(Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)
(2013/136/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 19 marca 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 732/2008 z dnia 22 lipca 2008 r. wprowadzające ogólny system preferencji taryfowych na okres od dnia 1 stycznia 2009 r. i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 552/97, (WE) nr 1933/2006 i rozporządzenia Komisji (WE) nr 1100/2006 i (WE) nr 964/2007(1), w szczególności jego art. 19 ust. 2,
po konsultacji z Komitetem ds. Preferencji Ogólnych,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 20 marca 2012 r. Komisja wszczęła dochodzenie na podstawie art. 17 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 732/2008 ("rozporządzenie w sprawie GSP") w odniesieniu do skutecznego wdrażania Jednolitej konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających w Wielonarodowym Państwie Boliwii ("Boliwia") w drodze publikacji decyzji wykonawczej Komisji 2012/161/UE(2).
(2) Zakres dochodzenia dotyczył ustalenia, czy szczególne rozwiązanie motywacyjne, dotyczące zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów, przyznane Boliwii powinno zostać wycofane, zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 15 ust. 2 rozporządzenia w sprawie GSP.
(3) Zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia w sprawie GSP w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, w dniu 20 marca 2012 r.(3), opublikowano ogłoszenie o wszczęciu dochodzenia.
(4) W dniu 3 kwietnia 2012 r. Komisja Europejska zwróciła się do rządu Boliwii o przekazanie wszelkich informacji i uwag istotnych dla celu dochodzenia w ciągu 4 miesięcy od daty publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym. Komisja przesłała również rządowi Boliwii kwestionariusz dotyczący wdrożenia Jednolitej konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających ("Jednolita konwencja ONZ").
(5) Rząd Boliwii przekazał swoje uwagi w formie odpowiedzi na kwestionariusz we właściwym terminie.
(6) Komisja przeanalizowała treść odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu i przekazała rządowi Boliwii prośbę o dodatkowe wyjaśnienia niektórych elementów odpowiedzi. Strona boliwijska odpowiedziała na tę prośbę we właściwym czasie i przekazała przedmiotowe wyjaśnienia.
(7) Komisja przeanalizowała również wszystkie informacje, które uznała za konieczne, w tym wyniki sprawozdania Biura Narodów Zjednoczonych ds. Narkotyków i Przestępczości (UNODC) z 2012 r. w sprawie uprawy koki w Boliwii.
(8) Analizując odpowiedzi na pytania w kwestionariuszu i dostępne informacje, Komisja stwierdziła, że od czasu wypowiedzenia przez Boliwię Jednolitej konwencji ONZ, które weszło w życie w dniu 1 stycznia 2012 r., nie wprowadzono znaczących zmian do właściwego prawodawstwa Boliwii.
(9) Z analizy odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu i dostępnych informacji wynika, że rząd Boliwii nie zmienił swojego podejścia do produkcji i stosowania nielegalnych środków odurzających oraz handlu nimi w okresie następującym po wypowiedzeniu przez nią Jednolitej konwencji ONZ.
(10) Zgodnie z informacjami zawartymi w odpowiedziach na pytania zawarte w kwestionariuszu i wszystkimi innymi informacjami dostępnymi Komisji Boliwia ma do dyspozycji zestaw narzędzi legislacyjnych oraz instytucje, które służą walce z produkcją i stosowaniem nielegalnych środków odurzających oraz handlem nimi. Boliwia jest stroną porozumień międzynarodowych, których celem jest walka z produkcją i dostarczaniem nielegalnych środków odurzających.
(11) Stwierdzono zatem, że Komisja nie dysponuje informacjami, które sugerowałyby, że prawodawstwo i praktyka władz Boliwii uniemożliwiałyby im wdrażanie postanowień Jednolitej konwencji ONZ.
(12) Komisja otrzymała informację, że w dniu 10 stycznia 2013 r. ponad dwie trzecie państw stron Jednolitej konwencji ONZ nie zgłosiło sprzeciwu wobec złożonego przez Boliwię wniosku w sprawie reakcesji do Jednolitej konwencji ONZ z zastrzeżeniem umożliwiającym tradycyjne wykorzystanie liści koki (w szczególności do żucia i zastosowań leczniczych). W związku z tym Boliwia ponownie przystąpiła do Jednolitej konwencji ONZ w dniu 10 lutego 2013 r.
(13) Komisja uważa, że krajowe prawodawstwo Boliwii uwzględnia Jednolitą konwencję ONZ i że rząd Boliwii skutecznie wdraża prawodawstwo tego państwa w zakresie nielegalnych środków odurzających.
(14) W związku z powyższym, zgodnie z przepisami art. 15 ust. 2 rozporządzenia w sprawie GSP, Komisja stwierdziła, że tymczasowe wycofanie szczególnego rozwiązania motywacyjnego, dotyczącego zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów, nie jest uzasadnione i że dochodzenie zostaje zakończone.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Preferencji Ogólnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 211 z 6.8.2008, s. 1.
(2) Dz.U. L 80 z 20.3.2012, s. 30.
(3) Dz.U. C 81 z 20.3.2012, s. 5.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.75.35 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2013/136/UE w sprawie zakończenia dochodzenia wszczętego decyzją wykonawczą 2012/161/UE w odniesieniu do skutecznego wdrażania Jednolitej konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających w Boliwii |
Data aktu: | 15/03/2013 |
Data ogłoszenia: | 19/03/2013 |