanie na biegu jałowym(1)

Wariant/wersja: ... ... ...
CO (% obj.) ... ... ...
Wartość lambda(1) ... ... ...
Prędkość obrotowa silnika (min- 1) ... ... ...
Temperatura oleju w silniku (°C) ... ... ...

2.3. Dymienie z silników Diesla

Wskazać ostatni zmieniający akt prawny mający zastosowanie do homologacji. W przypadku gdy akt prawny ma dwa etapy wykonania lub więcej, wskazać również etap wykonania:

2.3.1. Wyniki badania dla pojazdu przy swobodnym przyspieszaniu

Wariant/wersja: ... ... ...
Skorygowana wartość współczynnika absorpcji (m- 1) ... ... ...
Zwykła prędkość obrotowa silnika na biegu jałowym ... ... ...
Maksymalna prędkość obrotowa silnika ... ... ...
Temperatura oleju (min./maks.) ... ... ...

3. Wyniki badań emisji CO2, zużycia paliwa/energii elektrycznej i badań zasięgu przy zasilaniu energią elektryczną

Numer bazowego aktu prawnego i ostatniego zmieniającego aktu prawnego mającego zastosowanie do homologacji:

3.1. Silniki spalania wewnętrznego, w tym hybrydowe pojazdy elektryczne bez doładowania ze źródeł zewnętrznych (NOVC)(1)(d)

Wariant/wersja: ... ... ...
Wielkość masowej emisji CO2 (w ruchu miejskim) (g/km) ... ... ...
Wielkość masowej emisji CO2 (w ruchu pozamiejskim) (g/km) ... ... ...
Wielkość emisji masowej CO2 (wartość uśredniona) (g/km) ... ... ...
Zużycie paliwa (w ruchu miejskim) (l/100 km)(g) ... ... ...
Zużycie paliwa (w ruchu pozamiejskim) (l/100 km)(g) ... ... ...
Zużycie paliwa (wartość uśredniona) (l/100 km)(g) ... ... ...

3.2. Hybrydowe pojazdy elektryczne z doładowaniem ze źródeł zewnętrznych (OVC)(1)

Wariant/wersja: ... ...
Wielkość masowej emisji CO2 (warunek A, wartość uśredniona) (g/km) ... ... ...
Wielkość masowej emisji CO2 (warunek B, wartość uśredniona) (g/km) ... ... ...
Wielkość masowej emisji CO2 (wartość ważona, uśredniona) (g/km) ... ... ...
Zużycie paliwa (warunek A, wartość uśredniona) (l/100 km)(g) ... ... ...
Zużycie paliwa (warunek B, wartość uśredniona) (l/100 km)(g) ... ... ...
Zużycie paliwa (wartość ważona, uśredniona) (l/100 km)(g) ... ... ...
Zużycie energii elektrycznej (warunek A, wartość uśredniona) (Wh/km) ... ... ...
Zużycie energii elektrycznej (warunek B, wartość uśredniona) (Wh/km) ... ... ...
Zużycie energii elektrycznej (ważona, wartość uśredniona) (Wh/km) ... ... ...
Zasięg tylko na napędzie elektrycznym (km) ... ... ...

3.3. Pojazdy wyłącznie elektryczne(1)

Wariant/wersja: ... ... ...
Zużycie energii elektrycznej (w Wh/km) ... ... ...
Zasięg (km) ... ... ...

3.4. Pojazdy z wodorowymi ogniwami paliwowymi(1)

Wariant/wersja: ... ... ...
Zużycie paliwa (kg/100 km) ... ... ...

4. Wyniki badań dla pojazdów wyposażonych w ekoinnowacje(h1)(h2)(h3)

Wariant/Wersja ...
Decyzja zatwierdzająca ekoinnowację(h4) Kod ekoinnowacji(h5) 1. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego (g/km) 2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego(g/km) 3. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego w cyklu badawczym typu 1(h6) 4. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego w cyklu badań typu

1 (= 3.5.1.3)

5. Współczynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii przy normalnych warunkach eksploatacji Ograniczenia emisji CO2

((1 - 2) - (3 - 4))*5

xxxx/201x ... ... ... ... ... ... ...
... ... ... ... ... ... ... ...
... ... ... ... ... ... ... ...
Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 (g/km)(h7) ...

4.1. Kod ogólny ekoinnowacji (h8)

Odnośniki

______

(1) Jeżeli dotyczy.

(2) Niepotrzebne skreślić.

(a) Jeżeli w odniesieniu do paliwa mają zastosowanie ograniczenia, należy wskazać te ograniczenia (np. dla gazu ziemnego zakres L lub H).

(b) W przypadku pojazdów dwupaliwowych tabelę powtarza się dla obu paliw.

(c) Dla pojazdów z zasilaniem typu flex fuel, jeżeli badanie ma być wykonane dla obu paliw zgodnie z rys. I.2.4 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, oraz dla pojazdów napędzanych LPG lub gazem ziemnym/ biometanem, zarówno jedno-, jak i dwupaliwowych, tabelę powtarza się dla poszczególnych gazów wzorcowych użytych w badaniu, a w dodatkowej tabeli wykazuje się najgorsze otrzymane wyniki. W razie potrzeby, zgodnie z pkt 1.1.2.4 i 1.1.2.5 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, zaznacza się, czy wyniki zostały zmierzone czy obliczone.

(d) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego.

(e) W odniesieniu do Euro VI ESC rozumie się jako WHSC, a ETC jako WHTC.

(f) Dla Euro VI, jeżeli silniki zasilane CNG i LPG są badane z użyciem różnych paliw wzorcowych, tabelę należy powtórzyć dla każdego badanego paliwa wzorcowego.

(g) Jednostkę »l/100 km« zastępuje się jednostką »m3/100 km« dla pojazdów zasilanych gazem ziemnym i H2NG, oraz jednostką »kg/100 km« dla pojazdów zasilanych wodorem.

(h) Ekoinnowacje.

(h1) Tabelę powtórzyć dla każdego wariantu/wersji.

(h2) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego.

(h3) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, stosując jeden dodatkowy wiersz dla każdej ekoinnowacji.

(h4) Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(h5) Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(h6) Jeśli zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania.

(h7) Suma ograniczeń emisji CO2 pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.

(h8) Ogólny kod ekoinnowacji składa się z następujących elementów oddzielonych spacją:

- Kod organu udzielającego homologacji, jak określono w załączniku VII.

- Indywidualny kod dla każdej ekoinnowacji zamontowanej w pojeździe, wskazany w porządku chronologicznym wydania decyzji zatwierdzających Komisji.

(Np. kod ogólny trzech ekoinnowacji zatwierdzonych chronologicznie jako 10, 15 i 16 i zamontowanych w pojeździe homologowanym przez organ udzielający homologacji typu w Niemczech powinien mieć następującą postać: »e1 10 15 16«.)".

ZAŁĄCZNIK  III

W załącznikach I i XII do rozporządzenia (WE) nr 692/2008 wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:

a) prowadza się punkty 4.3.5, 4.3.5.1 i 4.3.5.2 w brzmieniu:

"4.3.5. Pojazd wyposażony w ekoinnowacje

4.3.5.1. W przypadku typu pojazdu wyposażonego w co najmniej jedną ekoinnowację w rozumieniu art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009(*) oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011(**) zgodność produkcji w odniesieniu do ekoinnowacji wykazuje się poprzez wykonanie badań określonych w decyzjach Komisji zatwierdzających dane ekoinnowacje.

4.3.5.2. Stosuje się punkty 4.3.1, 4.3.2 i 4.3.4.

______

(*) Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1.

(**) Dz.U L 194 z 26.7.2011, s. 19.";

b) w dodatku 3 wprowadza się punkty 3.5.6, 3.5.6.1, 3.5.6.2 i 3.5.6.3 w brzmieniu:

"3.5.6. Pojazd wyposażony w ekoinnowację w rozumieniu art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011: tak/nie(*)

3.5.6.1. Typ/wariant/wersja pojazdu referencyjnego, jak określono w art. 5 rozporządzenia (UE) nr 725/2011(**): ......................................................

3.5.6.2. Występowanie interakcji pomiędzy różnymi ekoinnowacjami: tak/nie(*)

3.5.6.3. Dane dotyczące emisji zanieczyszczeń związane ze stosowaniem ekoinnowacji(***)(****)

Decyzja zatwierdzająca ekoinnowację(1) Kod ekoinnowacji(2) 1. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego (g/km) 2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego (g/km) 3. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego w cyklu badań typu 1(3) 4. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego w cyklu

badań typu

1 (= 3.5.1.3)

5. Współczynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii w normalnych warunkach eksploatacji Ograniczenia emisji CO2

((1 - 2) - (3 - 4))*5

xxxx/201x(1)
Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 (g/km)(4)
(1) Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(2) Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(3) Jeśli za zgodą organu udzielającego homologacji zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania.

(4) Suma ograniczeń emisji pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.

______

(*) Niepotrzebne skreślić.

(**) Jeżeli dotyczy.

(***) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego.

(****) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, stosując jeden dodatkowy wiersz dla każdej ekoinnowacji.";

c) w uzupełnieniu do dodatku 4 wprowadza się następujące zmiany:

(i) w pkt 2.1. tabela odpowiadająca badaniu typu 6 otrzymuje brzmienie:

"Typ 6 CO (g/km) THC (g/km)
Zmierzona wartość"

(ii) punkt 2.1.1 otrzymuje brzmienie:

"2.1.1. W przypadku pojazdów dwupaliwowych tabelę dla typu 1 powtarza się dla obu paliw. Dla pojazdów z zasilaniem typu flex fuel, jeżeli badanie typu 1 ma być wykonane dla obu paliw zgodnie z rys. I.2.4 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, oraz dla pojazdów napędzanych LPG lub gazem ziemnym/biometanem, zarówno jedno-, jak i dwupaliwowych, tabelę powtarza się dla poszczególnych gazów wzorcowych użytych w badaniu, a w dodatkowej tabeli wykazuje się najgorsze otrzymane wyniki. W razie potrzeby, zgodnie z pkt 1.1.2.4 i 1.1.2.5 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, zaznacza się, czy wyniki zostały zmierzone czy obliczone.";

(iii) wprowadza się punkty 2.6 i 2.6.1 w brzmieniu:

"2.6. Wyniki badań ekoinnowacji(*)(**)

Decyzja zatwierdzająca ekoinnowację(1) Kod ekoinnowacji(2) 1. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego (g/km) 2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego (g/km) 3. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego w cyklu badań typu 1(3) 4. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego w cyklu badań typu 1 (= 3.5.1.3) 5. Współczynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii w normalnych warunkach eksploatacji Ograniczenia emisji CO2

((1 - 2) - (3 - 4))*5

xxxx/201x
Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 (g/km)(4)
(1) Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(2) Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.

(3) Jeśli za zgodą organu udzielającego homologacji zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania.

(4) Suma ograniczeń emisji pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.

2.6.1. Ogólny kod ekoinnowacji(***): ..............................................................

______

(*) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, stosując jeden dodatkowy wiersz dla każdej ekoinnowacji.

(**) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego.

(***) Ogólny kod ekoinnowacji składa się z następujących elementów oddzielonych spacją:

- Kod organu udzielającego homologacji, jak określono w załączniku VII do dyrektywy 2007/46/WE.

- Indywidualny kod dla każdej ekoinnowacji zamontowanej w pojeździe, wskazany w porządku chronologicznym wydania decyzji zatwierdzających Komisji.

(Np. kod ogólny trzech ekoinnowacji zatwierdzonych chronologicznie jako 10, 15 i 16 i zamontowanych w pojeździe homologowanym przez organ udzielający homologacji typu w Niemczech powinien mieć następująca postać:»e1 10 15 16«.)";

2) w załączniku XII dodaje się punkty 4, 4.1, 4.2, 4.3 i 4.4 w brzmieniu:

"4. HOMOLOGACJA TYPU POJAZDÓW WYPOSAŻONYCH W EKOINNOWACJE

4.1. Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 producent, który chce skorzystać ze zmniejszenia swoich średnich indywidualnych wartości emisji CO2 poprzez ograniczenia emisji wynikające z zastosowania co najmniej jednej ekoinnowacji zamontowanej w pojeździe, składa do organu udzielającego homologacji wniosek o wydanie świadectwa homologacji typu WE pojazdu, w którym zastosowano ekoinnowację.

4.2. Na potrzeby homologacji typu ograniczenia emisji CO2 z pojazdu, w którym zastosowano ekoinnowację, ustala się z zastosowaniem procedury i metodologii badań określonych w decyzji Komisję zatwierdzającej ekoinnowację, zgodnie z art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.

4.3. Wykonanie niezbędnych badań do wyznaczenia ograniczeń emisji CO2 osiągniętych w wyniku zastosowania ekoinnowacji pozostaje bez uszczerbku dla wykazania zgodności ekoinnowacji z przepisami technicznymi określonymi w dyrektywie 2007/46/WE, jeżeli ma zastosowanie.

4.4. Homologacji typu nie udziela się, jeżeli pojazd, w którym zastosowano ekoinnowację, nie wykazuje zmniejszenia emisji CO2 o co najmniej 1 g/km w porównaniu z pojazdem referencyjnym, jak określono w art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.".

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.65.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 195/2013 zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 w odniesieniu do innowacyjnych technologii mających na celu zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych
Data aktu: 07/03/2013
Data ogłoszenia: 08/03/2013
Data wejścia w życie: 28/03/2013, 01/07/2013